Työkalu: Tomppa vie perille

Julkaistu: , Päivitetty:

Autonavigaattorin lisäominaisuudet tuovat käyttömukavuutta ja turvallisuutta. Viikoittainen Taloussanomien Työkalu-palsta arvioi erilaisia yrittäjille tarjottavia tuotteita tai palveluita.
Handsfree-laite autossani toimii oikein hyvin, juuri niin kuin tekniikalta odotan. Se on täysin huomaamaton, kun istahdan ratin taakse.

Kun puhelin soi, tulee laitteen isolle ruudulle kaksi kookasta luurin kuvaa, punainen ja vihreä.

Kun tökkään sormellani vihreää luuria, puhelu yhdistetään laitteen kaiuttimeen ja auton etupilarissa olevaan ulkoiseen mikrofoniin.

Aivan täydellisesti laite ei toimi. Se kyllä näyttää, mistä numerosta saapuva puhelu tulee. Käyttöohjeen mukaan laitteen pitäisi myös onkia numeron omistajan tiedot puhelimeni osoitekirjasta, mutta niin ei tapahdu.

Puhelimeni on liian uutta mallia, jotta handsfree tunnistaisi sen. Annan sen anteeksi, sillä oikeasti laite on autonavigaattori.

Samalla laitteella voi myös katsoa digikuvia ja kuunnella mp3-musiikkia. Niistä ei ole ollut itselleni iloa, mutta handsfree on mainio.

Kyseinen laite on TomTom 910. Se oli valmistajansa huippumalli vielä hetki sitten. Nyt valmistus on lopetettu, tilalle on tulossa uusi 920-malli. Yksi lippulaivamallin erikoisuus on, että siinä on kaukosäädin. Voiko turhempaa olla, ajattelen. Navigaattori on puolen metrin päässä minusta ja silti tarjotaan autonavaimen kokoista kapulaa!

Hyvä niin, sillä kaukosäädin on mainio. Normaalisti ajoneuvonavigaattoreissa on kosketusnäyttö, niin myös TomTomissa. Yleensä etsin osoitteita laitteen muistista kirjoittamalla matkakohteen kadunnimen kirjain kirjaimelta sormella töpöttäen. Se on hidasta ja virhepainalluksia tulee paljon.

Kaukosäätimellä homma hoituu tarkasti ja nopeasti. Tietysti kaukosäätimen voi antaa Pomolle takapenkillä, jolloin Jamesin tehtäväksi tulee vain ajaa, minne TomTom opastaa.

Minä en tälläkään kertaa tyydy riittävän hyvään, vaan haluan vielä paremman. Vaihdan TomTomin telineen, jolla laite kiinnitetään tuulilasiin, FM-radiolähettimen sisältävään malliin. Tompasta tulee radioasema, jota voin kuunnella autoradion kaiuttimista.

Kuvittelen etukäteen, että navigaattorin ajo-ohjeita ja handsfree-puheluja olisi mukavampi kuunnella auton kaiuttimista.

Olen väärässä. Ääni on ok, mutta ei erityisesti parempi kuin navigaattorin omasta kaiuttimesta kuultuna. Lisäksi haittana on, että navigaattori ottaa radion ja cd-soittimen kokonaan itselleen.

On valittava, kuunteleeko radiokanavaa vai TomTom-kanavaa. Navigaattorin FM-lähetin jää minulla pian pois käytöstä, koska haluan kuunnella myös radiota.

Lisäksi asennan Tomppaan rds-tmc-vastaanottimen, jonka pitäisi vastaanottaa liikennetiedotuksia. Mitään ei kuulu. Myöhemmin selviää, että laite on edellä aikaansa, palvelu on vasta tulossa.

Huippumallin käytöllä on hintansa, nimittäin hankintahinta. Hyviä ja toimivia perusmalleja saa puolet halvemmalla, ja halvemmallakin.

Tästä lähtien kaukosäädin ja puhelimen handsfree ovat minun toivomuslistallani jokaisessa uudessa autonavigaattorissa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Kirsi meni neljäksi päiväksi töihin ja joutui tuloloukkuun – ”Ei se olekaan ilo, vaan rangaistus, kun kävi töissä”

    2. 2

      Näin kesätyöntekijää vedätetään: Viikkojen työstä käteen vain provisiot, jotka nekin hupenevat työmatkoihin

    3. 3

      Kommentti: Lukion ensimmäisen viikon kulut 860 euroa – onko koulutus enää kaikille mahdollista?

    4. 4

      Superin puheenjohtaja: Sote-säästöt toivat työttömyyspiikin – kassa ruuhkautui hakemuksista

    5. 5

      Viranomainen tarkasti Onnibusin: yhdessä kuussa ajettiin 25 000 kilometriä ilman kuljettajakorttia

    6. 6

      Näitä töitä te-toimisto välittää ”tiskin alta” – katso 20 ammatin lista

    7. 7

      Oletko superduunissa vai ongelmatyössä? Kysely paljastaa parhaat ammatit – katso lista

    8. 8

      Uuden pörssitulokkaan nimi selvisi

    9. 9

      Vertailu: Kulutusluotoissa valtavat hintaerot – jopa 5 873 euroa

    10. 10

      Palta: Suomen talouden kasvukausi jää lyhyeksi – ”Talvi on tulossa”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Viranomainen tarkasti Onnibusin: yhdessä kuussa ajettiin 25 000 kilometriä ilman kuljettajakorttia

    2. 2

      Oletko superduunissa vai ongelmatyössä? Kysely paljastaa parhaat ammatit – katso lista

    3. 3

      Näitä töitä te-toimisto välittää ”tiskin alta” – katso 20 ammatin lista

    4. 4

      Kommentti: Lukion ensimmäisen viikon kulut 860 euroa – onko koulutus enää kaikille mahdollista?

    5. 5

      Asuntokaupan piti vetää, mutta katsopa rivitaloja – kolme syytä selittää heikompaa myyntiä

    6. 6

      Mullistus Suomen käteisautomaateilla: pankeille luvassa merkittävästi lisää kuluja – ilmaiset nostot vaarassa

    7. 7

      Näin kesätyöntekijää vedätetään: Viikkojen työstä käteen vain provisiot, jotka nekin hupenevat työmatkoihin

    8. 8

      Pikavippifirma vaati tiedot tilitapahtumista lainan saamiseksi – ”Iso kysymys on se, mihin tietoja aiotaan käyttää”

    9. 9

      Metalliliiton pitkäaikainen puheenjohtaja Per-Erik Lundh on kuollut

    10. 10

      Vannetukku teki rikosilmoituksen Nokian Renkaista

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kommentti: Eläkkeelle jäävä mies tienaa enemmän kuin lähihoitaja – 3 kuvaa kertoo, miksi Suomi on pulassa

    2. 2

      Näitä töitä te-toimisto välittää ”tiskin alta” – katso 20 ammatin lista

    3. 3

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    4. 4

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    5. 5

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    6. 6

      Uusi ilmiö yleistyy Suomessa – sairaalakuitteja tehtaillaan ”basaareissa”

    7. 7

      Se oli siinä: Neuvostoliiton viimeinen velka on maksettu

    8. 8

      Pula osaajista pahenee – eläkkeeltä houkutellaan takaisin töihin, ”7 tonnia ei ole poikkeus”

    9. 9

      Wahlroos: Kaupan kassojen työt vaarassa 5 vuodessa – eikä mullistus jää siihen

    10. 10

      Seppälää haetaan konkurssiin

    11. Näytä lisää