Kolea sää karkotti matkustajat pika-aluksilta

Julkaistu: , Päivitetty:

Nopeasti viilennyt elokuun viimeinen viikko hillitsi matkustajamääriä Helsingin ja Tallinnan välisessä pika-alusliikenteessä. Vaikka sade ja kova tuuli haittaavat pika-alusbisnestä kylmyyttä enemmän, oli kuun loppu pika-alusyrityksille huono.
Linda Linen toimitusjohtaja Jari Ahjoharju toivoo syksystä aurinkoista, sillä se piristäisi liikennettä ja kuroisi kiinni alakanttiin mennyttä kuun loppua. Samaa mieltä on Super SeaCatin myynti- ja markkinointijohtaja Ida Toikka-Everi.

– Hyvä keli on meidän bisneksessä tärkeää.

Risteilijöitä kylmä syksy ei juuri hetkauta. Laivayhtiöt arvioivat syksyn viimojen ajavan ihmiset sisätiloihin eli risteilijöille.

– Kylmä sää saattaa vaikuttaa jopa positiivisesti, Viking Linen varatoimitusjohtaja Boris Ekman uskoo.

Samaa mieltä on Tallink Siljan toimitusjohtaja Keijo Mehtonen.

– Mitä kylmempi sää, sitä paremmin risteilybisnes lähtee menemään. Ihmiset voivat juhlia sisällä.

Kesä sujui hyvin sekä risteilijöillä että pika-aluksilla. Sitä kiritti lämmin kevät, joka aikaisti kesäkauden alkua. Tallinnaan liikennöivällä Nordic Jet Linella huhti- ja toukokuu olivat toimitusjohtaja Mikael Granrotin mukaan fantastiset. Aurinkoinen kevät täytti varauskirjat vauhdilla.

Heinäkuu oli pika-alusliikenteessä odotettua hiljaisempi, mutta elokuussa yhtiöillä riitti matkustajia jopa viime vuotta enemmän. Nordic Jet Linella matkustajamäärä kasvoi elokuussa 50 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Luvut eivät tosin ole täysin verrattavissa, sillä yhtiöllä on nyt liikenteessä enemmän aluksia kuin viime kesänä.

Viking Linella kesän matkustajamäärä kasvoi viisi prosenttia.

– Täytyy olla tyytyväinen, kun säät eivät olleet ihmeelliset. Onnistuimme stamaan myös keskihintaa sekä kasvattamaan markkinaosuuttamme. Asiakkaiden luottamus meihin on selkeästi kasvanut.

Linda Linella matkustajia oli Jari Ahjoharjun mukaan joka kuukausi viime kesää enemmän. Ahjoharju uskoo, että matkustajia houkutteli yhtiön uusi laiva sekä onnistunut hinnoittelu.

Tallinnan-liikenne on viime vuosina hieman hiljentynyt, mikä on polkenut hintoja entistä alemmas.

– Hintakilpailu on todella kovaa. Siinä mitataan, kenellä kestää kantti, Ida Toikka-Everi vahvistaa.

Mikael Granrotin mielestä Tallinnan-liikenteessä on liikaa kapasiteettia. Hän arvelee, että alusten määrä saattaa lähiaikoina harventua. Granrot viittaa Super SeaCatiin, jonka ulkomainen emoyhtiö SeaContainers on käytännössä konkurssitilassa ja saattaa joutua myymään osia toiminnastaan.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Dollari syöksähti äkkiä alas

    2. 2

      Google uhkaa saada historiallisen suuret sakot

    3. 3

      Nurminen rojahti 16 prosenttia pörssissä

    4. 4

      ”Hinnat ja vuokrat ovat nousseet, palkat eivät” – palvelualat vaativat lisää rahaa

    5. 5

      Pankkivalvojalta varoitus Danskelle: Riskinne kasvavat

    6. 6

      Testaa, osaatko raha-asiat – 11 kysymystä kertoo, oletko parempi kuin muut suomalaiset

    7. 7

      Vanhakin asuntolaina kannattaa kilpailuttaa – 7 vinkkiä, joilla säästät rahaa

    8. 8

      Teollisuusliiton Aalto: Suomen malli kariutui jo talvella

    9. 9

      Lintilä tapaa Nesteen henkilöstöä tiistaina – ”Pahasti pelkään, että jää kahvitteluksi”

    10. 10

      Nuoren palkka 2000 e/kk, kokeneen jopa 5000 e/kk – onko tässä järkeä?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Testaa, osaatko raha-asiat – 11 kysymystä kertoo, oletko parempi kuin muut suomalaiset

    2. 2

      Vanhakin asuntolaina kannattaa kilpailuttaa – 7 vinkkiä, joilla säästät rahaa

    3. 3

      Nuoren palkka 2000 e/kk, kokeneen jopa 5000 e/kk – onko tässä järkeä?

    4. 4

      Historiallinen pelastusoperaatio: Italia pelastaa ongelmapankkinsa 17 miljardin euron tuilla

    5. 5

      Kommentti: Suomalaisten kukkaroissa kytee ikävä yllätys – miksi poliitikot vaikenevat?

    6. 6

      Jättilainoja on yhä useammalla – ylitätkö tämän rajan?

    7. 7

      Olisitko valmis tällaiseen lomanviettoon? 4 suomalaispomoa kertoo, millainen kesä heitä odottaa

    8. 8

      Yle etsii uutta päätoimittajaa: Nämä ovat vaatimukset – liksa huidellee ainakin 13 000 eurossa / kuukausi

    9. 9

      Katso, nouseeko oma Yle-verosi – 400 000 vapautuu maksusta kokonaan

    10. 10

      Google uhkaa saada historiallisen suuret sakot

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nesteen väki lopettaa polttoaineen jakelun Suomessa viikoksi

    2. 2

      Testaa, osaatko raha-asiat – 11 kysymystä kertoo, oletko parempi kuin muut suomalaiset

    3. 3

      Kommentti: Suomalaisten kukkaroissa kytee ikävä yllätys – miksi poliitikot vaikenevat?

    4. 4

      Nuoren palkka 2000 e/kk, kokeneen jopa 5000 e/kk – onko tässä järkeä?

    5. 5

      Lähes sadalle potkut Terveystalosta ja Diacorista – osa lomalla, eikä vielä tiedä irtisanomisesta

    6. 6

      Jättilainoja on yhä useammalla – ylitätkö tämän rajan?

    7. 7

      Katso, nouseeko oma Yle-verosi – 400 000 vapautuu maksusta kokonaan

    8. 8

      Suomalaisen kaivosyhtiön osuma yllätti geologinkin – ”Tulokset ovat erittäin hyviä”

    9. 9

      Olisitko valmis tällaiseen lomanviettoon? 4 suomalaispomoa kertoo, millainen kesä heitä odottaa

    10. 10

      Jos olen 18-vuotiaana miljonääri, en mene yliopistoon – yhdysvaltalaispoika löi uhmakkaan vedon vanhempiensa kanssa

    11. Näytä lisää