Q-teatteri ei pelkää kaupallisuutta

Julkaistu: , Päivitetty:

Samalla kun teatterimaailmassa käy kiivas keskustelu siitä, tallaavatko viihteelliset kassamagneetit taideproduktiot lopullisesti jalkoihinsa, Q-teatteri on päättänyt saada äänensä kuuluviin kaupallisin keinoin.
Äänitorvena on viestintätoimisto Soprano, joka alkaa hioa töölöläisteatterin markkinointi-
strategioita syksystä lähtien.

Pikkuteatterit panostavat harvoin vähäisiä varojaan ammattimaiseen markkinointiin. Usein myös ennakkoluulot estävät kaupallisten keinojen hyödyntämisen.

Q-teatteri haluaa eroon luutuneista asenteista.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

– Riskialttiista teatterista saa puhua ja sitä pitää tuoda esiin keinolla millä hyvänsä, taiteellinen johtaja Antti Hietala sanoo.

Vaikka markkinointi-sanan käyttöä hiukan karsastetaan kulttuuripiireissä, näkyminen on pikkuteatterille elämän ja kuoleman kysymys. Uusi projekti on aina riski.

– Laitosteatteri voi epäonnistua neljä kertaa peräkkäin, me kahdesti. Sen jälkeen toimitaan lainarahalla, Hietala valottaa.

Q-teatterin vuosibudjetti pyörii noin miljoonassa eurossa. Rahoituksesta 50–60 prosenttia tulee kaupungilta ja valtiolta. Laitoksissa luku on 80–90 prosentin kieppeillä.

Pikkuteatterille lippukassan kilahtelu on aito menestyksen mittari. Paradoksaalista on, että markkinointiin ei juuri ole varaa, mutta ilman näkyvyyttä yleisö ei löydä esityksiä.

– Laitosteattereilla on niin valtavat koneistot, että meidän pienet yritelmät eivät hirveästi saa huomioarvoa, Hietala hymähtää.

Taustalla on myös syvempi huoli suomalaisen teatterin tilasta. 75 prosenttia katsojista valitsee laitosteatterin. Pienet uhkaavat sulautua isompiin, jos jotain ei tapahdu.

– Ne ovat kuin pikkukauppoja, joiden tilalla on nyt se citymarketti.

Yhteistyö viestintätoimiston kanssa käynnistyi, kun Soprano alkoi vuokrata tiloja Q-teatterilta. Ideat kehittyivät, ja nyt teatterilla on käytössään 28 viestinnän ammattilaisen koko volyymi.

– Tapaamme enemmän ihmisiä, saamme kontakteja ja avainhenkilöitä tilaisuuksiin, Hietala odottaa.

– Yritämme herätellä ihmisiä niin, että aina ei mentäisi sinne samaan laitokseen, Sopranon asiakkuusjohtaja Johannes Lahtela jatkaa.

Miten kaikki käytännössä tapahtuu, se näkyy ja kuuluu ajallaan.  Sopimuksen rahallista arvoa osapuolet eivät halua paljastaa.

Yleisön houkuttelusta teattereihin on puhuttu pitkään. Markkinoinnilla on roolinsa, puskaradiolla ja kritiikillä oma vankka asemansa. Valtalehden arvio voi tarkoittaa ilmaista mainosta tai ankaraa veroa.

Hietala uskoo, että internet horjuttaa vähitellen yksittäisen kriitikon valta-asemaa.

– Teatterista tiedottaminen on interaktiivista. Netissä on katsojapalautetta, ja sinne kannattaa työntää myös materiaalia, Hietala pohtii.

