Kotka kahmii autokuljetuksia

Julkaistu: , Päivitetty:

Suomalaisautoilijat kiroavat venäläisiä autorekkoja, mutta satamille autokuljetukset ovat houkuttelevaa liiketoimintaa.


Autojen pääreitti on kulkenut Hangon kautta, mutta autokuljetuksiin investoinut Kotkan Satama on kiihdyttänyt rajusti autokuljetuksissa.

Tämän vuoden tammi-elokuussa Kotkan kautta kulki jo 212 000 autoa, 77 prosenttia enemmän kuin viime vuoden samana aikana.

Kotkan Sataman toimitusjohtaja Kimmo Naski lupaa, että 300 000 auton raja menee tänä vuonna rikki. Naskin ennuste on melko varovainen, koska alkuvuoden kasvuvauhdilla koko vuoden luku kasvaisi jopa 350 000 autoon.

– Autokuljetukset tuovat jo noin 15 prosenttia liikevaihdostamme, sanoo Naski. Kotkan Sataman liikevaihto viime vuonna oli reilut 30 miljoonaa euroa.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Kotka on investoinut autokuljetuksiin muutamassa vuodessa 25 miljoonaa euroa. Uutta autokenttää laiturin vierelle on syntynyt 90 hehtaaria.

Ihan Hangon Sataman tasolle Kotka ei vielä autosatamana lennä, mutta ero pienenee nopeasti. Hangon kautta tuli koko viime vuonna yli 420 000 autoa ja tänä vuonna määrä kasvaa noin puoleen miljoonaan.

Kotkan markkinavaltaus ei siis ole pienentänyt autokuljetuksia Hangosta Venäjälle, koska autovirtaa Venäjälle kasvaa kaikkialta. Suomen kautta kulkee noin kaksi kolmannesta Venäjälle menevistä länsiautoista. Osa autoista kulkee esimerkiksi Baltiasta.

Hangon Satamamestari Jukka Inkiö arvioi, että Hangon Satamista saisi läpi 700 000 autoakin, mutta se vaatisi rautatiekapasiteetin lisäystä.

Naski arvioi Kotkan nykyisen kapasiteetin riittävän jopa 600 000 auton kuljetuksiin. Kotka voi siis mennä Hangosta ohikin, jos Hanko ei saa omia pullonkaulojaan auottua.

Naski ei ole huolissaan siitä, että Venäläiset päättäisivät yhtäkkiä tuoda kaikki autonsa laivalla suoraan Venäjälle. Hän tarjoaa esimerkin lännestä.

– Mikä on Saksan suurin satama? Se on Rotterdam Hollannissa. Venäjä on niin suuri maa, ettei kaikkea sen jakelulogistiikkaa ole välttämättä järkevintä hoitaa sen omista satamista, sanoo Naski.

Satamat saavat erilaisina maksuina vain osan Venäjälle menevien autojen Suomeen tuomista tuloista. Kaikkiaan kuljetukset tuovat suomalaisille tuloa noin sata euroa autolta.

Miljoonaa autoa lähenevä kokonaismäärä siis tarkoittaa liki sadan miljoonan euron vuosiliikevaihtoa suomalaisille kuljetusketjun osille.

Hangon ja Kotkan lisäksi pienempiä määriä autoja tulee muidenkin satamien kautta. Helsingin Vuosaaren uuteen satamaan on myös suunnitteilla autovarasto vanhaan telakka-altaaseen.

Helsingin kautta on tarkoitus kuitenkin kulkea jatkossakin autoja lähinnä pääkaupunkiseudun omien autokauppojen tarpeisiin.

