Ruotsalaisbrändi näyttää keskaria kalliille farkuille

Julkaistu: , Päivitetty:

Ruotsin nopeimmin kasvavaksi muotimerkiksi on noussut melkoinen outolintu. Cheap Monday -farkkumerkki yhdistää huippudesignin ja halvat hinnat. Merkki on maailmanmenestys, jonka markkinointiin ei käytetä kruunun kruunua.
– Näytämme keskisormea kalliille farkuille ja osoitamme, ettei muodin tarvitse olla kallista. Olemme jonkinlainen kapinallinen, luonnehtii yrityksen toimitusjohtaja Lasse Karlsson.

Idea nykyisin Suomessakin myynnissä olevasta merkistä syntyi 2000-luvun alkupuolella, kun farkkujen hinnat nousivat Ruotsissa jopa 200–250 euroon.

– Kuluttajat hyväksyivät kalliit hinnat ja osa merkeistä käytti tätä hyväkseen. Ne muuttivat vain joitakin yksityiskohtia tuotteissaan ja jopa kaksinkertaistivat hinnat. Se ärsytti, joten päätimme alkaa valmistaa halpoja, mutta laadukkaita ja muodikkaita farkkuja, selittää Karlsson.

Karlssonin mainitsema "me" viittaa hänen itsensä lisäksi suunnittelija Örjan Anderssoniin ja tuotannosta vastaavaan Adam Fribergiin. Aluksi porukka myi farkkuja pienellä sivukujalla sijainneessa putiikissa Tukholmassa, vain tiettynä viikonpäivänä.

– Maanantaisin kärsit krapulasta ja rahapulasta, se on sopiva päivä halpojen ja tyylikkäiden farkkujen ostoon, nauraa Karlsson.

Kysyntä kasvoi ja merkkiä alettiin myydä joka päivä. Pian tiedusteluja alkoi tulla myös ulkomailta, Australiasta saakka. Vuonna 2004 kolmen kopla perusti virallisesti Cheap Monday -tuotemerkin ja seuraavana vuonna sitä myyvän tukkuliikkeen, Weekday Brandsin.

– Valitsemme jälleenmyyjät tarkasti ja kohtelemme halpoja farkkuja kuin kalliita. Korostamme muodin ja designin halpuutta, mikä on uutta alalla.

Yhdistelmä toimii. Yrityksen liikevaihto on kasvanut vajaassa kolmessa vuodessa nollasta 19 miljoonaan euroon. Eikä kasvu edes ole pääasia.

– Emme tee ikinä päätöksiä sen perusteella, että haluamme kasvaa. Olemme kieltäytyneet mielettömistä tarjouksista, koska kasvun täytyy syntyä omalla tavallamme. Jos asiakas haluaa ostaa niin olemme iloisia, Karlsson sanoo.

Cheap Mondayta ostavat eniten nuoret, muotitietoiset opiskelijat, joilla ei ole paljon rahaa, mutta sitäkin enemmän muodikkaita vaatteita vaativia menoja. Heitä on kaikkialla: Cheap Monday -farkkuja, -paitoja ja -kenkiä myydään 50 maassa.

Tuuriakin on ollut, Karlsson myöntää. Tärkein menestystekijä on silti asiantuntemus. Perustajilla on tuntuma muotiin ja oikeaan ajoitukseen, kokemusta myynnistä ja taloudesta. Ja rohkeutta jatkaa omalla tiellään.

– Kyllästyimme suuriin yhtiöihin, joille luvut merkitsevät enemmän kuin vaatteiden ja muodin viesti. Me emme vieläkään esimerkiksi tarkkaile markkinaosuuksia.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    2. 2

      Lakan jättisato johti poikkeukselliseen pyyntöön: Ostakaa marjaa ja myykää mahdollisimman halvalla

    3. 3

      Kommentti: Mikä on, kun talletukset eivät kelpaa pankille?

    4. 4

      Työpaikkoja auki yhä enemmän, mutta tekijöitä ei löydy

    5. 5

      Asumistukiin palaa jo liki 2 miljardia vuodessa – summa uhkaa kasvaa lisää

    6. 6

      Äänekosken suuri biotuotetehdas käynnistyi

    7. 7

      Saksa: EU saattaa asettaa autonvalmistajille kiintiöt sähköautoille

    8. 8

      Savo-Solar antoi tulosvaroituksen – osake putoaa

    9. 9

      Netflixin perustajalla on hurja suunnitelma: maksa 10 dollaria kuussa, käy elokuvissa joka päivä

    10. 10

      Kyberhyökkäys kävi kalliiksi varustamojätille: hintalappu satoja miljoonia

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    2. 2

      Lakan jättisato johti poikkeukselliseen pyyntöön: Ostakaa marjaa ja myykää mahdollisimman halvalla

    3. 3

      Työpaikkoja auki yhä enemmän, mutta tekijöitä ei löydy

    4. 4

      Näkökulma: Sijoittajien hurja tuolitanssi – jäätkö sinä ilman tuolia, kun soitto sammuu?

    5. 5

      Maailman rikkain mies teki salaperäisen lahjoituksen – peräti 4,6 miljardia dollaria

    6. 6

      Tulot yli 4000 €/kk, mutta rahat eivät riitä – yksi päätös voi romuttaa talouden täysin

    7. 7

      Kommentti: Mikä on, kun talletukset eivät kelpaa pankille?

    8. 8

      Asumistukiin palaa jo liki 2 miljardia vuodessa – summa uhkaa kasvaa lisää

    9. 9

      Paisuvista talletuksista tuli ongelma Danskelle – ei halua suurimpien asiakkaidensa talletuksia

    10. 10

      Netflixin perustajalla on hurja suunnitelma: maksa 10 dollaria kuussa, käy elokuvissa joka päivä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yli 4 000 euron tulot, hulppea asunto ja kallis auto – tällainen voi olla ”rikas köyhä”

    2. 2

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    3. 3

      Näin pankkien johtajat ja talousasiantuntijat lyhentävät lainojaan – elävätkö niin kuin opettavat?

    4. 4

      Tulot yli 4000 €/kk, mutta rahat eivät riitä – yksi päätös voi romuttaa talouden täysin

    5. 5

      Holmströmiltä radikaali ehdotus: Eläkkeitä pitäisi voida leikata – ”Teen tässä palveluksen nuorille”

    6. 6

      Katso, miten hintojen nousu iski kukkaroosi – kaksi ryhmää kärsinyt eniten

    7. 7

      60 000 hyvätuloiselle veronkevennys? Näin suuren osan kaikista veroista he maksavat

    8. 8

      Autoilija hämmästyi: Liikennevakuutuksen täysbonus nosti vakuutuksen hintaa

    9. 9

      Veturimiesten lakko kärjistyy – kuljetusalan liitot uhkaavat tukitoimilla

    10. 10

      Maailman rikkain mies teki salaperäisen lahjoituksen – peräti 4,6 miljardia dollaria

    11. Näytä lisää