Asiakkaat edellä – toimistot perässä

Julkaistu: , Päivitetty:

Rohkeita ratkaisuja, käytännöllisyyttä ja jalat maassa -asennetta. Niitä voisi viedä enemmänkin.


Reilu kymmenes kotimaisista markkinointipalveluista menee vientiin.

– Luvun on pakko tulla isommaksi, jos ala haluaa kasvaa, sanoo mainostoimisto Contran perustaja ja hallituksen puheenjohtaja Antti Öhrling.

Haastavia toimeksiantoja ja työtehtäviä on kotimaassakin, Öhrling tunnustaa.

– Mutta vain rajallinen määrä. Suomessahan pyörii alle 0,2 prosenttia maailman mainosmarkkinoista.

Pelkistäminen ja selkeä ajattelu ovat Öhrlingin mukaan vaativia taitoja, joille on kysyntää kaikkialla.

– Yksinkertaiset ratkaisut ovat aina toivottavia, sillä maailma on monimutkainen.

– Suomalaiset hakevat suoria, toimivia ja käytännöllisiä ratkaisuja. Se on hyvä juttu varsinkin nykyisin, kun käytettävissä olevien keinojen määrä on niin valtava.

Selkeyttä kannattaa myös markkinointitoimisto Louderin toimitusjohtaja Juha Aalto.

– Lähdemme samalla konseptilla jokaiseen maahan. Silloin hommalla on mahdollisuus pysyä lapasessa. Jos pitäisi lähteä hyvälle markkina-alueelle ja hoitaa asiat eri tavalla kuin täällä, mieluummin jättäisimme väliin ja menisimme jonnekin muualle.

Tunnollisuus ja täsmällisyys ovat ulkomailla valttia, sanoo Aalto ja laskee Louderin tehneen projekteja 47 maassa.

– Olen usein saanut hymistellä sitä, miten paljon kysyntää suomalaisille on ja kuinka paljon asiakkaat ovat valmiita maksamaan.

– Monet muutkin voisivat lähteä, jos vain ottaisivat puhelimen käteen, näppäilisivät plussan eteen ja soittaisivat muualle kuin 09-verkkoryhmän sisäpuolelle.

Suomalaisyritysten arvomaailmoista puuttuu vielä oikeanlaista riskinottokykyä, sanoo itänaapurista jalansijaa hakevan Zeeland Eastin toimitusjohtaja Pekka Lehtonen.

– Jos et ota riskiä et juo samppanjaa. Niin menee venäläinen sanonta.

Designtoimisto Tangon kansainvälinen toimitusjohtaja Miisa Suvisaari kehuu ruotsalaisten aggressiivisuutta, joka nostaa alan luovuutta ja kiristää kilpailua.

– Suomalaisuus on neutraalia, eikä herätä intohimoja mihinkään suuntaan. Mainosalalla siitä ei ole etua, Öhrling harmittelee.

Kotimainen markkinointipalvelujen vienti tehdään pitkälti b-to-b-asiakkaille.

– Ruotsalaismarkkinoinnin maine on osaksi Ikean ja muiden kuluttajalähtöisten asiakkaiden ansiota. Kuluttajabrändit näkyvät, ja niiden avulla on myös helpompaa voittaa kansainvälisiä palkintoja, sanoo MTL:n toimitusjohtaja Markus Leikola.

Nöyryys ja jalat maassa -asenne voivat toisaalta olla myös valtteja.

– Moskovan markkina on niin kuuma, että mainostoimistot laskuttavat aivan käsittämättömiä summia. Siellä on tilausta toimistolle, jonka hintatasoon suomalaisyrityksilläkin on varaa. Valtaosa Venäjällä toimivista suomalaisfirmoistahan on pk-yrityksiä, Lehtonen sanoo.

– Ruotsalaiset ovat vähän töpänneet Venäjällä. He ovat menneet markkinoille liian arrogantisti.

Kun mainostoimistojen asiakaskunnat ovat jo kansainvälistyneet, mikseivät sitten toimistotkin, Lehtonen toteaa.

Asiakkaiden perässä suomalaistoimistot lähtevätkin. Niin on tehnyt myös Contra, jonka liikevaihdosta enää kolmannes tulee kotimaasta.

Yhtiö sai pian perustamisensa jälkeen parin toimeksiantoja, joiden vaatimaa suunnittelutaitoa ei pieneltä aloittelijalta löytynyt. Kotimaasta puuttuvien freelance-markkinoiden takia osaaminen oli haettava Lontoosta, Öhrling kertoo.

Samalla syttyi ajatus oma-aloitteisesta kansainvälistymisestä.

– Yleensähän kansainvälistyminen lähtee siitä, että ulkomainen toimisto ostaa suomalaisen, joka sitten liittää tarvittavan kirjain-akronyymin nimensä perään. Silloin ostajayritys kansainvälistyy suomalaisfirman verran, eikä päinvastoin välttämättä ollenkaan.

MTL:n markkinointiviestinnän toimistoilla teettämään tutkimukseen vastanneista joka neljäs ilmoitti kuuluvansa kansainväliseen ketjuun tai liittoumaan.

– Jotakin niiden kautta myös saadaan, sillä kolmannes kansainvälisestä koulutuksesta on peräisin ketjujen tai liittoumien sisältä, Leikola toteaa.

Ala on sekä kulttuuri- että kielisidonnainen, se on selvää.

