Tekstari- ja sähköpostimainonta on vielä mitätöntä

Internet-mainontaa seuraa vähintään silloin tällöin puolet suomalaisista. Sen sijaan alle kolmannes ilmoittaa seuraavansa tekstiviesti- ja sähköpostimainontaa edes silloin tällöin.


Mainonnan neuvottelukunnan kahden vuoden välein teettämässä selvityksessä havaittiin suhtautumisen mainontaan muuttuneen positiivisempaan suuntaan.

Verkkopohjaisista välineistä mainontaa seurataan yllättävän harvoin. Internetistäkin mainontaa seuraa säännöllisesti vain 15 prosenttia yli 15-vuotiasta suomalaista. Teksti- ja sähköpostimainoksia sanoo seuraavansa säännöllisesti vain seitsemän prosenttia vastaajista.

Mainontaan suhtaudutaan vuonna 2007 myönteisemmin kuin koskaan aiemmin viimeisten noin 30 vuoden aikana, jolloin yleisön suhtautumista mainontaan on tutkittu, sanoo Mainonnan neuvottelukunnan tiedote. Sen mukaan jopa kriittisimmin mainontaan suhtautuvat 65 vuotta täyttäneet kuluttajat suhtautuvat mainontaan selvästi aiempaa myönteisemmin. Myös mielikuvat mainonnasta ovat pääosin muuttuneet myönteisemmiksi vuodesta 2005, jolloin tutkimus toteutettiin edellisen kerran. Yli 80 prosenttia suomalaisista pitää mainontaa luonnollisena osana nykyajan elämää, kuluttajalle hyödyllisenä sekä hyväksyttävänä.

Mainonta vaikuttaa ostokäyttäytymiseen


62 prosenttia suomalaisista on ostanut joskus tuotteen tai palvelun mainonnan vaikutuksesta. Innokkaimmin mainonnan vaikutuksesta ostavat naiset sekä alle 25-vuotiaat.

Tänä vuonna arvostetaan selvästi aiempaa enemmän sitä, että mainos antaa totuudenmukaisen kuvan mainostettavasta tuotteesta tai palvelusta.

Hyvän mainonnan ominaisuutena mainitaan yleisimmin todenmukaisuus ja rehellisyys, kun taas huonon mainonnan ominaisuuksiksi nimetään yleisimmin harhaanjohtavuus tai jopa valheellisuus sekä liialliset lupaukset. Vain kolmannes vastaajista kokee mainosten antavan luotettavaa tietoa. Aiempien vuosien tavoin hyvän mainonnan ominaisuuksina pidetään yleisesti myös hauskuutta ja huumoripitoisuutta sekä toisaalta asiallisuutta ja selkeyttä.

Jopa 87 prosenttia suomalaisista suhtautuu myönteisesti yhteiskunnalliseen mainontaan. Erityisesti yhteiskunnalliseen mainontaan, kuluttajavalistukseen sekä ympäristöteemaan mainonnassa suhtaudutaan selvästi aiempaa myönteisemmin. Kielteisimmin suhtaudutaan väkivaltaan, kuolemaan ja seksiin mainonnassa.

TNS Gallup Oy:n Media-yksikkö toteutti Mainonnan neuvottelukunnan toimeksiannosta huhti-toukokuussa 2007 tutkimuksen, jossa kartoitettiin 15 vuotta täyttäneiden suomalaisten suhtautumista mainontaan.

Mainonnan suurin kasvuvara on tekstiviestissä ja sähköpostissa
Tiedotus- ja mainosvälineiden seuraaminen 2007

VälineVähintään silloin tällöinSäännöllisesti
Televisio9665
Sanomalehdet9351
Aikakauslehdet netto*9350
Ilmaisjakelulehdet8638
Radio7935
Asiakaslehdet8433
Suoramainonta kotiin8631
Nimellä varustettu suoramainonta kotiin8428
Myymälämainonta8325
Ammatti- ja järjestölehdet6425
Perhe- ja yleisaikakauslehdet7722
Iltapäivälehdet7717
Internet5015
Ulkomainonta7413
Mainonta elokuvissa5112
Nimellä varustettu suoramainonta työpaikalle4112
Noutopistelehdet549
Mainonta tapahtumien yhteydessä588
Suoramainonta työpaikalle387
Tekstiviestimainonta307
Sähköpostimainonta297
Lähde: Mainonnan neuvottelukunta


Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Näin elää autotehtaan nostama Uusikaupunki – kerrostalon kaikki asunnot myytiin kolmessa päivässä

    2. 2

      Tiesitkö, missä lentäjät nukkuvat lennoilla?

