Blyk aikoo Britannian ulkopuolelle

Julkaistu: , Päivitetty:

Suomalaisten liikemiesten Pekka Ala-Pietilän ja Antti Öhrlingin perustama mainosrahoitteinen teleoperaattori Blyk aloittaa liiketoimintansa lähiviikoina Britanniassa. Sen jälkeen on vuorossa laajentuminen manner-Eurooppaan.


Blykin alkuperäisen suunnitelman mukaan liiketoiminnan piti käynnistyä vuoden puolivälissä.

Blykin operatiivinen johtaja Leif Fågelstedt vakuuttaa, että kaikki on kunnossa toiminnan aloittamiseksi lähiviikkoina.

– Kyse ei ole myöhästymisestä. Kesälomakausi Britanniassa päättyy koulujen alkaessa eli tämän kuun aikana, Fågelstedt sanoi maanantaina Helsingissä järjestyssä Mobile Monday -verkoston kansainvälisessä tapaamisessa.

Huhujen mukaan Blykin liiketoiminnan käynnistäminen myöhästyy, koska heillä on ollut vaikeuksia mainospalvelujen kytkemisessä osaksi matkapuhelinverkkkoa.

– Ei meillä ole mitään teknisiä ongelmia. Kaikki on valmiina toiminnan käynnistämiseksi, Fågelstedt sanoi.

Blyk toimii Britanniassa virtuaalioperaattorina Orangen matkapuhelinverkkossa. Yhtiö siis vuokraa verkkokapasiteettia Orangelta.

Huhtikuussa Blyk teki runkoverkkon ylläpidosta palvelusopimuksen verkkoyhtiö Nokia Siemens Networksin kanssa.

Blyk aikoo laajentaa toimintaansa Britannian ulkopuolella. Fågelstedtin mukaan uusista markkina-alueista kerrotaan myöhemmin syksyn aikana.

Britanniassa tehty sopimus Orangen kanssa kielii siitä, että seuraavaksi Blyk aloittaisi toiminnan Ranskassa.

Orange on France Télécomin omistama matkapuhelinoperaattori, jolla on vahva markkina-asema Ranskassa.

Nuorisolle rajatun Blykin liikeideana on tarjota mainostajien rahoituksella ilmaisia puheluja ja palveluja.

Liittymänhaltijat hyväksyvät mainosten lähettämisen matkapuhelimeen ja luovuttavat operaattorille tietoja kiinnostuksenkohteistaan ja harrastuksistaan.

Fågelstedtin mukaan tavoitteena on internetin liiketoimintamallien laajentaminen telekommunikaatioon.

– Internet ei ole yhtä henkilökohtainen kuin telekommunikaatio. Internet-mainostamisessa ei ole tapahtunut paljoakaan sen jälkeen, kun se vuonna 1995 alkoi, Fågelstedt arvioi.

– 16–24-vuotiaat ovat tottuneet, että kaikki on verkossa ilmaista. Tutkimustemme mukaan 71 prosenttia nuorisosta on valmis ottamaan vastaan heille kohdennettua mainontaa.

Mainostajille Blyk tarjoaa suoran väylän tavoittelemaansa kohderyhmään.

Esimerkiksi muodista kiinnostuneille nuorille voidaan tarjota tarkasti iän, sukupuolen, asuinseudun ja muiden muuttujien perusteella matkapuhelimeen ilmoituksia myyntiin tulevista uusista mallistoista ja mahdollisuus tehdä ennakko-ostoja.

Blykin rahoittajia ovat ainakin virvoitusjuomyhtiö Coca-Cola, kosmetiikkayhtiö L'Oréal ja elokuvastudio Buena Vista.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Yksi kikka: Näin voit välttyä asumistuen pienenemiseltä

    2. 2

      Outokummulta erittäin hyvä tulos

    3. 3

      Katso, oletko rikas vai köyhä – tämän verran keskimääräinen suomalainen omistaa

    4. 4

      Poliisin opas varoittaa vanhuksia huijareista: Viemäritarkastaja suositti 34 000 euron turhaa remonttia

    5. 5

      Michael Kors ostaa Jimmy Choon

    6. 6

      Saksan taloudesta ”euforisen” hyvä luku

    7. 7

      Kasvava bisnes: Suomalaisille kaupataan ruotsalaisilta yli jääneitä keksejä ja kahvipaketteja

    8. 8

      Näin paljon rahaa suomalaisella on keskimäärin tilillä – löytyykö sinulta tämä summa?

    9. 9

      Kunnossapitoseisokit heikensivät UPM:n tehokkuutta

    10. 10

      Työttömyys väheni kesäkuussa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yksi kikka: Näin voit välttyä asumistuen pienenemiseltä

    2. 2

      Katso, oletko rikas vai köyhä – tämän verran keskimääräinen suomalainen omistaa

    3. 3

      Poliisin opas varoittaa vanhuksia huijareista: Viemäritarkastaja suositti 34 000 euron turhaa remonttia

    4. 4

      Tiedätkö, mitä omaisuudellesi tapahtuu? 10 tärkeää neuvoa, joilla turvaat oman ja läheistesi talouden

    5. 5

      BMW vakuuttaa – me emme huijanneet

    6. 6

      Kasvava bisnes: Suomalaisille kaupataan ruotsalaisilta yli jääneitä keksejä ja kahvipaketteja

    7. 7

      Näin paljon rahaa suomalaisella on keskimäärin tilillä – löytyykö sinulta tämä summa?

    8. 8

      Enontekiölläkin tarvitaan arabiaa – kunta hakee kielen osaajaa

    9. 9

      S&P laski Nokian kilpailijan luottoluokituksen roskalainaluokkaan

    10. 10

      Sulatejuustokiista! Ratsastaako Lidl tunnetun tuotemerkin maineella?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tiedätkö, mitä oikeasti omistat? Syöpäsairaalla vaimolla oli käyttöoikeus muistisairaan miehensä tilille – maistraatti iski väliin

    2. 2

      Katso, oletko rikas vai köyhä – tämän verran keskimääräinen suomalainen omistaa

    3. 3

      S-ryhmän 60 prosentin ”happy hour” leviää koko maahan

    4. 4

      Katso, kuinka arvokas kesämökkisi voi olla – kuntalista kertoo hinnat eri puolilla Suomea

    5. 5

      Sulatejuustokiista! Ratsastaako Lidl tunnetun tuotemerkin maineella?

    6. 6

      Eläkkeelle ”armahdettu” Helena, 61, pettyi ostaessaan matkalippua: ”Olen täysin toisarvoisessa asemassa”

    7. 7

      Tiedätkö, mitä omaisuudellesi tapahtuu? 10 tärkeää neuvoa, joilla turvaat oman ja läheistesi talouden

    8. 8

      1 200 euroa käteen ilman velvoitteita – huippuvirkamies lyttää perustulon: ”Nuorille karhunpalvelus”

    9. 9

      Pankilta ikävä yllätys espoolaismiehelle: kortti vanhenee yllättäen – ja todella huonoon aikaan

    10. 10

      Näin paljon rahaa suomalaisella on keskimäärin tilillä – löytyykö sinulta tämä summa?

    11. Näytä lisää