Kolumni: Huonosti käyttäytyvät toimitusjohtajat

Julkaistu:

Kiireellä voi perustella vaikka kuinka moukkamaista käytöstä. Ei ole aikaa käytöstapoihin.
Soittopyyntöihin ja sähköposteihin ei vastata, tapaamisista myöhästytään tai ne perutaan viime tingassa. Palaverin aikana vastataan lukuisiin "kiireellisiin ja tärkeisiin" puheluihin ja näpytellään sähköpostiviestejä.

Ulkopuolisten, mutta myös organisaation omien henkilöiden osaaminen kyseenalaistetaan veetuilutyylillä, joka ehkäisee tehokkaasti rakentavan keskustelun. Omaa ylivertaista asiantuntemusta ja asemaa korostetaan erilaisin sanankääntein.

Kiireellä voi perustella vaikka kuinka moukkamaista käytöstä. Ei ole aikaa vastata vähempiarvoisiin yhteydenottoihin eikä ole aikaa istua kokouksissa kuuntelemassa tyhmien ihmisten tyhmiä esityksiä. Ei ole aikaa käytöstapoihin.

Liioittelenko? Ehkä jonkin verran, mutta silti väitän huonojen käytöstapojen yleistyneen organisaatioissa. Toimitusjohtajan nostin otsikkooni siksi, että hän on yrityksensä keulakuva ja tärkein roolimalli.

On tuskallista istua kokouksessa, jossa joutuu tuntemaan myötähäpeää toimitusjohtajan käytöksen takia. On ikävää katsoa voimattomana, kuinka toimitusjohtaja pilaa yrityksensä mainetta. On ennen kaikkea säälittävää, kuinka moni toimitusjohtaja heikentää organisaationsa motivaatiota ja hyvinvointia huonolla käytöksellään.

Kiire on siis yleisimmin käytetty (teko)syy. Parhaan (teko)syykombinaation moukkakäytökselleen saa aikaiseksi yhdistämällä kiireen asiakkaaseen. Törkeäkin käytösrikos lievenee vähäiseksi vahingonteoksi, kun tekijällä on asiakashenkisyyden sädekehä päänsä ympärillä: "Lupasin tarjouksen tärkeälle asiakkaalle, en ole ehtinyt ollenkaan paneutua strategiaan ja itse asiassa minun täytyy lähteä nyt. Tehkää te hyvä strategia."

Asiakkaan suuhun voi sovittaa rankempaakin kritiikkiä: "Emme voi aliarvioida asiakkaitamme esittämällä heille tuollaista sontaa".

Asiakas on niin JULMA olento, että asiakkaalle ei voi sanoa ensi viikolla. Asiakkaalle ei voi sanoa, että minulla on tärkeä sisäinen palaveri tunnin kuluttua. Sen sijaan kaiken tämän voi sanoa tai osoittaa erityisen epäkohteliaalla tavalla omalle organisaatiolle ja kumppaneille.

Asiakasta voi käyttää toistuvasti perusteena käytökselleen, sillä asiakkaaseen vetoaminen on inflaatiosuojattua. Kukaan ei kuitenkaan uskalla kyseenalaistaa omaa asiakashenkisyyttään epäilemällä ääneen asiakkaan tärkeyttä.

Lopuksi haluan pyytää anteeksi kaikilta kollegoilta, kumppaneilta ja myyjiltä, jotka ovat joutuneet oman huonon käytökseni kohteeksi. Olen toivottavasti kasvanut ainakin hitusen tässä suhteessa.

"No hei Kirsti, minulle on juuri sinulle erittäin hyviä uutisia" -lehtimyyjien kanssa en lupaa vielä parantaa tapojani. Niin kypsä ja hyvin käyttäytyvä en ole.

Kirjoittaja on johdon konsultti Kanava10 Oy:ssä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Täältä saat parhaan koron talletukselle – ”On houkuteltava asiakkaita”

    2. 2

      AL: Taloyhtiö vastuussa leikkipaikan turvallisuudesta – vaikkei talossa edes asuisi lapsia

    3. 3

      Professori: Tästä asuntovelallisten riskistä vaietaan Suomessa

    4. 4

      Suomalaisten talousluottamus nousi uuteen ennätykseen

    5. 5

      Hypo: Uusi ilmiö uhkaa Suomen asuntomarkkinoilla – nollan asunnon loukku

    6. 6

      Näkökulma: Bitcoineja syntyy biteistä, mutta mistä onkaan eurot tehty?

    7. 7

      Yle: Ravintolan käsittämätön ”kokeilu” paljastui Lahdessa – kaikilla työntekijöillä palkka 0 euroa

    8. 8

      Venäjä antoi luvan: Helsingistä saa lentää kolmeen uuteen kohteeseen – Finnair kiinnostunut reiteistä

    9. 9

      Ruotsi-osakkeet paljastavat, miten suomalainen piensijoittaja eroaa norjalaisesta

    10. 10

      BBC: Yhdysvallat saattaa kieltää läppärit kaikilla kansainvälisillä lennoilla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Professori: Tästä asuntovelallisten riskistä vaietaan Suomessa

    2. 2

      Täältä saat parhaan koron talletukselle – ”On houkuteltava asiakkaita”

    3. 3

      Hypo: Uusi ilmiö uhkaa Suomen asuntomarkkinoilla – nollan asunnon loukku

    4. 4

      Näkökulma: Bitcoineja syntyy biteistä, mutta mistä onkaan eurot tehty?

    5. 5

      Venäjä antoi luvan: Helsingistä saa lentää kolmeen uuteen kohteeseen – Finnair kiinnostunut reiteistä

    6. 6

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    7. 7

      Ruotsi-osakkeet paljastavat, miten suomalainen piensijoittaja eroaa norjalaisesta

    8. 8

      Yle: Ravintolan käsittämätön ”kokeilu” paljastui Lahdessa – kaikilla työntekijöillä palkka 0 euroa

    9. 9

      Lukioihin vaaditaan ilmaisia kirjoja – nyt opinnot voivat maksaa jopa 2 600 euroa

    10. 10

      BBC: Yhdysvallat saattaa kieltää läppärit kaikilla kansainvälisillä lennoilla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Professori: Tästä asuntovelallisten riskistä vaietaan Suomessa

    2. 2

      Yle: Ravintolan käsittämätön ”kokeilu” paljastui Lahdessa – kaikilla työntekijöillä palkka 0 euroa

    3. 3

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    4. 4

      Hypo: Uusi ilmiö uhkaa Suomen asuntomarkkinoilla – nollan asunnon loukku

    5. 5

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    6. 6

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    7. 7

      Laivaopas, kirvesmies, pelikoodari... Jättiselvitys: Tällaista työtä Suomesta löytyy nyt

    8. 8

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    9. 9

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    10. 10

      Ainutlaatuinen jättipotti: Kirpputorilta 30 vuotta sitten löytynyt ”tekojalokivi” paljastui 26 karaatin timantiksi

    11. Näytä lisää