11 ruokajättiä rajoittaa lapsiin kohdistuvaa mainontaa

Julkaistu: , Päivitetty:

Yksitoista suurta elintarvikevalmistajaa rajoittaa lapsiin kohdistuvaa televisiomainontaansa. Ruokajätit yrittävät väistää liikkeellään yritysten mainontaan kohdistuvaa julkista arvostelua.
Elintarvikejätit McDonald's, Campbell Soup, PepsiCo, Cadbury Adams, Coca-Cola, Hershey, Kellogg, Kraft, Mars, Unilever ja General Mills ovat ilmoittaneet rajoittavansa tuotteidensa mainontaa, joka kohdistuu alle 12-vuotiaisiin lapsiin, raportoi New York Times.

Yritykset ovat päättäneet, että elintarvikkeiden, jotka eivät täytä tiettyjä terveydellisiä vaatimuksia, mainontaa rajoitetaan tv-ohjelmissa. Osa yrityksistä on jo ryhtynyt toimenpiteisiin; osa suunnittelee mainosten vetämistä ensi vuoden aikana. Muutama yritys on myös suunnitellut ulottavansa rajoitukset radio-, printti- ja internet-mainontaan.

Liikkeellään ruokajätit yrittänevät hiljentää julkista arvostelua, joka on kohdistunut epäterveellisten elintarvikkeiden markkinointiin.

Terveellisen ruoan määritelmät vaihtelevat yrityksestä toiseen. Ne kaikki perustuvat kuitenkin USA:n maatalous- ja terveysviranomaisten vuonna 2005 antamiin suosituksiin.

Esimerkiksi General Mills lopettaa Trix-murojen mainostamisen lapsille. Samaan aikaan se kuitenkin jatkaa Cocoa Puffs -murojen mainostamista. Kulhollinen Cocoa Puffseja kun sisältää gramman vähemmän sokeria kuin Trix-annos. Yhtiöt jatkavat myös mainostamista koko perheen tv-ohjelmien, kuten American Idolin, tauoilla. Osa yrityksistä suunnittelee tuotteidensa muokkaamista siten, että ne täyttävät nyt määritellyt rajat.

Mainostajat kuluttivat viime vuonna teollisuuden arvioiden mukaan 900 miljoonaa dollaria mainontaan, joka on räätälöity alle 12-vuotiaita lapsia varten. Better Business Bureaun mukaan ruokajätit edustavat kahta kolmasosaa tuosta summasta.

Suomessa alle 12-vuotiaisiin kohdistuvaa mainontaa on rajoitettu jo aiemmin. Coca-Cola Finlandin viestintäpäällikkö Théa Natri kertoo, että virvoitusjuoma-ala sitoutui jo vuonna 2005 rajoittamaan mainontaa lapsille suunnatuissa tv-ohjelmissa ja muissa medioissa.

Samaa vakuuttaaa myös Suomen McDonald'sin viestintäpäällikkö Heli Ryhänen. Hänen mukaansa USA:n sopimuksella ei ole vaikutusta Suomessa, koska McDonald's ei kohdista mainontaansa Suomessa alle 12-vuotiaille lapsille.

Suomen Unileverin asiakasmarkkinointijohtaja Jyrki Karlsson puolestaan kertoo, ettei yhtiöllä ole tällä hetkellä tuotteita, jotka olisi suunnattu alle 12-vuotiaille lapsille. Suomen Univelever on kuitenkin sitoutunut emoyhtiön periaatteisiin. Mikäli terveellisen elintarvikkeen määritelmät ylittäviä tuotteita lanseerattaisiin, niitä ei mainostettaisi alle 12-vuotiaille.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    2. 2

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    3. 3

      Johtaja yllättyi Kyösti Kakkosen hyökkäyksestä – toivoo, ettei edusta Suomen yrityskulttuuria

    4. 4

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    5. 5

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    6. 6

      Orpo Kreikka-päätöksestä: ”Inhottava tilanne”

    7. 7

      USA haastaa Fiat Chryslerin oikeuteen

    8. 8

      Terex myy lisää Konecranesia

    9. 9

      Entinen välittäjä oikeudessa: pomot opettivat minut valehtelemaan asiakkaille

    10. 10

      Analyytikon arvio Nokian Apple-sopimuksesta: ”Sen täytyy olla todella merkittävä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ainutlaatuinen jättipotti: Kirpputorilta 30 vuotta sitten löytynyt ”tekojalokivi” paljastui 26 karaatin timantiksi

    2. 2

      Johtaja yllättyi Kyösti Kakkosen hyökkäyksestä – toivoo, ettei edusta Suomen yrityskulttuuria

    3. 3

      Osa työnantajista karttelee hakemustulvaa – ”Tarvetta avoimelle haulle ei oikein ole”

    4. 4

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    5. 5

      Entinen välittäjä oikeudessa: pomot opettivat minut valehtelemaan asiakkaille

    6. 6

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    7. 7

      Orpo Kreikka-päätöksestä: ”Inhottava tilanne”

    8. 8

      Nokian osake ponkaisi rajuun nousuun – kertoi patenttisovusta Applen kanssa

    9. 9

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    10. 10

      Analyytikon arvio Nokian Apple-sopimuksesta: ”Sen täytyy olla todella merkittävä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Palkka jopa 4 000 e/kk – silti kehuttu yritys ei löydä duunareita

    2. 2

      Delta Auton mekaanikot marssivat ulos – ”Porukalle riitti”

    3. 3

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    4. 4

      Työttömät palkatta töihin yrityksiin – hallitus esittää kokeilua

    5. 5

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    6. 6

      Suomalaisyrittäjän tuote myy kuin häkä Kiinassa – jopa tuhat 600 euron laitetta päivässä

    7. 7

      Ilmainen porno palaa televisioon

    8. 8

      SK: Kanadalainen kaivosyhtiö jätti miljoonalaskun suomalaisille veronmaksajille – ”Jättivät sotkun meidän hoidettavaksi”

    9. 9

      Tamperelaisfirman työntekijöille bonuksina muhkea osakepotti: ”Kuuntelivat ällistyksestä mykkinä”

    10. 10

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    11. Näytä lisää