Camper ei toitota ekologisuutta

Julkaistu: , Päivitetty:

Espanjalainen kenkäbrändi Camper ei usko kohderyhmäajatteluun. Näin kertoo kenkäsuvun neljättä polvea edustava Miguel Fluxá.
Tutkimme käyttäjäkuntaa korkeintaan 5–10 vuoden välein. Asiakkaissa on paljon 25–50-vuotiaita ihmisiä, jotka toimivat luovissa ammateissa, Miguel Fluxá kertoo.

1970-luvulla perustetun Camper-brändin toimintaa ohjaavat perinteiset välimerelliset arvot. Camper valmistaa maaseudusta inspiraationsa saaneita, mukavia ja ekologisia kenkiä kaupunkilaisille.

– Uskomme maaseudun arvoihin, laatuun ja käytännöllisiin tuotteisiin, Fluxá kuvaa.

– Tuotteissamme on tietysti korkeita korkojakin, mutta niiden on aina oltava mukavat ja kestävät.

Camper siirsi muutama vuosi sitten tuotantonsa kokonaan ulkomaille. Nyt kengät valmistetaan Kiinassa ja Marokossa. Syyksi Fluxá ei nimeä tuotantokustannuksia, vaan Espanjassa syntyneet laatuvaikeudet.

Camperin tuotteita viedään lähes sataan maahan. Venäjä sai ensimmäisen oman myymälänsä muutama viikko sitten, ja se on lähtenyt hyvin liikkeelle.

Kenkien rinnalla Camperin tuoteperheeseen kuuluu Barcelonassa kaksi ja puoli vuotta pyörinyt hotelli.

Yrityksen suunnitelmissa on perustaa hotellit myös Mallorcan maaseudulle ja Berliiniin.

Sen sijaan Barcelonan hotellin vieressä toimivan luomukahvilan jatko on epävarma.

– Meille oli tärkeää tehdä hotelli alusta asti omilla ehdoilla. Olemme hidas yritys, joten seuraavan vuosikymmenen aikana perustamme ehkä enintään 3-5 uutta hotellia, Fluxá naureskelee.

Yrityskuvaan kuuluvat myös ekologiset projektit. Camper on halunnut tarjota lapsille suoran kontaktin luontoon perustamalla päiväkodeille luomupuutarhoja Roomassa, Lontoossa, Barcelonassa ja Madridissa.

Palman saarella Camperilla on oma lapsiryhmille suunnattu luomufarmi, joka tarjoaa opastusta myös paikallisille viljelijöille.

Ekologisista hankkeista huolimatta Camper päätti vuosituhannen vaihteessa, että ulkoinen viestintä keskittyy vain tuotteisiin.

– Ekologisuus ja kestävä kehitys ovat olleet aina arvoja, joihin uskomme. Nyt kun niistä on tullut trendi, emme halua korostaa niitä erityisesti. Emme halua, että meidän kuvitellaan toimivan näin vain tehdäksemme bisnestä.

– Sitä paitsi en usko, että ihmiset tekisivät ostopäätöksiä vain ekologisuuden pohjalta. Tuotteen on oltava asiakkaalle mieluinen.

Tulevaisuuden haasteeksi Fluxá mainitsee ajan hengessä kiinni pysymisen.

Arvojen ja suunnittelun on pystyttävä tukemaan toisiaan nopeasti muuttuvilla markkinoilla.

– Siinä kun Zara muuttaa valikoimaansa viikoittain, meidän bestsellerimme ovat pysyneet markkinoilla 10–15 vuotta.

– Olemme vanhanaikaisia ja romanttisiakin.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    2. 2

      Arvaatko, missä nostetaan pieniä ja missä isoja seteleitä? Yhä useammalla pankkiautomaatilla voi myös tallettaa rahaa

    3. 3

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    4. 4

      Taloyhtiö ei voi parvekegrillaukselle käytännössä mitään – Kiinteistöliitto: Älkää edes yrittäkö kieltää sitä

    5. 5

      Erikoiset työttömyysluvut hämmentävät – ”Tämä on tyypillinen ilmiö, kun talous piristyy”

    6. 6

      Kommentti: Ainoa syy työllisyyden nousuun: Jo joka neljäs nainen on osa-aikatöissä

    7. 7

      Näkökulma: Painajainen jatkuu yhdeksättä vuotta – kinastelu pitää Kreikkaa kyykyssä

    8. 8

      Tulosjulkistaja Kamux vajosi pörssissä

    9. 9

      Solidium pyrkii ostamaan noin 10 prosentin osuuden – Konecranesista se osti vain 3

    10. 10

      Pörssitulokas Kamuxin liikevaihto kasvoi – alkuvuonna meni kaupaksi liki 10 000 autoa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    2. 2

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    3. 3

      Taloyhtiö ei voi parvekegrillaukselle käytännössä mitään – Kiinteistöliitto: Älkää edes yrittäkö kieltää sitä

    4. 4

      Arvaatko, missä nostetaan pieniä ja missä isoja seteleitä? Yhä useammalla pankkiautomaatilla voi myös tallettaa rahaa

    5. 5

      Kommentti: Ainoa syy työllisyyden nousuun: Jo joka neljäs nainen on osa-aikatöissä

    6. 6

      Erikoiset työttömyysluvut hämmentävät – ”Tämä on tyypillinen ilmiö, kun talous piristyy”

    7. 7

      Tulosjulkistaja Kamux vajosi pörssissä

    8. 8

      Kasvispiirakka sen osoitti – asiakkaan toive voi näkyä kauppojen hyllyillä nopeasti

    9. 9

      Näkökulma: Painajainen jatkuu yhdeksättä vuotta – kinastelu pitää Kreikkaa kyykyssä

    10. 10

      Öljyn tuotantoa rajoitettiin, mutta yksi maa rikkoo lupauksia – ”Ei ole mitään keinoa rangaista”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Delta Auton mekaanikot marssivat ulos – ”Porukalle riitti”

    2. 2

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    3. 3

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    4. 4

      Työttömät palkatta töihin yrityksiin – hallitus esittää kokeilua

    5. 5

      Suomalaisyrittäjän tuote myy kuin häkä Kiinassa – jopa tuhat 600 euron laitetta päivässä

    6. 6

      Palkka jopa 4 000 e/kk – silti kehuttu yritys ei löydä duunareita

    7. 7

      SK: Kanadalainen kaivosyhtiö jätti miljoonalaskun suomalaisille veronmaksajille – ”Jättivät sotkun meidän hoidettavaksi”

    8. 8

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    9. 9

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    10. 10

      ”Diesel on kuollut”, mutta Suomessa hinnat voivat yllättää

    11. Näytä lisää