Verkkopalaute tukkii asiakaspalvelut

Julkaistu: , Päivitetty:

Verkkokyselyt ja yhteydenotot ruuhkauttavat laitteiden myyjien ja maahantuojien henkilöstöä.


Kuluttajaviraston mukaan asiakkaiden ilmoitukset tuotteita, laitteita ja palveluita myyvistä yrityksistä ovat kasvussa.

 – Tällä hetkellä ovat ajankohtaisia digiboksit ja niitä koskeva huolto. Meille tulee valituksia, että kun asiakas kysyy, mihin rikkinäinen laite toimitetaan, niin liikkeestä ei tule mitään vastausta, johtaja Anja Peltonen Kuluttajavirastosta kertoo.

Peltosen mukaan asiakaspalvelun epäkohdista tehtävät valitukset koskevat yhä useammin sitä, että asiakkaan kysymyksiin ei vastata tai että yritys ei ole asianmukaisella tavalla ilmoittanut, kenelle palaute tuotteen virheellisyydestä, huollosta tai palauttamisesta pitäisi ohjata.

Elektroniikka-alan tukkukauppiaiden puheenjohtaja Timo Laatikainen sanoo, että digiboksien kohdalla kyse on siitä, että se on uusi tuote, jota ihmiset eivät ole tottuneet käyttämään.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Laatikaisen kertoo, että useilla myymälöillä tai maahantuojilla ei ole resursseja vastata kaikkiin kyselyihin. Erityisesti verkon kautta tulevat kyselyt kuormittavat myymälöiden ja maahantuojien henkilöstöä.

– Verkon kautta tulevia kyselyitä tulee niin paljon nykyään, että niihin vastaaminen on tuottanut viime aikoina hyvin paljon ongelmia muissakin kuin digiboksiasioissa. Vastaaminen on puhelimitse paljon helpompaa, koska kirjallisen vastauksen pitää olla aina sataprosenttisesti oikein, Laatikainen sanoo.

Kuluttaja on oikeutettu ottamaan yhteyttä vähittäiskauppaan, josta tuote on ostettu. Tässä tapauksessa henkilökunnan pitäisi neuvoa eteenpäin esimerkiksi maahantuojalle tai maahantuojan huoltopalveluun.

Laatikainen uskoo, että asiakas ottaa yhteyttä helpommin myymälään kuin maahantuojaan.

– Välillä tuntuu, että on valtavasti ihmisiä, jotka jo ihan ammatikseen kyselee. On aika kohtuutonta odottaa, että vähittäiskaupassa on sellaista teknistä osaamista, että ne osaa korjata jonkun laitteen, mutta monessa tapauksessa sinne on vain niin paljon helpompi ottaa yhteyttä kuin maahantuojaan.

Sekä Laatikainen että Kuluttajaviraston Peltonen ovat yhtä mieltä siitä, että asiakkaat ovat nykyään aktiivisempia palautteenantajia.

Peltosen mukaan useissa yrityksissä ongelmana saattaa olla myös huono viestintä. Ei osata tiedottaa asiakkaalle virheistä, ei kerrota selkeästi milloin asiakaspalveluun otetaan puheluita ja kyselyihin vastataan tai ei osata varautua palautteen määrän kasvuun esimerkiksi silloin, kun palvelupaketin, kuten maksullisen tv-kanavan, hinta tai muut palveluehdot muuttuvat.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Kommentti: Suomen kilpailukykyä ei tuhonnut Sari Sairaanhoitaja – näin syntyi myytti holtittomista palkankorotuksista

    2. 2

      Yli sadan ammatin tulot julki – saatko näin paljon tuntipalkkaa?

    3. 3

      Valmetin tehtaalla 370 työntekijää lakkoon – johtaja: sain listan vaatimuksia

    4. 4

      Suomalaisperheet säästävät entistä vähemmän – ”Eletään yli tulojen, muttei sentään yli varojen”

    5. 5

      Lufthansa ja EasyJet loppusuoralla tarjouskilpailussa Air Berlinistä – ”Uskomme, että katoaa markkinoilta”

    6. 6

      Palkka 4100 e/kk, mutta töihin ei löydy osaajia – liitto: syynä kaksi ongelmaa

    7. 7

      Opettaja menetti yllättäen 2000 euron tuet – työttömille kaikessa hiljaisuudessa luotu uusi nettivelvoite raivostuttaa

    8. 8

      15 maakunnan jättilista: Katso, onko sinulle töitä kotiseudullasi

    9. 9

      Pula osaajista pahenee – eläkkeeltä houkutellaan takaisin töihin, ”7 tonnia ei ole poikkeus”

    10. 10

      EKP:n Draghi: Euroalueen rahoitusvakauteen ei juurikaan kohdistu riskejä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yli sadan ammatin tulot julki – saatko näin paljon tuntipalkkaa?

    2. 2

      Katso tienaatko enemmän kuin tavallinen suomalainen – uudet palkkatiedot julki

    3. 3

      Palkka 4100 e/kk, mutta töihin ei löydy osaajia – liitto: syynä kaksi ongelmaa

    4. 4

      Kommentti: Suomen kilpailukykyä ei tuhonnut Sari Sairaanhoitaja – näin syntyi myytti holtittomista palkankorotuksista

    5. 5

      15 maakunnan jättilista: Katso, onko sinulle töitä kotiseudullasi

    6. 6

      Opettaja menetti yllättäen 2000 euron tuet – työttömille kaikessa hiljaisuudessa luotu uusi nettivelvoite raivostuttaa

    7. 7

      Pula osaajista pahenee – eläkkeeltä houkutellaan takaisin töihin, ”7 tonnia ei ole poikkeus”

    8. 8

      Analyytikko: Roviosta tulee uusi kansanosake – ”Nokia kuihtumassa tylsäksi ja kasvuttomaksi”

    9. 9

      Kauppa pelmahti täyteen Star Wars -korusta innostuneita kiinalaisia – yrittäjälle tuhansien eurojen potti

    10. 10

      Suomeen suunnitellaan uutta 50 miljoonan euron datakeskusta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Lähihoitaja nipistää palkastaan 1 000 €/kk lapsille ja säästöön – näin se käy

    2. 2

      Opettaja menetti yllättäen 2000 euron tuet – työttömille kaikessa hiljaisuudessa luotu uusi nettivelvoite raivostuttaa

    3. 3

      Yli sadan ammatin tulot julki – saatko näin paljon tuntipalkkaa?

    4. 4

      Palkka 4100 e/kk, mutta töihin ei löydy osaajia – liitto: syynä kaksi ongelmaa

    5. 5

      Katso tienaatko enemmän kuin tavallinen suomalainen – uudet palkkatiedot julki

    6. 6

      5 erilaista säästäjää kertoo: Näin sijoittaisin 100 €/kk ja 500 € kerralla

    7. 7

      Uuden ammattibarometrin Top 15 -listat: Näillä aloilla työntekijöistä on pulaa – eniten tarjokkaita sihteereiksi

    8. 8

      Synkkä tutkimus suomalaisesta työelämästä: Jo 25 000 nuorta eläkkeellä

    9. 9

      Kun riita yksityistiestä kestää sukupolvien ajan: mökkiläinen kiusaa perhettä Savossa – ”Pahinta on arvaamattomuus”

    10. 10

      Katastrofaalinen sää uhkaa tuhota Juhon, 43, sadon – aamulla tuli uusi takaisku

    11. Näytä lisää