Asiakas tulee ensin

Julkaistu:

Tämän päivän ja tulevaisuuden markkinoinnin avainsanaa ei tarvitse kauan miettiä: se on asiakas. Tätä mieltä olivat niin mainostoimistojätti DDB:n luova johtaja Bob Scarpelli kuin muutkin Suomen markkinointiliiton MARKin Idea-päivässä Helsingissä puhuneet visionäärit.


Bob Scarpelli näkee markkinajohtajia yhdistävänä tekijänä sen, että ne ovat onnistuneet luomaan tiiviin vuorovaikutussuhteen asiakkaiden ja brändin välille.

– Kun saat kuluttajat puhumaan tuotteestasi tai palvelustasi, markkinointisi on hyvissä uomissa, Scarpelli sanoi.

Informaatiotulvan keskellä kuluttajat luottavat läheistensä suosituksiin ja mielipiteisiin. Siksi brändien on päästävä kiinni kuluttajien keskinäiseen vuoropuheluun.

– Brändin laajennus on hyvä tapa päästä kaikkien huulille. Tärkeää on tavoittaa asiakkaat siellä, missä he ovat.

Tom Kelley innovaatio- ja designfirma Ideosta kiteytti sen, mikä monelle markkinointiviestintää suunnittelevalle on jo tuttua: yritysjohto pitää innovaatioita tärkeinä, mutta rutiinien keskellä niille ei juuri liikene aikaa.

– Jos innovaatiot jättää huomiseen ja taas huomiseen, alalle tulee joku toinen, joka toteuttaa ne, Kelley varoitti.

Kelleyn mukaan enää ei riitä, että tekee innovaatioita silloin tällöin, vaan niihin on panostettava jatkuvasti. Positiivisena esimerkkinä Kelley mainitsi Samsungin, joka määrätietoisen innovaatiotoimintansa seurauksena on kirinyt myynnissä kilpailijansa Sonyn ohi.

Kirjassaan Ten faces of Innovation Kelley esittelee kymmenen innovaatiotoiminnan keskeisintä roolia. Puheessaan hän kiinnitti huomiota etenkin antropologin rooliin.

– Antropologit ovat hyviä löytämään ongelmia, jotka ovat olleet piilossa kauan. Me markkinoijat ja yritysväki olemme usein liian lähellä niitä huomataksemme ongelmakohdat.

Yrityksille Kelleyllä oli selkeä viesti.

– Yritysten tulisi madaltaa innovaatiokynnystä. Innovaatioiden kautta yritys oppii tuntemaan myös omaa toimintaansa entistä paremmin.

Luottokorttiyhtiö American Expressin mediasuhteista ja sponsoroinnista vastaava Adam Rothschild kiinnitti huomion vuosituhannen vaihteessa tapahtuneeseen muutokseen. Vielä viime vuosituhannen lopulla riitti, kun brändi kertoi olemassaolostaan kuluttajille. Nyt kuluttajat haluavat vuorovaikutukseen yritysten ja brändien kanssa.

Rothschild muistutti myös yrityksen jokaisen työntekijän tärkeydestä markkinointityössä.

– On tärkeä muistaa, että brändi arvioidaan jokaisessa asiakaskontaktissa. Jos se ei kykene lunastamaan lupaustaan joka kerta, sen arvo heikkenee.

Rothschildin mielestä uuden ajan haaste on saada kuluttajat puhumaan brändeistä.

– Ihmiset rakastavat tarinoita ja muistavat hyvät tarinat. Tarinoilla voi luoda vuoropuhelua brändin ja kuluttajan välille.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      KKO:lta työoikeudellinen ennakkoratkaisu – Yrittäjät: Tämä on erittäin merkittävä linjaus

    2. 2

      Valinnanvapaus ei tuonut ryntäystä yksityislääkäriin – osa valitsi yksityisen vahingossa

    3. 3

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    4. 4

      Hypo: Asuntojen hinnat nousevat tänä ja ensi vuonna maltillisesti – taustalla ”raju rakentaminen”

    5. 5

      S&P-osakeindeksi kiri jälleen uuteen ennätykseen Yhdysvalloissa

    6. 6

      Arvaatko, missä nostetaan pieniä ja missä isoja seteleitä? Yhä useammalla pankkiautomaatilla voi myös tallettaa rahaa

    7. 7

      Erikoiset työttömyysluvut hämmentävät – ”Tämä on tyypillinen ilmiö, kun talous piristyy”

    8. 8

      Tulosjulkistaja Kamux vajosi pörssissä

    9. 9

      Kommentti: Ainoa syy työllisyyden nousuun: Jo joka neljäs nainen on osa-aikatöissä

    10. 10

      Taloyhtiö ei voi parvekegrillaukselle käytännössä mitään – Kiinteistöliitto: Älkää edes yrittäkö kieltää sitä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    2. 2

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    3. 3

      Arvaatko, missä nostetaan pieniä ja missä isoja seteleitä? Yhä useammalla pankkiautomaatilla voi myös tallettaa rahaa

    4. 4

      Valinnanvapaus ei tuonut ryntäystä yksityislääkäriin – osa valitsi yksityisen vahingossa

    5. 5

      Kommentti: Ainoa syy työllisyyden nousuun: Jo joka neljäs nainen on osa-aikatöissä

    6. 6

      Erikoiset työttömyysluvut hämmentävät – ”Tämä on tyypillinen ilmiö, kun talous piristyy”

    7. 7

      Taloyhtiö ei voi parvekegrillaukselle käytännössä mitään – Kiinteistöliitto: Älkää edes yrittäkö kieltää sitä

    8. 8

      KKO:lta työoikeudellinen ennakkoratkaisu – Yrittäjät: Tämä on erittäin merkittävä linjaus

    9. 9

      Tulosjulkistaja Kamux vajosi pörssissä

    10. 10

      Näkökulma: Painajainen jatkuu yhdeksättä vuotta – kinastelu pitää Kreikkaa kyykyssä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    2. 2

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    3. 3

      Delta Auton mekaanikot marssivat ulos – ”Porukalle riitti”

    4. 4

      SK: Kanadalainen kaivosyhtiö jätti miljoonalaskun suomalaisille veronmaksajille – ”Jättivät sotkun meidän hoidettavaksi”

    5. 5

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    6. 6

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    7. 7

      Laivaopas, kirvesmies, pelikoodari... Jättiselvitys: Tällaista työtä Suomesta löytyy nyt

    8. 8

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    9. 9

      Ainutlaatuinen jättipotti: Kirpputorilta 30 vuotta sitten löytynyt ”tekojalokivi” paljastui 26 karaatin timantiksi

    10. 10

      Johtaja yllättyi Kyösti Kakkosen hyökkäyksestä – toivoo, ettei edusta Suomen yrityskulttuuria

    11. Näytä lisää