Maa on yksinkertaisesti aivan liian kallista pääkaupunkiseudulla isoihin autokenttiin. Vuosaaren rakenteilla oleva satama näyttää isolta, mutta Kotkan kaltaiset, kaikkiaan 116 hehtaarin autokentät täyttäisivät koko sataman.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Palkka 4100 e/kk, mutta töihin ei löydy osaajia – liitto: syynä kaksi ongelmaa

    2. 2

      Opettaja menetti yllättäen 2000 euron tuet – työttömille kaikessa hiljaisuudessa luotu uusi nettivelvoite raivostuttaa

    3. 3

      OP:n Reijo Karhinen eläkkeelle – uusi pääjohtaja valittu

    4. 4

      Katastrofaalinen sää uhkaa tuhota Juhon, 43, sadon – aamulla tuli uusi takaisku

    5. 5

      Uuden ammattibarometrin Top 15 -listat: Näillä aloilla työntekijöistä on pulaa – eniten tarjokkaita sihteereiksi

    6. 6

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    7. 7

      Kun riita yksityistiestä kestää sukupolvien ajan: mökkiläinen kiusaa perhettä Savossa – ”Pahinta on arvaamattomuus”

    8. 8

      Palkka 6157 euroa kuussa – silti töihin ei riitä hakijoita

    9. 9

      Paperiteollisuuden työehtoneuvottelut vaikeuksissa

    10. 10

      Päiväkodeissa tehdään töitä pienellä palkalla – lastenhoitaja HS:lle: ”Jotkut joutuvat tekemään keikkatöitä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Opettaja menetti yllättäen 2000 euron tuet – työttömille kaikessa hiljaisuudessa luotu uusi nettivelvoite raivostuttaa

    2. 2

      Uuden ammattibarometrin Top 15 -listat: Näillä aloilla työntekijöistä on pulaa – eniten tarjokkaita sihteereiksi

    3. 3

      VM: Hallituksen budjetti leikkaa pienituloisilta 37 euroa ja antaa hyvätuloisille 400 lisää – näin se tapahtuu

    4. 4

      Palkka 4100 e/kk, mutta töihin ei löydy osaajia – liitto: syynä kaksi ongelmaa

    5. 5

      Kun riita yksityistiestä kestää sukupolvien ajan: mökkiläinen kiusaa perhettä Savossa – ”Pahinta on arvaamattomuus”

    6. 6

      Kaupankäynti Fortumin osakkeella keskeytetty – Bloomberg: aikoo tehdä tarjouksen energiayhtiö Uniperista

    7. 7

      Päiväkodeissa tehdään töitä pienellä palkalla – lastenhoitaja HS:lle: ”Jotkut joutuvat tekemään keikkatöitä”

    8. 8

      Jan Hurrin näkökulma: Saksa ja Ranska haluavat erilaisen EU:n kuin Suomi

    9. 9

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    10. 10

      Suomalaisyritys sai miljoonadiilin ”Kremlin klinikalle” – ”olemme uineet vastavirtaan”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Lähihoitaja nipistää palkastaan 1 000 €/kk lapsille ja säästöön – näin se käy

    2. 2

      5000 €/kk tienaava Tiina otti eron, osti huonekaluja ja auttoi työtöntä tytärtään – sitten alkoi synkkä kurimus

    3. 3

      Opettaja menetti yllättäen 2000 euron tuet – työttömille kaikessa hiljaisuudessa luotu uusi nettivelvoite raivostuttaa

    4. 4

      5 erilaista säästäjää kertoo: Näin sijoittaisin 100 €/kk ja 500 € kerralla

    5. 5

      Synkkä tutkimus suomalaisesta työelämästä: Jo 25 000 nuorta eläkkeellä

    6. 6

      Uuden ammattibarometrin Top 15 -listat: Näillä aloilla työntekijöistä on pulaa – eniten tarjokkaita sihteereiksi

    7. 7

      84-vuotias savolaissijoittaja lahjoitti koko 4,3 miljoonan euron salkkunsa norppien suojeluun – luksuselämä ei kiehtonut

    8. 8

      Kun riita yksityistiestä kestää sukupolvien ajan: mökkiläinen kiusaa perhettä Savossa – ”Pahinta on arvaamattomuus”

    9. 9

      Nordea tiedusteli erikoisella kirjeellä poliittista vaikutusvaltaa – epäilevä Tuomo, 75, ei aio vastata

    10. 10

      Seppälän konkurssimyynti alkoi aamulla – ”Jotenkin arvasi, että näin tässä lopulta käy”

    11. Näytä lisää