Kuluttajavirasto tukistaa lentoyhtiöitä internet-markkinoinnista

Kuluttajavirasto kertoo, että se on havainnut lentojen internet-markkinoinnissa runsaasti puutteita. Tilanteen korjaamiseksi virasto on linjannut lentoyhtiöille lentojen tarjousmarkkinointia koskevia pelisääntöjä.


Viraston mukaan kuluttajalla on oikeus luottaa siihen, että lentojen markkinoinnissa ilmoitetut hinnat ovat lopullisia myyntihintoja. Useilla lentoja markkinoivilla internetsivustoilla hinnoissa ei kuitenkaan ole mukana veroja tai muita kaikilta matkustajilta perittäviä maksuja. Nämä ylimääräiset maksut tulevat asiakkaalle yllätyksenä vasta varauksen loppuvaiheessa tai maksaessa.

Kuluttajavirasto tähdentää linjauksessaan, että hintaa ei saa pilkkoa osiin. Asiakkaille on ilmoitettava kokonaishinta, joka sisältää verot, viranomaismaksut, palvelu- varaus- tai toimitusmaksut sekä kaikki muutkin kustannukset, jotka peritään kaikilta matkustajilta.

Kokonaishintaan ei kuitenkaan viraston mukaan tarvitse laskea mukaan sellaisia maksuja, joita ei peritä kaikilta kuluttajilta tai joiden suuruus vaihtelee matkustajakohtaisesti.

Kuluttajalla on myös oikeus odottaa, että mainostettua tuotetta on saatavilla. Jos yritys markkinoi näyttävästi tarjoushintaisia lentoja, kuluttajalla on oikeus odottaa, että hänellä on todella realistiset mahdollisuudet saada niitä. Kuluttajaviraston kokemusten mukaan tarjoushintaisia lentoja on kuitenkin usein tarjolla vain vähän, ei lainkaan tai vasta usean kuukauden päästä.

Linjauksessa korostetaan, että kuluttajan pitää saada mainosta silmäilemällä realistinen käsitys siitä, missä määrin edullisia lentoja on tarjolla ja kuinka nopeasti pitää toimia, jotta sellaisen voi saada. Jos esimerkiksi tarjoushintaisia lentoja on tarjolla vain hyvin rajoitetusti, kuluttajalle on hyvä kertoa lentojen lukumäärä.

Kuluttajavirasto huomauttaa myös, että yritys ei voi päättää asiakkaan puolesta, ottaako hän ylimääräisiä, vapaaehtoisia vakuutuksia vai ei. Lentoja markkinoivilla internetsivuilla on toisinaan rastitettu valmiiksi kohta, jossa kuluttaja valitsee ottavansa peruutusturva-, hoitokulu- tai konkurssivakuutuksen. Asiakas voi silloin tulla epähuomiossa hankkineeksi lisäpalvelun, jota ei ole alun perin ajatellut ottaa.

Asiakkaan puolesta ei myöskään saa rastittaa valmiiksi kohtaa, jossa pyydetään suostumusta sähköisen suoramarkkinoinnin vastaanottamiseen. Kuluttajan on voitava tehdä päätös tietoisesti, esimerkiksi rastittamalla valintaruutu itse.

Kuluttajavirasto on lentojen markkinointia selvittäessään löytänyt myös sivustoja, joilla markkinointi on hoidettu lainsäädännön mukaisesti. Se osoittaa, että sääntöjen noudattaminen on mahdollista, jos vain tahtoa löytyy.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Haaveiletko vappulounaasta suosikkiravintolassa – ”Emme ole vuosiin pystyneet ottamaan uusia varauksia”

    2. 2

      Perintövero voi iskeä ankarasti – katso 7 vinkkiä, joilla voit pienentää maksuja

    3. 3

      1669 e/kk – katso 20 vähiten tienaavaa ammattia

    4. 4

      Uusi tulorekisteri otetaan käyttöön – mahdollistaa reaaliaikaisen verotuksen

    5. 5

      Lähdössä reissuun? Mieti minä päivänä tankkaat

    6. 6

      Näkökulma: Tästä syystä talouskasvu on vahvistunut edes vähän

    7. 7

      Colorado Bar & Grill -ravintolat vaihtavat omistajaa

    8. 8

      Yrittäjäperheen Joel Harkimo rynnistää politiikkaan – ”Joskus toivon, että olisin enemmän kuin isä”

    9. 9

      Pikaruokaa kuluu yhä enemmän – "Enää pizza ei ole vain krapulamättöä"

    10. 10

      Sijoitusneuvonnassa ihmisellä ja robotilla on samat säännöt – mutta kumpi on luotettavampi?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Perintövero voi iskeä ankarasti – katso 7 vinkkiä, joilla voit pienentää maksuja

    2. 2

      Yrittäjäperheen Joel Harkimo rynnistää politiikkaan – ”Joskus toivon, että olisin enemmän kuin isä”

    3. 3

      Haaveiletko vappulounaasta suosikkiravintolassa – ”Emme ole vuosiin pystyneet ottamaan uusia varauksia”

    4. 4

      Näkökulma: Tästä syystä talouskasvu on vahvistunut edes vähän

    5. 5

      Uusi tulorekisteri otetaan käyttöön – mahdollistaa reaaliaikaisen verotuksen

    6. 6

      Lähdössä reissuun? Mieti minä päivänä tankkaat

    7. 7

      Sijoitusneuvonnassa ihmisellä ja robotilla on samat säännöt – mutta kumpi on luotettavampi?

    8. 8

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    9. 9

      1669 e/kk – katso 20 vähiten tienaavaa ammattia

    10. 10

      Rauman telakka sai ison tilauksen puolustusvoimilta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    2. 2

      Perintövero voi iskeä ankarasti – katso 7 vinkkiä, joilla voit pienentää maksuja

    3. 3

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    4. 4

      Sijoittajat tulppana asuntomarkkinoilla – ”Yksi varasi 20 asuntoa”

    5. 5

      Eurojackpot-voitolla on kolme jakajaa – Epäuskottava sopimus voisi lohkaista siitä jättiverot

    6. 6

      Uskomus kalliista bensasta elää Suomessa – näin asia oikeasti on

    7. 7

      Maailman kallein lääke vedetään pois markkinoilta

    8. 8

      Uusi tulorekisteri otetaan käyttöön – mahdollistaa reaaliaikaisen verotuksen

    9. 9

      277 miljoonan euron kohtalo ratkeaa Helsingissä torstaina klo 14 – ”vastuu myös Suomen valtiolla”

    10. 10

      Alkaako Suomessa pyöriä kaljatakseja? Ministeriö: Tätä se edellyttäisi

    11. Näytä lisää