Elämysbisnes kasvoi aikuiseksi

Julkaistu:

Kovassa kasvussa oleva aktiivimarkkinointi saa ihmiset hyväksymään markkinoinnin kohteena olemisen, sanovat markkinointitoimisto Pulpin Kari Haapalainen ja Antti Asumaa.


Elävä markkinointi. Aktiivimarkkinointi. Tapahtumamarkkinointi.

Nimiä on yhtä paljon kuin tekijöitä, eikä yksikään elämyksellisen markkinoinnin toimisto halua samaan lokeroon toisen kanssa.

Strategiset suunnittelijat vierastavat etenkin tapahtumamarkkinoinnin leimaa, sillä nimeä "käyttävät jo kesäjuhlien kanoottiyrittäjätkin".

– Tapahtumamarkkinointi kuuluu menneisyyteen. Olemme suunnittelutoimisto, ja menetelmät ovat toissijaisia, sanoo elävän markkinoinnin yritykseksi julistautuvan Louderin toimitusjohtaja Juha Aalto.

Tapahtumiin suurtenkin brändiviestien jalkautus silti kiteytyy. Niissä asiakas voi kokea sellaista, josta haluaa kertoa muillekin.

– Kehitämme ideoita, joista kerrotaan eteenpäin. Riittävän hyvä projekti on uutinen itsessään ja mediakin kiinnostuu siitä, Aalto luonnehtii.

Aalto puhuu taktisesta PR:stä. Menestyksiin kuuluu uutuusauto Qashqain lanseeraus. Viihteen monitoimimiehen P. Diddyn isännöimät bileet pääsivät etusivulle asti.

Rautatientorilla pidetty Monkey Speedway -kilpailu puolestaan päätyi Al-Jazeeran urheilulähetykseen.

Kuluttajat ovat todella valveutuneita ja haistavat palaneen käryn äkkiä, toteaa konseptisuunnittelija Antti Asumaa kokemuksellista markkinointia tekevästä Pulpista. Siksi tapahtumassa täytyy olla hauskaa sisältöä tai ainakin hyvä ja osallistava tarjous.

– Aktiivimarkkinointi saa ihmiset hyväksymään markkinoinnin kohteena olemisen.

Mediatulvasta erottautumiselle ei ole vakiintuneita mittareita, vaikka numerot ja tulokset ovatkin tilaajille yhä tärkeämpiä. Niinpä alalla lasketaan kontaktihintojen lisäksi tapahtumien osallistujia, uutuusautolle saatuja koeajoja tai vaikka jaettujen näytteiden määriä.

Kontaktien "laatu ja syvyys" ovat Asumaan mielestä olennaisimpia mittareita. Loppukädessä aktiivimarkkinoinninkin teho mitataan myynnissä ja tuloksessa.

Mainostoimistot ovat luopumassa takavuosina perustamistaan aktiivisen markkinoinnin yksiköistä kannattavuusongelmien vuoksi. Alan kasvu on ruokkinut itsenäisiä ja verkottuneita yrityksiä, joita on nyt paljon.

Kilpailu on kovaa ja jokainen kampanja on neuvoteltava erikseen, Asumaa harmittelee.

– Meille on ihan sama, olemmeko jonkun mainostoimiston alla, sivulla, yläpuolella tai vaikka etuviistossa, toteaa puolestaan Louderin Aalto.

Pulp ja Louder suunnittelevat tempaukset itse tai yhdessä asiakkaan ja mainostoimiston kanssa. Louder ei toteuta tapahtumia itse vaan ostaa toteutukset muilta toimistoilta, jotka sitten hankkivat promoottoreita jalkauttamaan valmiita ideoita.

Sääntöjen kanssa on oltava tarkkana, sillä mieleenpainuvuutta tavoittelevat tempaukset liikkuvat usein sallitun ja kielletyn rajoilla.

