Digikuilu kapenee

Julkaistu: , Päivitetty:

Kotimainen digimarkkinointi on päässyt jaloilleen, mutta välimatka eurooppalaiselle tasolle on vielä juostava kiinni.
Kotimaiseen verkkomainontaan käytettiin viime vuonna noin 28 euroa aktiivista käyttäjää kohden. Panos jää kauas Euroopan-laajuisesta 39 euron keskiarvosta.

Pienet kotimarkkinat eivät kotimaisten markkinoiden tilaa selitä. Tanskassakin verkkomainontaan kulutetaan aktiivikäyttäjää kohden 57 euroa, kaksinkertaisesti Suomeen verrattuna.

Trainers' Houseksi muuttuvan Sataman markkinointijohtaja Jacob Stjärnen mielestä Suomen digimarkkinat ovat täysin ainutlaatuiset siksi, että ne ovat kehittyneet muutaman erittäin suuren mediatalon ja yhden dominoivan mediatoimiston ehdoilla.

– Keskittyneillä markkinoilla ei ole motivaatiota etsiä uusia ideoita tai käyttäytymistä.

Ensimmäisen aallon portaalien rakentajilta puuttui bisnesymmärrystä, rahaa ja mediaosaamista, sanoo strategiajohtaja Kari Tervonen Taivas-konsernin tutkimusyksikkö Kuulaasta.

– Digimarkkinointitoimistot olivat silloin auttamattoman teknologialähtöisiä. Vielä tänäänkin suurilla mainostoimistoilla on enemmän ihmisiä, joilla on perspektiiviä markkinoinnin kokonaisongelmien ratkaisuun.

Pienillä suomalaistoimistoilla ei Stjärnen mielestä ole ollut motivaatiota kasvaa ja vakiinnuttaa asemiaan, sillä uusmediamarkkinat ovat kasvaneet hitaasti.

– Markkinoiden puute ajoi Sataman kaltaisia erikoistuneita yrityksiä etsimään töitä Suomen ulkopuolelta.

Mainostoimistot pitivät turhan pitkään omasta nurkastaan kiinni ja välttelivät digitaalista mediaa, koska pelkäsivät menettävänsä 30 sekunnin spotin, sanoo suunnittelupäällikkö Sami Salmenkivi mediatoimisto Dagmarista.

– Nyt vasta on tajuttu, että tämä on mainostoimiston paratiisi eikä 30 sekunnin spotti ei katoa. Lisäksi nettiin saa tehdä eri spotteja kuin telkkariin, hienoja audiovisuaalisia kamppissivuja tai vaikka mitä.

Verkkomainontaan käytetyt 83 miljoonaa euroa muodostavat alle kymmeneksen kotimaan viimevuotisesta mainoskakusta. Ruotsissa verkkomainontaan käytettiin viime vuonna yli kolminkertainen määrä, yhteensä 286 miljoonaa euroa.

IRM-tutkintokeskus arvioi, että naapurimaan digimainonta tulee lisääntymään 30 prosentilla vielä tämän vuoden aikana. Ruotsalaisen verkkomainonnan on huhuttu tänä vuonna jopa ohittavan printtimainonnan.

– Suomi tulee jäljessä, mutta se ei johdu teknisestä toteutuksesta vaan ajattelutavasta ja rohkeudesta tuoda tekemisiä esille, Salmenkivi sanoo.

– Nyt kampanjoista tosin näkyy, että isot toimistot ovat ostaneet paljon digiosaamista.

Neljäsosa suurten kotimaisten mainostoimistojen töistä alkaa Tervosen mukaan liittyä digimarkkinointiin.

– Pullonkaulaksi saattaa jo tulla puute osaavista ja kokeneista tekijöistä. Heidän määränsä ei ole lisääntynyt innostuksen tahdissa.

Salmenkiven mielestä pelko on aiheetonta.

– Osaamista on helppoa käydä shoppaamassa vaikka Ruotsista. Tuonti tietysti heikentää suomalaisten pärjäämistä kansainvälisellä tasolla.

IRC-Gallerian ja Habbo-hotellin emoyritys, Taivas-konsernin luotsaama Sulake, on hankkinut osaamista Ruotsin Googlelta. Habbo-hotellin mainosmyynnistä vastaa nyt Henrik Höglund.

Toistaiseksi lähes 90 prosenttia virtuaalihotellin tuloista virtaa käyttäjiltä. Höglund kertoo, että tavoitteena on nostaa mainostulot muutaman vuoden sisällä samalle tasolle käyttäjätulojen kanssa.

– Suomen Habbo-yhteisössä mainostetaan yhtä innokkaasti kuin muissakin maissa. Korjaamme nyt satoa ja hyödynnämme sitä, että toimistot ohjaavat luovia budjettejaan innokkaasti uudenlaisiin juttuihin.

Verkkomarkkinointi hyötyy myös Tervosen mukaan paljon siitä, että yrityksillä on nyt ”pakonomainen tarve olla erilainen kuin muut”.

Digipainotteiset mediaostot ovat siis nousussa.
Alalla on myös paljon tausta- ja talkootyötä. Wikipedia-artikkelit, Youtubeen tehdyt mainosspotit ja monet muutkin tehokkaat keinot jäävät piirakkakaavioiden ulkopuolelle.

