Kolumni: 16-vuotias etsii seuraa!

Julkaistu: , Päivitetty:

Internetistä on tullut niin nopeasti niin arkipäiväinen, että on vaikea käsittää webin olevan vasta 16-vuotias oikutteleva teini.


Kuten ihmisillä, webilläkin on omat tyypilliset teini-ikäisen ilonsa ja ongelmansa. Mielialavaihtelut ovat yleisiä, omat toimintatavat vasta muotoutumassa. Tähän ikään kuuluvat myös kokeilut, mutta onneksi vain osa kokeilun kohteista jää osaksi pysyvää käyttäytymistä.

Internet-markkinointi on siirtymässä elinkaarensa neljänteen vaiheeseen.

Ensimmäinen vaihe 90-luvun puolivälissä oli villien ja vapaiden kokeilujen aikaa. Toisessa vaiheessa internetissä yritettiin apinoida muiden medioiden – lähinnä printin – toimintamallia. Kolmas vaihe on ollut Yahoon ja Googlen globaalisti dominoimaa hakusanamarkkinointia.

Tämä on ollut ensimmäinen todellinen internetiä ja ihmisten internet-käyttäytymistä ymmärtävä vaihe. En usko, että hakusanamainonta lähivuosina häviää tai edes vähenee.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Nyt alussa oleva internet-markkinoinnin neljäs vaihe on vasta muotoutumassa. On liian aikaista sanoa, minkälaiseksi tämä vaihe tarkalleen muodostuu. Kahteen asiaan neljännen aallon ajureina silti uskon.

Ensinnäkin sosiaalisten medioiden ja verkostojen – kuten LinkedInin, Facebookin, Friendsterin, YouTuben ja Jaikun – merkitys markkinoinnissa kasvaa radikaalisti.

Yksinkertainen syy on siinä, että ihmiset viettävät näiden palvelujen kanssa merkittävästi enemmän aikaa muihin verkkopalveluihin ja monesti myös muihin medioihin verrattuna.

Toiseksi yritykset partneroituvat ja verkottuvat toistensa kanssa luomalla kuluttajille merkityksellisiä sisällöllisiä tai muita palveluita internetissä. Näiden palveluiden funktio on vahvasti markkinoinnillinen.

Ja myynnillinen. Tästä käytännön esimerkkinä vaikkapa Niken ja Applen yhteistyö. Nike on kehittänyt Nike+-kenkäsarjan, joka keskustelee iPodin kanssa ja kerää tietoa treenaamisesta. iPod tarjoaa taustamusiikit. Treenin jälkeen kerätty tieto voidaan ladata verkkopalveluun, jossa käyttäjä saa vinkkejä ja ohjeita.

Jos markkinointi jatkaa kallistumistaan verkkomarkkinoinnin suuntaan ja neljäs aalto sisältää yhä vähemmän mainonnallisia elementtejä, yritysten markkinointibudjettien jakautuminen muuttuu merkittävästi.

Mutta siirtyykö mediaraha perinteisistä medioista online-medioihin?

En usko. Veikkaan, että raha siirtyy mediasta tuotantoihin ja suunnitteluun. Ja se avaakin sitten oman matopurkkinsa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Francoise Bettencourt Meyers nousi maailman rikkaimmaksi naiseksi

    2. 2

      Yle: Valtion omistama Terrafame järjestää hirvijahtiviikonlopun – yt-neuvottelut käynnissä samaan aikaan

    3. 3

      Näin nappaat verohyödyn eläkkeen nostamisesta ennakkoon: töitä ei tarvitse lopettaa – katso laskelmat

    4. 4

      490 kilometriä ali Englannin kanaalin ilman vessataukoja: tästä maksetaan jopa 6 000 e/kk

    5. 5

      6 esimerkkiä: Eläkeläispari, yksinhuoltajat, duunarit... Näin erilaisten perheiden tulot muuttuvat ensi vuonna

    6. 6

      Löytyykö kaapistasi mahdollinen meripihka-aarre? Näin ammattilainen määrittelee ”itäblokin kullan” arvon

    7. 7

      Jan Hurrin näkökulma: Ennusteet lupaavat talouskasvua, mutta kuinka oikeaan ne ovat aiemminkaan osuneet?

