Asianajotoimistot avautuvat markkinoinnille

Hillittyä, hyväkäytöksistä ja harmaata. Asianajotoimistojen markkinointi näyttää samalta kuin asianajajatkin, myöntää Castrén & Snellmanin viestintäpäällikkö Pia Dahlqvist.
Se ei ole ihme, sillä jo Asianajajaliiton laatimien markkinointiohjeiden pääsäännöksi on kirjattu, että mainonnan ja markkinoinnin on oltava asianajajakunnan arvon mukaista.

Perinteitä vaaliva toimiala on kuitenkin muuttumassa. Suurimpiin asianajotoimistoihin on viime vuosina palkattu markkinointihenkilökuntaa, kun aiemmin toimistojen osakkaat ovat hoitaneet viestinnän omien toimiensa ohella.

Suomen vanhin asianajotoimisto Castrén & Snellman pestasi ensimmäisen markkinointiassistenttinsa vuonna 2001. Nyt viestinnässä työskentelee kolmihenkinen tiimi: kaksi assistenttia ja huhtikuussa aloittanut viestintäpäällikkö Pia Dahlqvist.

Tradenomiksi valmistunut Dahlqvist siirtyi asianajotoimistoon investointipankki Evlistä. Vaikka varainhoitajat kuuluvat markkinoinnissa asianajotoimistojen kanssa samaan hillittyyn kastiin, yllätti alan varovaisuus silti Dahlqvistin.

– Asianajotoiminnan vanhat tiedotusohjeet olivat tiukat ja vähän huvittavatkin. Ohjeissa oli määritelty, kenelle toimiston esitteen saa ojentaa, ja esitteissä sai olla kuvia vain toimitiloista. Ohjeet uudistuivat kymmenen vuotta sitten, mutta edelleenkin mainonta ja viestintä on varovaista. Räväkkyys ei toimi, koska alaa leimaa hienotunteisuus.

Dahlqvist uskoo, että lähivuosina asianajotoimistot kehittävät markkinointiaan.

– Isommat toimistot satsaavat markkinointiin yhä enemmän. Niiden on erottauduttava toisistaan. Yhdeltä toimistolta on nähty jopa tv-mainos. Kun alan markkinointia on vapautettu, pystymme tiedottamaan vapaammin. Verkosta tulee entistä tärkeämpi markkinointikanava.

Suomi on alan edelläkävijä: monissa muissa Euroopan maissa asianajopalveluita ei saa mainostaa vieläkään. EU:n jäsenmaissa asianajotoimistojen markkinoinnin täyskielto poistuu 2009, kun palveludirektiivi astuu voimaan.

Castrén & Snellmanilla markkinoinnin tärkeys on huomattu liikevaihdon kasvaessa. Tänä vuonna menee rikki 30 miljoonan euron raja. Henkilökunnan määrä on kasvanut samassa tahdissa, ja nyt toimistolla on 160 työntekijää Helsingissä, Pietarissa ja Moskovassa.

Castrén & Snellmanin budjetista markkinointi haukkaa 4-5 prosenttia. Liikejuridiikkaa tarjoavan toimiston asiakaskunta muodostuu yritysten ylimmästä johdosta sekä lakiasiainjohtajista.

Tärkein markkinointikeino alalla ovat asianajajien henkilökohtaiset suhteet. Asianajajat tapaavat asiakkaitaan eri kokoisissa markkinointitapahtumissa, joita Castrén & Snellman järjestää vuosittain runsaat 350.

– Tärkeimmät myyntimiehet ovat firman omistavat osakkaat, ja ehdottomasti tehokkainta on henkilökohtainen myyntityö. Paras tulos myynnistä saadaan kuitenkin sillä, että brändi on tunnettu ja luotettava, Dahlqvist toteaa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    2. 2

      Perintövero voi iskeä ankarasti – katso 7 vinkkiä, joilla voit pienentää maksuja

    3. 3

      Lähdössä reissuun? Mieti minä päivänä tankkaat

    4. 4

      Uusi tulorekisteri otetaan käyttöön – mahdollistaa reaaliaikaisen verotuksen

    5. 5

      Rauman telakka sai ison tilauksen puolustusvoimilta

    6. 6

      Sijoitusneuvonnassa ihmisellä ja robotilla on samat säännöt – mutta kumpi on luotettavampi?

    7. 7

      Nordean pääanalyytikko: ”Yksin Trump voi aiheuttaa lähinnä harmia”

    8. 8

      Katso miten muut arvostavat työtäsi

    9. 9

      Sadat ovat saaneet ajokortin reilulla tonnilla – ”Tulokset näyttävät hyviltä”

    10. 10

      Google ja Facebook myönsivät: lankesivat massiiviseen huijaukseen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Perintövero voi iskeä ankarasti – katso 7 vinkkiä, joilla voit pienentää maksuja

    2. 2

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    3. 3

      Rauman telakka sai ison tilauksen puolustusvoimilta

    4. 4

      Uusi tulorekisteri otetaan käyttöön – mahdollistaa reaaliaikaisen verotuksen

    5. 5

      Lähdössä reissuun? Mieti minä päivänä tankkaat

    6. 6

      Verohallinto: Vastikkeeton talkooruoka edelleen verotonta, makkarametreissä muistettava kohtuullisuus

    7. 7

      Sijoitusneuvonnassa ihmisellä ja robotilla on samat säännöt – mutta kumpi on luotettavampi?

    8. 8

      Sadat ovat saaneet ajokortin reilulla tonnilla – ”Tulokset näyttävät hyviltä”

    9. 9

      Google ja Facebook myönsivät: lankesivat massiiviseen huijaukseen

    10. 10

      Nordean pääanalyytikko: ”Yksin Trump voi aiheuttaa lähinnä harmia”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    2. 2

      Perintövero voi iskeä ankarasti – katso 7 vinkkiä, joilla voit pienentää maksuja

    3. 3

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    4. 4

      Sijoittajat tulppana asuntomarkkinoilla – ”Yksi varasi 20 asuntoa”

    5. 5

      Eurojackpot-voitolla on kolme jakajaa – Epäuskottava sopimus voisi lohkaista siitä jättiverot

    6. 6

      Uskomus kalliista bensasta elää Suomessa – näin asia oikeasti on

    7. 7

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    8. 8

      Jopa 15 000 euron lisätulot vuodessa – näin mökillä voi tienata

    9. 9

      Maailman kallein lääke vedetään pois markkinoilta

    10. 10

      277 miljoonan euron kohtalo ratkeaa Helsingissä torstaina klo 14 – ”vastuu myös Suomen valtiolla”

    11. Näytä lisää