Marimekko ei kiinnosta Fiskarsia

Fiskarsin toimitusjohtaja Heikki Allonen kertoi tiedotustilaisuudessa, että Iittalan oston jälkeen yhtiötä kiinnostavat uudet aluevaltaukset. Kysyttäessä kiinnostusta toiseen kotimaiseen designyhtiöön, Marimekkoon, Allonen totesi, ettei vaatebisnes ole riittävän lähellä yhtiön nykyisiä toimialoja.
Marimekon Kirsti Paakkasta huudettiin apuun, kun Hackman Iittaloinen myytiin italialaiselle Ali Groupille lähes neljä vuotta sitten. Italialaiset myivät pian Iittalan pääomasijoitusyhtiö ABN Amrolle, toimivalle johdolle ja yksityissijoittajalle.

Nyt kaksi suomalaisen designin keskeistä yhtiötä siis ovat yhdistymässä. Fiskarsia kiinnostaa Allosen mukaan laajentua ennen kaikkea kotitalous- ja keittiötavaroiden alueella.

– Katsomme tällä alalla olevia tai tätä sivuavia tuotteita.

Iittalaa Allonen kiittelee hyvinhoidetuksi yhtiöksi, jossa kiinnostivat ennen kaikkea premium-tason brändit. Iittala Group jatkaa omana yksikkönään Fiskarsissa ja siihen liitetään Fiskarsin omaa taloustavarabisnestä. Sen toimitusjohtajaksi tulee Iittalan nykyinen toimitusjohtaja Tero Vähäkylä.

Vähäkylä pitää Fiskarsia mieluisana omistajana Iittalalle.

– Saamme pitkäaikaisen, vakaan, strategisen omistajan, joka ei ole mukana lyhyellä aikahorisontilla, Vähäkylä totesi.

Iittala oli listautumassa pörssiin tänä keväänä, mutta listautuminen peruttiin maaliskuussa sen jälkeen, kun osakeannin tulos selvisi. Perumisen kannalla oli ABN Amro, kun taas muut omistajat – yhtiön toimiva johto ja joukko yksityissijoittajia – halusivat viedä yhtiön pörssiin. Riskisijoittajan mielestä hinta ei ollut riittävän hyvä.

Fiskarsin Iittalasta maksama velaton hinta on suuruusluokkaa 230 miljoonaa euroa, mikä osuu pörssilistautumisen osakekohtaisen hintahaarukan puoliväliin. Fiskarsille Iittalan hankinta on Allosen mukaan tuhti ostos. Neuvottelut Iittalan ostosta alkoivat vasta sen jälkeen, kun Iittala perui pörssiin menonsa.

Vähäkylä ja Allonen vakuuttivat, että yhdistyminen ei aiheuta väenvähennyksiä. Fiskarsin organisaatio on Suomessa pieni, koska sen brändibisneksen päämaja on Yhdysvalloissa. Yhdistyminen tuo etuja esimerkiksi myynnissä, jakelussa, alihankinnassa ja kansainvälistymisessä.

Iittala tasaa myös Fiskarsin kausivaihtelua, koska sen myynti painottuu loppuvuoteen. Muiden Fiskarsin tuotteiden sesongit ovat keväällä ja kesällä.

Iittalan oma myymäläverkosto säilyy, ja Fiskars aikoo käyttää sitä hyväkseen. Vähäkylä uskoo Iittalan hyötyvän Fiskarsin kansainvälisestä verkostosta sekä vakavaraisuudesta, jonka avulla yhtiötä voi kehittää.

Iittala myy Suomessa tuotteitaan Iittalan lisäksi Hackmanin ja Arabian brändeillä. Muissa Pohjoismaissa on myös omia kotimarkkinabrändejään. Muissa maissa yhtiö käyttää vain Iittalaa.

Suomalaiset tuntevat Fiskarsin ennen kaikkea oranssikahvaisista saksistaan ja muista taloustavaroistaan. Yhtiö tekee lisäksi puutarhatarvikkeita, retkeilyvälineitä sekä askartelutarvikkeita lähinnä Yhdysvalloissa. Lisäksi Inhan tehtaat tekee Buster-veneitä. Fiskars on myös Wärtsilän suurin yksittäinen omistaja.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Perintövero voi iskeä ankarasti – katso 7 vinkkiä, joilla voit pienentää maksuja

    2. 2

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    3. 3

      Lähdössä reissuun? Mieti minä päivänä tankkaat

    4. 4

      Uusi tulorekisteri otetaan käyttöön – mahdollistaa reaaliaikaisen verotuksen

    5. 5

      Rauman telakka sai ison tilauksen puolustusvoimilta

    6. 6

      Sadat ovat saaneet ajokortin reilulla tonnilla – ”Tulokset näyttävät hyviltä”

    7. 7

      Verohallinto: Vastikkeeton talkooruoka edelleen verotonta, makkarametreissä muistettava kohtuullisuus

    8. 8

      Stockmann päästää asiakkaat katolle – vanhasta tupakkapaikasta tehdään hulppea terassi

    9. 9

      Google ja Facebook myönsivät: lankesivat massiiviseen huijaukseen

    10. 10

      Nordean pääanalyytikko: ”Yksin Trump voi aiheuttaa lähinnä harmia”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Perintövero voi iskeä ankarasti – katso 7 vinkkiä, joilla voit pienentää maksuja

    2. 2

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    3. 3

      Stockmann päästää asiakkaat katolle – vanhasta tupakkapaikasta tehdään hulppea terassi

    4. 4

      Uusi tulorekisteri otetaan käyttöön – mahdollistaa reaaliaikaisen verotuksen

    5. 5

      Tällainen on Helsinki-Vantaan lentoaseman uusi ”sauna-bussi”

    6. 6

      Rauman telakka sai ison tilauksen puolustusvoimilta

    7. 7

      Verohallinto: Vastikkeeton talkooruoka edelleen verotonta, makkarametreissä muistettava kohtuullisuus

    8. 8

      Lähdössä reissuun? Mieti minä päivänä tankkaat

    9. 9

      Pörssiin pyrkivän autokauppias Kamuxin arvo selvisi

    10. 10

      Google ja Facebook myönsivät: lankesivat massiiviseen huijaukseen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    2. 2

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    3. 3

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    4. 4

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    5. 5

      Sijoittajat tulppana asuntomarkkinoilla – ”Yksi varasi 20 asuntoa”

    6. 6

      Eurojackpot-voitolla on kolme jakajaa – Epäuskottava sopimus voisi lohkaista siitä jättiverot

    7. 7

      Uskomus kalliista bensasta elää Suomessa – näin asia oikeasti on

    8. 8

      Jopa 15 000 euron lisätulot vuodessa – näin mökillä voi tienata

    9. 9

      Maailman kallein lääke vedetään pois markkinoilta

    10. 10

      Puhelimet pois turisteilta – tässäkö Suomen uusi matkailuvaltti?

    11. Näytä lisää