Mainossyksy näyttää selkeältä

Hyvältä näyttää. Vire on myönteinen. Odotukset ovat korkealla. Taloussanomien haastattelemat median ja markkinoinnin ammattilaiset ennustavat kuin yhdestä suusta hyvää loppuvuotta mainonnan suunnittelijoille ja mediatilan myyjille.
Tammi–heinäkuussa mediamainonnan määrä kasvoi TNS Gallupin mukaan 6,5 prosenttia viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna, eivätkä alan asiantuntijat usko tahdin siitä ainakaan merkittävästi hidastuvan.

Osa alkuvuoden kasvusta tosin on eduskuntavaalien perua, muistuttaa mediatoimisto PMI:n toimitusjohtaja Annukka Kivikari. Ilman vaalimainontaa tammi–heinäkuun kasvu oli 5,1 prosenttia. Kivikari veikkaa myös koko vuoden kasvuprosentin päätyvän viiden prosentin tuntumaan.

Muiden asiantuntijoiden ennusteet koko vuoden kasvuprosentiksi vaihtelevat neljästä prosentista kahdeksaan prosenttiin.

Varovaisinta linjaa vetää mediatoimisto MediaComin toimitusjohtaja Bengt Lindström, optimistin on Valion brändijohtaja Hanna Hiekkamies.

– Koko vuonna kasvua tulee 7–8 prosenttia. Osa siitä on tietysti inflaatiokorotusta, mutta osa ihan todellista kasvua, Hiekkamies sanoo.

Hänen kasvuarvionsa perustuu mediatilan ostajilta tulleisiin terveisiin.

– Medioissa on tuntunut olevan tunkua, kun olemme hakeneet kampanjatilaa.

Vähintään alkuvuoden tasoiseen kasvuun uskoo myös suurimpien sanomalehtien ilmoitustilaa kauppaavan Kärkimedian markkinointijohtaja Jukka Kohonen.

– Nyt näyttää parin laahaavan vuoden jälkeen taas hyvältä. Tämä vuosi on kuitannut niitä kasvuodotuksia, jotka ovat parina edellisenä vuotena jääneet toteutumatta.

Kohonen perustaa optimisminsa muun muassa Tilastokeskuksen heinäkuiseen kuluttajabarometriin, jonka mukaan kuluttajien luottamus talouteen on poikkeuksellisen vahva.

– Kotitalouksien kulutusinto jatkuu kovana, samoin kilpailu niiden euroista, Kohonen päättelee.

Viime viikkojen levottomuus maailman pörsseissä ei Kohosta eikä muuta markkinointiväkeä suuremmin huoleta.

– Tuskinpa pörssinotkahdukset vaikuttavat enää loppuvuonna. Suomen talous on stabiili, toteaa esimerkiksi MediaComin Lindström.

– Tietysti ihmisiä puhuttaa tämä Jenkeistä lähtenyt epävarmuus, joka on tarttunut pörssiin Suomessakin. Reaalitalouden puolella se näkyy kuitenkin vasta paljon myöhemmin eikä vaikuta ainakaan heti mediamainonnan panostuksiin, uskoo mainostoimisto Familyn toimitusjohtaja Markus Einiö.

Mediaryhmistä kasvuodotukset kohdistuvat tuttuun tapaan etenkin verkkoon. MediaComin Lindström ennakoi kasvua etenkin hakukonemainonnalle. Myös verkkokaupan kasvu luo hänen mukaansa painetta verkkomainontaan.

– Toisaalta on vaikea sanoa, mistä ihmiset saavat impulssin mennä ostamaan esimerkiksi lentolippuja netistä. Usein se tulee muista medioista, ei niinkään verkosta, Lindström sanoo.

Television puolella hämminkiä aiheuttavat elo–syyskuun vaihteessa koittava digiaika sekä monet uudet maksulliset kanavat.

– Ne voivat syödä mainosrahoitteisen puolen katsojaosuuksia, miettii Kärkimedian Kohonen.

Nelosen markkinointijohtaja Hans Edin näkee toisin.

