Sulatusapua banneriähkyyn

Julkaistu: , Päivitetty:

Vain hakusanamainonta haastaa tutut bannerikampanjat.
Digitaalinen mainonta ei tarkoita vain yhtä lisähyllyä kaupassa, sanoo Trainers' Houseksi muuttuvan Sataman markkinointijohtaja Jacob Stjärne.

Samaa sanoo strategiajohtaja Kari Tervonen Taivas-konsernin tutkimusyksikkö Kuulaasta.

– Viestintätaloissa ajatellaan usein, että se mitä nykyisin tehdään voitaisiin siirtää sellaisenaan muualle. Eihän se niin mene, vaan sisältö, muoto ja markkinointi on tehtävä päätelaitteen käytön ehdolla.

Kotimaisen verkkomainonnan kakusta lähes puolet luokitellaan hakusanamainonnaksi. Loppuosa digiostoista jakautuu banneri- eli näyttömainonnan ja Oikotien kaltaisten luokiteltujen ilmoitusten kesken.

– Googlen ja muiden hakukoneiden tarjoama hakusanamainonta tulee vetämään koko alan kasvuun. Sen määrä kasvaa vääjäämättä ja hurjan paljon, Tervonen sanoo.

Suurten ketjujen läsnäolo pienillä markkinoilla voi Stjärnen mukaan olla vahingollista, sillä ne rajoittavat rohkeaa kokeilua.

– Useimmat Suomen mainostoimistoista ovat hyvin konservatiivisia.

– Asiakkaiden pitäisi toisaalta osata vaatia enemmän, sanoo suunnittelupäällikkö Sami Salmenkivi mediatoimisto Dagmarista.

Toistaiseksi kaikki osapuolet vain odottavat ja seuraavat mitä muut tekevät, Salmenkivi harmittelee.

– Suomesta puuttuvat todella kovat ja innovatiiviset esimerkki-caset, joista olisi saatu paljon myös viivan alle.

Suurten mediatalojen digitarjonta rajoittuu lähinnä erikokoisiin ja -muotoisiin bannereihin tai mainostauluihin, joita lätkitään verkkosivuille ja sähköpostitse lähteviin uutiskirjeisiin.

Banneripohjaisesta ajattelusta tulisi Salmenkiven mielestä kiemurrella irti, sillä ”ne ovat vain yksi digimarkkinoinnin kahdestakymmenestä asiasta”.
Uutta olisi keksittävä siksikin, että bannereiden tehot hiipuvat.

– Bannereissa on nähty äkkilähtömainoksia, jotka muuttuvat ajankohdan mukaan. Vastaavanlaista pitäisi keksiä lisää.

Salmenkivi ehdottaa myös, että viiden pikkumainoksen sijasta verkkosivulla voisi useammin näkyä vain yksi suuri mainos kerrallaan.

– Nettimainostajilta puuttuu Hesarin etusivu. Printtipuolella on yksi näyttävin ja kallein paikka, mutta netissä on vain pieniä kilkkeitä siellä sun täällä.

Liikkuvasta kuvasta innostuneet iltapäivälehdet alkoivat loppukeväällä myydä mainosspotteja, jotka näkyvät videosivuilla ennen varsinaisen uutisklipin latautumista.

Amerikkalaislehtien sivuilla videomainonta on jo tavallista, mutta kotimaassa toiminta on käynnistynyt hitaasti. Kiinnostus on jo herännyt, kertovat iltapäivälehtien mediamyyjät.

Stjärne ihmettelee suomalaisten mainostoimistojen kampanjaorientoituneisuutta, jonka seurauksena tv-spotin ostaja omistaakin koko konseptin.

– Toimistot ovat niin keskittyneitä tuotokseensa, ettei niiden ideoita voida juurikaan soveltaa muissa saman kohderyhmän tavoittavissa medioissa.

Sosiaalisiin verkkoyhteisöihin erikoistunut Sulake on kotimainen harvinaisuus: IRC-Galleriaan ja Habbo-hotellin sisälle myydään myös lyhyitä bannerikampanjoita, mutta valtaosa kampanjoista keskittyy  ”täysin integroituun” mainontaan.

