Kolumni: Onko väliä?

Julkaistu: , Päivitetty:

Eräänä loppukesän päivänä pohdiskelin sanoja saariston rauhassa. Mietin, miten monimutkainen kieli suomen kieli oikein on ja mitä mielikuvia me eri sanoilla välitämme. Tämä pätee erityisesti markkinointiviestinnän maailmassa. Sanoilla on merkitystä.


Etsiessäni ilmaisua englannin sanalle "to care" mietin, mitä "välittää" oikeastaan tarkoittaa. Mainonnantekijöinä välitämme asiakkaan sanomaa, mutta välitämmekö siitä mitä välitämme? Nyt olisi syytä herättää taas keskustelua ihan perusasiasta, hyvästä mainonnasta.

Mikä erottaa hyvän ja tuloksellisen mainonnan huonosta? Moni vastaisi varmasti luova ratkaisu, toiset taas nostaisivat esille veretseisauttavan sanoman tai optimaalisen kanavaratkaisun. Varmasti kaikki yhdessä oikein, mutta minusta hyvän mainonnan erottaa huonosta aito välittäminen.

Välittäminen on mainostoimiston asiakkaan kunnioittamista ja asiakasyritysten rahoista vastuuta ottavaa toimintaa. Aito välittäminen asiakasyrityksestä näkyy perusteellisena perehtymisenä yrityksen nykytilanteeseen ja tavoitteisiin.

Välittäminen rakentaa myös hyvän, avoimen asiakassuhteen, joka mahdollistaa rehellisen keskustelun. Myös sellaisen, jossa voidaan ja uskalletaan olla eri mieltä. Vain yhteinen näkemys, ymmärrys ja sitoutuminen rakentavat hyvän perustan tulokselliselle markkinointiviestinnälle.

Asiakasyrityksen välittäminen näkyy puolestaan hyvänä toimeksiantona, mainostoimiston näkemisenä haasteiden ja tavoitteiden vastuullisena ratkaisijana. Myös viestin vastaanottajista, asiakasyritysten asiakkaista ja kuluttajista, pitää välittää.

Valitettavan usein näkee mainontaa ja viestintää, joka ei osoita aitoa välittämistä. Se ei yksinkertaisesti puhuttele tai houkuttele vuoropuheluun, jos sitä yleensä edes huomaakaan.

Puhumme mainostoimistoissa sujuvasti strategioista, positioinneista, mielikuvista ja ties mistä, mutta kuinka usein todella siirrämme sanat ja lauseet toteutukseen?

Paras mainos tai viesti syntyy, kun koko markkinointiviestinnän tiimi ymmärtää tehtävänsä. Eivät ainoastaan strategikot, plannerit, asiakkuusjohto tai yksin asiakasyritys. Silloin syntyy aitoa välittämistä.

Se näkyy yksityiskohtien ymmärtämisessä ja kokonaisuuksien hallinnassa. Se synnyttää ylivoimaisia, erottavia ratkaisuja ja sitä parasta mainontaa, joka palvelee aidosti asiakasta ja tämän tavoitteita.

Perusasioita, eikö? Mutta välitämmekö?

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    2. 2

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    3. 3

      Johtaja yllättyi Kyösti Kakkosen hyökkäyksestä – toivoo, ettei edusta Suomen yrityskulttuuria

    4. 4

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    5. 5

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    6. 6

      Entinen välittäjä oikeudessa: pomot opettivat minut valehtelemaan asiakkaille

    7. 7

      Orpo Kreikka-päätöksestä: ”Inhottava tilanne”

    8. 8

      Venäläinen bioteknologiayhtiö perustaa tehtaan Turkuun – investoi 25 miljoonaa

    9. 9

      Korruptioskandaali levisi lihapakkaamoon – kurssi syöksyi

    10. 10

      Apple-sopimus kiidätti Nokiaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Johtaja yllättyi Kyösti Kakkosen hyökkäyksestä – toivoo, ettei edusta Suomen yrityskulttuuria

    2. 2

      Ainutlaatuinen jättipotti: Kirpputorilta 30 vuotta sitten löytynyt ”tekojalokivi” paljastui 26 karaatin timantiksi

    3. 3

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    4. 4

      Osa työnantajista karttelee hakemustulvaa – ”Tarvetta avoimelle haulle ei oikein ole”

    5. 5

      Entinen välittäjä oikeudessa: pomot opettivat minut valehtelemaan asiakkaille

    6. 6

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    7. 7

      Orpo Kreikka-päätöksestä: ”Inhottava tilanne”

    8. 8

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    9. 9

      Nokian osake ponkaisi rajuun nousuun – kertoi patenttisovusta Applen kanssa

    10. 10

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Palkka jopa 4 000 e/kk – silti kehuttu yritys ei löydä duunareita

    2. 2

      Delta Auton mekaanikot marssivat ulos – ”Porukalle riitti”

    3. 3

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    4. 4

      Työttömät palkatta töihin yrityksiin – hallitus esittää kokeilua

    5. 5

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    6. 6

      Suomalaisyrittäjän tuote myy kuin häkä Kiinassa – jopa tuhat 600 euron laitetta päivässä

    7. 7

      SK: Kanadalainen kaivosyhtiö jätti miljoonalaskun suomalaisille veronmaksajille – ”Jättivät sotkun meidän hoidettavaksi”

    8. 8

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    9. 9

      ”Diesel on kuollut”, mutta Suomessa hinnat voivat yllättää

    10. 10

      Välittäjä: Kaksikerroksinen rivitalokoti sopii vain 42-vuotiaalle ostajalle

    11. Näytä lisää