Sisältö ei kiinnosta telepakettien ostajia

Julkaistu: , Päivitetty:

Telekommunikaatio- ja it-yritykset ovat jo vuosia ennustaneet sisällön muodostuvan alan keskeiseksi kilpailutekijäksi. Ernst & Youngin uuden tutkimuksen mukaan kuluttajat kuitenkin arvostavat enemmän edullista hintaa ja käytön mukavuutta kuin sisältöä paketoiduissa telepalveluissa.
Ernst & Youngin The Bundle Jungle Europe: Navigating the Multi-Play Market -tutkimukseen osallistui yli 12 000 kuluttajaa kahdeksassa Euroopan maassa Suomi mukaan lukien. Vain alle viisi prosenttia vastaajista painotti sisältöä paketin valinnassa, kun 57 prosenttia sanoi kustannusten olevan ensisijainen valintaperuste.

- Sisältö on tällä hetkellä listan hännillä, kun puhutaan kuluttajien ostopäätöksiin vaikuttavista tekijöistä. Siitä huolimatta sisältöpalvelut lisäävät kuluttajien sitoutumista palveluntarjoajiin. Jos kuluttajat saavat haluamaansa sisältöä, se näyttää pitävän heidät varmemmin jatkossakin kyseisen palveluntarjoajan asiakkaana, katsoo Ernst & Youngin Advisory Services -yksikön johtaja Jaakko Hirvola.

Kilpailu paketoituja palveluja tarjoavien yritysten välillä tiivistyy jatkuvasti ja hinnat laskevat kaikkialla Euroopassa. Kun laajakaista- ja kiinteän verkon palvelut yleistyvät ja halpenevat, sisältö voi muuttua jatkossa ratkaisevaksi ostopäätöksen kannalta.

- Alalla tulevat menestymään ne yritykset, jotka pystyvät segmentoimaan markkinat yksityiskohtaisesti ja sen avulla tarjoamaan kuluttajille juuri niitä palveluita ja sisältöä, joita he haluavat, Hirvola ennustaa tiedotteessa.

Tiedotteen ulkopuolelta mainittakoon ennakoitu kehitys, missä käyttäjien itsensä luoma sisältö web 2.0:n hengessä alkaa uhata perinteistä sisällöntuotantoa. Kenties sisältö nousee tätä kautta kuluttajille tärkeämmäksi pakettien valintaperusteeksi, jos palveluntarjoajat osaavat kehittää houkuttelevia web 2.0 -teemaisia palveluja.

Palvelupaketeilla tarkoitetaan operaattorien kiinteällä hinnalla tarjoamia vähintään kahden palvelun yhdistelmiä, joihin voivat kuulua laajakaista-, televisio-, kiinteän verkon puhe- sekä matkapuhelinpalvelut.

Suomessa lähes puolessa talouksista on vain matkapuhelin. Lankaliittymien jatkuva väheneminen rajoittaa palveluntarjoajien mahdollisuuksia tarjota monen palvelun yhdistelmäpaketteja kuluttajille. Suomessa oli tutkituista maista myös vähiten halukkuutta paketoitujen telepalvelujen ostamiseen, ja tuotteen tai palvelutarjoajan brändi nousee merkittävämmäksi ostopäätöksen osalta kuin muissa Euroopan maissa.

- Tämä voidaan tulkita erityisesti vahvojen mobiilibrändien eduksi, sillä suomalaiskuluttajille matkapuhelinpalvelujen merkitys palvelupaketissa on suurempi, Jaakko Hirvola sanoo.

- Lisäksi suomalaiset kuluttajat arvostivat palvelupaketin sisällön selkeyttä, yhtä laskua sekä hyvää keskitettyä asiakaspalvelua. Huonoksi koettu asiakaspalvelu on suomalaiskuluttajille merkittävämpi syy palvelutarjoajan vaihtoon kuin muissa maissa.

