Nuoret hylkäsivät Niken ja Adidaksen

Julkaistu: , Päivitetty:

Mediasta tuttu pirstaloitumistrendi näkyy myös kulutustottumuksissa, kertoo tiistaina julkistettu Suosikin nuorisotutkimus. Esimerkiksi Niken ja Adidaksen asema urheiluvaatebrändien joukossa on heikentynyt huomattavasti viiden viime vuoden aikana.
Vielä vuonna 2002 joka kolmas 12–20-vuotias nuori valitsi Niken parhaaksi urheiluvaatebrändiksi. Nyt sen osuus jäi 9,3 prosenttiin; ohi kiilasi Puma 11,1 prosentin osuudella. Ylivoimaisesti suosituin urheiluvaatebrändi oli edelleen Adidas 20,7 prosentin osuudella. Sekin jäi silti kauas viiden vuoden takaisesta, jolloin se oli lähes joka toisen nuoren suosikkibrändi.

Muissa vaatebrändeissä ainoa viime vuosina suosiotaan kasvattanut brändi on tutkimuksen mukaan H&M. Kaikki muut viiden vuoden takaiset vaatebrändisuosikit ovat menettäneet suosiotaan. H&M:n lisäksi viiden kärkeen mahtuvat Seppälä, Vero Moda, Jack & Jones ja Stockmann.

Pirstaloituminen ulottuu tutkimuksen mukaan pukeutumisen ohella myös muihin sellaisiin tuotteisiin, jotka liittyvät tavalla tai toisella identiteetin rakentamiseen ja siitä viestimiseen.

Esimerkiksi musiikkikauppojen joukossa Anttilan ja toimintansa jo lopettaneen Free Record Shopin rinnalle ovat nousseet verkkokaupat sekä pienet, yksittäiset liikkeet, kuten helsinkiläiset Keltainen Jäänsärkijä, The Funkiest ja Stupido-Shop sekä tamperelaiset Swamp Music ja Epes.

– Kun tarjonta lisääntyy, nuoret hylkäävät isot brändit ja käyttävät hyväkseen mahdollisuutta ilmaista omaa elämäntyyliään ja preferenssejään pienempien brändien avulla, arvelee toimitusjohtaja Markus Keränen tutkimuksen tehneestä 15/30 Researchistä.

Nuorten kulutusvalinnat heijastelevat tutkimuksen mukaan pyrkimystä sosiaalisuuteen. 12–20-vuotiaiden suomalaisnuorten yleisimpiä kulutuksen kohteita ovat ruoka ja juoma, kahvilat ja ravintolat, pukeutuminen ja liikkuminen.

Esimerkiksi ravintoloissa ja pikaruokapaikoissa käytti tutkimusta edeltäneen kuukauden aikana rahojaan 59 prosenttia ja kahviloissa 45 prosenttia vastaajista. Luvut heijastelevat nuorten arvoja ja ajankäyttöä: tutkimuksen mukaan nuoret viettävät ystäviensä kanssa kasvokkain keskimäärin 1,5 tuntia ja osa tästä ajasta kuluu kahviloissa ja ravintoloissa.

Asuinpaikka vaikuttaa tutkimuksen mukaan nuorten kuluttamiseen jonkin verran. Esimerkiksi autoiluun ja mopoiluun kuluu eniten rahaa Oulun ja Länsi-Suomen lääneissä, ulkonakäymiseen, vaatteisiin ja asusteisiin taas pääkaupunkiseudulla.

Suomalaisten 12–20-vuotiaiden nuorten yhteenlasketut tulot ovat nousseet viidessä vuodessa noin 14 prosenttia lähes 1,5 miljardiin euroon. Luvussa ei ole huomioitu inflaatiota.

12–14-vuotiaiden nuorten yhteenlasketut tulot ovat noin 150 miljoonaa euroa, 15–17-vuotiaiden noin 350 miljoonaa euroa ja 18–20-vuotiaiden noin 960 miljoonaa euroa.

Kesä–syyskuussa sähköposti-informoituna verkkokyselynä toteutettuun tutkimukseen vastasi runsaat 1 200 iältään 12–20-vuotiasta nuorta.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Professori: Tästä asuntovelallisten riskistä vaietaan Suomessa

    2. 2

      Katso miten pärjäät palkkavertailussa – yli 500 ammatin lista

    3. 3

      Hypo: Uusi ilmiö uhkaa Suomen asuntomarkkinoilla – nollan asunnon loukku

    4. 4

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    5. 5

      Venäjä antoi luvan: Helsingistä saa lentää kolmeen uuteen kohteeseen – Finnair kiinnostunut reiteistä

    6. 6

      Lukioihin vaaditaan ilmaisia kirjoja – nyt opinnot voivat maksaa jopa 2 600 euroa

    7. 7

      BBC: Yhdysvallat saattaa kieltää läppärit kaikilla kansainvälisillä lennoilla

    8. 8

      KKO:lta työoikeudellinen ennakkoratkaisu – Yrittäjät: Tämä on erittäin merkittävä linjaus

    9. 9

      Ruotsi-osakkeet paljastavat, miten suomalainen piensijoittaja eroaa norjalaisesta

    10. 10

      23 ammatin kuuma lista – näiden alojen ammattilaiset revitään nyt käsistä Suomessa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Professori: Tästä asuntovelallisten riskistä vaietaan Suomessa

    2. 2

      Hypo: Uusi ilmiö uhkaa Suomen asuntomarkkinoilla – nollan asunnon loukku

    3. 3

      Näkökulma: Bitcoineja syntyy biteistä, mutta mistä onkaan eurot tehty?

    4. 4

      Venäjä antoi luvan: Helsingistä saa lentää kolmeen uuteen kohteeseen – Finnair kiinnostunut reiteistä

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    7. 7

      Ruotsi-osakkeet paljastavat, miten suomalainen piensijoittaja eroaa norjalaisesta

    8. 8

      Yle: Ravintolan käsittämätön ”kokeilu” paljastui Lahdessa – kaikilla työntekijöillä palkka 0 euroa

    9. 9

      Lukioihin vaaditaan ilmaisia kirjoja – nyt opinnot voivat maksaa jopa 2 600 euroa

    10. 10

      Ehdotus: Eläkeikä pitäisi nostaa vähintään 70 vuoteen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Professori: Tästä asuntovelallisten riskistä vaietaan Suomessa

    2. 2

      Yle: Ravintolan käsittämätön ”kokeilu” paljastui Lahdessa – kaikilla työntekijöillä palkka 0 euroa

    3. 3

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    4. 4

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    5. 5

      Hypo: Uusi ilmiö uhkaa Suomen asuntomarkkinoilla – nollan asunnon loukku

    6. 6

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    7. 7

      Laivaopas, kirvesmies, pelikoodari... Jättiselvitys: Tällaista työtä Suomesta löytyy nyt

    8. 8

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    9. 9

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    10. 10

      Ainutlaatuinen jättipotti: Kirpputorilta 30 vuotta sitten löytynyt ”tekojalokivi” paljastui 26 karaatin timantiksi

    11. Näytä lisää