Espoo lupailee apua hallituksen tietuskaan

Julkaistu:

Espoo on valmis pitkin hampain harkitsemaan erilaisia rahoitusratkaisuja Kehä I:n toteuttamiseksi, jos vaihtoehtona on kehätien korjaustöiden jäädyttäminen. Kaupunginjohtaja Marketta Kokkosen (kok.) mukaan Espoo voi keskustella mallista, jossa valtio maksaisi osuutensa Kehä I:n korjaamisesta vasta myöhemmin.
Taloussanomien tietojen mukaan hallituksessa on pohdittu mallia, jossa Espoo vastaisi Kehä I:n urakasta alkuvaiheessa ja valtio sitoutuisi maksamaan osuutensa korjaustyöstä myöhemmin. Näin hallitus pysyisi budjettikehyksissä.

Valtio on sitoutunut maksamaan 61 prosenttia kehäremontista.

Espoon kaupunginjohtaja Marketta Kokkonen pitää hanketta niin tärkeänä koko Helsingin seudun, elinkeinoelämän ja työmatkalaisten kannalta, että rahat on jostakin revittävä.

– Meillä on valmiutta tiukan paikan tullen katsoa muunkinlaisia toteuttamismalleja, jos valtio ei muuten vastuuta ymmärrä ottaa.

Ongelmaa ei Kokkosen mukaan mitenkään voida ratkaista sillä, että tiehanke pistettäisiin koipussiin odottelemaan valjumpia aikoja.

– Hinnat eivät varmaan laske, jos tätä lykätään 5-7 vuotta tai johonkin hamaan tulevaisuuteen.

Kustannusten karkaaminen ei hänestä ylipäätään johdu suhdannesyistä: Peruslaskelmat on tehty hutiloiden, eikä normaalia kustannusten nousua ole otettu määrärahamitoituksessa huomioon.

– Viisi vuotta vanhoilla tiedoilla pyöritetään tätä Kehä I:n kustannusarviota valtion budjetissa, hän sivaltaa.

Kokkosen mukaan ensisijaisesti valtion tulisi korjata omat limiittinsä vastaamaan tehtyjä urakkatarjouksia.

– Jos se ei mitenkään ole mahdollista, kyllä me sitten ollaan valmiita keskustelemaan, miten tämä asia ratkaistaan.

Vastoin julkisuudessa olleita tietoja valtiovarainministeri Jyrki Katainen (kok.) ei ole tuomassa tarkkaa esitystä polttoaineveron korotuksista hallituksen budjettiriiheen ensi viikolla. Useammasta hallituslähteestä kerrotaan, että asia tulee koko hallituksen päätettäväksi eri laskelmavaihtoehtojen pohjalta.

Todennäköisesti dieselauton polttoaineveroon tulee kuitenkin hieman korkeampi korotus kuin bensaveroon. Bensa-auto on näet kovempi polttoainesyöppö kuin dieselauto, jolloin tasasuuri korotus tuntuisi kovempana bensa-autoilijan kukkarossa.

Energiaveron, eli sähkö- ja polttoaineveron, 300 miljoonan euron kiristys tulee näillä näkymin voimaan kokonaisuudessaan ensi vuonna.

Tiettävästi pääministeri Matti Vanhanen (kesk.) on sitä mieltä, että parempi kerta rutina kuin jatkuva kitinä, mikä veronkirityksen porrastuksesta vain seuraisi.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Taloyhtiö ei voi parvekegrillaukselle käytännössä mitään – Kiinteistöliitto: Älkää edes yrittäkö kieltää sitä

    2. 2

      Arvaatko, missä nostetaan pieniä ja missä isoja seteleitä? Yhä useammalla pankkiautomaatilla voi myös tallettaa rahaa

    3. 3

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    4. 4

      Erikoiset työttömyysluvut hämmentävät – ”Tämä on tyypillinen ilmiö, kun talous piristyy”

    5. 5

      Tulosjulkistaja Kamux vajosi pörssissä

    6. 6

      Kommentti: Ainoa syy työllisyyden nousuun: Jo joka neljäs nainen on osa-aikatöissä

    7. 7

      Kasvispiirakka sen osoitti – asiakkaan toive voi näkyä kauppojen hyllyillä nopeasti

    8. 8

      Näkökulma: Painajainen jatkuu yhdeksättä vuotta – kinastelu pitää Kreikkaa kyykyssä

    9. 9

      TVO:n luottoluokitus laski

    10. 10

      Tiesitkö, milloin lentoliput ovat halvimmillaan?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    2. 2

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    3. 3

      Öljyn tuotantoa rajoitettiin, mutta yksi maa rikkoo lupauksia – ”Ei ole mitään keinoa rangaista”

    4. 4

      Tiesitkö, milloin lentoliput ovat halvimmillaan?

    5. 5

      Johtaja yllättyi Kyösti Kakkosen hyökkäyksestä – toivoo, ettei edusta Suomen yrityskulttuuria

    6. 6

      Erikoiset työttömyysluvut hämmentävät – ”Tämä on tyypillinen ilmiö, kun talous piristyy”

    7. 7

      Näkökulma: Painajainen jatkuu yhdeksättä vuotta – kinastelu pitää Kreikkaa kyykyssä

    8. 8

      Työttömyysaste kääntyi taas nousuun – huhtikuussa 10,2 %

    9. 9

      Taloyhtiö ei voi parvekegrillaukselle käytännössä mitään – Kiinteistöliitto: Älkää edes yrittäkö kieltää sitä

    10. 10

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Palkka jopa 4 000 e/kk – silti kehuttu yritys ei löydä duunareita

    2. 2

      Delta Auton mekaanikot marssivat ulos – ”Porukalle riitti”

    3. 3

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    4. 4

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    5. 5

      Työttömät palkatta töihin yrityksiin – hallitus esittää kokeilua

    6. 6

      Suomalaisyrittäjän tuote myy kuin häkä Kiinassa – jopa tuhat 600 euron laitetta päivässä

    7. 7

      SK: Kanadalainen kaivosyhtiö jätti miljoonalaskun suomalaisille veronmaksajille – ”Jättivät sotkun meidän hoidettavaksi”

    8. 8

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    9. 9

      ”Diesel on kuollut”, mutta Suomessa hinnat voivat yllättää

    10. 10

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    11. Näytä lisää