Kolumni: Helppo, helpompi, markkinointi

Julkaistu:

Ihan täyttä pelleilyä koko markkinointi, julistaa nimimerkki ”Ihanaa, kun joku uskaltaa sanoa ääneen” Taloussanomien verkkosivujen keskustelupalstalla.
Pontimena on markkinointitoimisto Bob Helsingin jättäneen Marko Parkkisen haastattelu, jossa tämä sanoo mainontaa turhaksi.

Kirjoittaja leimaa koko markkinoinnin opetuksen vitsiksi, jossa ei aivoja tarvita. Ekonomin tutkinnon voisi hänen mukaansa suorittaa lukiossa ylimääräisinä kursseina ja tarkistaa epäselviksi jääneet asiat myöhemmin Googlesta.

Suomalaisen markkinointikoulutuksen laadussa on epäilemättä paljonkin parantamisen varaa. Kirjoittajan kommentit heijastelevat kuitenkin myös hänen näkemystään markkinoinnin roolista ylipäänsä. Yritysten todellisten avainhenkilöiden tausta on hänen mukaansa tekniikassa tai luonnontieteissä. Markkinoinnista he ovat pysyneet kaukana.

Saman näkemyksen jakaa moni suomalainen. Niin heille kuin kirjoittajallekin markkinointi on vain mainontaa ja se puolestaan luovaa hömppää, jolla ei ole mitään tekemistä liiketoiminnan tulosten kanssa.

Tästäkö johtuu, ettei markkinointiosaaminen mahdu edelleenkään yritysjohtoon? Kuten Taloussanomien loppukeväästä tekemässä selvityksessä kävi ilmi, suurista suomalaisyrityksistä vain puolet on nostanut hallitukseen tai johtoryhmään markkinoinnin, myynnin tai viestinnän ammattilaisen. Sekä hallituksessa että johtoryhmässä markkinointiväkeä on noin neljäsosalla suuryrityksistä.

Ei ihme, että markkinointi tuntuu yritysjohdon mielestä vaikealta. Toisaalla tässä lehdessä esitellään markkinointitoimisto Tequilan IROResearchillä teettämä tutkimus johtoryhmätyön painopisteistä.

Tutkimuksen vastaajista markkinoinnin roolia piti vähintäänkin tärkeänä lähes 80 prosenttia. Yrityksensä markkinointiosaamisen sen sijaan arvioi hyväksi vain runsas puolet vastaajista. Yli 40 prosenttia piti osaamista parhaimmillaankin vain tyydyttävänä.

Jokin tässä yhtälössä mättää.

Mainosalan konkari Unto Paltemaa muistutti viikko sitten Taloussanomien Puheenvuoro-palstalla, ettei liiketoimintaa ja markkinointia voi enää erottaa toisistaan.

Nykymaailmassa menestyvien yritysten liiketoiminta perustuu nimenomaan markkinointiin, kuluttajatarpeiden ja kilpailutilanteen tuntemiseen. Siksi yritysten – myös niiden johdon – markkinointiosaamisesta pitäisi kantaa huolta.

Ne yritykset, joita menestyminen ei kiinnosta, voivat jatkaa pelleilyä.

  • Annamari Typpö

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Johtaja yllättyi Kyösti Kakkosen hyökkäyksestä – toivoo, ettei edusta Suomen yrityskulttuuria

    2. 2

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    3. 3

      Orpo Kreikka-päätöksestä: ”Inhottava tilanne”

    4. 4

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    5. 5

      Orpo Nordealle: Minkäänlaista erikoistarjousta ei ole luvassa

    6. 6

      Entinen välittäjä oikeudessa: pomot opettivat minut valehtelemaan asiakkaille

    7. 7

      Analyytikon arvio Nokian Apple-sopimuksesta: ”Sen täytyy olla todella merkittävä”

    8. 8

      Ainutlaatuinen jättipotti: Kirpputorilta 30 vuotta sitten löytynyt ”tekojalokivi” paljastui 26 karaatin timantiksi

    9. 9

      Korruptioskandaali levisi lihapakkaamoon – kurssi syöksyi

    10. 10

      Osa työnantajista karttelee hakemustulvaa – ”Tarvetta avoimelle haulle ei oikein ole”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ainutlaatuinen jättipotti: Kirpputorilta 30 vuotta sitten löytynyt ”tekojalokivi” paljastui 26 karaatin timantiksi

    2. 2

      Johtaja yllättyi Kyösti Kakkosen hyökkäyksestä – toivoo, ettei edusta Suomen yrityskulttuuria

    3. 3

      Osa työnantajista karttelee hakemustulvaa – ”Tarvetta avoimelle haulle ei oikein ole”

    4. 4

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    5. 5

      Entinen välittäjä oikeudessa: pomot opettivat minut valehtelemaan asiakkaille

    6. 6

      Sarasvuo lahjoitti 2 miljoonaa Trainers’ Housen osaketta yhtiön toimitusjohtajalle

    7. 7

      Orpo Kreikka-päätöksestä: ”Inhottava tilanne”

    8. 8

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    9. 9

      Nokian osake ponkaisi rajuun nousuun – kertoi patenttisovusta Applen kanssa

    10. 10

      Korruptioskandaali levisi lihapakkaamoon – kurssi syöksyi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Palkka jopa 4 000 e/kk – silti kehuttu yritys ei löydä duunareita

    2. 2

      Delta Auton mekaanikot marssivat ulos – ”Porukalle riitti”

    3. 3

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    4. 4

      Työttömät palkatta töihin yrityksiin – hallitus esittää kokeilua

    5. 5

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    6. 6

      Suomalaisyrittäjän tuote myy kuin häkä Kiinassa – jopa tuhat 600 euron laitetta päivässä

    7. 7

      Ilmainen porno palaa televisioon

    8. 8

      SK: Kanadalainen kaivosyhtiö jätti miljoonalaskun suomalaisille veronmaksajille – ”Jättivät sotkun meidän hoidettavaksi”

    9. 9

      Tamperelaisfirman työntekijöille bonuksina muhkea osakepotti: ”Kuuntelivat ällistyksestä mykkinä”

    10. 10

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    11. Näytä lisää