Ruotsalaiset osaavat asemoimisen

Julkaistu: , Päivitetty:

Hankenin bränditutkija Kirsti Lindberg-Repo uskoo, että brändiajattelu tulee yhä voimakkaammin myös suomalaiseen asumiseen. Selvää muutosta asenteissa on jo havaittavissa.


Pariisissa kaikki osaavat asettaa eri asuinalueet arvojärjestykseen ja New Yorkissakin jopa eri kortteleilla on oma imagonsa.

– Kyllä me tulemme tässäkin asiassa perässä ja brändiasuminen tulee meillekin. Muutamia esimerkkejä on jo, hän sanoo.

Lindberg-Repo ei ylläty, että asuntorakentamisessa brändiajattelua ovat Suomeen tuomassa juuri ruotsalaiset.

– Ruotsalaiset yritykset ovat olleet erittäin taitavia asemoimaan itsensä markkinoille ja rakentamaan selkeitä brändejä. Suomessa ollaan yleisesti ottaen tässä asiassa vähän jäljessä, hän sanoo.

Hyvä ruotsalaisesimerkki on Ikea. Se on pystynyt muuttamaan koko toimialan ja avannut uuden kategorian alan ajatteluun, kuten hyvän brändin ominaisuuksiin kuuluukin.

Rakennusalalla brändin vaikutus voi olla Lindberg-Revon mukaan vielä monia muita aloja suurempi.

– Rakentaminen ja uudisasuntokauppa on hyvin abstraktia, koska usein kaupanteon hetkellä tuleva asunto on vasta piirustuspöydällä.

– Ihmiset luottavat asuntomarkkinoilla paljon suosituksiin ja emotionaaliset asiat nousevat tärkeiksi. Halutaan, että joku herättää luottamuksen. Tällaisessa tilanteessa brändillä on vielä suurempi rooli lopullisessa päätöksenteossa, hän sanoo.

Yritykselle brändi on aina kilpailuvaltti, joka erottaa tuotteen kilpailijoista asiakkaan mielessä.

– Brändi tuo kilpailuetua ja tarjoaa pysyvän ratkaisun asiakkaan ongelmaan. Siksi ihmiset ovat kuluttajina valmiita maksamaan brändistä valtavia summia, Lindberg-Repo sanoo.

Lopullista brändiä yritys ei kuitenkaan pysty luomaan, Lindberg-Repo muistuttaa.

– Asiakas aina muodostaa brändin itse ja yritys pystyy vain luomaan mielikuvia sen tueksi. Brändi rakentuu aina kirkkaaseen visioon ja todelliseen asiakkaan kokemukseen, joka erottuu kunnolla muista.

– Markkinoinnilla voidaan luoda tunnettuutta, muttei rakentaa koko brändiä.

Kun yritykset etsivät uusia kilpailukeinoja, ne hakevat juuri erottuvuustekijöitä ja keinoja sitoa asiakasta omiin tuotteisiin.

– Asiakkaat ovat lojaaleja brändeille. Nyt rakennusliikkeetkin ovat alkaneet hakea kohteille ja alueille ominaisuuksia, joista ihmiset ovat valmiita maksamaan ja joihin he ovat valmiit sitoutumaan.

Kommentit

    Näytä lisää

    Uusimmat talousuutiset
    Näitä luetaan!
    1. 1

      Nuoren palkka 2000 e/kk, kokeneen jopa 5000 e/kk – onko tässä järkeä?

    2. 2

      Kommentti: Suomalaisten kukkaroissa kytee ikävä yllätys – miksi poliitikot vaikenevat?

    3. 3

      Katso, nouseeko oma Yle-verosi – 400 000 vapautuu maksusta kokonaan

    4. 4

      Kommentti: Sukupolvien tuloerot paljastavat myrkyllisen yhtälön – Suomi on matkalla kohti konkurssia

    5. 5

      Olisitko valmis tällaiseen lomanviettoon? 4 suomalaispomoa kertoo, millainen kesä heitä odottaa

    6. 6

      Jättilainoja on yhä useammalla – ylitätkö tämän rajan?

    7. 7

      Suomalaisen kaivosyhtiön osuma yllätti geologinkin – ”Tulokset ovat erittäin hyviä”

    8. 8

      Yli 7 viikon lomat ovat harvojen herkkua – iskeekö leikkuri seuraavaksi niihin?

    9. 9

      Minä vuonna synnyit? Katso, kuulutko voittajien vai häviäjien sukupolveen

    10. 10

      Finnair sai hetkessä 500 hakemusta lentoemännän ja stuertin tehtäviin – Läpäisetkö sinä tiukan seulan?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Olisitko valmis tällaiseen lomanviettoon? 4 suomalaispomoa kertoo, millainen kesä heitä odottaa

    2. 2

      Kommentti: Suomalaisten kukkaroissa kytee ikävä yllätys – miksi poliitikot vaikenevat?

    3. 3

      Katso, nouseeko oma Yle-verosi – 400 000 vapautuu maksusta kokonaan

    4. 4

      Nuoren palkka 2000 e/kk, kokeneen jopa 5000 e/kk – onko tässä järkeä?

    5. 5

      Lähes sadalle potkut Terveystalosta ja Diacorista – osa lomalla, eikä vielä tiedä irtisanomisesta

    6. 6

      Suomalaisen kaivosyhtiön osuma yllätti geologinkin – ”Tulokset ovat erittäin hyviä”

    7. 7

      Kesäbensan hinta putosi 7 vuoden pohjiin – listasimme halvimmat asemat

    8. 8

      Jättilainoja on yhä useammalla – ylitätkö tämän rajan?

    9. 9

      Ihottumaa, kutinaa ja väsymystä – lentoyhtiön univormut liitettiin outoihin vaivoihin

    10. 10

      Melske Uberissa yltyy – hallituksesta lähti pitkäaikainen jäsen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nesteen väki lopettaa polttoaineen jakelun Suomessa viikoksi

    2. 2

      Lähes sadalle potkut Terveystalosta ja Diacorista – osa lomalla, eikä vielä tiedä irtisanomisesta

    3. 3

      Matka Espanjaan avasi silmät: Harri, 28, kasvattaa omaisuuttaan arjen säästökikoilla ja etenee kohti unelmaa

    4. 4

      Hobby Hallista tehty paljon ilmoituksia kilpailu- ja kuluttajavirastolle – toimitusjohtaja myöntää ongelmat

    5. 5

      Kommentti: Suomalaisten kukkaroissa kytee ikävä yllätys – miksi poliitikot vaikenevat?

    6. 6

      Kovatuloisimpaan kymmenykseen pääsee 4 968 euron tuloilla – onko se paljon vai vähän?

    7. 7

      Katso, nouseeko oma Yle-verosi – 400 000 vapautuu maksusta kokonaan

    8. 8

      Jättilainoja on yhä useammalla – ylitätkö tämän rajan?

    9. 9

      Jos olen 18-vuotiaana miljonääri, en mene yliopistoon – yhdysvaltalaispoika löi uhmakkaan vedon vanhempiensa kanssa

    10. 10

      Suomalaisen kaivosyhtiön osuma yllätti geologinkin – ”Tulokset ovat erittäin hyviä”

    11. Näytä lisää