Suomalaiset janoavat luksusta

Julkaistu: , Päivitetty:

Elintasonsa noususta nauttivat suomalaiset ovat nyt luksuksen perään. Siksi myös samppanjatalo G. H. Mumm tuo Mumm Grand Cru -luksus- samppanjansa Suomeen lokakuun lopussa. Yhtiön brändijohtaja Pierre-Aymeric du Cray kävi markkinoimassa juomaa Helsingissä.
Vuonna 1827 perustettu Mumm haluaa kouluttaa suomalaisista gourmetjuojia.

– Tavoitteena on tehdä Suomesta yksi Euroopan kymmenestä kärkimarkkinasta, samppanjatalon brändeistä Länsi- ja Pohjois-Euroopassa sekä Amerikassa vastaava Pierre-Aymeric du Cray sanoo.

Suomi ja muut Pohjoismaat kiinnostavat samppanjataloa, koska samppanjankulutus on täällä kasvussa. Ruotsissa puhuttiin syyskuussa jo uhkaavasta samppanjapulasta. Suomessa kaikkien kuohuviinien myynti on noussut tämän vuoden tammi-syyskuussa 18,9 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna ja samppanjan myynti on kasvanut samaa tahtia.

– Täällä on myös koulutettuja ihmisiä, jotka tietävät jo aika paljon viineistä ja samppanjasta ja haluavat oppia vielä lisää. Lisäksi meistä tuntuu hyvältä se, että Pohjoismaissa ihmiset ovat luonteeltaan varautuneita eivätkä tilaa samppanjaa pröystäilläkseen. He pitävät tuotteistamme niiden itsensä vuoksi, du Cray kiittää.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Globaalisti samppanjan kysyntä on jo niin kovaa, etteivät ranskalaiset samppanjatalot pysy perässä. Kun vuonna 2002 samppanjaa myytiin kaikkiaan 287 miljoonaa pulloa, oli määrä viime vuonna jo 321 miljoonaa. Tänä vuonna myynnin ennustetaan yltävän 330 miljoonaan pulloon.

Ongelma syntyy siitä, että samppanjan tuotannossa tarvittavia rypäleitä saa kasvattaa vain 32 600 hehtaarin suuruisella alueella Champagnen maakunnassa. Sen kapasiteetti riittää asiantuntijoiden mukaan maksimissaan 350 miljoonaan pulloon.

Siksi G. H. Mumminkaan ei tarvitse asettaa tulevalle myynnilleen mitään määrällisiä tavoitteita.

– Mitä emme myy Suomessa, sen myymme muualla, du Cray toteaa.

– Koska emme pysty vastaamaan kaikkeen kysyntään, panostamme laatuun ja yritämme hallita kysynnän ja tarjonnan epätasapainoa mahdollisimman hyvin.

Minkä tahansa luksusbrändin markkinoinnissa on du Crayn mukaan tärkeintä kunnioittaa tuotetta ja sen valmistamiseen käytettyä aikaa. Tämä tarkoittaa kaikenlaisen halpahintaisuuden välttämistä sekä uskollisuutta tuotteen historialle ja perinteille.

Gourmetsamppanjansa markkinoinnissa G. H. Mumm panostaa ennen kaikkea tuotteen asemoinnin ja markkinointipaletin kehittämiseen sekä jakelukanavien hiomiseen. Du Crayn mukaan tavoitteena on saada juoma "ykkösluokan ympäristöihin".

Yhtiönsä markkinointiaktiviteetit du Cray jakaa kolmeen osa-alueeseen: innovatiiviseen gastronomiaan sekä seikkailu-urheilun ja Formula 1 -kilpailujen sponsorointiin.

Innovatiivisella gastronomialla du Cray tarkoittaa esimerkiksi menyykokonaisuuksien rakentamista yhdessä ykkösluokan keittiömestareiden kanssa. Tavoitteena on osoittaa ihmisille, miten monipuolisesti samppanjasta voi nauttia.

– Haluamme osoittaa, että samppanja on viini ja että sitä voi olla pöydässä koko ruokailun ajan, du Cray toteaa.

Seikkailu-urheilun, valtameripurjehduksen ja tutkimusmatkailun tukeminen on kuulunut G. H. Mummin toimintaan ensimmäisistä naparetkistä lähtien. Du Cray kertoo esimerkin ranskalaisesta tutkimusmatkailijasta, kapteeni Charcot'sta, joka vuonna 1904 juhlisti maansa kansallispäivää korkkaamalla pullollisen Mumm Cordon Rouge -samppanjaa Etelämannerta kohti matkatessaan.

Tällä hetkellä G. H. Mummin talliin kuuluu muun muassa eteläafrikkalainen seikkailu-urheilija ja tutkimusmatkailija Mike Horn.

Tärkeisiin sponsorointikohteisiin kuuluu myös Formula 1 -sirkus, jonka palkintokorokkeella suihkutellaan – ja kulautellaan, ainakin jos kyseessä on Kimi Räikkönen – G. H. Mummin samppanjaa.

