Kuluttajavirasto tukistaa lentoyhtiöitä internet-markkinoinnista

Julkaistu: , Päivitetty:

Kuluttajavirasto kertoo, että se on havainnut lentojen internet-markkinoinnissa runsaasti puutteita. Tilanteen korjaamiseksi virasto on linjannut lentoyhtiöille lentojen tarjousmarkkinointia koskevia pelisääntöjä.


Viraston mukaan kuluttajalla on oikeus luottaa siihen, että lentojen markkinoinnissa ilmoitetut hinnat ovat lopullisia myyntihintoja. Useilla lentoja markkinoivilla internetsivustoilla hinnoissa ei kuitenkaan ole mukana veroja tai muita kaikilta matkustajilta perittäviä maksuja. Nämä ylimääräiset maksut tulevat asiakkaalle yllätyksenä vasta varauksen loppuvaiheessa tai maksaessa.

Kuluttajavirasto tähdentää linjauksessaan, että hintaa ei saa pilkkoa osiin. Asiakkaille on ilmoitettava kokonaishinta, joka sisältää verot, viranomaismaksut, palvelu- varaus- tai toimitusmaksut sekä kaikki muutkin kustannukset, jotka peritään kaikilta matkustajilta.

Kokonaishintaan ei kuitenkaan viraston mukaan tarvitse laskea mukaan sellaisia maksuja, joita ei peritä kaikilta kuluttajilta tai joiden suuruus vaihtelee matkustajakohtaisesti.

Kuluttajalla on myös oikeus odottaa, että mainostettua tuotetta on saatavilla. Jos yritys markkinoi näyttävästi tarjoushintaisia lentoja, kuluttajalla on oikeus odottaa, että hänellä on todella realistiset mahdollisuudet saada niitä. Kuluttajaviraston kokemusten mukaan tarjoushintaisia lentoja on kuitenkin usein tarjolla vain vähän, ei lainkaan tai vasta usean kuukauden päästä.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Linjauksessa korostetaan, että kuluttajan pitää saada mainosta silmäilemällä realistinen käsitys siitä, missä määrin edullisia lentoja on tarjolla ja kuinka nopeasti pitää toimia, jotta sellaisen voi saada. Jos esimerkiksi tarjoushintaisia lentoja on tarjolla vain hyvin rajoitetusti, kuluttajalle on hyvä kertoa lentojen lukumäärä.

Kuluttajavirasto huomauttaa myös, että yritys ei voi päättää asiakkaan puolesta, ottaako hän ylimääräisiä, vapaaehtoisia vakuutuksia vai ei. Lentoja markkinoivilla internetsivuilla on toisinaan rastitettu valmiiksi kohta, jossa kuluttaja valitsee ottavansa peruutusturva-, hoitokulu- tai konkurssivakuutuksen. Asiakas voi silloin tulla epähuomiossa hankkineeksi lisäpalvelun, jota ei ole alun perin ajatellut ottaa.

Asiakkaan puolesta ei myöskään saa rastittaa valmiiksi kohtaa, jossa pyydetään suostumusta sähköisen suoramarkkinoinnin vastaanottamiseen. Kuluttajan on voitava tehdä päätös tietoisesti, esimerkiksi rastittamalla valintaruutu itse.

Kuluttajavirasto on lentojen markkinointia selvittäessään löytänyt myös sivustoja, joilla markkinointi on hoidettu lainsäädännön mukaisesti. Se osoittaa, että sääntöjen noudattaminen on mahdollista, jos vain tahtoa löytyy.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Opettaja menetti yllättäen 2000 euron tuet – työttömille kaikessa hiljaisuudessa luotu uusi nettivelvoite raivostuttaa

    2. 2

      Katastrofaalinen sää uhkaa tuhota Juhon, 43, sadon – aamulla tuli uusi takaisku

    3. 3

      Uuden ammattibarometrin Top 15 -listat: Näillä aloilla työntekijöistä on pulaa – eniten tarjokkaita sihteereiksi

