Kännykkäjätit markkinoivat raivokkaasti

Mediahuomion itselleen kahminut Applen iPhone haastaa matkapuhelinyhtiöt terävöittämään markkinointiaan, sanoo Nokian Mobile Phones -toimialaryhmän markkinointijohtaja Jo Harlow.


– Apple on alan kannalta loistava uusi kilpailija. Se pakottaa meidät nostamaan markkinointimme laatua ja hakemaan entistä rohkeampia ratkaisuja, Jo Harlow sanoo.

Nokia on pannut tänä vuonna mainostoimistokumppanuutensa uusiksi ja panostanut markkinointiin myös määrällisesti viimevuotista enemmän. Toimistoruletti rauhoittuu, kun yhteistyö massamarkkinointia tekevän Wieden+Kennedyn kanssa käynnistyy tällä viikolla.

Walkman- ja Cyber-shot-erikoismalleja kauppaava Sony Ericsson uudisti logonsa viime syksynä ja on siitä lähtien käyttänyt markkinointitarpeisiinsa Publicis-ryhmään kuuluvaa Saatchi & Saatchia.

Saatchi & Saatchin Lontoon-toimisto suunnittelee osan kampanjoista, osa on paikallistoimistojen käsialaa.

– Yksi ketjuuntunut toimisto varmistaa johdonmukaisuuden, vaikka tasapainottelemmekin globaalin ja paikallisen suunnittelun välillä, kertoo Sony Ericssonin maailmanlaajuisesta markkinoinnista vastaava johtaja Dee Dutta.

Kampanjat toteutetaan samanaikaisesti ympäri maailman. "Paikallisella soveltamisella" tarkoitetaan lähinnä tekstien kääntämistä tarvittavalle kielelle.

Sony Ericssonin pohjoismaisista kampanjoista on aiemmin vastannut Locomotiv, mutta nyt paikallinen soveltaminen pyritään keskittämään sekin Saatchi & Saatchille, jos vain mahdollista.

Kaikki digikampanjat suunnitellaan keskittyneesti Lontoosta. Ne hoitaa digitoimisto Dare. Dutta kertoo, että digitaaliset kampanjat vievät Sony Ericssonin mainosbudjetista reilun viidenneksen.

Yhdysvaltalainen Motorola käyttää globaaleihin markkinointitarpeisiinsa yksinomaan Ogilvy-toimistoa. Maailmanlaajuiset kampanjat tekevät viesteistä johdonmukaisia, mutta yhteen toimistoon nojaavaa Motorolaa on myös arvosteltu brändin yksipuolisesta rakentamisesta pelkän Razr-malliston varaan.

Kilpailijoistaan poiketen Nokia on solminut maailmanlaajuisen yhteistyösopimuksen peräti neljän eri mainostoimiston kanssa.

Heinäkuussa valittu Wieden+Kennedy suunnittelee Nokia-brändin markkinoinnin suurten massojen Mobile Phones -toimialalle. Nokia odottaa, että toimisto taipuu myös kasvaviin digimarkkinoinnin tarpeisiin. Huhut erillisen digitoimiston etsimisestä Nokia kumoaa.

Itsenäinen Wieden+Kennedy kyennee myös yhteistyöhön Nokian käyttämien ketjutoimistojen kanssa. B-to-b-markkinoille suunnatun E-sarjan markkinoinnin Nokia on uskonut WPP-ryhmään kuuluvalle Greylle. N-sarjan markkinoinnin hoitaa Interpublic-ryhmään kuuluva Lowe.

Nokian uusiin kumppaneihin kuuluu myös JWT, jonka tehtävä on toimia yhdessä kolmen muun toimiston kanssa ja soveltaa maailmanlaajuiset kampanjat paikallisille markkinoille.

Nokia sijoittui tutkimusyhtiö Interbrandin tämänvuotisessa vertailussa maailman viidenneksi arvokkaimmaksi tuotemerkiksi. Arviossaan tutkimusryhmä kehuu Nokia-brändin yhtenäisyyttä, mutta kehottaa tehostamaan linjaa entisestään.

