Gasum tahtoo biokaasun putkeen

Toimitusjohtaja Antero Jännes pelkää, että tekeillä oleva syöttötariffi estää biokaasun käytön liikenteen polttoaineena.
Hallitusohjelmaan kirjattu syöttötariffi biokaasulla tehtävän sähkön tukemiseksi uhkaa kaasuyhtiö Gasumin mielestä estää biokaasun järkevimmän hyödyntämistavan.

Suurilla kaatopaikoilla tai vedenpuhdistamoilla syntyvä biokaasu kannattaisi Gasumin mukaan puhdistaa ja syöttää maakaasuverkkoon ja sieltä liikennepolttoaineeksi esimerkiksi pääkaupunkiseudun busseihin.

– Jos tulee hyvin korkea syöttötariffi biokaasusta tehtävälle sähkölle, kaasuvarastojen päällä istuvien kannattaa tehdä biokaasusta sähköä. Tuki vääristää tällöin biokaasun käyttöä, harmittelee Gasumin toimitusjohtaja Antero Jännes.

Biokaasu olisi liikennekäytössä huomattavasti arvokkaampaa kuin sähköntuotannon polttoaineena, koska biokaasulla voi täyttää osan tulossa olevista liikennepolttoaineiden biokomponenttivaatimuksista.

Jänneksen mukaan suurimmilta kaatopaikoilta ja puhdistamoilta irtoaisi biokaasua vuodessa 400 gigawattitunnin verran. Sillä voisi korvata 0,8 prosenttia Suomen fossiilisista liikennepolttoaineista.

– Se ei olisi ihan mitätön määrä, Jännes toteaa.

Vuonna 2010 liikennepolttoaineiden biokomponenttiosuuden on EU-maissa oltava vähintään 5,75 prosenttia, eli helposti käyttöönotettavalla biokaasulla hoituisi velvoitteesta noin seitsemäsosa.

Saman biokaasun käyttö sähkön tekoon taas ei näkyisi sähkötaseissa käytännössä mitenkään. Biokaasu tuottaisi syntypaikalla sähköä pienissä lauhdevoimaloissa hyvin vaatimattomalla hyötysuhteella.

Nykyisin esimerkiksi Ämmässuon kaatopaikan biokaasusta osa menee Suomenojan voimalassa poltettavaksi, mutta osa jää hyödyntämättä. Hyödyntämätön metaani on poltettava soihduissa, koska metaani on erittäin paha kasvihuonekaasu.

Jänneksen mukaan Gasum oli jo pitkällä keskusteluissa Ämmässuon biokaasun saamisesta putkiinsa, mutta syöttötariffin odotus keskeytti hankkeen. Ämmässuo tuottaisi puolet Gasumin laskelmien biokaasumäärästä.

– Sama koskee muitakin vastaavia hankkeita. Kaikki seisovat nyt ja odottavat, mitä on tulossa, sanoo Jännes.

Syöttötariffia selvittävän kauppa- ja teollisuusministeriön työryhmän on määrä saada työnsä valmiiksi tämän kuun loppuun mennessä.

Gasumin taka-ajatus on saada biokaasusta uusi myyntivaltti kaasulle. Jo nykyisin pääkaupunkiseudulla on toista sataa maakaasulla kulkevaa bussia. Biokaasua riittäisi Gasumin laskujen mukaan nelinkertaiseen määrään.

Kaasuverkossa biokaasun ja maakaasun molekyylit luonnollisesti sekoavat, mutta yhtiö voisi myydä bussiyhtiöille biokaasua verkosta samalla periaatteella kuin sähköverkosta voi myydä vihreää Norppa-sähköä. Biokaasua saisi myydä saman määrän kuin sitä on verkkoon pumpattu. .

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Palkka duunissa 5300 e/kk – miksi tämä koulutus ei kiinnosta?

    2. 2

      Palkittua kerrostaloa hehkutettiin ”laadukkaasta rakentamisesta” – useita kosteusvaurioita muutamassa vuodessa

    3. 3

      Ei työkokemusta, palkka liki 4 000 euroa – näissä ammateissa saa heti hyvät ansiot

    4. 4

      Tällainen johtaja Alkoon halutaan: 7 kriteeriä

    5. 5

      Autotehtaan 30 000 euron vuosipalkka herätti ihmetystä – näin Valmet Automotive vastaa

    6. 6

      Suursijoittaja Rune Andersson myi kaikki osakkeensa: ”Tilanne on sairas”

    7. 7

      Homepommit ostajan vastuulle? 5 keinoa välttää kalliit riidat

    8. 8

      Muut eivät huoli nurin mennyttä eläkekassaa – lasku lankeamassa kaikille palkansaajille

    9. 9

      Ekonomin palkka 5 000 e/kk – vastavalmistuneiden palkoissa isoin hyppy

    10. 10

      Asuntokaupan 10 vaaran merkkiä – näin vältät astumasta miinaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Autotehtaan 30 000 euron vuosipalkka herätti ihmetystä – näin Valmet Automotive vastaa

    2. 2

      Palkka duunissa 5300 e/kk – miksi tämä koulutus ei kiinnosta?

    3. 3

      Suursijoittaja Rune Andersson myi kaikki osakkeensa: ”Tilanne on sairas”

    4. 4

      Homepommit ostajan vastuulle? 5 keinoa välttää kalliit riidat

    5. 5

      Palkittua kerrostaloa hehkutettiin ”laadukkaasta rakentamisesta” – useita kosteusvaurioita muutamassa vuodessa

    6. 6

      Muut eivät huoli nurin mennyttä eläkekassaa – lasku lankeamassa kaikille palkansaajille

    7. 7

      Tässäkö Suomen raskaimmat ja stressaavimmat työt? Katso 30 ammatin lista

    8. 8

      Burger Kingin menestys Suomessa yllätti – tulossa 10–15 uutta ravintolaa tänä vuonna

    9. 9

      Rakennusliitto pillastui suunnitelmasta "tuoda rakentajia Afrikasta ja Kiinasta"

    10. 10

      Ei työkokemusta, palkka liki 4 000 euroa – näissä ammateissa saa heti hyvät ansiot

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Palkka 30 000 euroa/vuosi, koulutusta ei tarvita – yksi vaatimus autotehtaalla kuitenkin on

    2. 2

      Autotehtaan 30 000 euron vuosipalkka herätti ihmetystä – näin Valmet Automotive vastaa

    3. 3

      Tiesitkö, missä lentäjät nukkuvat lennoilla?

    4. 4

      Ei työkokemusta, palkka liki 4 000 euroa – näissä ammateissa saa heti hyvät ansiot

    5. 5

      Narisija valitti 5 pennin virheestä – 44 vuotta taloyhtiöiden hallituksissa istunut Eila iski takaisin

    6. 6

      Tässäkö Suomen raskaimmat ja stressaavimmat työt? Katso 30 ammatin lista

    7. 7

      Mahdottomana pidetty suomalaiskeksintö saikin sijoituksen Japanista

    8. 8

      ”Omat rahat menneet ja ehkä vieraatkin” – toimi näin, jos epäilet katalaa +44 -huijausta

    9. 9

      Mitä 250 000 eurolla saa Helsingissä, Tallinnassa ja Tukholmassa? HS: Asunnot hyvin eritasoisia

    10. 10

      Autotehdas palkkaa yli tuhat – näin paljon he saavat palkkaa

    11. Näytä lisää