Suksikauppa vetää henkeä

Julkaistu: , Päivitetty:

Hiihto- ja lasketteluvälineiden kauppa on käynyt jo useana talvena peräkkäin kuin rajuilma. Tämän vuoden kasvuodotukset sulivat kuitenkin viime kauden vesisateisiin.
Murtomaahiihto on ollut viime vuodet vahvassa myötätuulessa. Lajin ovat löytäneet uudelleen varsinkin keski-ikää lähestyvät kansanjoukot, joilla on ollut sivakonnista lähinnä painajaismaisia muistoja kouluvuosilta.

Välinevalmistajille ja urheilukauppiaille sauvakävelyn ja murtsikan uusi salonkikelpoisuus on ollut ilouutinen.

Se on tiennyt kassakoneen iloista ja alati tiheämpää kilinää, kun himoharrastajien lisäksi myös kevyemmällä asenteella lajiin suhtautuvat harrastajat ovat rynnineet välineostoksille.

Alalla onkin riittänyt auringonpaistetta viime vuodenvaihteeseen asti. Sen jälkeen taivas on ollut pilvessä ja katseet suunnattu uuden kasvun osalta jo kauteen 2008–2009.

Syykin on selvä. Viime talvi oli hiihtosäiden osalta liki katastrofaalinen ja kaupan varastoihin jäi kosolti myymättömiä suksipareja, kertoo Intersport Finlandin tuotepäällikkö Pasi Pulkkinen.

– Viime kaudelta jäänyttä tavaraa ei saatu tyhjennettyä edes kevään alennusmyynneissä. Niinpä uusia sisäänostoja on tehty tänä syksynä 15–20 prosenttia aiempaa vähemmän, kertoo Pulkkinen.

Hän pitääkin selvänä, ettei viime talven notkahdusta saada paikatuksi, vaikka lunta tulisi metrikaupalla ja kauppa kävisi taas takavuosien tahtiin. Katse on suunnattava suoraan seuraaviin vuosiin.

Samaan hengenvetoon Pulkkinen tähdentää, että säistä johtuvia myynnillisiä ylä- ja alamäkiä on koettu alalla ennenkin. Ne eivät suksibisneksessä pidempään toimineita edes yllätä.

– Etelä-Suomessa oli surkeita ja vähälumisia talvia myös 1990-luvun lopulla. Tässä on oikeastaan ollut poikkeuksellisen monta hyvää vuotta peräkkäin, Pulkkinen muistuttaa.

Eteläisellä Suomella on suksikaupassa iso painoarvo, sillä noin puolet välineistä myydään Hanko–Hyvinkää–Porvoo-kolmion sisällä. Toinen kaupan kannalta merkittävä alue on Keski-Suomi ja varsinkin Jyväskylän seutu.

Pulkkisen mukaan myyntilukujen eteen on vedettävä tänäkin talvena miinusmerkkejä, jos lumipeitteen tulo venyy Etelä-Suomessa tammikuun puoleenväliin.

Kaupalle tärkeimmät myyntisesongit osuvat jouluun ja uuteenvuoteen. Tammikuun aikana suksiin on laitettava ensimmäisiä aletarroja ja hiihtolomien jälkeen on tarjottava jo roimiakin alennuksia.

Viime talvena tosin nähtiin, ettei sekään auta, jos säät eivät suosi.

– Innokkaimmat harrastajat ostavat uusia ja kalliita välineitä keleistä huolimatta, sillä he hakeutuvat lumille pitkienkin matkojen päähän. Isot myyntivolyymit tuova, noin 200–300 euron välineillä hiihtävä massa sen sijaan siirtää hankinnat seuraavaan ja kenties lumisempaan talveen, tiivistää Pulkkinen.

Isoa vahinkoa ei toisaalta välineiden osalta ole tulossa. Viime talvena Pohjois- ja Keski-Eurooppaa riivanneet vesisateet näyttävät huuhtoneen suksivalmistajilta suurimman innon tuoda markkinoille uutuusmalleja, kun viime kauden kalustoakin on jäänyt myymättä.

– Isoin mullistus taitaa olla Fischerin siirtyminen sns-siteestä kilpailevaan merkkiin, arvelee Pulkkinen.

– Huonoja talvia on ollut aiemminkin, mutta yleensä jokin markkina on vetänyt. Viime kaudella säät pettivät joka puolella, tunnustaa Amer Sportsin viestintä- ja markkinointijohtaja Max Alfthan.

Yhtiön suksimerkkejä ovat Atomic ja parina viime vuonna hyvää myyntikiriä ottanut Salomon. Kokonaisuudessaan leipäpuuta löytyy enemmän laskettelu- kuin murtomaapuolelta.

Ennakkomyynti on Alfthanin mukaan pudonnut runsaan neljänneksen viime vuoden vastaavasta.

Syy löytyy viime kaudelta kaupan varastoihin jääneistä suksi- ja monopareista.

– Kaupalla näyttää olevan tapana ylireagoida tilanteeseen, hän huomauttaa.

Alfthanin mukaan vientimarkkinoiden logiikka on pitkälti sama kuin viime talvena pääkaupunkiseudulla.