Nokia on Interbrandin mukaan kuin BMW. Se pitää yksittäisten mallien brändit alisteisina emomerkin arvolle.

Harlow'n mielestä Nokian hajautunut mainostoimistokenttä ei sodi Interbrandin suosituksia vastaan.

– E- ja N-sarjojen alabrändeillä on molemmilla omanlaisensa identiteetti, joka on yhdenmukainen Nokia-brändin kanssa.

Ensimmäisen maailmanlaajuisen kampanjansa Nokia teki vuonna 2003 lanseeratulle N-Gage-pelipuhelimelle. Vuonna 2007 kaikki kampanjat toteutetaan globaalisti tai ainakin niin, että vallitseva "luova ajatus" pysyy maailmanlaajuisesti samana.

Paikallisesti sovellettuja kampanjoita löytyy eniten Lähi-idästä sekä Intian ja Kiinan kasvavilta markkinoilta. Peruspuhelinten ja yrityspuhelinten lisäksi Nokialla on kolmaskin toimialaryhmä.

Multimedia-toimialaryhmä palvelee teknisiä edelläkävijöitä ja keskittää panoksensa pääasiassa verkkomainontaan tai mainontaan, joka toimii varsinaisten verkkokampanjoiden sisäänheittäjänä. Multimedian tilaama digimarkkinointi hajautuu useille pienehköille toimistoille.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Perintövero voi iskeä ankarasti – katso 7 vinkkiä, joilla voit pienentää maksuja

    2. 2

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    3. 3

      Rauman telakka sai ison tilauksen puolustusvoimilta

    4. 4

      Uusi tulorekisteri otetaan käyttöön – mahdollistaa reaaliaikaisen verotuksen

    5. 5

      Lähdössä reissuun? Mieti minä päivänä tankkaat

    6. 6

      Sijoitusneuvonnassa ihmisellä ja robotilla on samat säännöt – mutta kumpi on luotettavampi?

    7. 7

      Sadat ovat saaneet ajokortin reilulla tonnilla – ”Tulokset näyttävät hyviltä”

    8. 8

      Analyysitoimisto varoittaa: ”Nousukausi ei kestä pitkään”

    9. 9

      Etla: Tasa-arvo-ongelmat alkavat heti työurien alusta

    10. 10

      Valtiovarainministeriö: Hallitus ei pysty kääntämään velkasuhdetta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Perintövero voi iskeä ankarasti – katso 7 vinkkiä, joilla voit pienentää maksuja

    2. 2

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    3. 3

      Rauman telakka sai ison tilauksen puolustusvoimilta

    4. 4

      Uusi tulorekisteri otetaan käyttöön – mahdollistaa reaaliaikaisen verotuksen

    5. 5

      Lähdössä reissuun? Mieti minä päivänä tankkaat

    6. 6

      Verohallinto: Vastikkeeton talkooruoka edelleen verotonta, makkarametreissä muistettava kohtuullisuus

    7. 7

      Sadat ovat saaneet ajokortin reilulla tonnilla – ”Tulokset näyttävät hyviltä”

    8. 8

      Sijoitusneuvonnassa ihmisellä ja robotilla on samat säännöt – mutta kumpi on luotettavampi?

    9. 9

      Google ja Facebook myönsivät: lankesivat massiiviseen huijaukseen

    10. 10

      Nordean pääanalyytikko: ”Yksin Trump voi aiheuttaa lähinnä harmia”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    2. 2

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    3. 3

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    4. 4

      Perintövero voi iskeä ankarasti – katso 7 vinkkiä, joilla voit pienentää maksuja

    5. 5

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    6. 6

      Sijoittajat tulppana asuntomarkkinoilla – ”Yksi varasi 20 asuntoa”

    7. 7

      Eurojackpot-voitolla on kolme jakajaa – Epäuskottava sopimus voisi lohkaista siitä jättiverot

    8. 8

      Uskomus kalliista bensasta elää Suomessa – näin asia oikeasti on

    9. 9

      Jopa 15 000 euron lisätulot vuodessa – näin mökillä voi tienata

    10. 10

      Maailman kallein lääke vedetään pois markkinoilta

    11. Näytä lisää