Tupakoinnin vastustaminen palkittiin

Suomen Syöpäyhdistyksen tupakoinninvastainen fanijulistekampanja ”if I smoked I would quit” pokkasi titaania Kultajyvä-ilmoituskilpailussa.
Titaanijyvällä palkitaan monikanavainen kampanja, jossa hyödynnetään printtimedian erityisvahvuuksia.

Suomen Markkinointiliitto MARK lisäsi Kultajyvä-kilpailuun tänä vuonna uuden sarjan vastatakseen median monikanavaistumiseen ja edistääkseen kokonaisvaltaista kampanjasuunnittelua.

Titaanijyvä-palkintoon liittyi ensimmäisenä vuonna poikkeuksellinen promootiopalkinto, 100 000 euron edestä ilmoitustilaa Kärkimedian lehdissä.

Voittaneen kampanjan tavoitteena oli saada teini-ikäiset ripustamaan tupakanvastaisia julisteita huoneensa seinälle. Ajatus toteutettiin tekemällä eri alakulttuureille suunnattuja julisteita, joissa nuorisoidolit julistavat lopettavansa tupakoinnin, mikäli polttaisivat. Kullekin alakulttuurille valittiin sopiva lehti ja julkkis. Kampanjan toteutti Hasan&Partners.

– Erittäin haastavasta aiheesta haastavalle kohderyhmälle oli tehty uskottavalla tavalla toteutettu kampanja, tuomariston puheenjohtaja, Kärkimedian brändijohtaja Marja Isokangas-Huiko perustelee tuomariston ratkaisua.

Kultajyvä-kilpailuun lähetettyjen töiden kokonaismäärä on pienentynyt, mikä johtuu siitä, että pelkkiä printtimediakampanjoita tehdään nykyisin vähemmän. Monikanavaiseen Titaanijyvä-sarjaan tuli 15 eri kampanjaehdotusta kaikilta merkittäviltä mainostoimistoilta, mihin tuomaristo oli erittäin tyytyväinen.

– Yleensä uuden kilpailusarjan vakiinnuttaminen kestää 2–3 vuotta, Isokangas-Huiko sanoo.

Monet kilpailuehdotukset olivat kuitenkin kampanjoita, joissa haluttiin ohjata kävijät printin kautta verkkoon. Tätä tuomaristo ei pitänyt palkintokriteerien mukaisena.

Yleisön valitsema Rautajyvä meni jo toisen kerran peräkkäin kilpailutyölle, jota tuomaristo ei pitänyt lainkaan palkinnon arvoisena.

Rautajyvä valitaan Kärkimedian paneelin kautta, johon osallistuu 11 000 suomalaista. Sen voitti tänä vuonna Lastenklinikan kummien ”Joka ilta kun lamppu sammuu” -kampanja, jonka oli toteuttanut mainostoimisto King.

Kilpailun yleinen taso oli tuomariston puheenjohtajan mukaan korkea ja palkinnot jakautuivat melko tasaisesti eri toimistojen kesken. PHS menestyi jälleen hyvin ja vei muun muassa kuluttajamainonnan Kultajyvän Pfizerille tehdyllä kampanjalla kolesterolin vaaroista.

Yhteiskunnallisen mainonnan Kultajyvän sai niinikään Syöpäyhdistyksen kampanja, jonka oli toteuttanut Bob Helsinki.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Narisija valitti 5 pennin virheestä – 44 vuotta taloyhtiöiden hallituksissa istunut Eila iski takaisin

    2. 2

      Tiesitkö, missä lentäjät nukkuvat lennoilla?

    3. 3

      Aurinkopaneelien hinnat vielä ”pohjamudissa” – ota nämä asiat huomioon, ennen kuin ostat

    4. 4

      Ei työkokemusta, palkka liki 4 000 euroa – näissä ammateissa saa heti hyvät ansiot

    5. 5

      Saksalaispankki teki sen taas – siirsi vahingossa rahaa yli 5 miljardia euroa

    6. 6

      Nobel-voittaja Holmströmin mukaan palkkapuhe ymmärretään väärin: ”Ei kukaan sano, että palkkoja alennetaan”

    7. 7

      Kommentti: Syydetäänkö Perälle ja kumppaneille yhä rahaa? Talvivaaran velkojat riidoissa – tästä on kyse

    8. 8

      Valtaosa maksaa entistä suurempia osinkoja – analyytikko nostaa esiin 3 kiinnostavaa pörssiyhtiötä

    9. 9

      Mahdottomana pidetty suomalaiskeksintö saikin sijoituksen Japanista

    10. 10

      Näin Finnairin lentäjät pysyvät hereillä pitkillä lennoilla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tiesitkö, missä lentäjät nukkuvat lennoilla?

    2. 2

      Narisija valitti 5 pennin virheestä – 44 vuotta taloyhtiöiden hallituksissa istunut Eila iski takaisin

    3. 3

      Ei työkokemusta, palkka liki 4 000 euroa – näissä ammateissa saa heti hyvät ansiot

    4. 4

      Jopa 15 000 euron erot eläkeläisten keskituloissa – näin eri ryhmät pärjäävät vertailussa

    5. 5

      Mahdottomana pidetty suomalaiskeksintö saikin sijoituksen Japanista

    6. 6

      Aurinkopaneelien hinnat vielä ”pohjamudissa” – ota nämä asiat huomioon, ennen kuin ostat

    7. 7

      Näin Finnairin lentäjät pysyvät hereillä pitkillä lennoilla

    8. 8

      Saksalaispankki teki sen taas – siirsi vahingossa rahaa yli 5 miljardia euroa

    9. 9

      Kommentti: Syydetäänkö Perälle ja kumppaneille yhä rahaa? Talvivaaran velkojat riidoissa – tästä on kyse

    10. 10

      Nobel-voittaja Holmströmin mukaan palkkapuhe ymmärretään väärin: ”Ei kukaan sano, että palkkoja alennetaan”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Palkka 30 000 euroa/vuosi, koulutusta ei tarvita – yksi vaatimus autotehtaalla kuitenkin on

    2. 2

      Ei työkokemusta, palkka liki 4 000 euroa – näissä ammateissa saa heti hyvät ansiot

    3. 3

      Tiesitkö, missä lentäjät nukkuvat lennoilla?

    4. 4

      Narisija valitti 5 pennin virheestä – 44 vuotta taloyhtiöiden hallituksissa istunut Eila iski takaisin

    5. 5

      Kiinalainen verkkokauppa koukuttaa – Suvi, 28: ”Haluan, että minulle on koko ajan tulossa paketteja”

    6. 6

      ”Omat rahat menneet ja ehkä vieraatkin” – toimi näin, jos epäilet katalaa +44 -huijausta

    7. 7

      Mahdottomana pidetty suomalaiskeksintö saikin sijoituksen Japanista

    8. 8

      Uusi suomalainen nousi Forbesin miljardöörilistalle

    9. 9

      Bruce Oreck: Tätä Suomen suurinta ongelmaa Slush ja Supercell eivät ratkaise

    10. 10

      Autotehdas palkkaa yli tuhat – näin paljon he saavat palkkaa

    11. Näytä lisää