Ruotsalaisbrändi näyttää keskaria kalliille farkuille

Ruotsin nopeimmin kasvavaksi muotimerkiksi on noussut melkoinen outolintu. Cheap Monday -farkkumerkki yhdistää huippudesignin ja halvat hinnat. Merkki on maailmanmenestys, jonka markkinointiin ei käytetä kruunun kruunua.
– Näytämme keskisormea kalliille farkuille ja osoitamme, ettei muodin tarvitse olla kallista. Olemme jonkinlainen kapinallinen, luonnehtii yrityksen toimitusjohtaja Lasse Karlsson.

Idea nykyisin Suomessakin myynnissä olevasta merkistä syntyi 2000-luvun alkupuolella, kun farkkujen hinnat nousivat Ruotsissa jopa 200–250 euroon.

– Kuluttajat hyväksyivät kalliit hinnat ja osa merkeistä käytti tätä hyväkseen. Ne muuttivat vain joitakin yksityiskohtia tuotteissaan ja jopa kaksinkertaistivat hinnat. Se ärsytti, joten päätimme alkaa valmistaa halpoja, mutta laadukkaita ja muodikkaita farkkuja, selittää Karlsson.

Karlssonin mainitsema "me" viittaa hänen itsensä lisäksi suunnittelija Örjan Anderssoniin ja tuotannosta vastaavaan Adam Fribergiin. Aluksi porukka myi farkkuja pienellä sivukujalla sijainneessa putiikissa Tukholmassa, vain tiettynä viikonpäivänä.

– Maanantaisin kärsit krapulasta ja rahapulasta, se on sopiva päivä halpojen ja tyylikkäiden farkkujen ostoon, nauraa Karlsson.

Kysyntä kasvoi ja merkkiä alettiin myydä joka päivä. Pian tiedusteluja alkoi tulla myös ulkomailta, Australiasta saakka. Vuonna 2004 kolmen kopla perusti virallisesti Cheap Monday -tuotemerkin ja seuraavana vuonna sitä myyvän tukkuliikkeen, Weekday Brandsin.

– Valitsemme jälleenmyyjät tarkasti ja kohtelemme halpoja farkkuja kuin kalliita. Korostamme muodin ja designin halpuutta, mikä on uutta alalla.

Yhdistelmä toimii. Yrityksen liikevaihto on kasvanut vajaassa kolmessa vuodessa nollasta 19 miljoonaan euroon. Eikä kasvu edes ole pääasia.

– Emme tee ikinä päätöksiä sen perusteella, että haluamme kasvaa. Olemme kieltäytyneet mielettömistä tarjouksista, koska kasvun täytyy syntyä omalla tavallamme. Jos asiakas haluaa ostaa niin olemme iloisia, Karlsson sanoo.

Cheap Mondayta ostavat eniten nuoret, muotitietoiset opiskelijat, joilla ei ole paljon rahaa, mutta sitäkin enemmän muodikkaita vaatteita vaativia menoja. Heitä on kaikkialla: Cheap Monday -farkkuja, -paitoja ja -kenkiä myydään 50 maassa.

Tuuriakin on ollut, Karlsson myöntää. Tärkein menestystekijä on silti asiantuntemus. Perustajilla on tuntuma muotiin ja oikeaan ajoitukseen, kokemusta myynnistä ja taloudesta. Ja rohkeutta jatkaa omalla tiellään.

– Kyllästyimme suuriin yhtiöihin, joille luvut merkitsevät enemmän kuin vaatteiden ja muodin viesti. Me emme vieläkään esimerkiksi tarkkaile markkinaosuuksia.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Autotehtaan 30 000 euron vuosipalkka herätti ihmetystä – näin Valmet Automotive vastaa

    2. 2

      Burger Kingin menestys Suomessa yllätti – tulossa 10–15 uutta ravintolaa tänä vuonna

    3. 3

      Rakennusliitto pillastui suunnitelmasta "tuoda rakentajia Afrikasta ja Kiinasta"

    4. 4

      Muut eivät huoli nurin mennyttä eläkekassaa – lasku lankeamassa kaikille palkansaajille

    5. 5

      Tässäkö Suomen raskaimmat ja stressaavimmat työt? Katso 30 ammatin lista

    6. 6

      Edellistä luottamushuippua seurasi talouden sukellus – ekonomisti löysi syyllisen

    7. 7

      Osa Uudenkaupungin autotehtaan työntekijöistä on vuokratyöläisiä

    8. 8

      Entinen VVO kertoo, miksi sen uusi nimi tarkoittaa koiraslohta

    9. 9

      Käyrä hyppäsi kattoon – näillä luvuilla Suomi kasvaisi hurjaa vauhtia

    10. 10

      Britanniassa otetaan käyttöön uusi kolikko – kauppajätti joutuu tekemään massiivisen kärryremontin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tässäkö Suomen raskaimmat ja stressaavimmat työt? Katso 30 ammatin lista

    2. 2

      Autotehtaan 30 000 euron vuosipalkka herätti ihmetystä – näin Valmet Automotive vastaa

    3. 3

      Muut eivät huoli nurin mennyttä eläkekassaa – lasku lankeamassa kaikille palkansaajille

    4. 4

      Siperia opettaa: tiedetäänkö Venäjällä öljystä jotain, mitä muualla ei?

    5. 5

      Trumpin dollarille tuoma arvo katosi – ”Vaikutukset vasta alkaneet”

    6. 6

      Entinen VVO kertoo, miksi sen uusi nimi tarkoittaa koiraslohta

    7. 7

      Käyrä hyppäsi kattoon – näillä luvuilla Suomi kasvaisi hurjaa vauhtia

    8. 8

      Suuryhtiöiltä käräjöidään 12 miljoonaa: ”Kyyneleet silmissä on kerrottu, kun pappa hoiti metsää”

    9. 9

      Luottamus talouteen nousi kaikkien aikojen ennätykseen

    10. 10

      Maailman suurin keinotekoinen aurinko on komea näky: ”Jos menisit samaan huoneeseen, palaisit heti”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Palkka 30 000 euroa/vuosi, koulutusta ei tarvita – yksi vaatimus autotehtaalla kuitenkin on

    2. 2

      Tiesitkö, missä lentäjät nukkuvat lennoilla?

    3. 3

      Ei työkokemusta, palkka liki 4 000 euroa – näissä ammateissa saa heti hyvät ansiot

    4. 4

      Narisija valitti 5 pennin virheestä – 44 vuotta taloyhtiöiden hallituksissa istunut Eila iski takaisin

    5. 5

      Tässäkö Suomen raskaimmat ja stressaavimmat työt? Katso 30 ammatin lista

    6. 6

      Autotehtaan 30 000 euron vuosipalkka herätti ihmetystä – näin Valmet Automotive vastaa

    7. 7

      Mahdottomana pidetty suomalaiskeksintö saikin sijoituksen Japanista

    8. 8

      ”Omat rahat menneet ja ehkä vieraatkin” – toimi näin, jos epäilet katalaa +44 -huijausta

    9. 9

      Mitä 250 000 eurolla saa Helsingissä, Tallinnassa ja Tukholmassa? HS: Asunnot hyvin eritasoisia

    10. 10

      Autotehdas palkkaa yli tuhat – näin paljon he saavat palkkaa

    11. Näytä lisää