– Olemme erittäin tyytyväisiä Kimiin. Hän on sopiva yhdistelmä todellista Formula 1 -ammattilaista ja ihmistä, joka osaa juhlia ja nautiskella. Markkinointimielessä hyvää on myös se, että Kimistä on helppo kertoa tarinoita, du Cray hymyilee.

Vuonna 2005 ranskalaisen Pernod Ricard -alkoholijätin omistukseen siirtynyt G. H. Mumm on maailman kolmanneksi suurin samppanjantuottaja. Sen samppanjoita myydään lähes kahdeksan miljoonaa pulloa vuodessa. Vientiin niistä menee noin 60 prosenttia.

Suomeen Mumm tuli 1933, jolloin Mumm Cordon Rouge listattiin Alkoon. Mumm Grand Cru -luksussamppanjaa ei Alkon hyllyillä kuitenkaan nähdä, sillä sitä myydään vain ravintoloissa, hotelleissa ja cocktailbaareissa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Kun riita yksityistiestä kestää sukupolvien ajan: mökkiläinen kiusaa perhettä Savossa – ”Pahinta on arvaamattomuus”

    2. 2

      VM: Hallituksen budjetti leikkaa pienituloisilta 37 euroa ja antaa hyvätuloisille 400 lisää – näin se tapahtuu

    3. 3

      Metson ralli piti – Afarak kiisi puoli tuntia

    4. 4

      Seppälän konkurssimyynti alkoi aamulla – ”Jotenkin arvasi, että näin tässä lopulta käy”

    5. 5

      Synkkä tutkimus suomalaisesta työelämästä: Jo 25 000 nuorta eläkkeellä

    6. 6

      Pääministeri Sipilä: Suomeen perustetaan uusi taloustieteen huippuyksikkö

    7. 7

      84-vuotias savolaissijoittaja lahjoitti koko 4,3 miljoonan euron salkkunsa norppien suojeluun – luksuselämä ei kiehtonut

    8. 8

      Näin Suomen talouskasvua on ennustettu tänä vuonna – maaliskuun luvuista tultu huimasti ylös

    9. 9

      Suomessa 3 500 autoa, Ruotsissa 50 000 – tästä syystä kaasuauto ei ole yleistynyt

    10. 10

      Kommentti: Montako virkamiestä tarvitaan viemään läpi rautatieuudistus?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kun riita yksityistiestä kestää sukupolvien ajan: mökkiläinen kiusaa perhettä Savossa – ”Pahinta on arvaamattomuus”

    2. 2

      Töitä tarjolla, peruspalkka 1 700 €/kk – ja hakemuksia tulvii

    3. 3

      Pääministeri Sipilä: Suomeen perustetaan uusi taloustieteen huippuyksikkö

    4. 4

      Suomessa 3 500 autoa, Ruotsissa 50 000 – tästä syystä kaasuauto ei ole yleistynyt

    5. 5

      Synkkä tutkimus suomalaisesta työelämästä: Jo 25 000 nuorta eläkkeellä

    6. 6

      Seppälän konkurssimyynti alkoi aamulla – ”Jotenkin arvasi, että näin tässä lopulta käy”

    7. 7

      84-vuotias savolaissijoittaja lahjoitti koko 4,3 miljoonan euron salkkunsa norppien suojeluun – luksuselämä ei kiehtonut

    8. 8

      Fiva huolissaan kotitalouksien veloista – ja yleistyneestä asuntolainamuodosta

    9. 9

      VM: Hallituksen budjetti leikkaa pienituloisilta 37 euroa ja antaa hyvätuloisille 400 lisää – näin se tapahtuu

    10. 10

      Kaupankäynti Afarak Groupin osakkeella keskeytetty

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Lähihoitaja nipistää palkastaan 1 000 €/kk lapsille ja säästöön – näin se käy

    2. 2

      5000 €/kk tienaava Tiina otti eron, osti huonekaluja ja auttoi työtöntä tytärtään – sitten alkoi synkkä kurimus

    3. 3

      5 erilaista säästäjää kertoo: Näin sijoittaisin 100 €/kk ja 500 € kerralla

    4. 4

      Synkkä tutkimus suomalaisesta työelämästä: Jo 25 000 nuorta eläkkeellä

    5. 5

      84-vuotias savolaissijoittaja lahjoitti koko 4,3 miljoonan euron salkkunsa norppien suojeluun – luksuselämä ei kiehtonut

    6. 6

      Tulot jopa 5000 e/kk, mutta rahat eivät silti riitä – näin hyvätuloinen suistuu köyhyyteen

    7. 7

      Nordea tiedusteli erikoisella kirjeellä poliittista vaikutusvaltaa – epäilevä Tuomo, 75, ei aio vastata

    8. 8

      Töitä tarjolla, peruspalkka 1 700 €/kk – ja hakemuksia tulvii

    9. 9

      Seppälän konkurssimyynti alkoi aamulla – ”Jotenkin arvasi, että näin tässä lopulta käy”

    10. 10

      Töihin peruskoulupohjalta ja ilman kokemusta, palkka jopa liki 4 000 €/kk – töitä on taas tarjolla

    11. Näytä lisää