    3. 3

      Uber siirtää robottiautonsa talliin Yhdysvalloissa kolarin takia

    4. 4

      Aurinkopaneelien hinnat vielä ”pohjamudissa” – ota nämä asiat huomioon, ennen kuin ostat

    5. 5

      Vertailu paljasti Suomen maksuhäiriöisimmät kunnat ja postinumerot

    6. 6

      Näkökulma: Hieno mutta vaikea tavoite – vain kahden nopeuden EU

    7. 7

      Saksalaispankki teki sen taas – siirsi vahingossa rahaa yli 5 miljardia euroa

    8. 8

      Kommentti: Syydetäänkö Perälle ja kumppaneille yhä rahaa? Talvivaaran velkojat riidoissa – tästä on kyse

    9. 9

      Nobel-voittaja Holmströmin mukaan palkkapuhe ymmärretään väärin: ”Ei kukaan sano, että palkkoja alennetaan”

    10. 10

      Narisija valitti 5 pennin virheestä – 44 vuotta taloyhtiöiden hallituksissa istunut Eila iski takaisin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Narisija valitti 5 pennin virheestä – 44 vuotta taloyhtiöiden hallituksissa istunut Eila iski takaisin

    2. 2

      Tiesitkö, missä lentäjät nukkuvat lennoilla?

    3. 3

      Ei työkokemusta, palkka liki 4 000 euroa – näissä ammateissa saa heti hyvät ansiot

    4. 4

      Aurinkopaneelien hinnat vielä ”pohjamudissa” – ota nämä asiat huomioon, ennen kuin ostat

    5. 5

      Mahdottomana pidetty suomalaiskeksintö saikin sijoituksen Japanista

    6. 6

      Saksalaispankki teki sen taas – siirsi vahingossa rahaa yli 5 miljardia euroa

    7. 7

      Kommentti: Syydetäänkö Perälle ja kumppaneille yhä rahaa? Talvivaaran velkojat riidoissa – tästä on kyse

    8. 8

      Nobel-voittaja Holmströmin mukaan palkkapuhe ymmärretään väärin: ”Ei kukaan sano, että palkkoja alennetaan”

    9. 9

      Näin elää autotehtaan nostama Uusikaupunki – kerrostalon kaikki asunnot myytiin kolmessa päivässä

    10. 10

      Uber siirtää robottiautonsa talliin Yhdysvalloissa kolarin takia

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Palkka 30 000 euroa/vuosi, koulutusta ei tarvita – yksi vaatimus autotehtaalla kuitenkin on

    2. 2

      Tiesitkö, missä lentäjät nukkuvat lennoilla?

    3. 3

      Ei työkokemusta, palkka liki 4 000 euroa – näissä ammateissa saa heti hyvät ansiot

    4. 4

      Narisija valitti 5 pennin virheestä – 44 vuotta taloyhtiöiden hallituksissa istunut Eila iski takaisin

    5. 5

      Mahdottomana pidetty suomalaiskeksintö saikin sijoituksen Japanista

    6. 6

      ”Omat rahat menneet ja ehkä vieraatkin” – toimi näin, jos epäilet katalaa +44 -huijausta

    7. 7

      Uusi suomalainen nousi Forbesin miljardöörilistalle

    8. 8

      Autotehdas palkkaa yli tuhat – näin paljon he saavat palkkaa

    9. 9

      Onnibusin perustaja tarjoaa taksimatkaa jopa 2 eurolla – tällainen kyyti on luvassa

    10. 10

      Velkojat hakevat Talvivaaraa konkurssiin

    11. Näytä lisää