Q-teatteri ei pelkää kaupallisuutta

Samalla kun teatterimaailmassa käy kiivas keskustelu siitä, tallaavatko viihteelliset kassamagneetit taideproduktiot lopullisesti jalkoihinsa, Q-teatteri on päättänyt saada äänensä kuuluviin kaupallisin keinoin.
Äänitorvena on viestintätoimisto Soprano, joka alkaa hioa töölöläisteatterin markkinointi-
strategioita syksystä lähtien.

Pikkuteatterit panostavat harvoin vähäisiä varojaan ammattimaiseen markkinointiin. Usein myös ennakkoluulot estävät kaupallisten keinojen hyödyntämisen.

Q-teatteri haluaa eroon luutuneista asenteista.

– Riskialttiista teatterista saa puhua ja sitä pitää tuoda esiin keinolla millä hyvänsä, taiteellinen johtaja Antti Hietala sanoo.

Vaikka markkinointi-sanan käyttöä hiukan karsastetaan kulttuuripiireissä, näkyminen on pikkuteatterille elämän ja kuoleman kysymys. Uusi projekti on aina riski.

– Laitosteatteri voi epäonnistua neljä kertaa peräkkäin, me kahdesti. Sen jälkeen toimitaan lainarahalla, Hietala valottaa.

Q-teatterin vuosibudjetti pyörii noin miljoonassa eurossa. Rahoituksesta 50–60 prosenttia tulee kaupungilta ja valtiolta. Laitoksissa luku on 80–90 prosentin kieppeillä.

Pikkuteatterille lippukassan kilahtelu on aito menestyksen mittari. Paradoksaalista on, että markkinointiin ei juuri ole varaa, mutta ilman näkyvyyttä yleisö ei löydä esityksiä.

– Laitosteattereilla on niin valtavat koneistot, että meidän pienet yritelmät eivät hirveästi saa huomioarvoa, Hietala hymähtää.

Taustalla on myös syvempi huoli suomalaisen teatterin tilasta. 75 prosenttia katsojista valitsee laitosteatterin. Pienet uhkaavat sulautua isompiin, jos jotain ei tapahdu.

– Ne ovat kuin pikkukauppoja, joiden tilalla on nyt se citymarketti.

Yhteistyö viestintätoimiston kanssa käynnistyi, kun Soprano alkoi vuokrata tiloja Q-teatterilta. Ideat kehittyivät, ja nyt teatterilla on käytössään 28 viestinnän ammattilaisen koko volyymi.

– Tapaamme enemmän ihmisiä, saamme kontakteja ja avainhenkilöitä tilaisuuksiin, Hietala odottaa.

– Yritämme herätellä ihmisiä niin, että aina ei mentäisi sinne samaan laitokseen, Sopranon asiakkuusjohtaja Johannes Lahtela jatkaa.

Miten kaikki käytännössä tapahtuu, se näkyy ja kuuluu ajallaan.  Sopimuksen rahallista arvoa osapuolet eivät halua paljastaa.

Yleisön houkuttelusta teattereihin on puhuttu pitkään. Markkinoinnilla on roolinsa, puskaradiolla ja kritiikillä oma vankka asemansa. Valtalehden arvio voi tarkoittaa ilmaista mainosta tai ankaraa veroa.

Hietala uskoo, että internet horjuttaa vähitellen yksittäisen kriitikon valta-asemaa.

– Teatterista tiedottaminen on interaktiivista. Netissä on katsojapalautetta, ja sinne kannattaa työntää myös materiaalia, Hietala pohtii.

Tiedonsaanti helpottuu edelleen lokakuun alusta, kun teatterikeskus.fi-sivusto uudistuu kattavaksi tieto- ja keskustelufoorumiksi teatterille, taiteentekijöille ja yleisölle.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Tässä on maailman eniten myyty urheiluauto – myös Suomessa

    2. 2

      Suurille konepajoille sataa nyt kauppoja – yhtiöillä jo miljardien eurojen tilauskanta

    3. 3

      Tokmanni ryntäsi Anttilan raunioille – liiketappio kasvoi selvästi

    4. 4

      Näin päivähoitomaksut muuttuvat – hallituksen päätös alentaa monien perheiden maksuja

    5. 5

      Mitä omistuksiaan valtio voisi myydä? ”Teliaan tai Sampoon voi kallistua”

    6. 6

      12 viikon koulutus it-alalle ja takuu töistä – ennennäkemätön hakijoiden tunku

    7. 7

      Selvitysryhmä ennakoi muutosta liikenteen verotukseen

    8. 8

      Fortum teki ison omistusjärjestelyn Norjassa

    9. 9

      Sijoittajat tulppana asuntomarkkinoilla – ”Yksi varasi 20 asuntoa”

    10. 10

      EK: Nollatuntisopimukset tärkeitä, rajoitukset vähentävät työpaikkojen syntyä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sijoittajat tulppana asuntomarkkinoilla – ”Yksi varasi 20 asuntoa”

    2. 2

      Maailman kallein lääke vedetään pois markkinoilta

    3. 3

      Tokmanni etsii uutta toimitusjohtajaa

    4. 4

      12 viikon koulutus it-alalle ja takuu töistä – ennennäkemätön hakijoiden tunku

    5. 5

      Jo perutut lauttamaksut iskivät saariston matkailuun? ”Alkukesä voi olla hankalaa”

    6. 6

      277 miljoonan euron kohtalo ratkeaa Helsingissä torstaina klo 14 – ”vastuu myös Suomen valtiolla”

    7. 7

      Näin päivähoitomaksut muuttuvat – hallituksen päätös alentaa monien perheiden maksuja

    8. 8

      Tokmanni ryntäsi Anttilan raunioille – liiketappio kasvoi selvästi

    9. 9

      UPM:n toinen tehdashanke etenee Uruguayssa – ei jää kiinni ainakaan rahoituksesta

    10. 10

      Uudenkaupungin autotehtaalle hurja hakijaryntäys

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    2. 2

      Ruotsissa kokeiltiin 6 tunnin työpäivää täydellä palkalla – näin kävi rahanmenon

    3. 3

      ”Vaahto valui alas mäkeä aamulla” – näin vuokramökeillä rellestetään

    4. 4

      Kesko sulkee 42 Siwaa ja Valintataloa ja avaa 8 K-Marketia – katso lista kaupoista

    5. 5

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    6. 6

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    7. 7

      Suomalaisille myyty tuhansia litroja väärennettyä moottoriöljyä

    8. 8

      Talo sai kuntotarkastajalta puhtaat paperit – kauppojen jälkeen synkät epäilykset heräsivät

    9. 9

      1500 ihmistä aikoo lakkoilla torstaina – ”Haluamme lähettää viestin hallitukselle, että tämä ei käy”

    10. 10

      Nordea: Varatkaa käteistä sunnuntaiksi

    11. Näytä lisää