Amerikkalaisen MySpacen tapaan IRC-Galleriassakin voi rakentaa oman yhteisönsä mille tahansa tuotteelle.

– Nuori kohderyhmä on hyvin kriittinen, eikä mainonta saa olla tuputtavaa. Rakennamme käsikirjoituksen yhdessä mainostajan kanssa ja aina siten, että yhteisö pysyy lähtökohtana, kertoo IRC-Gallerian vetäjä Ville Mujunen.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Vanha nainen heitti kolikoita lentokoneen moottoriin – toivoi turvallista lentoa

    2. 2

      Kuva paljastaa hurjan eron: ”Helsingin hinnat karkaavat”

    3. 3

      Posti perustelee jakelumuutosta – ”Suo siellä, vetelä täällä”

    4. 4

      Henkilö- ja pakettiautojen katsastusvälit harvenevat – ei koske yli 10-vuotiaita autoja

    5. 5

      Tekaistuja alennusprosentteja ja vertailuhintoja – urheiluketjut saivat 100 000 euron uhkasakot

    6. 6

      Terrori kiristää turvatoimia – suomalaisfirma keksi markkinaraon

    7. 7

      Näin ex-microsoftlaiset loivat itselleen uuden työpaikan – ”Kehuimme maasta taivaaseen”

    8. 8

      Jollan perustajalta startup-alusta – Tavoitteena tuhat yritystä ja miljardi dollaria

    9. 9

      Osakeasunnot kallistuivat pääkaupunkiseudulla

    10. 10

      860 000 suomalaista saa asumistukea – määrä pomppasi yli 200 000:lla vuosikymmenessä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Posti perustelee jakelumuutosta – ”Suo siellä, vetelä täällä”

    2. 2

      Kuva paljastaa hurjan eron: ”Helsingin hinnat karkaavat”

    3. 3

      Suomeenkin iskeneellä kiristysohjelmalla venäläiset juuret – ”Tosiaan on syytä huoleen”

    4. 4

      Laaja kyberhyökkäysaalto iski Suomeen – yrityksiltä vaaditaan lunnaita

    5. 5

      Suomalaisten kuluja maksettiin miljoonilla euroilla ulkomaille – tällä kortilla sinäkin voit hyötyä

    6. 6

      Terrori kiristää turvatoimia – suomalaisfirma keksi markkinaraon

    7. 7

      Vanha nainen heitti kolikoita lentokoneen moottoriin – toivoi turvallista lentoa

    8. 8

      Luksushotelli hylkäsi Trump-brändin

    9. 9

      Tekaistuja alennusprosentteja ja vertailuhintoja – urheiluketjut saivat 100 000 euron uhkasakot

    10. 10

      Henkilö- ja pakettiautojen katsastusvälit harvenevat – ei koske yli 10-vuotiaita autoja

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Testaa, osaatko raha-asiat – 11 kysymystä kertoo, oletko parempi kuin muut suomalaiset

    2. 2

      Posti perustelee jakelumuutosta – ”Suo siellä, vetelä täällä”

    3. 3

      Kommentti: Suomalaisten kukkaroissa kytee ikävä yllätys – miksi poliitikot vaikenevat?

    4. 4

      Nuoren palkka 2000 e/kk, kokeneen jopa 5000 e/kk – onko tässä järkeä?

    5. 5

      Lähes sadalle potkut Terveystalosta ja Diacorista – osa lomalla, eikä vielä tiedä irtisanomisesta

    6. 6

      Jättilainoja on yhä useammalla – ylitätkö tämän rajan?

    7. 7

      Katso, nouseeko oma Yle-verosi – 400 000 vapautuu maksusta kokonaan

    8. 8

      Suomalaisen kaivosyhtiön osuma yllätti geologinkin – ”Tulokset ovat erittäin hyviä”

    9. 9

      Olisitko valmis tällaiseen lomanviettoon? 4 suomalaispomoa kertoo, millainen kesä heitä odottaa

    10. 10

      Jos olen 18-vuotiaana miljonääri, en mene yliopistoon – yhdysvaltalaispoika löi uhmakkaan vedon vanhempiensa kanssa

    11. Näytä lisää