Mainostoimistot tulivat palkkaneuvotteluihin

Julkaistu: , Päivitetty:

Ammattiliitot käyttävät viestintä- ja mainostoimistoja apuna palkkaneuvotteluissa. Tehyn kampanja alkoi jo, Toimihenkilöunioni pohtii omaa kampanjaansa.
Terveydenhoitoalan järjestö Tehy alkoi näyttävän kampanjan, kun se oli lauantaina hylännyt kunta-alan palkkatarjouksen. Helsingin Sanomissa oli tiistaina koko sivun ilmoitus.

Lisäksi liitto havainnollisti hoitajille luvatun tasokorotuksen lähettämällä kansanedustajille kirjekuoren, joka sisälsi 30 euroa.

– Idea kampanjaan tuli meiltä, mutta yhteistyökumppanina on viestintätoimisto Drum, sanoo Tehyn viestintäjohtaja Katri Lindqvist.

Omia sopimusneuvottelujaan käyvä Toimihenkilöunioni TU on pannut merkille Tehyn kampanjan.

– Olen seurannut Tehyn mainontaa ja huomannut uuden tavan käyttää julkisuutta. Myös itselläni on tässä edessäni mainos, jota olemme valmistautuneet käyttämään, jos joudumme ärhäkämpään neuvottelutilanteeseen, sanoo viestinpäällikkö Jaana Aaltonen TU:sta.

Toimihenkilöunioni käyttää mainostoimisto Avalonia.

Drumista ei haluta kommentoida asiakkaana olevan Tehyn tai muiden ammattiliittojen kampanjointia.

Mainostoimisto Dynamo Advertisingissa uskotaan, että jatkossa ammattiliitot käyttävät yhä enemmän markkinointiviestinnän keinoja.

– Tämä on uusi ilmiö. Esikuvana liitoille ovat ehkä toimineet presidentin- ja eduskuntavaalikampanjat, joissa markkinointiviestinnän käyttö on lisääntynyt, sanoo toimitusjohtaja Johanna Piisi Dynamosta.

Dynamon asiakkaina ovat Ylemmät Toimihenkilöt YTN ry ja Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL.

Eduskuntavaaleissa SAK kohahdutti ökykapitalistia kuvaavalla mainoksella, jolla oli tarkoitus nostaa äänestysprosenttia. Presidentinvaaleissa taas Sauli Niinistö teki näyttävän kampanjan teemalla Työväen presidentti.

Niinistön kampanjaa sekä kokoomuksen eduskuntavaalikampanjaa oli toteuttamassa mainostoimisto Bob Helsinki.

– Tämän tyyppisessä markkinointiviestinnässä on omat riskinsä. Ei riitä, että on kova tahtotila ja halutaan näyttää ja vastata haasteeseen, sanoo copywriter-markkinoinnin suunnittelija Petri Pesonen Bob Helsingistä.

Pesosen mukaan suunnittelussa vaaditaan vahvaa ammattitaitoa.

– Voi olla, että liitoissa koetaan nyt uutuuden viehätystä, mutta edessä ovat Ollin oppivuodet. Usein tuntuu, että kampanjoita ovat toteuttamassa innokkaat amatöörit.

Pesonen sanoo, että poliittinen viestintä on monimutkaisempaa kuin kaupallinen mainonta. Se on vaikeaa alan ammattilaisillekin.

– Siksi pitää tähdätä tarkasti ennen kuin ampuu.

Mainostoimistoissa ja liitoissa ollaan yhtä mieltä siitä, että kampanjoiden kohteena ovat yhtä paljon liiton omat jäsenet kuin suuri yleisö. Palkkaneuvottelujen aikana on tärkeää luoda me-henkeä kentälle.

– Rahalähetys-kampanja oli nopeasti tehty ja yksittäinen tempaus. Kampanjoinnissa voi olla riskejä, mutta me olemme saaneet hyvää palautetta. Vain muutama kriittinen kommentti on tullut, sanoo Lindqvist.

Hän toppuuttelee ajatusta aikaisempaa räväkämmästä julkisuuskampanjasta.

– Palkkaneuvottelujen alla on ennenkin käyty monenlaisia kampanjoita.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Professori: Tästä asuntovelallisten riskistä vaietaan Suomessa

    2. 2

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    3. 3

      Näkökulma: Bitcoineja syntyy biteistä, mutta mistä onkaan eurot tehty?

    4. 4

      Hypo: Uusi ilmiö uhkaa Suomen asuntomarkkinoilla – nollan asunnon loukku

    5. 5

      Yle: Ravintolan käsittämätön ”kokeilu” paljastui Lahdessa – kaikilla työntekijöillä palkka 0 euroa

    6. 6

      Venäjä antoi luvan: Helsingistä saa lentää kolmeen uuteen kohteeseen – Finnair kiinnostunut reiteistä

    7. 7

      Ruotsi-osakkeet paljastavat, miten suomalainen piensijoittaja eroaa norjalaisesta

    8. 8

      Onko sinulla asuntovelkaa? Näin korkojen nousu iskee

    9. 9

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    10. 10

      Ehdotus: Eläkeikä pitäisi nostaa vähintään 70 vuoteen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Professori: Tästä asuntovelallisten riskistä vaietaan Suomessa

    2. 2

      Oletko lähdössä reissuun? Täällä tankkaat halvimmalla

    3. 3

      Hypo: Uusi ilmiö uhkaa Suomen asuntomarkkinoilla – nollan asunnon loukku

    4. 4

      Venäjä antoi luvan: Helsingistä saa lentää kolmeen uuteen kohteeseen – Finnair kiinnostunut reiteistä

    5. 5

      Ehdotus: Eläkeikä pitäisi nostaa vähintään 70 vuoteen

    6. 6

      Yle: Ravintolan käsittämätön ”kokeilu” paljastui Lahdessa – kaikilla työntekijöillä palkka 0 euroa

    7. 7

      Ruotsi-osakkeet paljastavat, miten suomalainen piensijoittaja eroaa norjalaisesta

    8. 8

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    9. 9

      Lukioihin vaaditaan ilmaisia kirjoja – nyt opinnot voivat maksaa jopa 2 600 euroa

    10. 10

      Näkökulma: Bitcoineja syntyy biteistä, mutta mistä onkaan eurot tehty?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    2. 2

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    3. 3

      Yle: Ravintolan käsittämätön ”kokeilu” paljastui Lahdessa – kaikilla työntekijöillä palkka 0 euroa

    4. 4

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    5. 5

      Laivaopas, kirvesmies, pelikoodari... Jättiselvitys: Tällaista työtä Suomesta löytyy nyt

    6. 6

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    7. 7

      Hypo: Uusi ilmiö uhkaa Suomen asuntomarkkinoilla – nollan asunnon loukku

    8. 8

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    9. 9

      Ainutlaatuinen jättipotti: Kirpputorilta 30 vuotta sitten löytynyt ”tekojalokivi” paljastui 26 karaatin timantiksi

    10. 10

      Ehdotus: Eläkeikä pitäisi nostaa vähintään 70 vuoteen

    11. Näytä lisää