Verkko voi olla markkinatutkijalle ansa

Julkaistu:

Internetissä tehtävät markkinatutkimukset ovat yleistyneet räjähdysmäisesti, samoin niihin liittyvät ongelmat. Netti kiinnostaa edullisuuden, tavoittavuuden ja nopeuden vuoksi, kertoo internet-pohjaisiin tutkimuksiin erikoistuneen Interquestin toimitusjohtaja Ville Österlund.
Österlund arvioi, että nettitutkimusten määrä on vähintään kolminkertaistunut vuosituhannen vaihteesta. Markkinatutkijoiden määrä ei kuitenkaan ole kasvanut samassa tahdissa tutkimusten määrän kanssa. Tutkimuksia tekevät nyt myös sellaiset henkilöt ja yritykset, joilla ei ole markkinatutkijan ammattitaitoa.

Alalla pitkään toimineet yritykset ovat huolissaan uusista tulijoista, jotka laativat huolimattomia nettikyselyitä. Se murentaa alan uskottavuutta.

– Internet tutkimusympäristönä vaatii erillistä tutkimusosaamista ja teknistä ymmärrystä, Österlund korostaa.

Internet on tutkimuskanavana nopea ja kansainvälinen ja näennäisesti myös helppo. Helppous kätkee ansan, ja nettitiedonkeruussa on tehty paljon virheitä.

Tutkimuksen ostajan kannattaa miettiä tarkkaan, mistä tutkimuksensa hankkii.

– Villeimpiä toteutuksia ovat netissä pyörivät kyselyt, joista selvästi huomaa, ettei kyselyn tekijällä ole lainkaan kokemusta kysymysten laadinnasta tai tulosten tulkinnasta, Österlund sanoo.

Yksi ongelma ovat sähköpostitse tehtävät kyselyt: yritykset lähettävät ihmisille sähköpostia, jota nämä eivät ole halunneet.

– Suomen Markkinatutkimusliiton jäsenet eivät tee sähköpostikyselyitä, ellei vastaanottaja ole suostunut kyselyyn, vakuuttaa liiton puheenjohtaja Jukka Pohjola.

Spammausta suurempi ongelma ovat kuitenkin alalla yleistyneet valmiit nettikyselytyökalut, joiden avulla tutkimustietoa haluava yritys voi tehdä nettikyselyitä itse.

Työkaluja käytetään paljon esimerkiksi yritysten työntekijöille tai yhdistysten jäsenille suunnatuissa kyselyissä.

– Ongelma on, että ei-ammattilainen tutkija ei osaa laatia oikeita kysymyksiä, vaan sortuu johdatteleviin tai liian pitkiin kysymyksiin. Vastausten tulkintakin vaatii ammattitaitoa, jota kyselyn tekijällä ei aina ole, Pohjola kertoo.

Kyselyssä saatujen vastausten pohjalta yrityksissä saatetaan tehdä hyvinkin kauaskantoisia päätöksiä.

– Tuurilla päätökset saattavat joskus osua kohdalleenkin.

Nettitutkimuksiin erikoistuneen Interquestin liikevaihto on kasvanut vuosina 2003–2006 joka vuosi keskimäärin 30 prosenttia. Suomen Markkinatutkimusliiton mukaan tutkimusalan keskimääräinen kasvu oli esimerkiksi vuonna 2004 alle viisi prosenttia.

– Netissä ihmisiä on helppo saada kiinni, mutta saada heidät innostumaan vastaamisesta vaatii tutkimuksen toteutukselta ja lomakkeelta monia erityisominaisuuksia, Interquestin Österlund toteaa.

Kriittisimmät kompastuskivet nettitutkimuksessa ovat lomakkeiden pituus, ulkoasu ja kysymysmuodot.

– Kokemustemme mukaan 15 kysymystä vastaajaa kohden on ehdoton maksimi, ja lomakkeen visuaalisella ulkoasulla on selvästi merkitystä siihen, jaksaako ihminen vastata kaikkiin kysymyksiin.

Tutkimustoimisto IROResearchin toimitusjohtaja Markku Martikainen korostaa, että netissä tehtävissä tutkimuksissa on kiinnitettävä erityistä huomiota oikeanalaisten otosten tekemiseen.

IROResearch on 15–79-vuotiaisiin suomalaisiin kohdistamassaan haastattelukyselyssä selvittänyt, että suomalaisista vain 64 prosentilla on käytössään oma sähköpostiosoite.

– Käytännössä tämä tarkoittaa, että 45-vuotiaista ja sitä vanhemmista suomalaisista ei saada edustavaa otosta internetin tai internet-paneeleiden avulla, Martikainen havainnollistaa.

Tätä nuoremmilla oma sähköpostiosoite on sen verran yleinen, että näistä ikäryhmistä tehtyjen otosten voi katsoa edustavan kaikkia senikäisiä suomalaisia.

