Tekstari- ja sähköpostimainonta on vielä mitätöntä

Julkaistu:

Internet-mainontaa seuraa vähintään silloin tällöin puolet suomalaisista. Sen sijaan alle kolmannes ilmoittaa seuraavansa tekstiviesti- ja sähköpostimainontaa edes silloin tällöin.


Mainonnan neuvottelukunnan kahden vuoden välein teettämässä selvityksessä havaittiin suhtautumisen mainontaan muuttuneen positiivisempaan suuntaan.

Verkkopohjaisista välineistä mainontaa seurataan yllättävän harvoin. Internetistäkin mainontaa seuraa säännöllisesti vain 15 prosenttia yli 15-vuotiasta suomalaista. Teksti- ja sähköpostimainoksia sanoo seuraavansa säännöllisesti vain seitsemän prosenttia vastaajista.

Mainontaan suhtaudutaan vuonna 2007 myönteisemmin kuin koskaan aiemmin viimeisten noin 30 vuoden aikana, jolloin yleisön suhtautumista mainontaan on tutkittu, sanoo Mainonnan neuvottelukunnan tiedote. Sen mukaan jopa kriittisimmin mainontaan suhtautuvat 65 vuotta täyttäneet kuluttajat suhtautuvat mainontaan selvästi aiempaa myönteisemmin. Myös mielikuvat mainonnasta ovat pääosin muuttuneet myönteisemmiksi vuodesta 2005, jolloin tutkimus toteutettiin edellisen kerran. Yli 80 prosenttia suomalaisista pitää mainontaa luonnollisena osana nykyajan elämää, kuluttajalle hyödyllisenä sekä hyväksyttävänä.

Mainonta vaikuttaa ostokäyttäytymiseen


62 prosenttia suomalaisista on ostanut joskus tuotteen tai palvelun mainonnan vaikutuksesta. Innokkaimmin mainonnan vaikutuksesta ostavat naiset sekä alle 25-vuotiaat.

Tänä vuonna arvostetaan selvästi aiempaa enemmän sitä, että mainos antaa totuudenmukaisen kuvan mainostettavasta tuotteesta tai palvelusta.

Hyvän mainonnan ominaisuutena mainitaan yleisimmin todenmukaisuus ja rehellisyys, kun taas huonon mainonnan ominaisuuksiksi nimetään yleisimmin harhaanjohtavuus tai jopa valheellisuus sekä liialliset lupaukset. Vain kolmannes vastaajista kokee mainosten antavan luotettavaa tietoa. Aiempien vuosien tavoin hyvän mainonnan ominaisuuksina pidetään yleisesti myös hauskuutta ja huumoripitoisuutta sekä toisaalta asiallisuutta ja selkeyttä.

Jopa 87 prosenttia suomalaisista suhtautuu myönteisesti yhteiskunnalliseen mainontaan. Erityisesti yhteiskunnalliseen mainontaan, kuluttajavalistukseen sekä ympäristöteemaan mainonnassa suhtaudutaan selvästi aiempaa myönteisemmin. Kielteisimmin suhtaudutaan väkivaltaan, kuolemaan ja seksiin mainonnassa.

TNS Gallup Oy:n Media-yksikkö toteutti Mainonnan neuvottelukunnan toimeksiannosta huhti-toukokuussa 2007 tutkimuksen, jossa kartoitettiin 15 vuotta täyttäneiden suomalaisten suhtautumista mainontaan.

Mainonnan suurin kasvuvara on tekstiviestissä ja sähköpostissa
Tiedotus- ja mainosvälineiden seuraaminen 2007

VälineVähintään silloin tällöinSäännöllisesti
Televisio9665
Sanomalehdet9351
Aikakauslehdet netto*9350
Ilmaisjakelulehdet8638
Radio7935
Asiakaslehdet8433
Suoramainonta kotiin8631
Nimellä varustettu suoramainonta kotiin8428
Myymälämainonta8325
Ammatti- ja järjestölehdet6425
Perhe- ja yleisaikakauslehdet7722
Iltapäivälehdet7717
Internet5015
Ulkomainonta7413
Mainonta elokuvissa5112
Nimellä varustettu suoramainonta työpaikalle4112
Noutopistelehdet549
Mainonta tapahtumien yhteydessä588
Suoramainonta työpaikalle387
Tekstiviestimainonta307
Sähköpostimainonta297
Lähde: Mainonnan neuvottelukunta


Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Kommentti: Tulot nousivat tukien varassa – siivooja-Marian tarinan pitäisi herättää koko Suomi

    2. 2

      Eikö Posti tiedä, kuinka paljon se säästää kirjeiden jakelua karsimalla?

