Cannesin filmiraati palkitsi Doven Evolutionin

Julkaistu: , Päivitetty:

Yksikään Cannesin filmisarjan finaaliin selviytyneistä viidestä suomalaismainoksesta ei yltänyt palkinnoille. Myös Young Creatives -kilpailun filmisarjassa kisanneet Antti Toivonen ja Ossi Honkanen jäivät palkinnoitta.
Filmisarjan Grand Prix'n vei kosmetiikkabrändi Doven Evolution-filmi. Alan muissakin kilpailuissa kunniaa niittänyt Evolution voitti aiemmin tällä viikolla pääpalkinnon myös cybersarjan viraalikategoriassa. Vallitsevia kauneusihanteita kyseenalaistava mainos kerää rahaa Doven Aidon kauneuden puolesta -kampanjalle. Mainoksen on suunnitellut Ogilvy & Mather Toronto.

Evolutionin valinta filmisarjan voittajaksi herätti Cannesissa keskustelua, vaikka se kuuluikin kisan ennakkosuosikkeihin. Tuomaristo siirsi alun perin hyväntekeväisyyskampanjoiden kategoriaan ilmoitetun filmin yrityskuvakategoriaan, jotta se voitiin kruunata voittajaksi. Cannes Lionsin sääntöjen mukaan hyväntekeväisyyskampanjat ja yhteiskunnalliset mainokset eivät voi voittaa pääpalkintoa.

Filmiraadin päätuomari, DDB:n Bob Scarpelli perusteli siirtoa Evolutionin ylivoimaisuudella. Hänen mukaansa se ansaitsi pääpalkinnon erinomaisen ideansa ja yksinkertaisen toteutuksensa ansiosta. Alun perin YouTube.comissa julkaistu filmi on myös osoitus siitä, mihin ala on menossa.

Suomalaisfinalisteista lähimmäs palkintoa ylsi PHS:n Pfizerille tekemä Alzheimerpäivä. Ainoana pohjoismaisena filminä palkittiin oslolaisen Tryn Klondyke. Mainostaja on vedonlyöntiä Norjassa hoitava Norsk Tipping.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Tuomariston ruotsalaisjäsen, Forsman & Bodenforsin Jacob Nelson, pahoitteli Pohjoismaiden huonoa menestystä.

- Meidän täytyy mennä kotiin häpeämään, Nelson naurahti.

Lauantaina jaettiin myös Titanium and Integrated -sarjan leijonat. Innovatiivista mainontaa palkitsevan Titanium-pääpalkinnon pokkasi yhdysvaltalaisen Crispin Porter + Boguskyn Burger Kingille tekemä Xbox King Games -kampanja. Integroitujen kampanjoiden Grand Prix ojennettiin argentiinalaiselle Vegaolmosponcelle Unileverin Axe 3 -kampanjasta.

Sarjan päätuomari, Crispin Porter + Boguskyn Alex Bogusky luonnehti Titanium-kategoriaa niin Cannesin kuin koko alankin suunnannäyttäjäksi. Osanottajien joukosta Bogusky nosti esiin kaksi megatrendiä, pelit ja useiden teknologien yhdistämisen.

Vuoden mainostoimiston pokaalin nappasi Saatchi & Saatchi New York. Ketjuista eniten pisteitä keräsi BBDO. Parhaan tuotantoyhtiön Palme d'Or -palkinnon sai yhdysvaltalainen Smuggler.

Nuorten suunnittelijoiden Young Creatives -kilpailun filmisarjassa voiton vei Italia. Tehtävänä oli suunnitella ilmastonmuutosaiheinen spotti MTV Networksin Switch-kampanjaan.

Suomen ja PHS:n Antti Toivonen ja Ossi Honkanen olivat omaan kilpailutyöhönsä tyytyväisiä, vaikkei sillä palkintoa irronnutkaan.

- Halusimme välttää saarnaamista. Nuoria pitää lähestyä hauskalla tavalla, Honkanen sanoi.

