Fortum pesee imagoaan ympäristökampanjalla

Julkaistu: , Päivitetty:

Energiayhtiö sai espoolaiset viime vuonna hintakapinaan. Nyt samoja asiakkaita patistetaan energiansäästöön.


Espoon, Kirkkonummen ja Kauniaisten asukkaat ovat viime viikonlopusta lähtien ällistelleet parkki- ja viheralueille ilmestyneitä tyhjiä soutuveneitä. Niiden kylkiteksteissä veneiden ennustetaan olevan tulevaisuudessa hyvinkin käyttökelpoisia kulkupelejä muun muassa Tapiolan kaduilla.

Entisen Espoon Sähkön ja sittemmin E.ONin toimialueelle sirotellut 30 soutuvenettä ovat osa Fortumin mainoskampanjaa, jonka toteutus on mainostoimisto SEK & Greyn käsialaa. Kampanjan alkutahdit lyötiin jo aiemmin keväällä tv- ja printtimainoksilla sekä yhtiön nettisivujen uudistuksella.

Fortum Marketsin markkinointipäällikkö Aki Koskisen mukaan ilmastonmuutoksista varoittava ja kuluttajia energiansäästöön patisteleva kampanja on osunut maaliinsa jopa odotettua paremmin.

– Palaute on ollut hyvin positiivinen. Nettisivun kävijämäärät ovat aivan eri lukemissa kuin aiemmin ja tätä kautta on saatu jo noin tuhat energiansäästövinkkiä. Niistä iso osa pyörii siellä jo nyt ja loputkin hyödynnetään jollain tavalla, Koskinen riemuitsee.

Vakavan sanoman taustalla on kuitenkin raaka bisnes. Kisaa käydään nyt etenkin pääkaupunkiseudun markkinaosuuksista, joissa Fortum on E.ON-kaupan ansiosta uusi ja iso pelaaja.

Jos Fortum oli viime vuoden lopulla lähes jokaisen sähköasiakkaan hampaissa, on yhtiön ympärillä nykyisin suorastaan hyväntekijän sädekehä. Norppa-sähkö käy hyvin kaupaksi ja lisäpisteitä on ropissut myös tiukentuneesta työsuhdeautopolitiikasta.

Viime viikolla yhtiö ilmoitti perustavansa uuden ympäristösektorin, jonka vetäjäksi nousee viestintäjohtaja Carola Teir-Lehtinen.

Koskinen tunnustaakin, että vihreä ja ympäristöystävällinen imago on noussut nopeasti kovaksi kilpailuvaltiksi.

– Kuluttajien yleinen asennemuutos on ollut yllättävän nopea, hän toteaa.

Fortumin mainosveneet katoavat Espoon ja Kirkkonummen maisemista juhannuksen jälkeen. Kampanja kuitenkin jatkuu muun muassa suorapostituksilla.

– Juhannusviikko juuri ennen lomakauden alkua oli tietoinen ajoitus tälle venekampanjalle. Etenkin Ikean parkkipaikan vene on saanut paljon huomiota, myhäilee Koskinen.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Kuva paljastaa hurjan eron: ”Helsingin hinnat karkaavat”

    2. 2

      Vanha nainen heitti kolikoita lentokoneen moottoriin – toivoi turvallista lentoa

    3. 3

      Posti perustelee jakelumuutosta – ”Suo siellä, vetelä täällä”

    4. 4

      Henkilö- ja pakettiautojen katsastusvälit harvenevat – ei koske yli 10-vuotiaita autoja

    5. 5

      Terrori kiristää turvatoimia – suomalaisfirma keksi markkinaraon

    6. 6

      Tekaistuja alennusprosentteja ja vertailuhintoja – urheiluketjut saivat 100 000 euron uhkasakot

    7. 7

      Käräjäoikeus määräsi Uber-johtajan omaisuutta takavarikkoon

    8. 8

      860 000 suomalaista saa asumistukea – määrä pomppasi yli 200 000:lla vuosikymmenessä

    9. 9

      Osakeasunnot kallistuivat pääkaupunkiseudulla

    10. 10

      Cargotec irtisanoo 45 – siirtää töitä Bulgariaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Posti perustelee jakelumuutosta – ”Suo siellä, vetelä täällä”

    2. 2

      Suomeenkin iskeneellä kiristysohjelmalla venäläiset juuret – ”Tosiaan on syytä huoleen”

    3. 3

      Laaja kyberhyökkäysaalto iski Suomeen – yrityksiltä vaaditaan lunnaita

    4. 4

      Suomalaisten kuluja maksettiin miljoonilla euroilla ulkomaille – tällä kortilla sinäkin voit hyötyä

    5. 5

      Kuva paljastaa hurjan eron: ”Helsingin hinnat karkaavat”

    6. 6

      Terrori kiristää turvatoimia – suomalaisfirma keksi markkinaraon

    7. 7

      Luksushotelli hylkäsi Trump-brändin

    8. 8

      Tekaistuja alennusprosentteja ja vertailuhintoja – urheiluketjut saivat 100 000 euron uhkasakot

    9. 9

      Jopa tuhansien eurojen korvausvaatimukset säikyttävät vuokranantajia

    10. 10

      Henkilö- ja pakettiautojen katsastusvälit harvenevat – ei koske yli 10-vuotiaita autoja

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Testaa, osaatko raha-asiat – 11 kysymystä kertoo, oletko parempi kuin muut suomalaiset

    2. 2

      Posti perustelee jakelumuutosta – ”Suo siellä, vetelä täällä”

    3. 3

      Kommentti: Suomalaisten kukkaroissa kytee ikävä yllätys – miksi poliitikot vaikenevat?

    4. 4

      Nuoren palkka 2000 e/kk, kokeneen jopa 5000 e/kk – onko tässä järkeä?

    5. 5

      Lähes sadalle potkut Terveystalosta ja Diacorista – osa lomalla, eikä vielä tiedä irtisanomisesta

    6. 6

      Jättilainoja on yhä useammalla – ylitätkö tämän rajan?

    7. 7

      Katso, nouseeko oma Yle-verosi – 400 000 vapautuu maksusta kokonaan

    8. 8

      Suomalaisen kaivosyhtiön osuma yllätti geologinkin – ”Tulokset ovat erittäin hyviä”

    9. 9

      Olisitko valmis tällaiseen lomanviettoon? 4 suomalaispomoa kertoo, millainen kesä heitä odottaa

    10. 10

      Jos olen 18-vuotiaana miljonääri, en mene yliopistoon – yhdysvaltalaispoika löi uhmakkaan vedon vanhempiensa kanssa

    11. Näytä lisää