Digikuilu kapenee

Kotimainen digimarkkinointi on päässyt jaloilleen, mutta välimatka eurooppalaiselle tasolle on vielä juostava kiinni.
Kotimaiseen verkkomainontaan käytettiin viime vuonna noin 28 euroa aktiivista käyttäjää kohden. Panos jää kauas Euroopan-laajuisesta 39 euron keskiarvosta.

Pienet kotimarkkinat eivät kotimaisten markkinoiden tilaa selitä. Tanskassakin verkkomainontaan kulutetaan aktiivikäyttäjää kohden 57 euroa, kaksinkertaisesti Suomeen verrattuna.

Trainers' Houseksi muuttuvan Sataman markkinointijohtaja Jacob Stjärnen mielestä Suomen digimarkkinat ovat täysin ainutlaatuiset siksi, että ne ovat kehittyneet muutaman erittäin suuren mediatalon ja yhden dominoivan mediatoimiston ehdoilla.

– Keskittyneillä markkinoilla ei ole motivaatiota etsiä uusia ideoita tai käyttäytymistä.

Ensimmäisen aallon portaalien rakentajilta puuttui bisnesymmärrystä, rahaa ja mediaosaamista, sanoo strategiajohtaja Kari Tervonen Taivas-konsernin tutkimusyksikkö Kuulaasta.

– Digimarkkinointitoimistot olivat silloin auttamattoman teknologialähtöisiä. Vielä tänäänkin suurilla mainostoimistoilla on enemmän ihmisiä, joilla on perspektiiviä markkinoinnin kokonaisongelmien ratkaisuun.

Pienillä suomalaistoimistoilla ei Stjärnen mielestä ole ollut motivaatiota kasvaa ja vakiinnuttaa asemiaan, sillä uusmediamarkkinat ovat kasvaneet hitaasti.

– Markkinoiden puute ajoi Sataman kaltaisia erikoistuneita yrityksiä etsimään töitä Suomen ulkopuolelta.

Mainostoimistot pitivät turhan pitkään omasta nurkastaan kiinni ja välttelivät digitaalista mediaa, koska pelkäsivät menettävänsä 30 sekunnin spotin, sanoo suunnittelupäällikkö Sami Salmenkivi mediatoimisto Dagmarista.

– Nyt vasta on tajuttu, että tämä on mainostoimiston paratiisi eikä 30 sekunnin spotti ei katoa. Lisäksi nettiin saa tehdä eri spotteja kuin telkkariin, hienoja audiovisuaalisia kamppissivuja tai vaikka mitä.

Verkkomainontaan käytetyt 83 miljoonaa euroa muodostavat alle kymmeneksen kotimaan viimevuotisesta mainoskakusta. Ruotsissa verkkomainontaan käytettiin viime vuonna yli kolminkertainen määrä, yhteensä 286 miljoonaa euroa.

IRM-tutkintokeskus arvioi, että naapurimaan digimainonta tulee lisääntymään 30 prosentilla vielä tämän vuoden aikana. Ruotsalaisen verkkomainonnan on huhuttu tänä vuonna jopa ohittavan printtimainonnan.

– Suomi tulee jäljessä, mutta se ei johdu teknisestä toteutuksesta vaan ajattelutavasta ja rohkeudesta tuoda tekemisiä esille, Salmenkivi sanoo.

– Nyt kampanjoista tosin näkyy, että isot toimistot ovat ostaneet paljon digiosaamista.

Neljäsosa suurten kotimaisten mainostoimistojen töistä alkaa Tervosen mukaan liittyä digimarkkinointiin.

– Pullonkaulaksi saattaa jo tulla puute osaavista ja kokeneista tekijöistä. Heidän määränsä ei ole lisääntynyt innostuksen tahdissa.

Salmenkiven mielestä pelko on aiheetonta.

– Osaamista on helppoa käydä shoppaamassa vaikka Ruotsista. Tuonti tietysti heikentää suomalaisten pärjäämistä kansainvälisellä tasolla.

IRC-Gallerian ja Habbo-hotellin emoyritys, Taivas-konsernin luotsaama Sulake, on hankkinut osaamista Ruotsin Googlelta. Habbo-hotellin mainosmyynnistä vastaa nyt Henrik Höglund.

Toistaiseksi lähes 90 prosenttia virtuaalihotellin tuloista virtaa käyttäjiltä. Höglund kertoo, että tavoitteena on nostaa mainostulot muutaman vuoden sisällä samalle tasolle käyttäjätulojen kanssa.

– Suomen Habbo-yhteisössä mainostetaan yhtä innokkaasti kuin muissakin maissa. Korjaamme nyt satoa ja hyödynnämme sitä, että toimistot ohjaavat luovia budjettejaan innokkaasti uudenlaisiin juttuihin.

