Kuluttajavirasto tukistaa lentoyhtiöitä internet-markkinoinnista

Julkaistu: , Päivitetty:

Kuluttajavirasto kertoo, että se on havainnut lentojen internet-markkinoinnissa runsaasti puutteita. Tilanteen korjaamiseksi virasto on linjannut lentoyhtiöille lentojen tarjousmarkkinointia koskevia pelisääntöjä.


Viraston mukaan kuluttajalla on oikeus luottaa siihen, että lentojen markkinoinnissa ilmoitetut hinnat ovat lopullisia myyntihintoja. Useilla lentoja markkinoivilla internetsivustoilla hinnoissa ei kuitenkaan ole mukana veroja tai muita kaikilta matkustajilta perittäviä maksuja. Nämä ylimääräiset maksut tulevat asiakkaalle yllätyksenä vasta varauksen loppuvaiheessa tai maksaessa.

Kuluttajavirasto tähdentää linjauksessaan, että hintaa ei saa pilkkoa osiin. Asiakkaille on ilmoitettava kokonaishinta, joka sisältää verot, viranomaismaksut, palvelu- varaus- tai toimitusmaksut sekä kaikki muutkin kustannukset, jotka peritään kaikilta matkustajilta.

Kokonaishintaan ei kuitenkaan viraston mukaan tarvitse laskea mukaan sellaisia maksuja, joita ei peritä kaikilta kuluttajilta tai joiden suuruus vaihtelee matkustajakohtaisesti.

Kuluttajalla on myös oikeus odottaa, että mainostettua tuotetta on saatavilla. Jos yritys markkinoi näyttävästi tarjoushintaisia lentoja, kuluttajalla on oikeus odottaa, että hänellä on todella realistiset mahdollisuudet saada niitä. Kuluttajaviraston kokemusten mukaan tarjoushintaisia lentoja on kuitenkin usein tarjolla vain vähän, ei lainkaan tai vasta usean kuukauden päästä.

Linjauksessa korostetaan, että kuluttajan pitää saada mainosta silmäilemällä realistinen käsitys siitä, missä määrin edullisia lentoja on tarjolla ja kuinka nopeasti pitää toimia, jotta sellaisen voi saada. Jos esimerkiksi tarjoushintaisia lentoja on tarjolla vain hyvin rajoitetusti, kuluttajalle on hyvä kertoa lentojen lukumäärä.

Kuluttajavirasto huomauttaa myös, että yritys ei voi päättää asiakkaan puolesta, ottaako hän ylimääräisiä, vapaaehtoisia vakuutuksia vai ei. Lentoja markkinoivilla internetsivuilla on toisinaan rastitettu valmiiksi kohta, jossa kuluttaja valitsee ottavansa peruutusturva-, hoitokulu- tai konkurssivakuutuksen. Asiakas voi silloin tulla epähuomiossa hankkineeksi lisäpalvelun, jota ei ole alun perin ajatellut ottaa.

Asiakkaan puolesta ei myöskään saa rastittaa valmiiksi kohtaa, jossa pyydetään suostumusta sähköisen suoramarkkinoinnin vastaanottamiseen. Kuluttajan on voitava tehdä päätös tietoisesti, esimerkiksi rastittamalla valintaruutu itse.

Kuluttajavirasto on lentojen markkinointia selvittäessään löytänyt myös sivustoja, joilla markkinointi on hoidettu lainsäädännön mukaisesti. Se osoittaa, että sääntöjen noudattaminen on mahdollista, jos vain tahtoa löytyy.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    2. 2

      S-ryhmä aikoo lisätä käteisautomaattien määrää – Nosto tuli halvemmaksi kuin Otto

    3. 3

      S-ryhmä vaihtaa Otto-automaatit Nosto-automaatteihin – valikoimassa myös 10 euron setelit

    4. 4

      Kuva näyttää käänteen: Syrjäyttävätkö kuusikymppiset nuoria työpaikoilta?

    5. 5

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    6. 6

      S-ryhmä lopettaa yhteistyön Otto-automaattien kanssa

    7. 7

      70-luvulla tehtiin kurjimmat talot – milloin parhaat?

    8. 8

      Suomessa voi pian olla uusi miljardööri

    9. 9

      Laskelmat: Näin palkkojen jäätyminen nostaisi eläkemaksujasi

    10. 10

      Tanskan kruunu poikkeuksellisen vahva euroon verrattuna – keskuspankki voi ryhtyä toimiin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    2. 2

      S-ryhmä lopettaa yhteistyön Otto-automaattien kanssa

    3. 3

      S-ryhmä vaihtaa Otto-automaatit Nosto-automaatteihin – valikoimassa myös 10 euron setelit

    4. 4

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    5. 5

      Kuva näyttää käänteen: Syrjäyttävätkö kuusikymppiset nuoria työpaikoilta?

    6. 6

      Joka kuukausi 500 euroa säästöön – asiantuntija vinkkaa, miten tässä voi onnistua

    7. 7

      S-ryhmä aikoo lisätä käteisautomaattien määrää – Nosto tuli halvemmaksi kuin Otto

    8. 8

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    9. 9

      Suomessa voi pian olla uusi miljardööri

    10. 10

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yli 4 000 euron tulot, hulppea asunto ja kallis auto – tällainen voi olla ”rikas köyhä”

    2. 2

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    3. 3

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    4. 4

      Näin pankkien johtajat ja talousasiantuntijat lyhentävät lainojaan – elävätkö niin kuin opettavat?

    5. 5

      Tulot yli 4000 €/kk, mutta rahat eivät riitä – yksi päätös voi romuttaa talouden täysin

    6. 6

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    7. 7

      Holmströmiltä radikaali ehdotus: Eläkkeitä pitäisi voida leikata – ”Teen tässä palveluksen nuorille”

    8. 8

      Katso, miten hintojen nousu iski kukkaroosi – kaksi ryhmää kärsinyt eniten

    9. 9

      60 000 hyvätuloiselle veronkevennys? Näin suuren osan kaikista veroista he maksavat

    10. 10

      S-ryhmä lopettaa yhteistyön Otto-automaattien kanssa

    11. Näytä lisää