– Maksullisten kanavien potentiaalinen katsojakunta on niin paljon pienempi, ettei maksukanavien lisääntyminen vaikuta ilmaiskanaviin. Nyt on jo nähty, että suurin osa katsojista jakautuu ilmaiskanaville, Edin vakuuttaa.

Isoista mainosmedioista parhaimpaan kasvuun ovat alkuvuonna yltäneet tilattavat sanomalehdet. Sanomalehtimainontaan käytettiin tammi–heinäkuussa 7,2 prosenttia enemmän euroja kuin viime vuonna vastaavaan aikaan. Tämä luonnollisesti ilahduttaa Kärkimedian Kohosta.

– Se, että jo moneen kertaan haudattu mediaryhmä pärjääkin niin hyvin, on ollut yllätys monelle, jopa meille itsellemme, Kohonen myöntää.

Muutokset mediaryhmien suhteissa ovat perinteisesti osittain tulosta eri toimialojen panostusten lisääntymisestä tai pienenemisestä, muistuttaa PMI:n Kivikari.

– Esimerkiksi rekrytointi ja kaupan mainonta ovat perinteisesti kasvattaneet sanomalehtien osuutta. Näillä aloilla on ollut kasvua tänä vuonna, Kivikari huomauttaa.

Lue lisää loppuvuoden mainosnäkymistä tämän päivän Taloussanomista.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    2. 2

      Nokia kiitää pörssissä – tulos yllätti osakemarkkinat

    3. 3

      Näin paljon uusi kunnanvaltuutettu tienaa

    4. 4

      Uskomus kalliista bensasta elää Suomessa – näin asia oikeasti on

    5. 5

      Outokumpu petrasi tulostaan roimasti

    6. 6

      Nokian ja Alcatel-Lucentin fuusion vaikutukset alkavat näkyä – ”Voidaan sanoa, että se oli hyvä yrityskauppa”

    7. 7

      Intialainen it-jätti Tata aloittaa yt-neuvottelut Suomessa – vähennystarve 130 työpaikkaa

    8. 8

      4 päivän työviikko kelpaisi monelle – voi olla totta tuleville sukupolville

    9. 9

      Poimi parhaat vinkit rikastumiseen – näin ammattilaiset sijoittavat omat rahansa

    10. 10

      Outokumpu ponnisti tappiolta reippaasti plussalle

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Eurojackpot-voitolla on kolme jakajaa – Epäuskottava sopimus voisi lohkaista siitä jättiverot

    2. 2

      Uskomus kalliista bensasta elää Suomessa – näin asia oikeasti on

    3. 3

      Tokmanni ryntäsi Anttilan raunioille – liiketappio kasvoi selvästi

    4. 4

      Suurille konepajoille sataa nyt kauppoja – yhtiöillä jo miljardien eurojen tilauskanta

    5. 5

      Postissa ulosmarssi – liki miljoona kirjelähetystä voi viivästyä

    6. 6

      Tässä on maailman eniten myyty urheiluauto – myös Suomessa

    7. 7

      Ekonomisti: Asumistuen muutos ”iskee ehkä lujimmin työssäkäyviin”

    8. 8

      Näin päivähoitomaksut muuttuvat – hallituksen päätös alentaa monien perheiden maksuja

    9. 9

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    10. 10

      Nokia kiitää pörssissä – tulos yllätti osakemarkkinat

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    2. 2

      ”Vaahto valui alas mäkeä aamulla” – näin vuokramökeillä rellestetään

    3. 3

      Kesko sulkee 42 Siwaa ja Valintataloa ja avaa 8 K-Marketia – katso lista kaupoista

    4. 4

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    5. 5

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    6. 6

      Suomalaisille myyty tuhansia litroja väärennettyä moottoriöljyä

    7. 7

      Sijoittajat tulppana asuntomarkkinoilla – ”Yksi varasi 20 asuntoa”

    8. 8

      Eurojackpot-voitolla on kolme jakajaa – Epäuskottava sopimus voisi lohkaista siitä jättiverot

    9. 9

      Uskomus kalliista bensasta elää Suomessa – näin asia oikeasti on

    10. 10

      Jopa 15 000 euron lisätulot vuodessa – näin mökillä voi tienata

    11. Näytä lisää