Kolumni: "Let's party like it's 1999!"

Julkaistu: , Päivitetty:

En tiedä, ovatko muut huomanneet saman, mutta syksy 2007 on älyttömän mielenkiintoista aikaa olla hommissa paljon parjatulla markkinointiviestintä- alalla.


Perinteisten toimijoiden jokasyksyisen tili- ja henkilökuntatenniksen ohella näyttää ja kuulostaa siltä, että pitkään ennustettu alan rakennemuutos on vihdoin käynnistynyt myös Suomessa.

Uusia ja uudenlaisia toimistoja on viime vuoden aikana syntynyt melkoinen joukko.

Digitaalisella puolella meininkiä on jo melkein tungokseen saakka: Ex-Satama-mies Antti Leino on puhaltamassa tulta jo kertaalleen kuopattuun McCannin MRM:ään, Valvetta luotsannut Imran Ahmed käynnisti reilu kuukausi sitten kovien ammattilaisten tähdittämän FWD Helsingin ja viime viikolla toimintansa aloitti Bobin kylkeen liimattu Gyllene Skor.

Taivas-ryhmään kuuluva digipainotteinen Ego on ainakin yleisessä keskustelussa noussut selkeäksi voittajaksi perinteisessä mainostoimistoleirissä.

Kysyntää digiosaamiselle ja muille vaihtoehtoisille markkinointiviestintäyrityksille tuntuu riittävän. Tapahtumamarkkinoinnin puolella Louderin ja PR-puolella Drumin kaltaiset uuden ajan tekijät valittelevat lähinnä henkilökuntapulaa.

Vastaava dramaattinen muutos mainostoimistoasiakkaiden käyttäytymisessä alkoi kehittyneemmillä markkinointiviestintämarkkinoilla pari vuotta sitten. Suomi on kehityksessä aika lailla muun maailman tahdissa.

Syitä suomalaisten yritysten asennemuutokseen on monia:

Sukupolvenvaihdos yrityksissä. Uudet nuoret toimitus- ja markkinointijohtajat ovat kansainvälisiä ja vaativia. Markkinoinnin Hyvä Veli -kerho on muuttumassa nopeasti nitrokabinetiksi.

Kovat markkinoinnin ROI-tavoitteet. Tuloksiin pääsemiseen vaaditaan itsenäistä ajattelua. Erityisesti kansainvälisissä yrityksissä.

Mediakentän fragmentoitumisen aiheuttamat huolet kustannuksista ja tavoittavuudesta.

Pyrkimys syvempään ja jatkuvampaan dialogiin asiakkaiden kanssa.

Hurjaa on meininki suuressa maailmassakin. Tuttu mediatalouden professori kertoi viime viikolla, että tuoreen tutkimuksen mukaan USA:ssa käytetään jokaista mainontaan investoitua taalaa kohti jo kaksi taalaa muihin markkinointitoimenpiteisiin.

Erään mainostoimistokonsernin johtaja taas sanoi, että koko alan kasvu perustuu digitaaliseen bisnekseen. Perusbisnes sen sijaan putoaa rajusti.

Tämä selittää esimerkiksi WPP:n ostoretket, jotka suuntautuvat lähes poikkeuksetta digitaaliselle puolelle (VideoEgg, Iconmobile, Reddion, JumpTap, Schematic, OOT ja suurimpana 24/7 Real Media).

Nyt bailataan kuin vuonna 1999. Ehkä tällä kertaa bileet eivät – Princen biisin sanojen mukaan – lopu vuonna 2000.

  • Alex Nieminen

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Professori: Tästä asuntovelallisten riskistä vaietaan Suomessa

    2. 2

      Hypo: Uusi ilmiö uhkaa Suomen asuntomarkkinoilla – nollan asunnon loukku

    3. 3

      Näkökulma: Bitcoineja syntyy biteistä, mutta mistä onkaan eurot tehty?

    4. 4

      Venäjä antoi luvan: Helsingistä saa lentää kolmeen uuteen kohteeseen – Finnair kiinnostunut reiteistä

    5. 5

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    6. 6

      Ruotsi-osakkeet paljastavat, miten suomalainen piensijoittaja eroaa norjalaisesta

    7. 7

      Yle: Ravintolan käsittämätön ”kokeilu” paljastui Lahdessa – kaikilla työntekijöillä palkka 0 euroa

    8. 8

      Lukioihin vaaditaan ilmaisia kirjoja – nyt opinnot voivat maksaa jopa 2 600 euroa

    9. 9

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    10. 10

      Ehdotus: Eläkeikä pitäisi nostaa vähintään 70 vuoteen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Professori: Tästä asuntovelallisten riskistä vaietaan Suomessa

    2. 2

      Hypo: Uusi ilmiö uhkaa Suomen asuntomarkkinoilla – nollan asunnon loukku

    3. 3

      Venäjä antoi luvan: Helsingistä saa lentää kolmeen uuteen kohteeseen – Finnair kiinnostunut reiteistä

    4. 4

      Yle: Ravintolan käsittämätön ”kokeilu” paljastui Lahdessa – kaikilla työntekijöillä palkka 0 euroa

    5. 5

      Ehdotus: Eläkeikä pitäisi nostaa vähintään 70 vuoteen

    6. 6

      Oletko lähdössä reissuun? Täällä tankkaat halvimmalla

    7. 7

      Näkökulma: Bitcoineja syntyy biteistä, mutta mistä onkaan eurot tehty?

    8. 8

      Ruotsi-osakkeet paljastavat, miten suomalainen piensijoittaja eroaa norjalaisesta

    9. 9

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    10. 10

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    2. 2

      Yle: Ravintolan käsittämätön ”kokeilu” paljastui Lahdessa – kaikilla työntekijöillä palkka 0 euroa

    3. 3

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    4. 4

      Professori: Tästä asuntovelallisten riskistä vaietaan Suomessa

    5. 5

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    6. 6

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    7. 7

      Laivaopas, kirvesmies, pelikoodari... Jättiselvitys: Tällaista työtä Suomesta löytyy nyt

    8. 8

      Hypo: Uusi ilmiö uhkaa Suomen asuntomarkkinoilla – nollan asunnon loukku

    9. 9

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    10. 10

      Ainutlaatuinen jättipotti: Kirpputorilta 30 vuotta sitten löytynyt ”tekojalokivi” paljastui 26 karaatin timantiksi

    11. Näytä lisää