Cannesin filmiraati palkitsi Doven Evolutionin

Yksikään Cannesin filmisarjan finaaliin selviytyneistä viidestä suomalaismainoksesta ei yltänyt palkinnoille. Myös Young Creatives -kilpailun filmisarjassa kisanneet Antti Toivonen ja Ossi Honkanen jäivät palkinnoitta.
Filmisarjan Grand Prix'n vei kosmetiikkabrändi Doven Evolution-filmi. Alan muissakin kilpailuissa kunniaa niittänyt Evolution voitti aiemmin tällä viikolla pääpalkinnon myös cybersarjan viraalikategoriassa. Vallitsevia kauneusihanteita kyseenalaistava mainos kerää rahaa Doven Aidon kauneuden puolesta -kampanjalle. Mainoksen on suunnitellut Ogilvy & Mather Toronto.

Evolutionin valinta filmisarjan voittajaksi herätti Cannesissa keskustelua, vaikka se kuuluikin kisan ennakkosuosikkeihin. Tuomaristo siirsi alun perin hyväntekeväisyyskampanjoiden kategoriaan ilmoitetun filmin yrityskuvakategoriaan, jotta se voitiin kruunata voittajaksi. Cannes Lionsin sääntöjen mukaan hyväntekeväisyyskampanjat ja yhteiskunnalliset mainokset eivät voi voittaa pääpalkintoa.

Filmiraadin päätuomari, DDB:n Bob Scarpelli perusteli siirtoa Evolutionin ylivoimaisuudella. Hänen mukaansa se ansaitsi pääpalkinnon erinomaisen ideansa ja yksinkertaisen toteutuksensa ansiosta. Alun perin YouTube.comissa julkaistu filmi on myös osoitus siitä, mihin ala on menossa.

Suomalaisfinalisteista lähimmäs palkintoa ylsi PHS:n Pfizerille tekemä Alzheimerpäivä. Ainoana pohjoismaisena filminä palkittiin oslolaisen Tryn Klondyke. Mainostaja on vedonlyöntiä Norjassa hoitava Norsk Tipping.

Tuomariston ruotsalaisjäsen, Forsman & Bodenforsin Jacob Nelson, pahoitteli Pohjoismaiden huonoa menestystä.

- Meidän täytyy mennä kotiin häpeämään, Nelson naurahti.

Lauantaina jaettiin myös Titanium and Integrated -sarjan leijonat. Innovatiivista mainontaa palkitsevan Titanium-pääpalkinnon pokkasi yhdysvaltalaisen Crispin Porter + Boguskyn Burger Kingille tekemä Xbox King Games -kampanja. Integroitujen kampanjoiden Grand Prix ojennettiin argentiinalaiselle Vegaolmosponcelle Unileverin Axe 3 -kampanjasta.

Sarjan päätuomari, Crispin Porter + Boguskyn Alex Bogusky luonnehti Titanium-kategoriaa niin Cannesin kuin koko alankin suunnannäyttäjäksi. Osanottajien joukosta Bogusky nosti esiin kaksi megatrendiä, pelit ja useiden teknologien yhdistämisen.

Vuoden mainostoimiston pokaalin nappasi Saatchi & Saatchi New York. Ketjuista eniten pisteitä keräsi BBDO. Parhaan tuotantoyhtiön Palme d'Or -palkinnon sai yhdysvaltalainen Smuggler.

Nuorten suunnittelijoiden Young Creatives -kilpailun filmisarjassa voiton vei Italia. Tehtävänä oli suunnitella ilmastonmuutosaiheinen spotti MTV Networksin Switch-kampanjaan.

Suomen ja PHS:n Antti Toivonen ja Ossi Honkanen olivat omaan kilpailutyöhönsä tyytyväisiä, vaikkei sillä palkintoa irronnutkaan.

- Halusimme välttää saarnaamista. Nuoria pitää lähestyä hauskalla tavalla, Honkanen sanoi.

Kaikki kilpailutyöt tulevat nähtäviin Young Creatives -kisan filmisarjaa sponsoroineen Nokia Nseriesin verkkosivuille.

  • Cannes

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Uusi tulorekisteri otetaan käyttöön – mahdollistaa reaaliaikaisen verotuksen

    2. 2

      Näkökulma: Tästä syystä talouskasvu on vahvistunut edes vähän

    3. 3

      1669 e/kk – katso 20 vähiten tienaavaa ammattia

    4. 4

      Perintövero voi iskeä ankarasti – katso 7 vinkkiä, joilla voit pienentää maksuja

    5. 5

      Yrittäjäperheen Joel Harkimo rynnistää politiikkaan – ”Joskus toivon, että olisin enemmän kuin isä”

    6. 6

      Pörssiin pyrkivän autokauppias Kamuxin arvo selvisi

    7. 7

      Sijoitusneuvonnassa ihmisellä ja robotilla on samat säännöt – mutta kumpi on luotettavampi?

    8. 8

      Suri ei ole täysin tyytyväinen Nokian kehitykseen

    9. 9

      Kauppa saa valita asiakkaansa – vai saako?

    10. 10

      Nyt kärähti ehkä Renault – osake syöksyy

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yrittäjäperheen Joel Harkimo rynnistää politiikkaan – ”Joskus toivon, että olisin enemmän kuin isä”

    2. 2

      Perintövero voi iskeä ankarasti – katso 7 vinkkiä, joilla voit pienentää maksuja

    3. 3

      Näkökulma: Tästä syystä talouskasvu on vahvistunut edes vähän

    4. 4

      Uusi tulorekisteri otetaan käyttöön – mahdollistaa reaaliaikaisen verotuksen

    5. 5

      Lähdössä reissuun? Mieti minä päivänä tankkaat

    6. 6

      Sijoitusneuvonnassa ihmisellä ja robotilla on samat säännöt – mutta kumpi on luotettavampi?

    7. 7

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    8. 8

      Rauman telakka sai ison tilauksen puolustusvoimilta

    9. 9

      Eduskunta hyväksyi taksiliikenteen avaamisen kilpailulle

    10. 10

      Nordean pääanalyytikko: ”Yksin Trump voi aiheuttaa lähinnä harmia”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    2. 2

      Perintövero voi iskeä ankarasti – katso 7 vinkkiä, joilla voit pienentää maksuja

    3. 3

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    4. 4

      Sijoittajat tulppana asuntomarkkinoilla – ”Yksi varasi 20 asuntoa”

    5. 5

      Eurojackpot-voitolla on kolme jakajaa – Epäuskottava sopimus voisi lohkaista siitä jättiverot

    6. 6

      Uskomus kalliista bensasta elää Suomessa – näin asia oikeasti on

    7. 7

      Maailman kallein lääke vedetään pois markkinoilta

    8. 8

      Uusi tulorekisteri otetaan käyttöön – mahdollistaa reaaliaikaisen verotuksen

    9. 9

      277 miljoonan euron kohtalo ratkeaa Helsingissä torstaina klo 14 – ”vastuu myös Suomen valtiolla”

    10. 10

      Alkaako Suomessa pyöriä kaljatakseja? Ministeriö: Tätä se edellyttäisi

    11. Näytä lisää