Elisan mainokset muistetaan

Julkaistu: , Päivitetty:

Elisa oli kevään huomatuin mainostaja, Nokia kustannustehokkain. Eniten suomalaiset pitivät Audin mainoksista.


MediaCom kysyi koko ensimmäisen vuosipuoliskon ajan joka toinen viikko 15–44-vuotiailta suomalaisilta, minkä merkkien mainontaa he muistavat nähneensä viime aikoina. Tutkimukseen vastasi lähes 3 700 suomalaista.

MediaCom arvioi myös mainosten kustannustehokkuutta vertaamalla niiden huomioarvoprosentteja yritysten mainospanostuksiin.

Parhaiten suomalaisten mieleen jäivät mainontaan viime vuosina voimakkaasti panostaneet teleoperaattorit: huomatuimpien listalla heti Elisan perässä tulivat Dna ja Sonera. Neljänneksi nousi huomattavasti teleyhtiöitä vähemmän mainostanut Nokia, jota lienee auttanut teleyhtiöiden voimakas panostus laitekauppaan.

Kymmenen listalle nousivat myös Coca-Cola, Saunalahti, Citymarket, Toyota, K-kauppa ja Volvo.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Huonoimmin muistettiin vähittäiskauppojen mainokset. Erityisen tehotonta oli MediaComin laskelmien mukaan S-marketin mainonta. Se joutuu investoimaan mainontaansa 40 kertaa enemmän rahaa kuin Nokia saadakseen yhtä paljon huomiota.

– Tämä osoittaa, ettei mainonnassakaan ratkaise määrä. Voi myös olla, etteivät ihmiset miellä kauppojen tarjousilmoittelua mainonnaksi, MediaComia syyskuun loppuun saakka johtava Bengt Lindström toteaa.

Kehnoimmin suomalaiset muistivat Suomi-Soffan, Maskun, Procter & Gamblen, Hartwallin ja Markantalon mainontaa. Mikään niiden brändeistä ei mahtunut kertaakaan alkuvuoden aikana 25 huomatuimman joukkoon, vaikka niiden mainospanostukset olivat samaa luokkaa Elisan ja Soneran kanssa.

MediaCom pyysi vastaajia myös arvostelemaan muistamansa mainokset. Parhaan arvosanan sai Audi, jonka nelivetoautoa mainostanutta kevätkampanjaa tähditti koira.

– Se on sympaattinen mainos, jossa on jokin juju, Lindström miettii.

Parhaiten automainostajista muistettiin Toyota, mutta kustannustehokkaimmaksi kiri Audi.

Tutkimus osoittaa Lindströmin mukaan, että ratkaisevinta niin mainonnan kustannustehokkuuden kuin arvostuksenkin kannalta on hyvä, tunteisiin vetoava idea. Pysyminen mielessä ja ostoslistalla edellyttää kuitenkin myös mediajatkuvuutta. Yksittäisten vahvojen kampanjoiden vaikutus jää hetkelliseksi.

– Pohjimmiltaan mainonnan rooli on tehdä asioita tutuksi. Tuhansien vuosien geneettinen perimä saa ihmiset vierastamaan ei-tuttuja asioita. Ja voiko mainonta edes vaikuttaa ostopäätöksiin, jos se ei jää lainkaan mieleen?

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Kommentti: Minua höynäytettiin kotisohvallani – matkija nappasi helpot viisi euroa

    2. 2

      Näin pankit suojelevat asiakkaitaan nettihuijareilta: suomalaisten rahoja pelastettu jo miljoonia euroja

    3. 3

      Näin nappaat verohyödyn eläkkeen nostamisesta ennakkoon: töitä ei tarvitse lopettaa – katso laskelmat

    4. 4

      Talouselämä: Rovio-omistajan 18-vuotiaasta pojasta tulossa monimiljonääri

    5. 5

      490 kilometriä ali Englannin kanaalin ilman vessataukoja: tästä maksetaan jopa 6 000 e/kk

    6. 6

      6 esimerkkiä: Eläkeläispari, yksinhuoltajat, duunarit... Näin erilaisten perheiden tulot muuttuvat ensi vuonna

    7. 7

      Tuottajahintojen nousu kiihtyi hieman elokuussa

    8. 8

      Saksan vaalitulos syöksee euro­alueen yhden­tymisen epä­varmuuden aikaan

    9. 9

      Yle: Valtion omistama Terrafame järjestää hirvijahtiviikonlopun – yt-neuvottelut käynnissä samaan aikaan

    10. 10

      Jan Hurrin näkökulma: Ennusteet lupaavat talouskasvua, mutta kuinka oikeaan ne ovat aiemminkaan osuneet?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Löytyykö kaapistasi mahdollinen meripihka-aarre? Näin ammattilainen määrittelee ”itäblokin kullan” arvon

    2. 2

      Varo piilokuluja, asunnon myyntihinta ei kerro kaikkea – Kuluttajaliitto: Kun ilmiö kasvaa, ongelmia syntyy

    3. 3

      Näin nappaat verohyödyn eläkkeen nostamisesta ennakkoon: töitä ei tarvitse lopettaa – katso laskelmat

    4. 4

      Yle: Valtion omistama Terrafame järjestää hirvijahtiviikonlopun – yt-neuvottelut käynnissä samaan aikaan

    5. 5

      Francoise Bettencourt Meyers nousi maailman rikkaimmaksi naiseksi

    6. 6

      490 kilometriä ali Englannin kanaalin ilman vessataukoja: tästä maksetaan jopa 6 000 e/kk

    7. 7

      6 esimerkkiä: Eläkeläispari, yksinhuoltajat, duunarit... Näin erilaisten perheiden tulot muuttuvat ensi vuonna

    8. 8

      Näin pankit suojelevat asiakkaitaan nettihuijareilta: suomalaisten rahoja pelastettu jo miljoonia euroja

    9. 9

      Kiinalaisten turistiryntäys saa lisää ilmaa alleen – Lucky Air aloittaa lennot Helsinki-Vantaalle

    10. 10

      Kommentti: Minua höynäytettiin kotisohvallani – matkija nappasi helpot viisi euroa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yli sadan ammatin tulot julki – saatko näin paljon tuntipalkkaa?

    2. 2

      Opettaja menetti yllättäen 2000 euron tuet – työttömille kaikessa hiljaisuudessa luotu uusi nettivelvoite raivostuttaa

    3. 3

      Palkka 4100 e/kk, mutta töihin ei löydy osaajia – liitto: syynä kaksi ongelmaa

    4. 4

      Katso tienaatko enemmän kuin tavallinen suomalainen – uudet palkkatiedot julki

    5. 5

      6 esimerkkiä: Eläkeläispari, yksinhuoltajat, duunarit... Näin erilaisten perheiden tulot muuttuvat ensi vuonna

    6. 6

      Uuden ammattibarometrin Top 15 -listat: Näillä aloilla työntekijöistä on pulaa – eniten tarjokkaita sihteereiksi

    7. 7

      Synkkä tutkimus suomalaisesta työelämästä: Jo 25 000 nuorta eläkkeellä

    8. 8

      Kun riita yksityistiestä kestää sukupolvien ajan: mökkiläinen kiusaa perhettä Savossa – ”Pahinta on arvaamattomuus”

    9. 9

      Katastrofaalinen sää uhkaa tuhota Juhon, 43, sadon – aamulla tuli uusi takaisku

    10. 10

      Asumistutkija tyrmää 15,5 neliön miniasunnot: ”Mennään sellaista rajaa kohden, mikä pelottaa”

    11. Näytä lisää