Verkkopalaute tukkii asiakaspalvelut

Verkkokyselyt ja yhteydenotot ruuhkauttavat laitteiden myyjien ja maahantuojien henkilöstöä.


Kuluttajaviraston mukaan asiakkaiden ilmoitukset tuotteita, laitteita ja palveluita myyvistä yrityksistä ovat kasvussa.

 – Tällä hetkellä ovat ajankohtaisia digiboksit ja niitä koskeva huolto. Meille tulee valituksia, että kun asiakas kysyy, mihin rikkinäinen laite toimitetaan, niin liikkeestä ei tule mitään vastausta, johtaja Anja Peltonen Kuluttajavirastosta kertoo.

Peltosen mukaan asiakaspalvelun epäkohdista tehtävät valitukset koskevat yhä useammin sitä, että asiakkaan kysymyksiin ei vastata tai että yritys ei ole asianmukaisella tavalla ilmoittanut, kenelle palaute tuotteen virheellisyydestä, huollosta tai palauttamisesta pitäisi ohjata.

Elektroniikka-alan tukkukauppiaiden puheenjohtaja Timo Laatikainen sanoo, että digiboksien kohdalla kyse on siitä, että se on uusi tuote, jota ihmiset eivät ole tottuneet käyttämään.

Laatikaisen kertoo, että useilla myymälöillä tai maahantuojilla ei ole resursseja vastata kaikkiin kyselyihin. Erityisesti verkon kautta tulevat kyselyt kuormittavat myymälöiden ja maahantuojien henkilöstöä.

– Verkon kautta tulevia kyselyitä tulee niin paljon nykyään, että niihin vastaaminen on tuottanut viime aikoina hyvin paljon ongelmia muissakin kuin digiboksiasioissa. Vastaaminen on puhelimitse paljon helpompaa, koska kirjallisen vastauksen pitää olla aina sataprosenttisesti oikein, Laatikainen sanoo.

Kuluttaja on oikeutettu ottamaan yhteyttä vähittäiskauppaan, josta tuote on ostettu. Tässä tapauksessa henkilökunnan pitäisi neuvoa eteenpäin esimerkiksi maahantuojalle tai maahantuojan huoltopalveluun.

Laatikainen uskoo, että asiakas ottaa yhteyttä helpommin myymälään kuin maahantuojaan.

– Välillä tuntuu, että on valtavasti ihmisiä, jotka jo ihan ammatikseen kyselee. On aika kohtuutonta odottaa, että vähittäiskaupassa on sellaista teknistä osaamista, että ne osaa korjata jonkun laitteen, mutta monessa tapauksessa sinne on vain niin paljon helpompi ottaa yhteyttä kuin maahantuojaan.

Sekä Laatikainen että Kuluttajaviraston Peltonen ovat yhtä mieltä siitä, että asiakkaat ovat nykyään aktiivisempia palautteenantajia.

Peltosen mukaan useissa yrityksissä ongelmana saattaa olla myös huono viestintä. Ei osata tiedottaa asiakkaalle virheistä, ei kerrota selkeästi milloin asiakaspalveluun otetaan puheluita ja kyselyihin vastataan tai ei osata varautua palautteen määrän kasvuun esimerkiksi silloin, kun palvelupaketin, kuten maksullisen tv-kanavan, hinta tai muut palveluehdot muuttuvat.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Eurojackpot-voitolla on kolme jakajaa – Epäuskottava sopimus voisi lohkaista siitä jättiverot

    2. 2

      Tokmanni ryntäsi Anttilan raunioille – liiketappio kasvoi selvästi

    3. 3

      Ekonomisti: Asumistuen muutos ”iskee ehkä lujimmin työssäkäyviin”

    4. 4

      Suurille konepajoille sataa nyt kauppoja – yhtiöillä jo miljardien eurojen tilauskanta

    5. 5

      Suomalainen peli voitti arvostetun palkinnon – Pokémon Gokin jäi taakse

    6. 6

      Tässä on maailman eniten myyty urheiluauto – myös Suomessa

    7. 7

      Näin päivähoitomaksut muuttuvat – hallituksen päätös alentaa monien perheiden maksuja

    8. 8

      Mitä omistuksiaan valtio voisi myydä? ”Teliaan tai Sampoon voi kallistua”

    9. 9

      Valkoinen talo esitteli verouudistusta – yksityiskohdat vielä auki

    10. 10

      Maailman kallein lääke vedetään pois markkinoilta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Eurojackpot-voitolla on kolme jakajaa – Epäuskottava sopimus voisi lohkaista siitä jättiverot

    2. 2

      Tokmanni ryntäsi Anttilan raunioille – liiketappio kasvoi selvästi

    3. 3

      12 viikon koulutus it-alalle ja takuu töistä – ennennäkemätön hakijoiden tunku

    4. 4

      Suurille konepajoille sataa nyt kauppoja – yhtiöillä jo miljardien eurojen tilauskanta

    5. 5

      Näin päivähoitomaksut muuttuvat – hallituksen päätös alentaa monien perheiden maksuja

    6. 6

      Sijoittajat tulppana asuntomarkkinoilla – ”Yksi varasi 20 asuntoa”

    7. 7

      Tässä on maailman eniten myyty urheiluauto – myös Suomessa

    8. 8

      Maailman kallein lääke vedetään pois markkinoilta

    9. 9

      Uudenkaupungin autotehtaalle hurja hakijaryntäys

    10. 10

      Ekonomisti: Asumistuen muutos ”iskee ehkä lujimmin työssäkäyviin”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    2. 2

      ”Vaahto valui alas mäkeä aamulla” – näin vuokramökeillä rellestetään

    3. 3

      Kesko sulkee 42 Siwaa ja Valintataloa ja avaa 8 K-Marketia – katso lista kaupoista

    4. 4

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    5. 5

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    6. 6

      Suomalaisille myyty tuhansia litroja väärennettyä moottoriöljyä

    7. 7

      Sijoittajat tulppana asuntomarkkinoilla – ”Yksi varasi 20 asuntoa”

    8. 8

      Eurojackpot-voitolla on kolme jakajaa – Epäuskottava sopimus voisi lohkaista siitä jättiverot

    9. 9

      Jopa 15 000 euron lisätulot vuodessa – näin mökillä voi tienata

    10. 10

      Maailman kallein lääke vedetään pois markkinoilta

    11. Näytä lisää