Jos isommissa kaupungeissa tai niiden lähellä olevissa talviurheilukeskuksissa on lunta, käy myös kauppa kitkatta.

Jos maa on sen sijaan mustana, eivät kuluttajatkaan kiinnostu talvilajeista.

Pudotus on ollut selvä myös Rapalan omistaman Normarkin suojissa nykyisin toimivalla Peltosella sekä Karhu Sportsilla.

Molemmat arvioivat kaupan ennakkotilausten jääneen parikymmentä prosenttia viime syksyn lukemista.

Normark Suomen myyntipäällikön Timo Toikan selitykset ovat pitkälti samat kuin Alfthanilla. Säät pettivät ja myynti sakkasi yhtä aikaa sekä kotimaassa että vientimarkkinoilla.

Hänen mielestään sisäänostoja panttaava kauppa elää jo liikaakin kädestä suuhun.

– Jos eteläisin Suomi saa yllättäen kunnon lumipeitteen esimerkiksi itsenäisyyspäivän tienoilla, ei tavaraa välttämättä saada tarpeeksi hyllyihin joulusesongiksi, Toikka varoittelee.

Karhu Sporting Goodsin toimitusjohtaja Pertti Keskitalo huokailee hänkin alkavan kauden surkeutta.

– Sisäänostojen pudotus on 15–20 prosentin luokkaa, mutta meillä sitä tasaa muiden tuotteiden ja varsinkin juoksutossujen parantunut menekki, kertoo Keskitalo Karhu Sporting Goodsilta.

Pulkkisen tavoin hän toteaa huonojen talvien iskevän nimenomaan keskivertoharrastajiin, jotka satsaavat uusiin välineisiin parisataa euroa kerrallaan. He ovat myös Karhulle tärkein asiakaskunta.

Olipa tuleva talvi säiden osalta millainen hyvänsä, uskoo suksitehtailijakolmikko vielä vankasti uuteen nousuun.

Murtomaahiihdon harrastajamäärät ja lajin kuntoiluimago on kuulemma saatu sellaiselle tasolle, ettei suksimarkkina sula alta pariin vetisempään talveen. Se voi päinvastoin tuoda entistä kovemman myyntipiikin, kun varastossa muutaman talven maanneet varusteet uusitaan aikanaan kertaheitolla.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Näkökulma: Tässä on valtion suurin rahoittaja – pitäisikö kehua vai haastaa oikeuteen?

    2. 2

      Wahlroos: Kaupan kassojen työt vaarassa 5 vuodessa – eikä mullistus jää siihen

    3. 3

      Kaupan alan romahdus on ennennäkemätön – ”Kuluttaja on aika hyvässä asemassa”

    4. 4

      Sohvatyynyissä ja taulujen takana – tällaisia rahoja koteihin kätketään

    5. 5

      Fazer pyöräytti hyönteisleivän – näinkö suomalaiset saadaan syömään hyönteisiä?

    6. 6

      Konsulttiyhtiö: Suomalaiset kaupat nukahtivat – ulkomaiset verkkokaupat kahmaisivat asiakkaat

    7. 7

      ”Kysymys ei ole nuorten laiskuudesta” – Osallistumistulo voisi Kelan mukaan ehkäistä syrjäytymistä

    8. 8

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    9. 9

      Kuin bensaa ostaisi: Forssassa aloittaa myyjätön kauppa

    10. 10

      Ruotsi saattaa keventää yritysten verotusta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Wahlroos: Kaupan kassojen työt vaarassa 5 vuodessa – eikä mullistus jää siihen

    2. 2

      Kaupan alan romahdus on ennennäkemätön – ”Kuluttaja on aika hyvässä asemassa”

    3. 3

      Sohvatyynyissä ja taulujen takana – tällaisia rahoja koteihin kätketään

    4. 4

      Fazer pyöräytti hyönteisleivän – näinkö suomalaiset saadaan syömään hyönteisiä?

    5. 5

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    6. 6

      Konsulttiyhtiö: Suomalaiset kaupat nukahtivat – ulkomaiset verkkokaupat kahmaisivat asiakkaat

    7. 7

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    8. 8

      ”Kysymys ei ole nuorten laiskuudesta” – Osallistumistulo voisi Kelan mukaan ehkäistä syrjäytymistä

    9. 9

      Suomessa voi pian olla uusi miljardööri

    10. 10

      Kuin bensaa ostaisi: Forssassa aloittaa myyjätön kauppa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yli 4 000 euron tulot, hulppea asunto ja kallis auto – tällainen voi olla ”rikas köyhä”

    2. 2

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    3. 3

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    4. 4

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    5. 5

      Tulot yli 4000 €/kk, mutta rahat eivät riitä – yksi päätös voi romuttaa talouden täysin

    6. 6

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    7. 7

      60 000 hyvätuloiselle veronkevennys? Näin suuren osan kaikista veroista he maksavat

    8. 8

      S-ryhmä lopettaa yhteistyön Otto-automaattien kanssa

    9. 9

      Suomessa voi pian olla uusi miljardööri

    10. 10

      S-ryhmä vaihtaa Otto-automaatit Nosto-automaatteihin – valikoimassa myös 10 euron setelit

    11. Näytä lisää