Contra pitää putiikkiaan Shanghaissa ja Pekingissä, ja molemmissa on täysin kiinalainen miehitys. Asiakkaat ovat suomalaisia, ruotsalaisia ja kansainvälisiä suurbrändejä.

– Emme ole hakeneet kiinalaisia asiakkaita, sillä markkinat ovat hyvin patrioottiset. Kiinalaiset toimivat mielellään kiinalaisten kanssa.

Kemira Growhow’n markkinointimateriaali taas sirotellaan ympäri maailmaa, vaikka mainostoimisto Zeelandin Töölön-konttori sijaitseekin vain parin kilometrin päässä.

– Teemme suomalaisten asiakkaiden kanssa markkinointia sillä kielellä kun he haluavat, sanoo Zeelandin toimitusjohtaja Jari Tuovinen.

Asiakkaiden perässä lähteminen on Leikolan mielestä merkki suomalaismainostajien luottamuksesta kotimaisiin toimistoihin.

Kansainvälistymistä ei Öhrlingin mukaan voi silti painottaa liikaa.

– Meillä on hirvittävä aliedustus alan kansainvälisessä koulutuksessa. Toivoisin mahdollisimman monen lähtevän ulkomaille, se on avain kaikkeen. Tulevathan monet sieltä takaisinkin.

– En väheksy sitä mitä täällä tehdään, mutta pelkästään Lontoossa on valtavasti enemmän mainontaan ja sen tekemiseen liittyviä virikkeitä kuin koko Suomessa. Kova kilpailu pakottaa yrittämään enemmän ja pärjäämään.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Yksityiskoneiden ”valtava kupla” puhkesi – hinnat romahtivat kolmessa vuodessa

    2. 2

      Tiesitkö tämän nousukaudesta ja sairastelusta? ”Ilmiö näkyy selvästi”

    3. 3

      Valtava määrä kultaa myytiin yhdessä minuutissa – ”pulskasormisen muppetin tunnusmerkit”

    4. 4

      Suomalaisyritys nappasi miljoonadiilin Naton kanssa – ”Tykkimiehelle sotilasteknologia oli aika tuntematonta”

    5. 5

      ”Hinnat ja vuokrat ovat nousseet, palkat eivät” – palvelualat vaativat lisää rahaa

    6. 6

      Suomen kaasuverkko otti askeleen kauemmas Venäjästä – ”muutos on historiallinen”

    7. 7

      Vanhakin asuntolaina kannattaa kilpailuttaa – 7 vinkkiä, joilla säästät rahaa

    8. 8

      Dollari syöksähti äkkiä alas

    9. 9

      Kiinan pääministeri korostaa globalisaation hyödyttävän kaikkia

    10. 10

      Nurminen rojahti 16 prosenttia pörssissä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yksityiskoneiden ”valtava kupla” puhkesi – hinnat romahtivat kolmessa vuodessa

    2. 2

      Suomalaisyritys nappasi miljoonadiilin Naton kanssa – ”Tykkimiehelle sotilasteknologia oli aika tuntematonta”

    3. 3

      Vanhakin asuntolaina kannattaa kilpailuttaa – 7 vinkkiä, joilla säästät rahaa

    4. 4

      Valtava määrä kultaa myytiin yhdessä minuutissa – ”pulskasormisen muppetin tunnusmerkit”

    5. 5

      Historiallinen pelastusoperaatio: Italia pelastaa ongelmapankkinsa 17 miljardin euron tuilla

    6. 6

      Testaa, osaatko raha-asiat – 11 kysymystä kertoo, oletko parempi kuin muut suomalaiset

    7. 7

      Suomen kaasuverkko otti askeleen kauemmas Venäjästä – ”muutos on historiallinen”

    8. 8

      Dollari syöksähti äkkiä alas

    9. 9

      ”Hinnat ja vuokrat ovat nousseet, palkat eivät” – palvelualat vaativat lisää rahaa

    10. 10

      Tiesitkö tämän nousukaudesta ja sairastelusta? ”Ilmiö näkyy selvästi”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nesteen väki lopettaa polttoaineen jakelun Suomessa viikoksi

    2. 2

      Testaa, osaatko raha-asiat – 11 kysymystä kertoo, oletko parempi kuin muut suomalaiset

    3. 3

      Kommentti: Suomalaisten kukkaroissa kytee ikävä yllätys – miksi poliitikot vaikenevat?

    4. 4

      Nuoren palkka 2000 e/kk, kokeneen jopa 5000 e/kk – onko tässä järkeä?

    5. 5

      Lähes sadalle potkut Terveystalosta ja Diacorista – osa lomalla, eikä vielä tiedä irtisanomisesta

    6. 6

      Jättilainoja on yhä useammalla – ylitätkö tämän rajan?

    7. 7

      Katso, nouseeko oma Yle-verosi – 400 000 vapautuu maksusta kokonaan

    8. 8

      Suomalaisen kaivosyhtiön osuma yllätti geologinkin – ”Tulokset ovat erittäin hyviä”

    9. 9

      Olisitko valmis tällaiseen lomanviettoon? 4 suomalaispomoa kertoo, millainen kesä heitä odottaa

    10. 10

      Jos olen 18-vuotiaana miljonääri, en mene yliopistoon – yhdysvaltalaispoika löi uhmakkaan vedon vanhempiensa kanssa

    11. Näytä lisää