Asuminen brändäytyy

Helsingin Aurinkolahti ja Arabianranta luovat tunnelmaa korkeatasoisesta kaupunkiasumisesta meren rannalla. Alueilla on arvokkaita, korkean statuksen asuntoja, joissa on merinäköala. Tämä mielikuva on huolellisen markkinoinnin tulos.


Ne ovat ensimmäiset suomalaiset asuinalueet, joille on rakennettu selvä brändi, sanoo JM Suomen toimitusjohtaja Marko Heino.

Heino aikoo pistää vieläkin paremmaksi. Hän lupaa rakentaa kymmenessä vuodessa ruotsalaisesta JM:stä vahvan brändin, joka luo mielikuvan rakennettavasta kohteesta ja asuinalueesta.

– Olemme keskittyneet vain asuntorakentamiseen, joka on kuluttajakauppaa. Meidän tavoitteenamme on rakentaa JM:stä Suomeen asuntorakentamisen brändi. Ja se tulee tapahtumaan ennen kaikkea tekojen kautta, Heino vakuuttaa.

Katetta puheille löytyy jo Ruotsista, Tanskasta, Norjasta ja Belgiasta. Emoyhtiö JM Ab on Pohjoismaiden johtava kokonaisiin alueisiin erikoistunut asuinrakentaja. Perustaja John Mattsonin nimikirjaimista nimensä saanut yhtiö on listattu pohjoismaiseen pörssiin.

Viime vuonna konsernin liikevaihto oli noin 1,3 miljardia euroa. Liikevoittoa se teki yli 15 prosenttia liikevaihdosta.

JM on profiloitunut muissa Pohjoismaissa ennen kaikkea merenranta-alueiden rakentajaksi. Yhtiö on rakentanut Pohjoismaihin jo yli 30 000 asuntoa, joista 60 prosenttia on ranta-alueille rakennettuja laadukkaita kerrostaloja.

Suomessa JM käynnisti toimintansa vuosi sitten, ja ensimmäiset kohteet ovat tulossa myyntiin nyt. Heinon mukaan kehitettävien kohteiden ja tonttien saanti ei ole uudelle tulokkaalle helppoa. Siksi JM rakentaa aluksi Suomessa vain pientalokohteita.

Myöhemmin tavoitteena on päästä mukaan myös yhtiön varsinaiseen leipälajiin eli suurten kaupunkialueiden merenranta- ja järvenrantakohteisiin.

Syy siihen, miksi ruotsalaisyhtiö rantautuu Suomeen juuri nyt, löytyy Heinon mukaan kaupungistumisasteen kehittymisestä. Aiemmin Suomen markkinat eivät ole olleet riittävän kypsät JM:n kasvukeskuskonseptille.

– Useimmissa länsimaissa 90 prosenttia ihmisistä asuu kaupungeissa ja Ruotsissakin prosentti on 84. Suomessa kaupungistumisaste on vain 64 prosenttia.

– Trendit tulevat meille muista Pohjoismaista. Nyt asumisen ja sisustamisen buumi on tuomassa enemmän väljyyttä ja lisää panostusta myös suomalaisten asumiseen, hän sanoo.

Heinoa ei hirvitä edes kotimaisen suhdannetilanteen epävarmuus. Hän uskoo, että JM:n bisnekselle on suhdannehuipun jälkeenkin kysyntää.

– Uudistuotanto on aina kilpailukykyistä. Suomessa rakennetaan varsin tasaisesti 30 000 uutta asuntoa vuodessa. Näin tulee olemaan jatkossakin.

– Uskon, että omistusasuntokanta kasvaa. Omistusasumisen riski on vakaampien korkomarkkinoiden vaikutuksesta Suomessa pienentynyt viime aikoina selvästi, Heino sanoo.

Suomi seuraa JM:n analyysien mukaan asumisessa Ruotsia. Myös suomalainen unelma omakotitalosta järven rannalla alkaa vaihtua unelmaksi kerrostaloasunnosta meren rannalla.

– Kasvukeskusten laajeneminen kääntyy ympäristökunnista sisäänpäin. Kerrostaloasumisen houkuttelevuus lisääntyy.

– Perinteinen pientalorakentaminen hartiapankkisysteemillä on useimmille liian monimutkaista. Kerrostalo- tai yhtiömuotoinen pientaloasuminen hyvällä paikalla tulee lisääntymään, Heino sanoo.

Rakentamisessa on Heinon mielestä tilaa aiempaa paremmalle palvelulle. JM:n tuotemerkin rakentamista brändiksi vauhdittavat jatkossa hyvät asuinympäristökokonaisuudet ja rakentajan tarjoamat palvelut.

JM rakentaa aina asiakkaiden nähtäväksi esittelytalon, joka on sisustusta myöten valmis. Asunnon myynti tapahtuu työmaalla ja samalla tulevat asukkaat pääsevät konkreettisesti näkemään miltä uusi koti näyttää.

– Annamme asiakkaille enemmän mahdollisuuksia vaikuttaa kohteen suunnitteluun ja hoidamme asiakassuhteen aina loppuun asti kunnolla. Asiakastyytyväisyys alkaa kyllä luoda hyvää mainetta.