    3. 3

      Nyt on Viron vuoro – maassa pelätään viinarallia

    4. 4

      Minä vuonna synnyit? Katso, kuulutko voittajien vai häviäjien sukupolveen

    5. 5

      Outokummulta erittäin hyvä tulos

    6. 6

      Katso, oletko rikas vai köyhä – tämän verran keskimääräinen suomalainen omistaa

    7. 7

      Poliisin opas varoittaa vanhuksia huijareista: Viemäritarkastaja suositti 34 000 euron turhaa remonttia

    8. 8

      Yksi kikka: Näin voit välttyä asumistuen pienenemiseltä

    9. 9

      Kasvava bisnes: Suomalaisille kaupataan ruotsalaisilta yli jääneitä keksejä ja kahvipaketteja

    10. 10

      Kommentti: Sukupolvien tuloerot paljastavat myrkyllisen yhtälön – Suomi on matkalla kohti konkurssia

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yksi kikka: Näin voit välttyä asumistuen pienenemiseltä

    2. 2

      Kommentti: Tulot nousivat tukien varassa – siivooja-Marian tarinan pitäisi herättää koko Suomi

    3. 3

      Nyt on Viron vuoro – maassa pelätään viinarallia

    4. 4

      Katso, oletko rikas vai köyhä – tämän verran keskimääräinen suomalainen omistaa

    5. 5

      Poliisin opas varoittaa vanhuksia huijareista: Viemäritarkastaja suositti 34 000 euron turhaa remonttia

    6. 6

      Outokummulta erittäin hyvä tulos

    7. 7

      Tiedätkö, mitä omaisuudellesi tapahtuu? 10 tärkeää neuvoa, joilla turvaat oman ja läheistesi talouden

    8. 8

      Näin paljon rahaa suomalaisella on keskimäärin tilillä – löytyykö sinulta tämä summa?

    9. 9

      Enontekiölläkin tarvitaan arabiaa – kunta hakee kielen osaajaa

    10. 10

      Kasvava bisnes: Suomalaisille kaupataan ruotsalaisilta yli jääneitä keksejä ja kahvipaketteja

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tiedätkö, mitä oikeasti omistat? Syöpäsairaalla vaimolla oli käyttöoikeus muistisairaan miehensä tilille – maistraatti iski väliin

    2. 2

      Katso, oletko rikas vai köyhä – tämän verran keskimääräinen suomalainen omistaa

    3. 3

      S-ryhmän 60 prosentin ”happy hour” leviää koko maahan

    4. 4

      Katso, kuinka arvokas kesämökkisi voi olla – kuntalista kertoo hinnat eri puolilla Suomea

    5. 5

      Sulatejuustokiista! Ratsastaako Lidl tunnetun tuotemerkin maineella?

    6. 6

      Eläkkeelle ”armahdettu” Helena, 61, pettyi ostaessaan matkalippua: ”Olen täysin toisarvoisessa asemassa”

    7. 7

      Tiedätkö, mitä omaisuudellesi tapahtuu? 10 tärkeää neuvoa, joilla turvaat oman ja läheistesi talouden

    8. 8

      1 200 euroa käteen ilman velvoitteita – huippuvirkamies lyttää perustulon: ”Nuorille karhunpalvelus”

    9. 9

      Pankilta ikävä yllätys espoolaismiehelle: kortti vanhenee yllättäen – ja todella huonoon aikaan

    10. 10

      Näin paljon rahaa suomalaisella on keskimäärin tilillä – löytyykö sinulta tämä summa?

    11. Näytä lisää