Kolumni: Suomalainen vientituote

Julkaistu: , Päivitetty:

Suomalaisesta markkinointiosaamisesta tulee tiennäyttäjä maailmalla. Sitä kuunnellaan, sitä kysytään ja sen arvo tunnetaan kaikkialla. Näinkö unta?


Ei, en nähnyt. Otan tietoisen riskin, että väitteeni suomalaisen markkinointiosaamisen viennistä leimataan loppukesän harhaksi tai mielenhäiriöksi. Väitän ihan tosissani, että meillä on tuohon hyvät mahdollisuudet.

Markkinoinnin kehitystä on ohjannut voimakkaasti välineiden kehitys. Välineet, mediat, ovat kehittäneet myös sisällön tekemistä ja muuttaneet markkinoinnin kulttuuria.

Kulttuurin muutos on ollut niin voimakas, että pääministeri Matti Vanhasen julkiseksi muuttuneen kokemuksen jälkeen parinmuodostuskin on muuttunut entistä enemmän sähköiseksi suoramarkkinoinniksi.

Kulttuurin muutos ei ole kuitenkaan muuttanut markkinoinnin sisällön tekemistä niin paljon, että suomalaisilla olisi realistisia mahdollisuuksia valloittaa maailmaa mainonnan luovilla toteutuksilla.

Toivon tietenkin olevani väärässä.

Median muutokset ovat kuitenkin vaikeuttaneet markkinoinnin johtamista yrityksissä. Kun brändiviestit elävät omaa elämäänsä erilaisissa yhteisöissä, hyvätkään arvaukset markkinoinnin toimivuudesta eivät enää riitä.

Markkinoinnin moninaisuuden ja hallitsemattomuuden vuoksi sen tehon mittaaminen ja tuottojen seuraaminen lyhyellä ja pitkällä aikavälillä on entistä tärkeämpää. Kun markkinoinnin tehoa mitataan systemaattisesti, pystytään pirstaleinenkin kokonaisuus hallitsemaan paremmin. Ainakin sitä on helpompi ohjata ja johtaa.

Olisitko itse valmis maksamaan siitä, että tuntisit asiakkaasi ja heidän motiivinsa kilpailijoita paremmin? Mitä tekisit sillä tiedolla?

Tiedosta ei kannata maksaa, ellei sitä voi hyödyntää. Tietäisitkö, miten mitata investointisi tuottoa?

Markkinoinnin ammattilaiset maailmalla ovat valmiit maksamaan markkinointinsa kehittämisestä.
Jos suomalaiset eivät olekaan menestyneet luovassa mainonnan suunnittelussa, väitän, että markkinoinnin tehon ja mittareiden luomisessa meillä on siihen mahdollisuudet.

Suomessa on osaamista, kykyä ja halua kehittää markkinoinnin mittareita. Niiden seuraaminen taas on edellytys markkinoinnin systemaattiselle kehittämiselle.

Yhteen hiileen puhaltaminen markkinoinnin tehon mittaamiseksi luo erinomaisen pohjan sekä suomalaisten yritysten että markkinointiosaamisen viennille.

Ja sillä osaamisella on kysyntää.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Yksityiskoneiden ”valtava kupla” puhkesi – hinnat romahtivat kolmessa vuodessa

    2. 2

      Suomalaisyritys nappasi miljoonadiilin Naton kanssa – ”Tykkimiehelle sotilasteknologia oli aika tuntematonta”

    3. 3

      Valtava määrä kultaa myytiin yhdessä minuutissa – ”pulskasormisen muppetin tunnusmerkit”

    4. 4

      Suomen kaasuverkko otti askeleen kauemmas Venäjästä – ”muutos on historiallinen”

    5. 5

      Testaa, osaatko raha-asiat – 11 kysymystä kertoo, oletko parempi kuin muut suomalaiset

    6. 6

      ”Hinnat ja vuokrat ovat nousseet, palkat eivät” – palvelualat vaativat lisää rahaa

    7. 7

      Vanhakin asuntolaina kannattaa kilpailuttaa – 7 vinkkiä, joilla säästät rahaa

    8. 8

      Dollari syöksähti äkkiä alas

    9. 9

      Nuoren palkka 2000 e/kk, kokeneen jopa 5000 e/kk – onko tässä järkeä?

    10. 10

      Yliopisto laati testin: Selvitä, oletko narsisti

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Vanhakin asuntolaina kannattaa kilpailuttaa – 7 vinkkiä, joilla säästät rahaa

    2. 2

      Yksityiskoneiden ”valtava kupla” puhkesi – hinnat romahtivat kolmessa vuodessa

    3. 3

      Testaa, osaatko raha-asiat – 11 kysymystä kertoo, oletko parempi kuin muut suomalaiset

    4. 4

      Suomalaisyritys nappasi miljoonadiilin Naton kanssa – ”Tykkimiehelle sotilasteknologia oli aika tuntematonta”

    5. 5

      Historiallinen pelastusoperaatio: Italia pelastaa ongelmapankkinsa 17 miljardin euron tuilla

    6. 6

      Nuoren palkka 2000 e/kk, kokeneen jopa 5000 e/kk – onko tässä järkeä?

    7. 7

      Dollari syöksähti äkkiä alas

    8. 8

      Google uhkaa saada historiallisen suuret sakot

    9. 9

      Valtava määrä kultaa myytiin yhdessä minuutissa – ”pulskasormisen muppetin tunnusmerkit”

    10. 10

      Kommentti: Suomalaisten kukkaroissa kytee ikävä yllätys – miksi poliitikot vaikenevat?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nesteen väki lopettaa polttoaineen jakelun Suomessa viikoksi

    2. 2

      Testaa, osaatko raha-asiat – 11 kysymystä kertoo, oletko parempi kuin muut suomalaiset

    3. 3

      Kommentti: Suomalaisten kukkaroissa kytee ikävä yllätys – miksi poliitikot vaikenevat?

    4. 4

      Nuoren palkka 2000 e/kk, kokeneen jopa 5000 e/kk – onko tässä järkeä?

    5. 5

      Lähes sadalle potkut Terveystalosta ja Diacorista – osa lomalla, eikä vielä tiedä irtisanomisesta

    6. 6

      Jättilainoja on yhä useammalla – ylitätkö tämän rajan?

    7. 7

      Katso, nouseeko oma Yle-verosi – 400 000 vapautuu maksusta kokonaan

    8. 8

      Suomalaisen kaivosyhtiön osuma yllätti geologinkin – ”Tulokset ovat erittäin hyviä”

    9. 9

      Olisitko valmis tällaiseen lomanviettoon? 4 suomalaispomoa kertoo, millainen kesä heitä odottaa

    10. 10

      Jos olen 18-vuotiaana miljonääri, en mene yliopistoon – yhdysvaltalaispoika löi uhmakkaan vedon vanhempiensa kanssa

    11. Näytä lisää