Heinon mukaan JM:n vahvinta kohderyhmää ovat nuoret aikuiset, modernit lapsiperheet ja seniorit. Pelkkiä arvoasuntoja JM ei kuitenkaan rakenna. Asiakaskunnan ytimessä ovat tavalliset, hyvään asumiseen panostavat ihmiset.

Myös muut Suomessa toimivat rakennusyhtiöt uskovat, että alueiden brändääminen lisääntyy. JM:n ne eivät kuitenkaan usko sekoittavan markkinoita kovin nopeasti.




YIT Rakennuksen yksikönjohtaja Harri Isoviita sanoo, että asunnonostajia kiinnostaa nyt entistä enemmän uuden alueen imago. YIT on ollut muun muassa mukana Aurinkolahden rakentamisessa.

– Tällainen ajattelu on lisääntymässä. Alue dominoi yhä enemmän uudiskohteiden markkinointia.

Isoviidan mukaan myös rakentaminen itsessään on muuttunut. Rakentajat ovat alkaneet rakentaa enemmän kokonaisuuden ehdoilla.

– Nyt haastatellaan uutta aluetta suunniteltaessa potentiaalisia asukkaita ja saatuja tietoja hyödynnetään asuntojen ja koko alueen suunnittelussa.

– Asuntoalueille myös pyritään saamaan sellaisia palveluita, joita asiakkaat haluavat.

Ennen kohteita rakennettiin Isoviidan mukaan enemmän rakentamisen omista lähtökohdista eikä alueen kokonaisuutta otettu samalla tavalla huomioon. Isoviita ei kuitenkaan usko, että asuinalueiden imago muodostuisi jatkossakaan rakentajan mukaan, vaan alue näyttelee markkinoinnissa pääosaa.

NCC Rakennuksen asuntorakentamisesta vastaava Juha Korkiamäki puolestaan sanoo, että kaikilla suuremmilla asuntoalueilla mietitään yhä enemmän koko alueen imagoa.

– Taustalla on se, että meillä kaikilla on ennakkoluuloja ja on myös alueita, joita ei ollenkaan tunneta. Kokonaisuuksia suunnitellaan yhä huolellisemmin ja kohteille pystytään siten luomaan enemmän kiinnostavuutta, Korkiamäki sanoo.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    2. 2

      Nokia kiitää pörssissä – tulos yllätti osakemarkkinat

    3. 3

      Näin paljon uusi kunnanvaltuutettu tienaa

    4. 4

      Uskomus kalliista bensasta elää Suomessa – näin asia oikeasti on

    5. 5

      Nokian ja Alcatel-Lucentin fuusion vaikutukset alkavat näkyä – ”Voidaan sanoa, että se oli hyvä yrityskauppa”

    6. 6

      Outokumpu ponnisti tappiolta reippaasti plussalle

    7. 7

      Intialainen it-jätti Tata aloittaa yt-neuvottelut Suomessa – vähennystarve 130 työpaikkaa

    8. 8

      4 päivän työviikko kelpaisi monelle – voi olla totta tuleville sukupolville

    9. 9

      Ekonomisti: Asumistuen muutos ”iskee ehkä lujimmin työssäkäyviin”

    10. 10

      Nordea takoi yli miljardin voittoa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Eurojackpot-voitolla on kolme jakajaa – Epäuskottava sopimus voisi lohkaista siitä jättiverot

    2. 2

      Uskomus kalliista bensasta elää Suomessa – näin asia oikeasti on

    3. 3

      Tokmanni ryntäsi Anttilan raunioille – liiketappio kasvoi selvästi

    4. 4

      Suurille konepajoille sataa nyt kauppoja – yhtiöillä jo miljardien eurojen tilauskanta

    5. 5

      Postissa ulosmarssi – liki miljoona kirjelähetystä voi viivästyä

    6. 6

      Tässä on maailman eniten myyty urheiluauto – myös Suomessa

    7. 7

      Ekonomisti: Asumistuen muutos ”iskee ehkä lujimmin työssäkäyviin”

    8. 8

      Näin päivähoitomaksut muuttuvat – hallituksen päätös alentaa monien perheiden maksuja

    9. 9

      12 viikon koulutus it-alalle ja takuu töistä – ennennäkemätön hakijoiden tunku

    10. 10

      Nokian tulos heikkeni hieman – ”kartutimme tilauksia hyvin”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    2. 2

      ”Vaahto valui alas mäkeä aamulla” – näin vuokramökeillä rellestetään

    3. 3

      Kesko sulkee 42 Siwaa ja Valintataloa ja avaa 8 K-Marketia – katso lista kaupoista

    4. 4

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    5. 5

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    6. 6

      Suomalaisille myyty tuhansia litroja väärennettyä moottoriöljyä

    7. 7

      Sijoittajat tulppana asuntomarkkinoilla – ”Yksi varasi 20 asuntoa”

    8. 8

      Eurojackpot-voitolla on kolme jakajaa – Epäuskottava sopimus voisi lohkaista siitä jättiverot

    9. 9

      Uskomus kalliista bensasta elää Suomessa – näin asia oikeasti on

    10. 10

      Jopa 15 000 euron lisätulot vuodessa – näin mökillä voi tienata

    11. Näytä lisää