Martikaisen mukaan nettitiedonkeruussa ei ole eettisiä ongelmia silloin, kun tutkijat noudattavat kansainvälisen Esomar-järjestön suosituksia.

– Kannattaa muistaa, että jos yritys käyttää tiedonkeruukanavana vain nettiä, otanta on väistämättä huono.

Viestintätoimisto Soprano tekee b-to-b-markkinatutkimuksia omalla sähköisellä tutkimustyökalullaan.

Tämän vuoden alussa Soprano tuotteisti kyselytyökalunsa ja alkoi myydä sitä asiakkailleen.
Työkalun ostanut yritys voi toteuttaa nettikyselyitä täysin itsenäisesti.

Riisutuimmassa versiossa Soprano antaa työkalulle vain teknisen tuen, mutta ei opasta kyselyn sisältöön ja laadintaan liittyvissä ongelmissa.

– Voimme myös räätälöidä työkalun asiakaskohtaisesti ja opastaa asiakkaan henkilökuntaa kyselytutkimusten tekemisessä, toimitusjohtaja Arto Tenhunen kertoo.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Kommentti: Tulot nousivat tukien varassa – siivooja-Marian tarinan pitäisi herättää koko Suomi

    2. 2

      Työllisyys parani, mutta ”toive kesätyöstä jäi monelta saavuttamatta”

    3. 3

      Sijoittajat pettyivät: Tulosjulkistajien osakkeet halpenivat rajusti

    4. 4

      Outokummulta erittäin hyvä tulos

    5. 5

      Eikö Posti tiedä, kuinka paljon se säästää kirjeiden jakelua karsimalla?

    6. 6

      Katso, oletko rikas vai köyhä – tämän verran keskimääräinen suomalainen omistaa

    7. 7

      Kommentti: Sukupolvien tuloerot paljastavat myrkyllisen yhtälön – Suomi on matkalla kohti konkurssia

    8. 8

      Poliisin opas varoittaa vanhuksia huijareista: Viemäritarkastaja suositti 34 000 euron turhaa remonttia

    9. 9

      Nyt on Viron vuoro – maassa pelätään viinarallia

    10. 10

      Kasvava bisnes: Suomalaisille kaupataan ruotsalaisilta yli jääneitä keksejä ja kahvipaketteja

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kommentti: Tulot nousivat tukien varassa – siivooja-Marian tarinan pitäisi herättää koko Suomi

    2. 2

      Yksi kikka: Näin voit välttyä asumistuen pienenemiseltä

    3. 3

      Nyt on Viron vuoro – maassa pelätään viinarallia

    4. 4

      Poliisin opas varoittaa vanhuksia huijareista: Viemäritarkastaja suositti 34 000 euron turhaa remonttia

    5. 5

      Katso, oletko rikas vai köyhä – tämän verran keskimääräinen suomalainen omistaa

    6. 6

      Outokummulta erittäin hyvä tulos

    7. 7

      Eikö Posti tiedä, kuinka paljon se säästää kirjeiden jakelua karsimalla?

    8. 8

      Kasvava bisnes: Suomalaisille kaupataan ruotsalaisilta yli jääneitä keksejä ja kahvipaketteja

    9. 9

      Näin paljon rahaa suomalaisella on keskimäärin tilillä – löytyykö sinulta tämä summa?

    10. 10

      Tiedätkö, mitä omaisuudellesi tapahtuu? 10 tärkeää neuvoa, joilla turvaat oman ja läheistesi talouden

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Katso, oletko rikas vai köyhä – tämän verran keskimääräinen suomalainen omistaa

    2. 2

      Tiedätkö, mitä oikeasti omistat? Syöpäsairaalla vaimolla oli käyttöoikeus muistisairaan miehensä tilille – maistraatti iski väliin

    3. 3

      S-ryhmän 60 prosentin ”happy hour” leviää koko maahan

    4. 4

      Katso, kuinka arvokas kesämökkisi voi olla – kuntalista kertoo hinnat eri puolilla Suomea

    5. 5

      Sulatejuustokiista! Ratsastaako Lidl tunnetun tuotemerkin maineella?

    6. 6

      Eläkkeelle ”armahdettu” Helena, 61, pettyi ostaessaan matkalippua: ”Olen täysin toisarvoisessa asemassa”

    7. 7

      Tiedätkö, mitä omaisuudellesi tapahtuu? 10 tärkeää neuvoa, joilla turvaat oman ja läheistesi talouden

    8. 8

      1 200 euroa käteen ilman velvoitteita – huippuvirkamies lyttää perustulon: ”Nuorille karhunpalvelus”

    9. 9

      Kommentti: Tulot nousivat tukien varassa – siivooja-Marian tarinan pitäisi herättää koko Suomi

    10. 10

      Pankilta ikävä yllätys espoolaismiehelle: kortti vanhenee yllättäen – ja todella huonoon aikaan

    11. Näytä lisää