Erikoisoluet haastavat perinteisen lagerin

Julkaistu: , Päivitetty:

Juhannuksen kiistaton ykkösjuoma pitää suosionsa tänäkin suvena.
Juhannus nostaa oluen kulutuksen huippuunsa. Keskikesän juhlan ykkösjuoman asemaa on vaikeaa horjuttaa.

– Näin se on, että suomalainen juo olutta. Se pitää suosionsa, vaikka välillä on ollutkin näkyvissä pientä vaihtelua, kuten long drink -buumia, viestintäpäällikkö Katri Tuulensuu Panimo- ja virvoitusjuomateollisuuden liitosta kertoo.

Vaikka perusolutta kulutetaan edelleenkin valtavalla volyymilla, on itse tuotteen imago kärsinyt. Kolhuja suomalaisen oluen brändiin on tullut hintasodasta.

– Tämä oluen alennusmyynti on johtanut siihen, että lagerin arvostus on laskenut. Usein kaupassa ostetaan vain sitä halvinta, oluiden ostopäällikkö Timo Härkönen Alkosta arvioi.

Oluen hinta on painunut jo niin alas, että myös panimoiden on turvauduttava uusiin kilpailukeinoihin. Kun hinnalla ei enää pystytä mittelöimään, ovat valtiksi nousseet erikoisoluet. Oluen markkinajohtaja Sinebrychoff panostaa erikoistuotteisiin, sillä aika on nyt otollinen.

– Erikoisoluet ovat voimakkaassa kasvussa. Kulutus on tuplaantunut kahdessa vuodessa ja triplaantunut kolmessa vuodessa, House of beer -tuotepäällikkö Mika Kauppinen Sinebrychoffista kertoo ilahtuneena.

Samanlaista suuntausta on havaittu kilpailijaleirissä Hartwallilla. Markkinointipäällikkö Leena Koskisen mukaan erikoisoluet kasvoivat viime vuonna vähittäiskaupassa yli 30 prosenttia. Suuntaus on tervetullut muutos olutkulttuuriin.

– Tie sinne on auennut, mutta pitää muistaa, että 90 prosenttia kaikista ostetuista oluista on edelleen perus-lageria, Koskinen muistuttaa.

Mäyräkoira-kuluttajien rinnalle on kuitenkin kasvanut vaativampi asiakasjoukko, joka haluaa panostaa määrän sijasta laatuun. Hartwallin vastaus kysyntään on ollut huhtikuussa lanseerattu Classic-tuoteperhe, johon kuuluu niin lageria, porteria kuin white lageriakin.

– Tavoitteenamme on edelleen kehittää erikoisoluiden segmenttiä. Suomalaiset kuluttajat ovat entistä kiinnostuneempia uusista oluttyypeistä ja ovat myös vaihtelunhaluisempia olutnautinnoissaan, Koskinen perustelee.

Myös Alkossa olutvalikoimaa on laajennuttu reippaalla kädellä. Pelkästään tuontioluen määrä kasvoi Suomessa viime vuonna neljällä miljoonalla litralla.

Alkon valikoimassa tuontinimikkeitä on jo 150 ja suosittuja ovat olleet etenkin brittiläiset alet. Härkösen mukaan oluita maistellaan ja testaillaan nyt samaan tyyliin kuin viiniä.

– Kalliimpien oluiden juonnissa on viinikulttuurin piirteitä. Nämä ovat nautiskeluoluita, joten yksi pullollinen riittää, Härkönen opastaa.

Panimoteollisuuden edustajan mukaan erikoisoluesta on tullut kilpailuvaltti myös ruokakaupoille.

– Monelle kaupalle erikoisoluet ovat ylpeydenaihe, mutta eihän mäyräkoiran tai olutkorin ostamisessakaan ole mitään tuomittavaa. Monesti kuitenkin helppous ratkaisee ostopäätöksen, ja mäyräkoirahan on pakettina toimiva, Katri Tuulensuu huomauttaa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    2. 2

      S-ryhmä aikoo lisätä käteisautomaattien määrää – Nosto tuli halvemmaksi kuin Otto

    3. 3

      S-ryhmä vaihtaa Otto-automaatit Nosto-automaatteihin – valikoimassa myös 10 euron setelit

    4. 4

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    5. 5

      S-ryhmä lopettaa yhteistyön Otto-automaattien kanssa

    6. 6

      Kuva näyttää käänteen: Syrjäyttävätkö kuusikymppiset nuoria työpaikoilta?

    7. 7

      Suomessa voi pian olla uusi miljardööri

    8. 8

      Laskelmat: Näin palkkojen jäätyminen nostaisi eläkemaksujasi

    9. 9

      70-luvulla tehtiin kurjimmat talot – milloin parhaat?

    10. 10

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    2. 2

      S-ryhmä lopettaa yhteistyön Otto-automaattien kanssa

    3. 3

      S-ryhmä vaihtaa Otto-automaatit Nosto-automaatteihin – valikoimassa myös 10 euron setelit

    4. 4

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    5. 5

      Kuva näyttää käänteen: Syrjäyttävätkö kuusikymppiset nuoria työpaikoilta?

    6. 6

      Joka kuukausi 500 euroa säästöön – asiantuntija vinkkaa, miten tässä voi onnistua

    7. 7

      S-ryhmä aikoo lisätä käteisautomaattien määrää – Nosto tuli halvemmaksi kuin Otto

    8. 8

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    9. 9

      Suomessa voi pian olla uusi miljardööri

    10. 10

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yli 4 000 euron tulot, hulppea asunto ja kallis auto – tällainen voi olla ”rikas köyhä”

    2. 2

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    3. 3

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    4. 4

      Näin pankkien johtajat ja talousasiantuntijat lyhentävät lainojaan – elävätkö niin kuin opettavat?

    5. 5

      Tulot yli 4000 €/kk, mutta rahat eivät riitä – yksi päätös voi romuttaa talouden täysin

    6. 6

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    7. 7

      Holmströmiltä radikaali ehdotus: Eläkkeitä pitäisi voida leikata – ”Teen tässä palveluksen nuorille”

    8. 8

      Katso, miten hintojen nousu iski kukkaroosi – kaksi ryhmää kärsinyt eniten

    9. 9

      60 000 hyvätuloiselle veronkevennys? Näin suuren osan kaikista veroista he maksavat

    10. 10

      S-ryhmä lopettaa yhteistyön Otto-automaattien kanssa

    11. Näytä lisää