Copterline ilmaan nyt Herlinin rahoilla

Copterline palaa Tallinnan-reitille. Jerker Molander silti aio opetella lentämään.
Sijoitusyhtiö Capman kyllästyi odottamaan Copterlinen kaksi vuotta pysähdyksissä olleen reittilentoliikenteen uudelleenavausta. Yhtiö myi 14,7 prosentin omistuksensa kopterifirmasta Ilkka Herlinille ja Ilmarisen sijoitusrahastolle.

Myös yhtiön perustaja ja toimitusjohtaja Kari Ljungberg vähensi perheineen omistustaan 40:stä 25 prosenttiin.

Uudet omistajat aikovat käynnistää Tallinnan-lentoreitin uudelleen ensi talvena. Kalustoksi on tilattu kaksi italialais-englantilaisen Agustan 12–15-paikkaista matkustajakopteria, joista ensimmäinen saapunee vuoden alussa ja toinen kesän jälkeen. Nykyisin yhtiöllä on vain muutamia pelastus- ja ambulanssikoptereita.

Myös matkustajaterminaali Helsingin Hernesaaressa uusitaan.

– Kalustohankinnat olivat välttämättömiä, ja ne päätettiin omistusjärjestelyiden yhteydessä, sanoo Ilkka Herlin.

Hän kertoo harkinneensa mukaanlähtöä noin vuoden ajan.

Matkustajia pitää saada joka lennolle puolentusinaa, jotta liikenne kannattaisi. Parhaimpana vuonna yhtiöllä oli 75 000 matkustajaa.

– Uskomme, että kannattavuuteen pääsemme vuonna 2009. Ensi vuonna se ei vielä onnistu, koska meillä on osan vuotta vain yksi kopteri käytössä, sanoo yhtiön uusi toimitusjohtaja Jerker Molander.

Tallinnan-reitin hinnoittelu on yhä auki, eikä yhtiö pysty täysin sitä arvioimaan vielä ennen talven polttoainehintojen selviämistä.

Aiemmin muun muassa eQ Onlinea ja Finvestiä johtanut Molander lupailee, että Copterlinen vanha haave Pietarin-liikenteen aloittamisesta on yhä vireillä.

– Voimme periaatteessa lentää Itämeren alueella kaikkialle, missä on kysyntää.

Hallituksen puheenjohtajaksi uudet omistajat nimittivät matkailualan ammattilaisen Mona Björklundin. Kari Ljungberg siirtyy päätoimiseksi hallituksen jäseneksi.

– Ymmärrän täysin, että tulevien liiketoimienkin kannalta oli tarpeen tehdä yhtiössä täysremontti. Uudet koneet, uusi terminaali ja uudet kasvot johtoportaaseen, Ljungberg kertoo.

Hän ei vielä tiedä, saako hän lentää yhtiön tulevia Agusta-koptereita.

– Lentämistä en jätä, mutta en tiedä teenkö sitä Copterlinella, Ljungberg sanoo.

Jerker Molanderin mukaan omistajat eivät ole vielä pohtineet, tarvitseeko yhtiö Ljungbergia pilottina. Molander myöntää, että hänen oma ilmailualan tuntemuksensa on varsin vähäinen.

– Omistajien mielestä ammattijohtajuus oli nyt tärkeämpää, hän sanoo.

Capmanin mukaan seitsemän vuotta kestänyt mukanaolo kopteriyhtiössä ”ei ollut kovin hyvä sijoitus”.

Ilkka Herliniä arvio ei huoleta. Hän pani yhtiöön omia ja poikiensa rahoja.

– Tämä ei ole minulle harrastustoimintaa, uskon että tämä kannattaa aidosti sijoituksenakin. Nyt yhtiön pitää vain päästä mahdollisimman äkkiä ilmaan, sanoo Ilkka Herlin.

Copterlinen reittiliikenne Tallinnaan päättyi, kun yhtiön kopteri putosi Suomenlahdella elokuussa 2005 ohjausservojen teknisen vian takia. Yhdysvaltalainen kopterivalmistaja Sikorsky on maksanut korvauksia turmassa menehtyneiden 12 matkustajan omaisille.

Yhtiö ja kahden kuolleen lentäjän omaiset vaativat yhä Sikorskyltä suuria vahingonkorvauksia oikeusprosessissa, joka kestänee pitkälle ensi vuoteen.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Eurojackpot-voitolla on kolme jakajaa – Epäuskottava sopimus voisi lohkaista siitä jättiverot

    2. 2

      Tokmanni ryntäsi Anttilan raunioille – liiketappio kasvoi selvästi

    3. 3

      Ekonomisti: Asumistuen muutos ”iskee ehkä lujimmin työssäkäyviin”

    4. 4

      Suurille konepajoille sataa nyt kauppoja – yhtiöillä jo miljardien eurojen tilauskanta

    5. 5

      Suomalainen peli voitti arvostetun palkinnon – Pokémon Gokin jäi taakse

    6. 6

      Tässä on maailman eniten myyty urheiluauto – myös Suomessa

    7. 7

      Näin päivähoitomaksut muuttuvat – hallituksen päätös alentaa monien perheiden maksuja

    8. 8

      Mitä omistuksiaan valtio voisi myydä? ”Teliaan tai Sampoon voi kallistua”

    9. 9

      Valkoinen talo esitteli verouudistusta – yksityiskohdat vielä auki

    10. 10

      Maailman kallein lääke vedetään pois markkinoilta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Eurojackpot-voitolla on kolme jakajaa – Epäuskottava sopimus voisi lohkaista siitä jättiverot

    2. 2

      Tokmanni ryntäsi Anttilan raunioille – liiketappio kasvoi selvästi

    3. 3

      12 viikon koulutus it-alalle ja takuu töistä – ennennäkemätön hakijoiden tunku

    4. 4

      Suurille konepajoille sataa nyt kauppoja – yhtiöillä jo miljardien eurojen tilauskanta

    5. 5

      Näin päivähoitomaksut muuttuvat – hallituksen päätös alentaa monien perheiden maksuja

    6. 6

      Sijoittajat tulppana asuntomarkkinoilla – ”Yksi varasi 20 asuntoa”

    7. 7

      Tässä on maailman eniten myyty urheiluauto – myös Suomessa

    8. 8

      Maailman kallein lääke vedetään pois markkinoilta

    9. 9

      Uudenkaupungin autotehtaalle hurja hakijaryntäys

    10. 10

      Ekonomisti: Asumistuen muutos ”iskee ehkä lujimmin työssäkäyviin”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    2. 2

      ”Vaahto valui alas mäkeä aamulla” – näin vuokramökeillä rellestetään

    3. 3

      Kesko sulkee 42 Siwaa ja Valintataloa ja avaa 8 K-Marketia – katso lista kaupoista

    4. 4

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    5. 5

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    6. 6

      Suomalaisille myyty tuhansia litroja väärennettyä moottoriöljyä

    7. 7

      Sijoittajat tulppana asuntomarkkinoilla – ”Yksi varasi 20 asuntoa”

    8. 8

      Eurojackpot-voitolla on kolme jakajaa – Epäuskottava sopimus voisi lohkaista siitä jättiverot

    9. 9

      Jopa 15 000 euron lisätulot vuodessa – näin mökillä voi tienata

    10. 10

      Maailman kallein lääke vedetään pois markkinoilta

    11. Näytä lisää