Länsimetrosta ei tule kähinöitä

Länsimetron tuore toimitusjohtaja Matti Kokkinen sanoo, että metrohankkeen toiminta on mahdollisimman avointa.


Helsingin metro avattiin vuonna 1982. Helsingin ja Espoon välisen metron rakennuttavan Länsimetro Oy:n tuore toimitusjohtaja Matti Kokkinen opiskeli tuohon aikaan lukiossa.

– Kluuvin ruhje oli jännittävä sana siltä ajoilta, Kokkinen viittaa Helsingin keskustassa sijaitsevaan pehmeään maaperäalueeseen, joka tuotti metron rakentajille hankaluuksia.

– Silloin aikuiset puhuivat paljon myös metrokähinöistä, hän sanoo metron rakentamisen lahjussotkuista.

Helsingin ja Espoon välinen metro avataan aikaisintaan vuonna 2012. Metrosotkut taisivat tehdä nuoreen opiskelijaan vaikutuksen, koska nyt Kokkinen painottaa, että noin viiden vuoden kuluttua uutisten otsikot eivät huuda länsimetron skandaaleista.

Lahjusvaatimusten sijaan Kokkinen vaatii yrityksiltä avoimuutta.

– Meillä on länsimetrohankkeessa selkeä käsitys, että toiminta on mahdollisimman selkeää ja avointa. Metrokähinöitä vältetään kuin myrkkyä.

Kesäkuun puolessa välissä Länsimetro-yhtiön toimitusjohtajaksi nimitetty Matti Kokkinen tarjoaa miljoonaurakoita rakennusyhtiöille. Länsimetro-yhtiö rakennuttaa ja omistaa metrolinjan Helsingin Ruoholahden ja Espoon Matinkylän välille. Yhtiön omistavat Helsingin ja Espoon kaupungit.

Metron hintalappu kohoaa 500 miljoonaan euroon, josta valtio on luvannut maksaa 30 prosenttia. Kustannuksista noin 70 prosenttia maksaa Espoo ja noin 30 prosenttia Helsinki.

Ensimmäinen pala urakkakakusta on jo jaettu. Infrastruktuurisuunnittelun voitti helmikuun alussa konsulttiyhteenliittymä, johon kuuluvat insinööritoimistot Finnmap Infra, Kalliosuunnittelu Rockplan ja WSP Finland.

Konsulttitoimistot laativat parhaillaan metrolinjauksista yleissuunnitelmaa tarkempaa hankesuunnitelmaa, joka määrää muun muassa metrotunneleiden ja raiteiden paikat sekä poistumistiet ja ilmanvaihtoreitit. Viime viikolla Espoon kaupunginhallitus sementoi metroasemien sijaintipaikat.

Länsimetroprojekti on Kokkiselle tuttu. Ennen nimitystään Länsimetro-yhtiön ohjaimiin hän johti Espoon kaupungin metrohanketta ja osallistui metron ympäristövaikutusten arviointiin.

– Espoon metrohankkeen vetäjänä katsoin ennen kaikkea Espoon asioita, Länsimetro Oy:n toimitusjohtajana olen yhtiön mies eli kannan huolta niin Helsingin kuin Espoonkin metroasioista riippumatta kaupunkien hallinnollisista rajoista.

Toistaiseksi Kokkinen on ainoa Länsimetro-yhtiön työntekijä, mutta metro ei ole "yhden miehen bisnes". Metrohankkeen parissa työskentelee lähes 50 virkamiestä ja suunnittelutoimistoissa noin 150 konsulttia.

Kokkinen arvioi, että jatkossa Länsimetro-yhtiö muuttuu pieneksi tilaajaorganisaatioksi, kuten Helsingin Vuosaaren sataman rakentamisessa. Toinen vaihtoehto Espoon metron rakentamiseen on elinkaarimalli, jota käytettiin muun muassa E18-tien rakentamisessa Muurlan ja Lohjanharjun välille.

Syksyn aikana selviää, kuinka moni yritys metroa ryhtyy rakentamaan. Työt jaetaan joko pieniin tai isoihin urakoihin. Kesän jälkeen ratkeaa myös, sopiiko elinkaarimalli länsimetron rakentamiseen.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Kommentti: Kuin Neuvostoliiton loppuajat – Nämä 5 kuvaa kertovat totuuden Suomen ”vahvasta kasvukaudesta”

    2. 2

      Miksi työhaastattelussa kysytään harrastuksista? 5 asiaa, jotka rekrytoija haluaa selvittää

    3. 3

      Mäkkärin uusi ajatus: Jos ihmiset eivät tule ruoan luo...

    4. 4

      Nämä myymälät Seppälä sulkee – katso lista

    5. 5

      Asuntojen hinnat putosivat näissä kunnissa – 1960–1970-luvuilla rakennetut talot selittävät

    6. 6

      Kartanoremonttia ja jättipalkkioita juristeille – viranomainen kyllästyi säätiön holtittomaan rahankäyttöön

    7. 7

      Trumpin kauppalinjaukset vuotivat julkisuuteen – huolettavat Suomessa

    8. 8

      Suomen Hoivatiloilla pirteä aloitus pörssin päälistalla

    9. 9

      Elektroniikkajätti yllätti itsensäkin: tuotteet viedään käsistä

    10. 10

      Suomessa käy McDonald’s-kato: Joka viides ravintola suljettu vuodessa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä myymälät Seppälä sulkee – katso lista

    2. 2

      Kartanoremonttia ja jättipalkkioita juristeille – viranomainen kyllästyi säätiön holtittomaan rahankäyttöön

    3. 3

      Juristeilta meni tähän 360 000 tuntia – tietokone tekee sekunneissa

    4. 4

      Ensin 30, pian 80 ja täydellä teholla 200 – taas on töitä tarjolla

    5. 5

      Elektroniikkajätti yllätti itsensäkin: tuotteet viedään käsistä

    6. 6

      Miksi työhaastattelussa kysytään harrastuksista? 5 asiaa, jotka rekrytoija haluaa selvittää

    7. 7

      Seppälä hakeutuu yrityssaneeraukseen – ”taistelutahtoa riittää”

    8. 8

      Suomeen syntyy yli 1 100 työntekijän rakennusalan yhtiö – aikoo palkata yli 100 työntekijää vuodessa

    9. 9

      Kommentti: Kuin Neuvostoliiton loppuajat – Nämä 5 kuvaa kertovat totuuden Suomen ”vahvasta kasvukaudesta”

    10. 10

      Näkökulma: Liittovaltio tai ero – tätä EU ei uskalla sinulta kysyä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Nämä myymälät Seppälä sulkee – katso lista

    6. 6

      Näin suomalaiset lorvailevat töissä: olemattomia palavereja ja harhauttavia ruutukaappauksia

    7. 7

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    8. 8

      Asuntojen hinnoissa saattaa piillä yllätyksiä – meri voi laskea arvoa jopa -20 %

    9. 9

      Ammattilainen heivasi Stockmannin – "Kuihtuva, syvästi tappiollinen tavaratalo"

    10. 10

      Yhä useampi menettää kotinsa – ”Ostetaan liian iso talo tai kallis asunto”

    11. Näytä lisää