Suomen Syöpäyhdistyksen tupakanvastainen kampanja sai porttikiellon kauppakeskus Itäkeskukseen. Vaaleanpunaisen hauta-arkun ympärille rakennettu konsepti oli kauppakeskuksen mielestä turhan raflaava.

– Huomioarvon hakeminen keinolla millä hyvänsä ei kuulu filosofiaamme, Asumaa sanoo.

Kummisetä-konsolipeliä varten Pulp tosin toteutti kampanjan, jota Asumaa kertoo joutuneensa kommentoimaan mainonnan eettisyyttä koskevassa keskustelussa.

Helsinkiläistaksien takakonteista roikkuvat tekokädet olivat liikaa myös poliiseille, joiden mielestä hätkähdyttävyys vaaransi liikenneturvallisuutta.

Lisää elämysmarkkinoinnista tämän päivän Taloussanomien Markkinointi-teemassa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Wahlroos: Kaupan kassojen työt vaarassa 5 vuodessa – eikä mullistus jää siihen

    2. 2

      Kaupan alan romahdus on ennennäkemätön – ”Kuluttaja on aika hyvässä asemassa”

    3. 3

      Fazer pyöräytti hyönteisleivän – näinkö suomalaiset saadaan syömään hyönteisiä?

    4. 4

      Sohvatyynyissä ja taulujen takana – tällaisia rahoja koteihin kätketään

    5. 5

      ”Kysymys ei ole nuorten laiskuudesta” – Osallistumistulo voisi Kelan mukaan ehkäistä syrjäytymistä

    6. 6

      Konsulttiyhtiö: Suomalaiset kaupat nukahtivat – ulkomaiset verkkokaupat kahmaisivat asiakkaat

    7. 7

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    8. 8

      Kuin bensaa ostaisi: Forssassa aloittaa myyjätön kauppa

    9. 9

      Joka kuukausi 500 euroa säästöön – asiantuntija vinkkaa, miten tässä voi onnistua

    10. 10

      Tavallinen vai itsepalvelukassa? Toinen on jopa neljä kertaa nopeampi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Wahlroos: Kaupan kassojen työt vaarassa 5 vuodessa – eikä mullistus jää siihen

    2. 2

      Kaupan alan romahdus on ennennäkemätön – ”Kuluttaja on aika hyvässä asemassa”

    3. 3

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    4. 4

      Sohvatyynyissä ja taulujen takana – tällaisia rahoja koteihin kätketään

    5. 5

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    6. 6

      Konsulttiyhtiö: Suomalaiset kaupat nukahtivat – ulkomaiset verkkokaupat kahmaisivat asiakkaat

    7. 7

      Fazer pyöräytti hyönteisleivän – näinkö suomalaiset saadaan syömään hyönteisiä?

    8. 8

      Suomessa voi pian olla uusi miljardööri

    9. 9

      S-ryhmä aikoo lisätä käteisautomaattien määrää – Nosto tuli halvemmaksi kuin Otto

    10. 10

      70-luvulla tehtiin kurjimmat talot – milloin parhaat?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yli 4 000 euron tulot, hulppea asunto ja kallis auto – tällainen voi olla ”rikas köyhä”

    2. 2

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    3. 3

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    4. 4

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    5. 5

      Tulot yli 4000 €/kk, mutta rahat eivät riitä – yksi päätös voi romuttaa talouden täysin

    6. 6

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    7. 7

      Holmströmiltä radikaali ehdotus: Eläkkeitä pitäisi voida leikata – ”Teen tässä palveluksen nuorille”

    8. 8

      Katso, miten hintojen nousu iski kukkaroosi – kaksi ryhmää kärsinyt eniten

    9. 9

      60 000 hyvätuloiselle veronkevennys? Näin suuren osan kaikista veroista he maksavat

    10. 10

      S-ryhmä lopettaa yhteistyön Otto-automaattien kanssa

    11. Näytä lisää