    4. 4

      Palkka 4100 e/kk, mutta töihin ei löydy osaajia – liitto: syynä kaksi ongelmaa

    5. 5

      ”Hän sanoi hinnan ja ajattelin, että ei helkkari” – välittäjän arvio talosta järkytti Pakarisen pariskuntaa

    6. 6

      Kun riita yksityistiestä kestää sukupolvien ajan: mökkiläinen kiusaa perhettä Savossa – ”Pahinta on arvaamattomuus”

    7. 7

      Toivoton yhtälö koskettaa yhä useampaa – puolella miljoonalla suomalaisella vaikeuksia selvitä kotinsa remontista

    8. 8

      Suomalaisyritys sai miljoonadiilin ”Kremlin klinikalle” – ”olemme uineet vastavirtaan”

    9. 9

      Yhdysvaltojen keskuspankki alkaa purkaa tasettaan lokakuussa

    10. 10

      Miksi mökistä yritetään kiskoa ylihintaa? ”Monet joutuvat luopumaan itselleen rakkaasta mökistä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Opettaja menetti yllättäen 2000 euron tuet – työttömille kaikessa hiljaisuudessa luotu uusi nettivelvoite raivostuttaa

    2. 2

      Uuden ammattibarometrin Top 15 -listat: Näillä aloilla työntekijöistä on pulaa – eniten tarjokkaita sihteereiksi

    3. 3

      Palkka 4100 e/kk, mutta töihin ei löydy osaajia – liitto: syynä kaksi ongelmaa

    4. 4

      Katastrofaalinen sää uhkaa tuhota Juhon, 43, sadon – aamulla tuli uusi takaisku

    5. 5

      VM: Hallituksen budjetti leikkaa pienituloisilta 37 euroa ja antaa hyvätuloisille 400 lisää – näin se tapahtuu

    6. 6

      Kun riita yksityistiestä kestää sukupolvien ajan: mökkiläinen kiusaa perhettä Savossa – ”Pahinta on arvaamattomuus”

    7. 7

      Päiväkodeissa tehdään töitä pienellä palkalla – lastenhoitaja HS:lle: ”Jotkut joutuvat tekemään keikkatöitä”

    8. 8

      Kaupankäynti Fortumin osakkeella keskeytetty – Bloomberg: aikoo tehdä tarjouksen energiayhtiö Uniperista

    9. 9

      Jan Hurrin näkökulma: Saksa ja Ranska haluavat erilaisen EU:n kuin Suomi

    10. 10

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Lähihoitaja nipistää palkastaan 1 000 €/kk lapsille ja säästöön – näin se käy

    2. 2

      Opettaja menetti yllättäen 2000 euron tuet – työttömille kaikessa hiljaisuudessa luotu uusi nettivelvoite raivostuttaa

    3. 3

      5 erilaista säästäjää kertoo: Näin sijoittaisin 100 €/kk ja 500 € kerralla

    4. 4

      Synkkä tutkimus suomalaisesta työelämästä: Jo 25 000 nuorta eläkkeellä

    5. 5

      Uuden ammattibarometrin Top 15 -listat: Näillä aloilla työntekijöistä on pulaa – eniten tarjokkaita sihteereiksi

    6. 6

      Palkka 4100 e/kk, mutta töihin ei löydy osaajia – liitto: syynä kaksi ongelmaa

    7. 7

      Kun riita yksityistiestä kestää sukupolvien ajan: mökkiläinen kiusaa perhettä Savossa – ”Pahinta on arvaamattomuus”

    8. 8

      84-vuotias savolaissijoittaja lahjoitti koko 4,3 miljoonan euron salkkunsa norppien suojeluun – luksuselämä ei kiehtonut

    9. 9

      Nordea tiedusteli erikoisella kirjeellä poliittista vaikutusvaltaa – epäilevä Tuomo, 75, ei aio vastata

    10. 10

      Seppälän konkurssimyynti alkoi aamulla – ”Jotenkin arvasi, että näin tässä lopulta käy”

    11. Näytä lisää