Euroopan maissa palvelupakettien hankinnan tärkein peruste on halvempi pakettihinta verrattuna erikseen ostettuihin palveluihin, mutta Suomessa vain yksitoista prosenttia kuluttajista piti tätä tärkeänä tekijänä. Tämä kertoo siitä, että Suomessa on jo nyt hyvin alhaiset lanka- ja matkapuhelinmaksut yksittäisinä palveluina. Täällä tärkeimmäksi palvelupaketin ostokriteeriksi nousi laajakaistan hinta.

Matkapuhelinpalvelut eivät näytä soveltuvan kovin hyvin telealan palvelupaketteihin, Ernst & Young arvioi. Tämä johtuu siitä, että laajakaista-, lankapuhelin- ja televisiopalvelut hankitaan yleensä talouskohtaisesti, kun taas matkapuhelin ja siihen liittyvät palvelut koetaan hyvin henkilökohtaisiksi ja niiden odotetaan olevan jokaiselle kuluttajalle erikseen räätälöidyt.

Kyselyn lisäksi tutkimukseen haastateltiin kolmenkymmenen telealan yrityksen ylintä johtoa ympäri Eurooppaa. Suomalaisyrityksistä mukana olivat TeliaSonera, Elisa ja SWelcom.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Työeläkkeelle jäi ennätysmäärä väkeä – keskieläke 1 771 euroa

    2. 2

      Irkut MC-21 teki ensilentonsa – ensimmäinen iso venäläinen matkustajakone sitten Neuvostoliiton hajoamisen

    3. 3

      Suomalaisten talousluottamus huipussa – tätä se oikeasti tarkoittaa

    4. 4

      Professori: Tästä asuntovelallisten riskistä vaietaan Suomessa

    5. 5

      Tesco-yhteistyö laajentaa S-ryhmän valikoimaa – etenkin erityisruokavalioita noudattaville

    6. 6

      AL: Taloyhtiö vastuussa leikkipaikan turvallisuudesta – vaikkei talossa edes asuisi lapsia

    7. 7

      Uusi pankki yrittää Suomeen – norjalainen Monobank toimii vain netissä

    8. 8

      Aktia: Suomen talouskasvu vaatii nyt uusia rakennuspalikoita

    9. 9

      Täältä saat parhaan koron talletukselle – ”On houkuteltava asiakkaita”

    10. 10

      Ranskan keskuspankin johtaja: Euro-clearing ei voi jatkua Lontoossa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Täältä saat parhaan koron talletukselle – ”On houkuteltava asiakkaita”

    2. 2

      Professori: Tästä asuntovelallisten riskistä vaietaan Suomessa

    3. 3

      Työeläkkeelle jäi ennätysmäärä väkeä – keskieläke 1 771 euroa

    4. 4

      Irkut MC-21 teki ensilentonsa – ensimmäinen iso venäläinen matkustajakone sitten Neuvostoliiton hajoamisen

    5. 5

      Tesco-yhteistyö laajentaa S-ryhmän valikoimaa – etenkin erityisruokavalioita noudattaville

    6. 6

      Hypo: Uusi ilmiö uhkaa Suomen asuntomarkkinoilla – nollan asunnon loukku

    7. 7

      AL: Taloyhtiö vastuussa leikkipaikan turvallisuudesta – vaikkei talossa edes asuisi lapsia

    8. 8

      Venäjä antoi luvan: Helsingistä saa lentää kolmeen uuteen kohteeseen – Finnair kiinnostunut reiteistä

    9. 9

      Näkökulma: Bitcoineja syntyy biteistä, mutta mistä onkaan eurot tehty?

    10. 10

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Professori: Tästä asuntovelallisten riskistä vaietaan Suomessa

    2. 2

      Yle: Ravintolan käsittämätön ”kokeilu” paljastui Lahdessa – kaikilla työntekijöillä palkka 0 euroa

    3. 3

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    4. 4

      Hypo: Uusi ilmiö uhkaa Suomen asuntomarkkinoilla – nollan asunnon loukku

    5. 5

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    6. 6

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    7. 7

      Laivaopas, kirvesmies, pelikoodari... Jättiselvitys: Tällaista työtä Suomesta löytyy nyt

    8. 8

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    9. 9

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    10. 10

      Ehdotus: Eläkeikä pitäisi nostaa vähintään 70 vuoteen

    11. Näytä lisää