Ikääntyvä mäkikotka kasvaa yhä korkoa

Julkaistu: , Päivitetty:

Voittajat pysyvät huippu-urheilussa helposti otsikoissa ja hymyt irtoavat vaivattomasti myös sponsoreiden pr-tilaisuuksissa. Häviäjien kohtalona on seurata, miten palstatila typistyy ja sponsorien kiinnostus hiipuu. Janne Ahosen kohdalla yleistys ei päde.
15-vuotiaasta lähtien Suomen mäkijoukkueeseen kuuluneen tyyliniekan viime kausi meni pahasti mönkään. MM-mitalit jäivät haaveeksi ja maailmancup meni penkin alle.

Tärkeimmällä sponsorilla riittää silti ymmärrystä, eikä hymykään näytä hyytyneen. Päin vastoin, Konica Minoltan markkinointijohtaja Jarno Ahonen uskoo, että Ahosen pr-arvo on entistä kovempi.

– Jannen medianäkyvyys oli viime talvena huippuluokkaa. Kaikki halusivat haastatella ja tietää, miksei hyppy kulje ja joko ura on ohi. Jokaisessa kuvassa näkyivät Janne, sukset ja meidän tarra, myhäilee Jarno Ahonen.

Sama mediamyllytys lienee edessä tälläkin kaudella, kun 30-vuotias lahtelainen lähtee 16. kerran maailmancup-kiertueelle. Nyt mediaa kiinnostaa, pystyykö Ahonen nousemaan takaisin huipulle.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Yhteistyön juuret ovat Ahosen junnuvuosissa. Lahden Hiihtoseuran 14-vuotias mäkilupaus sai tuolloin tuekseen vielä pelkällä Konica-nimellä toimineen kameravalmistajan sekä lahtelaisen Eiri-kuvan.

Nykyisellään yhteistö ulottuu asiakas- ja pr-tapahtumista Janne Ahosen kotisivuihin.

Konica Minoltan oman nettisaitin kävijämäärät ovat tämän linkin ansiosta moninkertaistuneet.

Japanilainen toimistotekniikkajätti hakee entistä vahvempaa asemaa Keski-Euroopan markkinoilta. Siksi näkyvyyttä on haettu urheilulajeista, jotka ovat siellä suosittuja ja saavat medianäkyvyyttä.

Ahonen on Konica Minoltan ainoa yksilöurheilija. Hänen lisäkseen yhtiö sponsoroi muun muassa jalkapalloseura Bayern Müncheniä, yleisurheilun Kultaista liigaa ja MotoGP:tä.

Mäkikotkan muita pääsponsoreita ovat hyppymonoja valmistava Jalas ja suksimerkki Atomic.

Muut merkit eivät saa kisa-asuissa ja hyppyhaalareissa edes näkyä, sillä Hiihtoliitolla on omat sponsorinsa ja niille myydyt mainospaikat.

Janne Ahosen mielestä käytäntö ei ole enää tätä päivää.

Mäkihypystä on tullut puhdasta ammattilaisurheilua, jossa hyppääjät tekevät sopimuksia myös itse.

– Nyt on vireillä sen verran helpotusta, että oman sponsorimainoksen saisi kisoissa myös kypärään. Se olisi jo kova juttu.

Ahosten ensi kauden tärkein tavoite on Keski-Euroopan mäkiviikon voitto. Janne Ahoselle ykköstila tietäisi Jens Weissflogin taannoisten ennätysten kaatamista ja viidettä titteliä.

Jarno Ahonen laskeskelee myös suorituksen huimaa pr-arvoa.

