Tupakoinnin vastustaminen palkittiin

Julkaistu: , Päivitetty:

Suomen Syöpäyhdistyksen tupakoinninvastainen fanijulistekampanja ”if I smoked I would quit” pokkasi titaania Kultajyvä-ilmoituskilpailussa.
Titaanijyvällä palkitaan monikanavainen kampanja, jossa hyödynnetään printtimedian erityisvahvuuksia.

Suomen Markkinointiliitto MARK lisäsi Kultajyvä-kilpailuun tänä vuonna uuden sarjan vastatakseen median monikanavaistumiseen ja edistääkseen kokonaisvaltaista kampanjasuunnittelua.

Titaanijyvä-palkintoon liittyi ensimmäisenä vuonna poikkeuksellinen promootiopalkinto, 100 000 euron edestä ilmoitustilaa Kärkimedian lehdissä.

Voittaneen kampanjan tavoitteena oli saada teini-ikäiset ripustamaan tupakanvastaisia julisteita huoneensa seinälle. Ajatus toteutettiin tekemällä eri alakulttuureille suunnattuja julisteita, joissa nuorisoidolit julistavat lopettavansa tupakoinnin, mikäli polttaisivat. Kullekin alakulttuurille valittiin sopiva lehti ja julkkis. Kampanjan toteutti Hasan&Partners.

– Erittäin haastavasta aiheesta haastavalle kohderyhmälle oli tehty uskottavalla tavalla toteutettu kampanja, tuomariston puheenjohtaja, Kärkimedian brändijohtaja Marja Isokangas-Huiko perustelee tuomariston ratkaisua.

Kultajyvä-kilpailuun lähetettyjen töiden kokonaismäärä on pienentynyt, mikä johtuu siitä, että pelkkiä printtimediakampanjoita tehdään nykyisin vähemmän. Monikanavaiseen Titaanijyvä-sarjaan tuli 15 eri kampanjaehdotusta kaikilta merkittäviltä mainostoimistoilta, mihin tuomaristo oli erittäin tyytyväinen.

– Yleensä uuden kilpailusarjan vakiinnuttaminen kestää 2–3 vuotta, Isokangas-Huiko sanoo.

Monet kilpailuehdotukset olivat kuitenkin kampanjoita, joissa haluttiin ohjata kävijät printin kautta verkkoon. Tätä tuomaristo ei pitänyt palkintokriteerien mukaisena.

Yleisön valitsema Rautajyvä meni jo toisen kerran peräkkäin kilpailutyölle, jota tuomaristo ei pitänyt lainkaan palkinnon arvoisena.

Rautajyvä valitaan Kärkimedian paneelin kautta, johon osallistuu 11 000 suomalaista. Sen voitti tänä vuonna Lastenklinikan kummien ”Joka ilta kun lamppu sammuu” -kampanja, jonka oli toteuttanut mainostoimisto King.

Kilpailun yleinen taso oli tuomariston puheenjohtajan mukaan korkea ja palkinnot jakautuivat melko tasaisesti eri toimistojen kesken. PHS menestyi jälleen hyvin ja vei muun muassa kuluttajamainonnan Kultajyvän Pfizerille tehdyllä kampanjalla kolesterolin vaaroista.

Yhteiskunnallisen mainonnan Kultajyvän sai niinikään Syöpäyhdistyksen kampanja, jonka oli toteuttanut Bob Helsinki.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Luku julki ensi kertaa: Kela maksaa 65 000 kotitalouden vuokran

    2. 2

      Ovet potkittu rikki ja huoneissa lemmikkien jätöksiä – Miten välttyä vuokralaisen tuhoilta?

    3. 3

      Suomalaiset kyselyssä: Perustulo oltava niin niukka, että työtäkin on tehtävä

    4. 4

      Asuntojen hintakehityksessä valtavat erot – onnekas omistaa hyvältä alueelta

    5. 5

      Matkailijat rynnivät Suomeen –”Ihmiset arvostavat luontoa ja elämyksiä”

    6. 6

      Kommentti: Tulot nousivat tukien varassa – siivooja-Marian tarinan pitäisi herättää koko Suomi

    7. 7

      Jos haluat matkustaa varman päälle: ”Älä jättäydy yhden kortin varaan”

    8. 8

      Huijari esittäytyy poliisiksi ja pyytää pankkitunnuksia – 5 karua tapaa, joilla vanhuksia huijataan

    9. 9

      Yksi kikka: Näin voit välttyä asumistuen pienenemiseltä

    10. 10

      Britannia teki historiallisen päätöksen: kieltää uudet bensiini- ja dieselautot

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kova autopäätös tulossa tänään – Britannia kieltämässä uudet bensiini- ja dieselautot

    2. 2

      Asuntojen hintakehityksessä valtavat erot – onnekas omistaa hyvältä alueelta

    3. 3

      Ovet potkittu rikki ja huoneissa lemmikkien jätöksiä – Miten välttyä vuokralaisen tuhoilta?

    4. 4

      Britannia teki historiallisen päätöksen: kieltää uudet bensiini- ja dieselautot

    5. 5

      Kommentti: Tulot nousivat tukien varassa – siivooja-Marian tarinan pitäisi herättää koko Suomi

    6. 6

      Huijari esittäytyy poliisiksi ja pyytää pankkitunnuksia – 5 karua tapaa, joilla vanhuksia huijataan

    7. 7

      Jopa 400 000 asiakasta pankin tietoturvaloukkauksen kohteena

    8. 8

      Pankki jättää huomioimatta kolmanneksen yli 60-vuotiaiden lainanhakijoiden tuloista – perustelee direktiivillä

    9. 9

      Eikö Posti tiedä, kuinka paljon se säästää kirjeiden jakelua karsimalla?

    10. 10

      Nokian osake kallistui ennen torstain tulosjulkistusta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Katso, oletko rikas vai köyhä – tämän verran keskimääräinen suomalainen omistaa

    2. 2

      Tiedätkö, mitä oikeasti omistat? Syöpäsairaalla vaimolla oli käyttöoikeus muistisairaan miehensä tilille – maistraatti iski väliin

    3. 3

      Katso, kuinka arvokas kesämökkisi voi olla – kuntalista kertoo hinnat eri puolilla Suomea

    4. 4

      Sulatejuustokiista! Ratsastaako Lidl tunnetun tuotemerkin maineella?

    5. 5

      Eläkkeelle ”armahdettu” Helena, 61, pettyi ostaessaan matkalippua: ”Olen täysin toisarvoisessa asemassa”

    6. 6

      Kommentti: Tulot nousivat tukien varassa – siivooja-Marian tarinan pitäisi herättää koko Suomi

    7. 7

      Tiedätkö, mitä omaisuudellesi tapahtuu? 10 tärkeää neuvoa, joilla turvaat oman ja läheistesi talouden

    8. 8

      Pankilta ikävä yllätys espoolaismiehelle: kortti vanhenee yllättäen – ja todella huonoon aikaan

    9. 9

      Näin paljon rahaa suomalaisella on keskimäärin tilillä – löytyykö sinulta tämä summa?

    10. 10

      Tutkimus piirtää karua kuvaa Postista: ”Haluan omaehtoisesti irtisanoutua, että en joudu kohtaamaan sitä nöyryytystä”

    11. Näytä lisää