Kaikki kilpailutyöt tulevat nähtäviin Young Creatives -kisan filmisarjaa sponsoroineen Nokia Nseriesin verkkosivuille.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Katso tienaatko enemmän kuin tavallinen suomalainen – uudet palkkatiedot julki

    2. 2

      Opettaja menetti yllättäen 2000 euron tuet – työttömille kaikessa hiljaisuudessa luotu uusi nettivelvoite raivostuttaa

    3. 3

      15 maakunnan jättilista: Katso, onko sinulle töitä kotiseudullasi

    4. 4

      Palkka 4100 e/kk, mutta töihin ei löydy osaajia – liitto: syynä kaksi ongelmaa

    5. 5

      Suomeen suunnitellaan uutta 50 miljoonan euron datakeskusta

    6. 6

      Tikkurila kertoo, miksi se vaihtaa toimitusjohtajaa: haluaa vauhtia koneeseen

    7. 7

      Uusi vapaa­kauppa­sopimus poistaa lähes kaikki EU:n ja Kanadan väliset tullit

    8. 8

      Tikkurila antoi toimitusjohtajalleen lähtöpassit

    9. 9

      5000 €/kk tienaava Tiina otti eron, osti huonekaluja ja auttoi työtöntä tytärtään – sitten alkoi synkkä kurimus

    10. 10

      Kun riita yksityistiestä kestää sukupolvien ajan: mökkiläinen kiusaa perhettä Savossa – ”Pahinta on arvaamattomuus”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Opettaja menetti yllättäen 2000 euron tuet – työttömille kaikessa hiljaisuudessa luotu uusi nettivelvoite raivostuttaa

    2. 2

      Palkka 4100 e/kk, mutta töihin ei löydy osaajia – liitto: syynä kaksi ongelmaa

    3. 3

      Katastrofaalinen sää uhkaa tuhota Juhon, 43, sadon – aamulla tuli uusi takaisku

    4. 4

      Uuden ammattibarometrin Top 15 -listat: Näillä aloilla työntekijöistä on pulaa – eniten tarjokkaita sihteereiksi

    5. 5

      Katso tienaatko enemmän kuin tavallinen suomalainen – uudet palkkatiedot julki

    6. 6

      15 maakunnan jättilista: Katso, onko sinulle töitä kotiseudullasi

    7. 7

      Kun riita yksityistiestä kestää sukupolvien ajan: mökkiläinen kiusaa perhettä Savossa – ”Pahinta on arvaamattomuus”

    8. 8

      Nella, 16, johtaa pian Kotipizzaa – yhden päivän

    9. 9

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    10. 10

      ”Hän sanoi hinnan ja ajattelin, että ei helkkari” – välittäjän arvio talosta järkytti Pakarisen pariskuntaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Lähihoitaja nipistää palkastaan 1 000 €/kk lapsille ja säästöön – näin se käy

    2. 2

      Opettaja menetti yllättäen 2000 euron tuet – työttömille kaikessa hiljaisuudessa luotu uusi nettivelvoite raivostuttaa

    3. 3

      5 erilaista säästäjää kertoo: Näin sijoittaisin 100 €/kk ja 500 € kerralla

    4. 4

      Uuden ammattibarometrin Top 15 -listat: Näillä aloilla työntekijöistä on pulaa – eniten tarjokkaita sihteereiksi

    5. 5

      Palkka 4100 e/kk, mutta töihin ei löydy osaajia – liitto: syynä kaksi ongelmaa

    6. 6

      Synkkä tutkimus suomalaisesta työelämästä: Jo 25 000 nuorta eläkkeellä

    7. 7

      Kun riita yksityistiestä kestää sukupolvien ajan: mökkiläinen kiusaa perhettä Savossa – ”Pahinta on arvaamattomuus”

    8. 8

      Katastrofaalinen sää uhkaa tuhota Juhon, 43, sadon – aamulla tuli uusi takaisku

    9. 9

      84-vuotias savolaissijoittaja lahjoitti koko 4,3 miljoonan euron salkkunsa norppien suojeluun – luksuselämä ei kiehtonut

    10. 10

      Nordea tiedusteli erikoisella kirjeellä poliittista vaikutusvaltaa – epäilevä Tuomo, 75, ei aio vastata

    11. Näytä lisää