– Mäkiviikko on Keski-Euroopassa samanlainen instituutio kuin Wienin filharmonikkojen uudenvuoden konsertti.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Uuden ammattibarometrin Top 15 -listat: Näillä aloilla työntekijöistä on pulaa – eniten tarjokkaita sihteereiksi

    2. 2

      Päiväkodeissa tehdään töitä pienellä palkalla – lastenhoitaja HS:lle: ”Jotkut joutuvat tekemään keikkatöitä”

    3. 3

      Jan Hurrin näkökulma: Saksa ja Ranska haluavat erilaisen EU:n kuin Suomi

    4. 4

      Kova ennuste Suomen talouskasvusta: tänä vuonna jo 3,6 prosenttia

    5. 5

      VM: Hallituksen budjetti leikkaa pienituloisilta 37 euroa ja antaa hyvätuloisille 400 lisää – näin se tapahtuu

    6. 6

      Orava hylkäämässä Investors Housen ostotarjouksen liian pienenä

    7. 7

      Liikemiehen villi visio: Joulupukille oma valtio Rovaniemen viereen

    8. 8

      Kun riita yksityistiestä kestää sukupolvien ajan: mökkiläinen kiusaa perhettä Savossa – ”Pahinta on arvaamattomuus”

    9. 9

      Synkkä tutkimus suomalaisesta työelämästä: Jo 25 000 nuorta eläkkeellä

    10. 10

      Toimistotarvikkeita myyvä Wulff varoitti tuloksestaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kun riita yksityistiestä kestää sukupolvien ajan: mökkiläinen kiusaa perhettä Savossa – ”Pahinta on arvaamattomuus”

    2. 2

      VM: Hallituksen budjetti leikkaa pienituloisilta 37 euroa ja antaa hyvätuloisille 400 lisää – näin se tapahtuu

    3. 3

      Uuden ammattibarometrin Top 15 -listat: Näillä aloilla työntekijöistä on pulaa – eniten tarjokkaita sihteereiksi

    4. 4

      Synkkä tutkimus suomalaisesta työelämästä: Jo 25 000 nuorta eläkkeellä

    5. 5

      Pääministeri Sipilä: Suomeen perustetaan uusi taloustieteen huippuyksikkö

    6. 6

      Seppälän konkurssimyynti alkoi aamulla – ”Jotenkin arvasi, että näin tässä lopulta käy”

    7. 7

      Jan Hurrin näkökulma: Saksa ja Ranska haluavat erilaisen EU:n kuin Suomi

    8. 8

      Päiväkodeissa tehdään töitä pienellä palkalla – lastenhoitaja HS:lle: ”Jotkut joutuvat tekemään keikkatöitä”

    9. 9

      Töitä tarjolla, peruspalkka 1 700 €/kk – ja hakemuksia tulvii

    10. 10

      84-vuotias savolaissijoittaja lahjoitti koko 4,3 miljoonan euron salkkunsa norppien suojeluun – luksuselämä ei kiehtonut

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Lähihoitaja nipistää palkastaan 1 000 €/kk lapsille ja säästöön – näin se käy

    2. 2

      5000 €/kk tienaava Tiina otti eron, osti huonekaluja ja auttoi työtöntä tytärtään – sitten alkoi synkkä kurimus

    3. 3

      5 erilaista säästäjää kertoo: Näin sijoittaisin 100 €/kk ja 500 € kerralla

    4. 4

      Synkkä tutkimus suomalaisesta työelämästä: Jo 25 000 nuorta eläkkeellä

    5. 5

      84-vuotias savolaissijoittaja lahjoitti koko 4,3 miljoonan euron salkkunsa norppien suojeluun – luksuselämä ei kiehtonut

    6. 6

      Nordea tiedusteli erikoisella kirjeellä poliittista vaikutusvaltaa – epäilevä Tuomo, 75, ei aio vastata

    7. 7

      Seppälän konkurssimyynti alkoi aamulla – ”Jotenkin arvasi, että näin tässä lopulta käy”

    8. 8

      Töitä tarjolla, peruspalkka 1 700 €/kk – ja hakemuksia tulvii

    9. 9

      Kun riita yksityistiestä kestää sukupolvien ajan: mökkiläinen kiusaa perhettä Savossa – ”Pahinta on arvaamattomuus”

    10. 10

      VR:n pilkkominen etenee vähin äänin: puolen miljardin euron varainsiirto, Heliövaara ulos työryhmästä

    11. Näytä lisää