Verkkomarkkinointi hyötyy myös Tervosen mukaan paljon siitä, että yrityksillä on nyt ”pakonomainen tarve olla erilainen kuin muut”.

Digipainotteiset mediaostot ovat siis nousussa.
Alalla on myös paljon tausta- ja talkootyötä. Wikipedia-artikkelit, Youtubeen tehdyt mainosspotit ja monet muutkin tehokkaat keinot jäävät piirakkakaavioiden ulkopuolelle.

– Mediapanostukset joudutaan miettimään pian uusiksi, sillä näkyvyys yhteisöllisessä mediassa on yleensä ilmaista, Salmenkivi sanoo.

Tervonen ennustaa, että seuraavan vuosikymmenen alussa verkkomedian myyntitulot tulevat nousemaan 150 miljoonan ja suunnitteluostot 200 miljoonan euron tasolle.

– Alalla on konsensus siitä, että verkkomainonnan määrä tulee kaksinkertaistumaan vuoteen 2010 mennessä. Rohkeampiakin ennustuksia on.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Palkittua kerrostaloa hehkutettiin ”laadukkaasta rakentamisesta” – useita kosteusvaurioita muutamassa vuodessa

    2. 2

      Palkka duunissa 5300 e/kk – miksi tämä koulutus ei kiinnosta?

    3. 3

      Ei työkokemusta, palkka liki 4 000 euroa – näissä ammateissa saa heti hyvät ansiot

    4. 4

      Tällainen johtaja Alkoon halutaan: 7 kriteeriä

    5. 5

      Suursijoittaja Rune Andersson myi kaikki osakkeensa: ”Tilanne on sairas”

    6. 6

      Autotehtaan 30 000 euron vuosipalkka herätti ihmetystä – näin Valmet Automotive vastaa

    7. 7

      Homepommit ostajan vastuulle? 5 keinoa välttää kalliit riidat

    8. 8

      Muut eivät huoli nurin mennyttä eläkekassaa – lasku lankeamassa kaikille palkansaajille

    9. 9

      Ekonomin palkka 5 000 e/kk – vastavalmistuneiden palkoissa isoin hyppy

    10. 10

      Microsoft sulkemassa Skypen Ruotsin-toimiston – 120 työpaikkaa vaarassa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Autotehtaan 30 000 euron vuosipalkka herätti ihmetystä – näin Valmet Automotive vastaa

    2. 2

      Palkka duunissa 5300 e/kk – miksi tämä koulutus ei kiinnosta?

    3. 3

      Suursijoittaja Rune Andersson myi kaikki osakkeensa: ”Tilanne on sairas”

    4. 4

      Palkittua kerrostaloa hehkutettiin ”laadukkaasta rakentamisesta” – useita kosteusvaurioita muutamassa vuodessa

    5. 5

      Homepommit ostajan vastuulle? 5 keinoa välttää kalliit riidat

    6. 6

      Muut eivät huoli nurin mennyttä eläkekassaa – lasku lankeamassa kaikille palkansaajille

    7. 7

      Burger Kingin menestys Suomessa yllätti – tulossa 10–15 uutta ravintolaa tänä vuonna

    8. 8

      Ei työkokemusta, palkka liki 4 000 euroa – näissä ammateissa saa heti hyvät ansiot

    9. 9

      Tässäkö Suomen raskaimmat ja stressaavimmat työt? Katso 30 ammatin lista

    10. 10

      Rakennusliitto pillastui suunnitelmasta "tuoda rakentajia Afrikasta ja Kiinasta"

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Palkka 30 000 euroa/vuosi, koulutusta ei tarvita – yksi vaatimus autotehtaalla kuitenkin on

    2. 2

      Autotehtaan 30 000 euron vuosipalkka herätti ihmetystä – näin Valmet Automotive vastaa

    3. 3

      Tiesitkö, missä lentäjät nukkuvat lennoilla?

    4. 4

      Ei työkokemusta, palkka liki 4 000 euroa – näissä ammateissa saa heti hyvät ansiot

    5. 5

      Narisija valitti 5 pennin virheestä – 44 vuotta taloyhtiöiden hallituksissa istunut Eila iski takaisin

    6. 6

      Tässäkö Suomen raskaimmat ja stressaavimmat työt? Katso 30 ammatin lista

    7. 7

      Mahdottomana pidetty suomalaiskeksintö saikin sijoituksen Japanista

    8. 8

      Palkka duunissa 5300 e/kk – miksi tämä koulutus ei kiinnosta?

    9. 9

      Mitä 250 000 eurolla saa Helsingissä, Tallinnassa ja Tukholmassa? HS: Asunnot hyvin eritasoisia

    10. 10

      Autotehdas palkkaa yli tuhat – näin paljon he saavat palkkaa

    11. Näytä lisää