    8. 8

      Uber vetoaa viranomaisiin Lontoon ahdingossaan: ”Voisimme istua alas ja korjata tilanteen”

    9. 9

      Varo piilokuluja, asunnon myyntihinta ei kerro kaikkea – Kuluttajaliitto: Kun ilmiö kasvaa, ongelmia syntyy

    10. 10

      Asumistutkija tyrmää 15,5 neliön miniasunnot: ”Mennään sellaista rajaa kohden, mikä pelottaa”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näin nappaat verohyödyn eläkkeen nostamisesta ennakkoon: töitä ei tarvitse lopettaa – katso laskelmat

    2. 2

      490 kilometriä ali Englannin kanaalin ilman vessataukoja: tästä maksetaan jopa 6 000 e/kk

    3. 3

      Löytyykö kaapistasi mahdollinen meripihka-aarre? Näin ammattilainen määrittelee ”itäblokin kullan” arvon

    4. 4

      Varo piilokuluja, asunnon myyntihinta ei kerro kaikkea – Kuluttajaliitto: Kun ilmiö kasvaa, ongelmia syntyy

    5. 5

      Yle: Valtion omistama Terrafame järjestää hirvijahtiviikonlopun – yt-neuvottelut käynnissä samaan aikaan

    6. 6

      Francoise Bettencourt Meyers nousi maailman rikkaimmaksi naiseksi

    7. 7

      Asumistutkija tyrmää 15,5 neliön miniasunnot: ”Mennään sellaista rajaa kohden, mikä pelottaa”

    8. 8

      6 esimerkkiä: Eläkeläispari, yksinhuoltajat, duunarit... Näin erilaisten perheiden tulot muuttuvat ensi vuonna

    9. 9

      Kiinalaisten turistiryntäys saa lisää ilmaa alleen – Lucky Air aloittaa lennot Helsinki-Vantaalle

    10. 10

      Jan Hurrin näkökulma: Ennusteet lupaavat talouskasvua, mutta kuinka oikeaan ne ovat aiemminkaan osuneet?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yli sadan ammatin tulot julki – saatko näin paljon tuntipalkkaa?

    2. 2

      Opettaja menetti yllättäen 2000 euron tuet – työttömille kaikessa hiljaisuudessa luotu uusi nettivelvoite raivostuttaa

    3. 3

      Palkka 4100 e/kk, mutta töihin ei löydy osaajia – liitto: syynä kaksi ongelmaa

    4. 4

      Katso tienaatko enemmän kuin tavallinen suomalainen – uudet palkkatiedot julki

    5. 5

      Uuden ammattibarometrin Top 15 -listat: Näillä aloilla työntekijöistä on pulaa – eniten tarjokkaita sihteereiksi

    6. 6

      6 esimerkkiä: Eläkeläispari, yksinhuoltajat, duunarit... Näin erilaisten perheiden tulot muuttuvat ensi vuonna

    7. 7

      Synkkä tutkimus suomalaisesta työelämästä: Jo 25 000 nuorta eläkkeellä

    8. 8

      Kun riita yksityistiestä kestää sukupolvien ajan: mökkiläinen kiusaa perhettä Savossa – ”Pahinta on arvaamattomuus”

    9. 9

      Katastrofaalinen sää uhkaa tuhota Juhon, 43, sadon – aamulla tuli uusi takaisku

    10. 10

      Asumistutkija tyrmää 15,5 neliön miniasunnot: ”Mennään sellaista rajaa kohden, mikä pelottaa”

    11. Näytä lisää