Länsiauto rakentaa autokauppaa ilman väliseiniä

Julkaistu:

Pääkaupunkiseudun autokaupassa vahva Länsiauto-konserni rakentaa Vantaalle automyymälää, jolla liike haluaa ravistella autokaupan nuutuneita rakenteita.
Magneetiksi ristittyyn autokauppaan haalitaan puolen tusinan automerkin edustus, ja liike välttää perinteisten autokauppojen merkkejä erottavia korkeita väliseiniä. Myymälä panostaa asiakaspalveluun ja muistuttaa enemmän tavarataloa kuin autoliikettä.

Automerkeille on annettu vain yksi myönnytys.

– Myymälään tulee toki erilliset sisäänkäynnit eri automerkeille, kertoo Länsiauto-konsernin toimitusjohtaja Ilkka Jalonen.

Vantaan Pakkalaan syyskuun alussa avattava myymälä on Länsiauton pilottihanke, jossa halutaan tehdä kaikki eri tavalla kuin nykyisissä autokaupoissa. Magneetin johtajaksi on rekrytoitu yritysvalmentaja Jari Sarasvuon omistaman Trainers' Housen entinen konsultti Jouni Eronen.

Jos automyymälän konsepti osoittautuu onnistuneeksi, konsepti on tarkoitus laajentaa myös yhtiön muihin myymälöihin. Jo nyt yhtiön muiden myymälöiden henkilöstö on käynyt läpi saman koulutuksen, jonka Trainers' House järjesti uuden liikkeen työntekijöille.

Alan huono maine ajoi Länsiauton pohtimaan uutta konseptia autokauppaan. Länsiauton Jalonen kertoo, että vuosien ajan sekä omat että autoalan lehtien tekemät asiakastyytyväisyyttä mittaavat testit ovat kertoneet heikosta palvelusta autoliikkeissä.

Osana uudistusta automyymälä teetti kyselyn, johon vastasi lähes tuhat ihmistä. Yli kolmannes vastanneista oli sitä mieltä, että palvelu autoliikkeissä on huonoa. 

– Kyselyn vastauksista nousee esiin palvelun puuttuminen erityisesti huollon puolella, Jalonen toteaa.

Uuteen myymälään tulee viiden–seitsemän automerkin edustus. Lisäksi myymälästä löytyy vaihtoautoja ja auton hankintaan liittyvät varaosa-, huolto- ja rahoituspalvelut.

Länsiauto oli yhteydessä kaikkiin Suomessa myytävien automerkkien tuojiin ja kysyi niiden halukkuutta olla edustettuna autoliikkeessä. Viiden autonmerkin, muun muassa Hondan, Opelin ja Saabin, kanssa sopimukset ovat jo allekirjoitettu.

Neuvottelun alla on kaksi edustusta, joista toinen ei ole aikaisemmin ollut Suomessa edustettuna.

– Automerkki ei ole kiinalainen, Jalonen lisää.

Autojen maahantuontiyritysten edustaja sanoo, että Länsiauton Magneetti-konsepti ei ole ainutlaatuinen. Autotuojat ry:n toimitusjohtaja Pekka Puputti arvioi, että uutta hankkeessa on autojen sijoittaminen yhteiseen avoimeen tilaan. Sen sijaan monien automerkkien edustus samassa autoliikkeessä on Suomessa yleistä, toisin kuin muualla Euroopassa.

– Monimerkkiedustus yleistyi 1990-luvun alussa. Sen avulla autokaupassa selvittiin lamavuodet, Puputti kertoo.

Puputin mukaan monien autonmerkkien edustus aiheuttaa tuojille ongelmia, koska liike keskittyy yleensä myymään pelkästään uusia ja hyvin myyviä malleja.

Autonostajille useiden automerkkien edustus on positiivista. Autojen hinnat laskevat, koska jakelukustannukset saadaan mahdollisimman pieneksi.

– Kaikki, mikä helpottaa autokaupantekoa ja nopeuttaa autokannan uusimista, on sekä autokauppiaiden että autotuojien etu.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    2. 2

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    3. 3

      Tanskan kruunu poikkeuksellisen vahva euroon verrattuna – keskuspankki voi ryhtyä toimiin

    4. 4

      Suomessa voi pian olla uusi miljardööri

    5. 5

      70-luvulla tehtiin kurjimmat talot – milloin parhaat?

    6. 6

      S-ryhmä aikoo lisätä käteisautomaattien määrää – Nosto tuli halvemmaksi kuin Otto

    7. 7

      S-ryhmä vaihtaa Otto-automaatit Nosto-automaatteihin – valikoimassa myös 10 euron setelit

    8. 8

      Joka kuukausi 500 euroa säästöön – asiantuntija vinkkaa, miten tässä voi onnistua

    9. 9

      Laskelmat: Näin palkkojen jäätyminen nostaisi eläkemaksujasi

    10. 10

      Kommentti: Mikä on, kun talletukset eivät kelpaa pankille?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    2. 2

      S-ryhmä lopettaa yhteistyön Otto-automaattien kanssa

    3. 3

      S-ryhmä vaihtaa Otto-automaatit Nosto-automaatteihin – valikoimassa myös 10 euron setelit

    4. 4

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    5. 5

      Kuva näyttää käänteen: Syrjäyttävätkö kuusikymppiset nuoria työpaikoilta?

    6. 6

      S-ryhmä aikoo lisätä käteisautomaattien määrää – Nosto tuli halvemmaksi kuin Otto

    7. 7

      Joka kuukausi 500 euroa säästöön – asiantuntija vinkkaa, miten tässä voi onnistua

    8. 8

      Laskelmat: Näin palkkojen jäätyminen nostaisi eläkemaksujasi

    9. 9

      Suomessa voi pian olla uusi miljardööri

    10. 10

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yli 4 000 euron tulot, hulppea asunto ja kallis auto – tällainen voi olla ”rikas köyhä”

    2. 2

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    3. 3

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    4. 4

      Tulot yli 4000 €/kk, mutta rahat eivät riitä – yksi päätös voi romuttaa talouden täysin

    5. 5

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    6. 6

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    7. 7

      Holmströmiltä radikaali ehdotus: Eläkkeitä pitäisi voida leikata – ”Teen tässä palveluksen nuorille”

    8. 8

      Katso, miten hintojen nousu iski kukkaroosi – kaksi ryhmää kärsinyt eniten

    9. 9

      60 000 hyvätuloiselle veronkevennys? Näin suuren osan kaikista veroista he maksavat

    10. 10

      S-ryhmä lopettaa yhteistyön Otto-automaattien kanssa

    11. Näytä lisää