Kolumni: 16-vuotias etsii seuraa!

Internetistä on tullut niin nopeasti niin arkipäiväinen, että on vaikea käsittää webin olevan vasta 16-vuotias oikutteleva teini.


Kuten ihmisillä, webilläkin on omat tyypilliset teini-ikäisen ilonsa ja ongelmansa. Mielialavaihtelut ovat yleisiä, omat toimintatavat vasta muotoutumassa. Tähän ikään kuuluvat myös kokeilut, mutta onneksi vain osa kokeilun kohteista jää osaksi pysyvää käyttäytymistä.

Internet-markkinointi on siirtymässä elinkaarensa neljänteen vaiheeseen.

Ensimmäinen vaihe 90-luvun puolivälissä oli villien ja vapaiden kokeilujen aikaa. Toisessa vaiheessa internetissä yritettiin apinoida muiden medioiden – lähinnä printin – toimintamallia. Kolmas vaihe on ollut Yahoon ja Googlen globaalisti dominoimaa hakusanamarkkinointia.

Tämä on ollut ensimmäinen todellinen internetiä ja ihmisten internet-käyttäytymistä ymmärtävä vaihe. En usko, että hakusanamainonta lähivuosina häviää tai edes vähenee.

Nyt alussa oleva internet-markkinoinnin neljäs vaihe on vasta muotoutumassa. On liian aikaista sanoa, minkälaiseksi tämä vaihe tarkalleen muodostuu. Kahteen asiaan neljännen aallon ajureina silti uskon.

Ensinnäkin sosiaalisten medioiden ja verkostojen – kuten LinkedInin, Facebookin, Friendsterin, YouTuben ja Jaikun – merkitys markkinoinnissa kasvaa radikaalisti.

Yksinkertainen syy on siinä, että ihmiset viettävät näiden palvelujen kanssa merkittävästi enemmän aikaa muihin verkkopalveluihin ja monesti myös muihin medioihin verrattuna.

Toiseksi yritykset partneroituvat ja verkottuvat toistensa kanssa luomalla kuluttajille merkityksellisiä sisällöllisiä tai muita palveluita internetissä. Näiden palveluiden funktio on vahvasti markkinoinnillinen.

Ja myynnillinen. Tästä käytännön esimerkkinä vaikkapa Niken ja Applen yhteistyö. Nike on kehittänyt Nike+-kenkäsarjan, joka keskustelee iPodin kanssa ja kerää tietoa treenaamisesta. iPod tarjoaa taustamusiikit. Treenin jälkeen kerätty tieto voidaan ladata verkkopalveluun, jossa käyttäjä saa vinkkejä ja ohjeita.

Jos markkinointi jatkaa kallistumistaan verkkomarkkinoinnin suuntaan ja neljäs aalto sisältää yhä vähemmän mainonnallisia elementtejä, yritysten markkinointibudjettien jakautuminen muuttuu merkittävästi.

Mutta siirtyykö mediaraha perinteisistä medioista online-medioihin?

En usko. Veikkaan, että raha siirtyy mediasta tuotantoihin ja suunnitteluun. Ja se avaakin sitten oman matopurkkinsa.

  • Alex Nieminen

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Uusi tulorekisteri otetaan käyttöön – mahdollistaa reaaliaikaisen verotuksen

    2. 2

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    3. 3

      Lähdössä reissuun? Mieti minä päivänä tankkaat

    4. 4

      Rauman telakka sai ison tilauksen puolustusvoimilta

    5. 5

      Verohallinto: Vastikkeeton talkooruoka edelleen verotonta, makkarametreissä muistettava kohtuullisuus

    6. 6

      Katso miten muut arvostavat työtäsi

    7. 7

      Stockmann päästää asiakkaat katolle – vanhasta tupakkapaikasta tehdään hulppea terassi

    8. 8

      Euroja on enemmän kuin ikinä – jos summa olisi Suomella, valtion rahoitus olisi turvattu vuosisadoiksi

    9. 9

      Google ja Facebook myönsivät: lankesivat massiiviseen huijaukseen

    10. 10

      Nordean pääanalyytikko: ”Yksin Trump voi aiheuttaa lähinnä harmia”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    2. 2

      Stockmann päästää asiakkaat katolle – vanhasta tupakkapaikasta tehdään hulppea terassi

    3. 3

      Tällainen on Helsinki-Vantaan lentoaseman uusi ”sauna-bussi”

    4. 4

      Uusi tulorekisteri otetaan käyttöön – mahdollistaa reaaliaikaisen verotuksen

    5. 5

      Verohallinto: Vastikkeeton talkooruoka edelleen verotonta, makkarametreissä muistettava kohtuullisuus

    6. 6

      Rauman telakka sai ison tilauksen puolustusvoimilta

    7. 7

      Pörssiin pyrkivän autokauppias Kamuxin arvo selvisi

    8. 8

      Euroja on enemmän kuin ikinä – jos summa olisi Suomella, valtion rahoitus olisi turvattu vuosisadoiksi

    9. 9

      Google ja Facebook myönsivät: lankesivat massiiviseen huijaukseen

    10. 10

      Nordean muutto näyttää todennäköiseltä – Wahlroos vihjaili uudesta sijainnista

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    2. 2

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    3. 3

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    4. 4

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    5. 5

      Sijoittajat tulppana asuntomarkkinoilla – ”Yksi varasi 20 asuntoa”

    6. 6

      Eurojackpot-voitolla on kolme jakajaa – Epäuskottava sopimus voisi lohkaista siitä jättiverot

    7. 7

      Uskomus kalliista bensasta elää Suomessa – näin asia oikeasti on

    8. 8

      Jopa 15 000 euron lisätulot vuodessa – näin mökillä voi tienata

    9. 9

      Maailman kallein lääke vedetään pois markkinoilta

    10. 10

      Puhelimet pois turisteilta – tässäkö Suomen uusi matkailuvaltti?

    11. Näytä lisää