Lumene löysi markkinoita Latinalaisesta Amerikasta

Julkaistu:

Loistavasti käynnistyneen Chilen-lanseerauksen jälkeen emoyhtiö Fasa suunnittelee jo Lumenen viemistä yksinoikeudella Peruun ja Meksikoon.
Santiagossa tuntuu kotoisalta, sillä Suomen lipulla varustettuja Lumenen mainoksia tulvii joka tuutista valtakunnan päälehti El Mercuriota myöten.

Tienvarsia reunustavissa ulkomainoksissa pellavapäät kylmäveriköt  hymyilevät hillitysti Lumenen ryppyvoiteen siloittamin kasvoin.

Suomalaismerkkiä yksinoikeudella Chilessä edustavan Fasan vähittäiskauppaketju Farmacias Ahumada on voidellut jopa valtakunnallisten tv-kanavien juontajat kehumaan aamulähetyksissään arktisista raaka-aineista kehitettyjä suomalaisia ihmevoiteita, joita pohjoinen kansa sivelee punoittavaan pintaansa uituaan ensin kylmässä järvivedessä.

Lumenen ihonhoitosarja kuuluu maan suurimman apteekkiketjun strategisiin uutuustuotteisiin, jonka lanseeraukseen yhtiö panee rahaa 650 000 dollaria. Myös Lumene Group osallistuu kustannuksiin.

Uutuustuote vaatii Fasan strategisista tuotteista vastaavan johtaja Cristian Troncoson mukaan suurta satsausta maassa, jonne tulee jatkuvasti uusia kansainvälisiä kosmetiikkamerkkejä.

– Vaikka summa on meille huomattava, se vastaa kuitenkin merkin potentiaalia. Luonnon raaka-aineista valmistettujen tuotteiden kysyntä kasvaa nopeasti, uskoo Troncoso.

Lumenen tuotteet ovat myynnissä tällä hetkellä 140 myymälässä, jotka tuovat 95 prosenttia maan suurimman apteekkiketjun kauneustuotekaupasta. Ketjuun kuuluu ympäri maata 360 myymälää, joilla kaikilla on mahdollisuus ottaa Lumene hyllyynsä. Merkin myynti on keskittynyt ainoastaan hyvätuloisten kuluttajien asuinalueille, sillä yhtiö on hinnoitellut tuotteet halpojen massatuotteiden yläpuolelle keskihintakategoriaan.

Lumene-purkkien hinnat pyörivät 10 000 peson eli 15 euron molemmin puolin, mikä vastaa keskivertokuluttajan päiväpalkkaa.

Yhtiön johto on erittäin tyytyväinen Lumenen saamaan vastaanottoon.
– Ensimmäisenä vuonna ennakoimme miljoonan dollarin myyntiä, paljastaa strategiayksikön apulaisjohtaja Ingrid Westermeier.

Paikallinen media on hehkuttanut innolla suomalaisten innovaatiokykyjä, mikä helpottaa  merkin imagon rakentamista ja erottumista kilpailijoista.

– Tuotteet ovat yhdistelmä tiedettä, teknologiaa ja puhtaita luonnon raaka-ainetta, joita saa vain Pohjoismaista, sanoo Westermeier.

Yhtiö on valmis ottamaan seuraavalla kaudella myös Lumenen meikkituotteet myyntivalikoimaansa.

Farmacia Ahumada joutuu etsimään kilpailijoidensa tavoin uutta tulonlähdettä kauneustuotteista, sillä kova kilpailu nakertaa  perinteisen lääkemyynnin katetta. Apteekit muistuttavat jo suomalaista sekatavarakauppaa, josta voi ostaa juomia, makeisia, sanomalehtiä tai kännykkäkortteja.

Fasa suunnittelee suomalaismerkin viemistä myös Peruun ja sen jälkeen Meksikoon, joka johtaa latinomantereen kosmetiikkakauppaa.

Troncoso pitää Peruun menoa todennäköisenä jo pikapuolin, sillä se omistaa maassa 163 apteekin ketjun. Meksikossa sillä on 591 myymälän apteekkiverkko.

– Suuri tavoitteemme on saada Lumene esille yli tuhannessa myymälässä latinomarkkinoilla,  sanoo Troncoso.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    2. 2

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    3. 3

      Suomessa voi pian olla uusi miljardööri

    4. 4

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    5. 5

      Työpaikkoja auki yhä enemmän, mutta tekijöitä ei löydy

    6. 6

      Kommentti: Mikä on, kun talletukset eivät kelpaa pankille?

    7. 7

      EKP pelkää euron vahvistumista

    8. 8

      Suomalainen suosii lyhyttä lainakorkoa – onko taustalla kollektiivinen trauma?

    9. 9

      EKP:n huoli valuutan vahvistumisesta halventaa euroa

    10. 10

      Patria aloittaa yt-neuvottelut – vähentää jopa 130 työntekijää

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    2. 2

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    3. 3

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    4. 4

      Suomessa voi pian olla uusi miljardööri

    5. 5

      Työpaikkoja auki yhä enemmän, mutta tekijöitä ei löydy

    6. 6

      Kommentti: Mikä on, kun talletukset eivät kelpaa pankille?

    7. 7

      Lakan jättisato johti poikkeukselliseen pyyntöön: Ostakaa marjaa ja myykää mahdollisimman halvalla

    8. 8

      Äänekosken suuri biotuotetehdas käynnistyi

    9. 9

      Suomalainen suosii lyhyttä lainakorkoa – onko taustalla kollektiivinen trauma?

    10. 10

      Patria aloittaa yt-neuvottelut – vähentää jopa 130 työntekijää

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yli 4 000 euron tulot, hulppea asunto ja kallis auto – tällainen voi olla ”rikas köyhä”

    2. 2

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    3. 3

      Näin pankkien johtajat ja talousasiantuntijat lyhentävät lainojaan – elävätkö niin kuin opettavat?

    4. 4

      Tulot yli 4000 €/kk, mutta rahat eivät riitä – yksi päätös voi romuttaa talouden täysin

    5. 5

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    6. 6

      Holmströmiltä radikaali ehdotus: Eläkkeitä pitäisi voida leikata – ”Teen tässä palveluksen nuorille”

    7. 7

      Katso, miten hintojen nousu iski kukkaroosi – kaksi ryhmää kärsinyt eniten

    8. 8

      60 000 hyvätuloiselle veronkevennys? Näin suuren osan kaikista veroista he maksavat

    9. 9

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    10. 10

      Autoilija hämmästyi: Liikennevakuutuksen täysbonus nosti vakuutuksen hintaa

    11. Näytä lisää