Elämysbisnes kasvoi aikuiseksi

Kovassa kasvussa oleva aktiivimarkkinointi saa ihmiset hyväksymään markkinoinnin kohteena olemisen, sanovat markkinointitoimisto Pulpin Kari Haapalainen ja Antti Asumaa.


Elävä markkinointi. Aktiivimarkkinointi. Tapahtumamarkkinointi.

Nimiä on yhtä paljon kuin tekijöitä, eikä yksikään elämyksellisen markkinoinnin toimisto halua samaan lokeroon toisen kanssa.

Strategiset suunnittelijat vierastavat etenkin tapahtumamarkkinoinnin leimaa, sillä nimeä "käyttävät jo kesäjuhlien kanoottiyrittäjätkin".

– Tapahtumamarkkinointi kuuluu menneisyyteen. Olemme suunnittelutoimisto, ja menetelmät ovat toissijaisia, sanoo elävän markkinoinnin yritykseksi julistautuvan Louderin toimitusjohtaja Juha Aalto.

Tapahtumiin suurtenkin brändiviestien jalkautus silti kiteytyy. Niissä asiakas voi kokea sellaista, josta haluaa kertoa muillekin.

– Kehitämme ideoita, joista kerrotaan eteenpäin. Riittävän hyvä projekti on uutinen itsessään ja mediakin kiinnostuu siitä, Aalto luonnehtii.

Aalto puhuu taktisesta PR:stä. Menestyksiin kuuluu uutuusauto Qashqain lanseeraus. Viihteen monitoimimiehen P. Diddyn isännöimät bileet pääsivät etusivulle asti.

Rautatientorilla pidetty Monkey Speedway -kilpailu puolestaan päätyi Al-Jazeeran urheilulähetykseen.

Kuluttajat ovat todella valveutuneita ja haistavat palaneen käryn äkkiä, toteaa konseptisuunnittelija Antti Asumaa kokemuksellista markkinointia tekevästä Pulpista. Siksi tapahtumassa täytyy olla hauskaa sisältöä tai ainakin hyvä ja osallistava tarjous.

– Aktiivimarkkinointi saa ihmiset hyväksymään markkinoinnin kohteena olemisen.

Mediatulvasta erottautumiselle ei ole vakiintuneita mittareita, vaikka numerot ja tulokset ovatkin tilaajille yhä tärkeämpiä. Niinpä alalla lasketaan kontaktihintojen lisäksi tapahtumien osallistujia, uutuusautolle saatuja koeajoja tai vaikka jaettujen näytteiden määriä.

Kontaktien "laatu ja syvyys" ovat Asumaan mielestä olennaisimpia mittareita. Loppukädessä aktiivimarkkinoinninkin teho mitataan myynnissä ja tuloksessa.

Mainostoimistot ovat luopumassa takavuosina perustamistaan aktiivisen markkinoinnin yksiköistä kannattavuusongelmien vuoksi. Alan kasvu on ruokkinut itsenäisiä ja verkottuneita yrityksiä, joita on nyt paljon.

Kilpailu on kovaa ja jokainen kampanja on neuvoteltava erikseen, Asumaa harmittelee.

– Meille on ihan sama, olemmeko jonkun mainostoimiston alla, sivulla, yläpuolella tai vaikka etuviistossa, toteaa puolestaan Louderin Aalto.

Pulp ja Louder suunnittelevat tempaukset itse tai yhdessä asiakkaan ja mainostoimiston kanssa. Louder ei toteuta tapahtumia itse vaan ostaa toteutukset muilta toimistoilta, jotka sitten hankkivat promoottoreita jalkauttamaan valmiita ideoita.

Sääntöjen kanssa on oltava tarkkana, sillä mieleenpainuvuutta tavoittelevat tempaukset liikkuvat usein sallitun ja kielletyn rajoilla.

Suomen Syöpäyhdistyksen tupakanvastainen kampanja sai porttikiellon kauppakeskus Itäkeskukseen. Vaaleanpunaisen hauta-arkun ympärille rakennettu konsepti oli kauppakeskuksen mielestä turhan raflaava.

– Huomioarvon hakeminen keinolla millä hyvänsä ei kuulu filosofiaamme, Asumaa sanoo.

Kummisetä-konsolipeliä varten Pulp tosin toteutti kampanjan, jota Asumaa kertoo joutuneensa kommentoimaan mainonnan eettisyyttä koskevassa keskustelussa.

Helsinkiläistaksien takakonteista roikkuvat tekokädet olivat liikaa myös poliiseille, joiden mielestä hätkähdyttävyys vaaransi liikenneturvallisuutta.

Lisää elämysmarkkinoinnista tämän päivän Taloussanomien Markkinointi-teemassa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Alkaako Suomessa pyöriä kaljatakseja? Ministeriö: Tätä se edellyttäisi

    2. 2

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    3. 3

      Kreikka yllätti: talous kääntyi reippaasti ylijäämäiseksi

    4. 4

      Lehto Groupin merkittävät omistajat aikovat myydä osakkeitaan

    5. 5

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    6. 6

      Olisiko useampi Siwa tai Valintatalo voinut mennä kaupaksi? ”Kykeneviä ostajia ei ollut”

    7. 7

      Ministeriö: Alkoholilaki menee uusiksi hovioikeuden Alkotaxi-päätöksen takia

    8. 8

      ”Ääritunnelmat” vaihtuivat helpotukseen – pitkät korot voivat nousta ja euro vahvistua

    9. 9

      Helsingin pörssiin tungosta: taas uusi yhtiö listautumassa

    10. 10

      Kommentti: Ranskan vaalien jälkeen tilanne ei ole mitenkään business as usual

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    2. 2

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    3. 3

      Alkaako Suomessa pyöriä kaljatakseja? Ministeriö: Tätä se edellyttäisi

    4. 4

      Lehto Groupin merkittävät omistajat aikovat myydä osakkeitaan

    5. 5

      Ministeriö: Alkoholilaki menee uusiksi hovioikeuden Alkotaxi-päätöksen takia

    6. 6

      Hovioikeus: Mietojen alkoholijuomien kotiinkuljetusta ei voinut kieltää

    7. 7

      ”Toiselle loppusiivoukseksi riittää, että imuroi huoneen keskeltä”

    8. 8

      Pelot helpottivat – kulta halpeni vauhdilla

    9. 9

      Pääekonomisti: Ranskan päätöksillä paljon väliä suomalaisille

    10. 10

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Pankkia vaihtamalla voi säästää yli tuhat euroa vuodessa

    2. 2

      Ruotsissa kokeiltiin 6 tunnin työpäivää täydellä palkalla – näin kävi rahanmenon

    3. 3

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    4. 4

      ”Vaahto valui alas mäkeä aamulla” – näin vuokramökeillä rellestetään

    5. 5

      Kesko sulkee 42 Siwaa ja Valintataloa ja avaa 8 K-Marketia – katso lista kaupoista

    6. 6

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    7. 7

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    8. 8

      Suomalaisille myyty tuhansia litroja väärennettyä moottoriöljyä

    9. 9

      Talo sai kuntotarkastajalta puhtaat paperit – kauppojen jälkeen synkät epäilykset heräsivät

    10. 10

      1500 ihmistä aikoo lakkoilla torstaina – ”Haluamme lähettää viestin hallitukselle, että tämä ei käy”

    11. Näytä lisää