– Mediapanostukset joudutaan miettimään pian uusiksi, sillä näkyvyys yhteisöllisessä mediassa on yleensä ilmaista, Salmenkivi sanoo.

Tervonen ennustaa, että seuraavan vuosikymmenen alussa verkkomedian myyntitulot tulevat nousemaan 150 miljoonan ja suunnitteluostot 200 miljoonan euron tasolle.

– Alalla on konsensus siitä, että verkkomainonnan määrä tulee kaksinkertaistumaan vuoteen 2010 mennessä. Rohkeampiakin ennustuksia on.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Tiedätkö, mitä omaisuudellesi tapahtuu? 10 tärkeää neuvoa, joilla turvaat oman ja läheistesi talouden

    2. 2

      Katso, kuinka arvokas kesämökkisi voi olla – kuntalista kertoo hinnat eri puolilla Suomea

    3. 3

      Sulatejuustokiista! Ratsastaako Lidl tunnetun tuotemerkin maineella?

    4. 4

      Tiedätkö, mitä oikeasti omistat? Syöpäsairaalla vaimolla oli käyttöoikeus muistisairaan miehensä tilille – maistraatti iski väliin

    5. 5

      Stockmann lähti Venäjältä, mutta nimi säilyy: tavaratalot vain lisääntyvät

    6. 6

      Ryanair uhkaa perua lentonsa Britannian ja EU:n välillä, ellei brexitistä synny sopua

    7. 7

      Eläkkeelle ”armahdettu” Helena, 61, pettyi ostaessaan matkalippua: ”Olen täysin toisarvoisessa asemassa”

    8. 8

      Tutkimus piirtää karua kuvaa Postista: ”Haluan omaehtoisesti irtisanoutua, että en joudu kohtaamaan sitä nöyryytystä”

    9. 9

      Näiden kesämökkien hinnat ovat usein pielessä

    10. 10

      Hypon Brotherus ei usko asuntohintojen pikaiseen nousuun – tarjonnan kasvu painaa hintoja

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sulatejuustokiista! Ratsastaako Lidl tunnetun tuotemerkin maineella?

    2. 2

      Pankilta ikävä yllätys espoolaismiehelle: kortti vanhenee yllättäen – ja todella huonoon aikaan

    3. 3

      Tiedätkö, mitä omaisuudellesi tapahtuu? 10 tärkeää neuvoa, joilla turvaat oman ja läheistesi talouden

    4. 4

      Eläkkeelle ”armahdettu” Helena, 61, pettyi ostaessaan matkalippua: ”Olen täysin toisarvoisessa asemassa”

    5. 5

      Katso, kuinka arvokas kesämökkisi voi olla – kuntalista kertoo hinnat eri puolilla Suomea

    6. 6

      Tutkimus piirtää karua kuvaa Postista: ”Haluan omaehtoisesti irtisanoutua, että en joudu kohtaamaan sitä nöyryytystä”

    7. 7

      Tiedätkö, mitä oikeasti omistat? Syöpäsairaalla vaimolla oli käyttöoikeus muistisairaan miehensä tilille – maistraatti iski väliin

    8. 8

      Spiegel: Saksalaisilla autonvalmistajilla kartelli 1990-luvulta lähtien – sopivat myös dieseleiden päästöistä

    9. 9

      Stockmann lähti Venäjältä, mutta nimi säilyy: tavaratalot vain lisääntyvät

    10. 10

      Ryanair uhkaa perua lentonsa Britannian ja EU:n välillä, ellei brexitistä synny sopua

    11. Näytä lisää
    1. 1

      S-ryhmän 60 prosentin ”happy hour” leviää koko maahan

    2. 2

      Tiedätkö, mitä oikeasti omistat? Syöpäsairaalla vaimolla oli käyttöoikeus muistisairaan miehensä tilille – maistraatti iski väliin

    3. 3

      Ei mitään muutosta 43 vuodessa – suomalaisten suosikkijuoma maksaa lähes tismalleen yhtä paljon

    4. 4

      Haluatko rikastua? Sijoitusguru kertoo, mitä tilillä makaaville rahoille kannattaisi oikeasti tehdä

    5. 5

      Katso, kuinka arvokas kesämökkisi voi olla – kuntalista kertoo hinnat eri puolilla Suomea

    6. 6

      Eläkkeelle ”armahdettu” Helena, 61, pettyi ostaessaan matkalippua: ”Olen täysin toisarvoisessa asemassa”

    7. 7

      Tässä ovat maailman suurimmat yritykset, joista et ole kuullutkaan – tiesitkö Lidlin takaa löytyvästä monimiljardööristä?

    8. 8

      Sulatejuustokiista! Ratsastaako Lidl tunnetun tuotemerkin maineella?

    9. 9

      Kuivan maan mökeillä on uusi, suuri ostajajoukko: ”Se on varasuunnitelma”

    10. 10

      Bernerin ehdotus: 14 muutosta ajo-opetukseen – ”Tulee olemaan ajokorttiluokkia, joissa hinta voi puolittua”

    11. Näytä lisää