Tiedonsaanti helpottuu edelleen lokakuun alusta, kun teatterikeskus.fi-sivusto uudistuu kattavaksi tieto- ja keskustelufoorumiksi teatterille, taiteentekijöille ja yleisölle.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      KSML: Hiihtokeskus Riihivuori myi hiihtohissit pois – ei avaa enää rinteitä talveksi

    2. 2

      Suomen Pankki sai pelastettua silputut perintörahat – näin menettelet vaurioituneiden seteleiden kanssa

    3. 3

      Kommentti: Nyt on tiukka paikka, Stockmann

    4. 4

      Asunnon täystuhon voi välttää – asian­tuntijan 5 vinkkiä vuokran­antajalle

    5. 5

      Tekniset viat kiusasivat Finnairia viikonloppuna – ”Harmittavia yksittäistapauksia”

    6. 6

      Kone aloittaa 100 miljoonan euron tehostamisohjelman – vähentää mahdollisesti 1000 työpaikkaa

    7. 7

      Analyytikko: Koneen tehostamisohjelma ei ole merkittävä

    8. 8

      Patria huoltaa jatkossa Norjan puolustusvoimien Bell-helikopterit – ”Osoitus luottamuksesta”

    9. 9

      Näin Antti Rinne sinetöi eläkeiän noston – EK:n voimahahmo paljastaa neuvotteluiden yllättävät viime hetket

    10. 10

      Consti Yhtiöiden toimitusjohtaja Marko Holopainen jättää yhtiön

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Suomen Pankki sai pelastettua silputut perintörahat – näin menettelet vaurioituneiden seteleiden kanssa

    2. 2

      Näin Antti Rinne sinetöi eläkeiän noston – EK:n voimahahmo paljastaa neuvotteluiden yllättävät viime hetket

    3. 3

      Asunnon täystuhon voi välttää – asian­tuntijan 5 vinkkiä vuokran­antajalle

    4. 4

      KSML: Hiihtokeskus Riihivuori myi hiihtohissit pois – ei avaa enää rinteitä talveksi

    5. 5

      Rovion yleisöanti keskeytettiin ylimerkinnän vuoksi

    6. 6

      Kommentti: Minua höynäytettiin kotisohvallani – matkija nappasi helpot viisi euroa

    7. 7

      Stockmann antoi tulosvaroituksen – syynä Lindex

    8. 8

      Kone aloittaa 100 miljoonan euron tehostamisohjelman – vähentää mahdollisesti 1000 työpaikkaa

    9. 9

      Nyt vienti vetää! Ministeriö: Kasvua koko maassa

    10. 10

      Eläkeikäsi nousi juuri – katso ennuste, mihin asti oikeasti teet töitä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yli sadan ammatin tulot julki – saatko näin paljon tuntipalkkaa?

    2. 2

      Opettaja menetti yllättäen 2000 euron tuet – työttömille kaikessa hiljaisuudessa luotu uusi nettivelvoite raivostuttaa

    3. 3

      Palkka 4100 e/kk, mutta töihin ei löydy osaajia – liitto: syynä kaksi ongelmaa

    4. 4

      Katso tienaatko enemmän kuin tavallinen suomalainen – uudet palkkatiedot julki

    5. 5

      6 esimerkkiä: Eläkeläispari, yksinhuoltajat, duunarit... Näin erilaisten perheiden tulot muuttuvat ensi vuonna

    6. 6

      Uuden ammattibarometrin Top 15 -listat: Näillä aloilla työntekijöistä on pulaa – eniten tarjokkaita sihteereiksi

    7. 7

      Kun riita yksityistiestä kestää sukupolvien ajan: mökkiläinen kiusaa perhettä Savossa – ”Pahinta on arvaamattomuus”

    8. 8

      Asumistutkija tyrmää 15,5 neliön miniasunnot: ”Mennään sellaista rajaa kohden, mikä pelottaa”

    9. 9

      Katastrofaalinen sää uhkaa tuhota Juhon, 43, sadon – aamulla tuli uusi takaisku

    10. 10

      Suomalaiselle duunarille tarjotaan Norjassa lähtöpalkaksi 3500 €/kk – ”Kyllä siellä säästöönkin pystyy rahaa saamaan”

    11. Näytä lisää