SEK toi Suomelle hopeaa

Mainostoimisto SEK & Grey avasi Suomen leijonatilin tiistaina Cannesissa. SEK nappasi hopeaa ulkomainossarjan kaupallisten palveluiden kategoriassa Fortumille tekemällään kirkasvalokampanjalla.
Fortumin kampanja levisi 256 linja-autopysäkille joulukuussa 2005.

Viimeksi hopeisen leijonan toi Suomeen PHS vuonna 2001, niin ikään ulkomainossarjassa.

Suomalaistuomari Zoubida Benkhellat sanoo, että tuomaristo ihastui erityisesti SEKin kilpailutyön ideaan.

– Minun piti tosin ensin selittää muille tuomareille, miten pimeää Suomessa on talvella.

Benkhellatin mukaan tuomaristo keskusteli SEKin kohdalla jopa kullasta ja Grand Prix'stä, mutta idean toteutus ei vielä yltänyt sinne asti.

SEKin voittoisassa tiimissä työskentelivät copywriter Timo Iivari, ad:t Juha Larsson ja Jyri Konttinen, projektijohtajat Kirsi Mettälä ja Anu Petäjä sekä projektisuunnittelija Hilde Backman.

– Sydän melkein pysähtyi äsken, kun kuulin palkinnosta. Siitä on niin kauan kun SEK on viimeksi saanut Cannesista mitään, hopeaa paikan päällä Cannesissa juhlinut Mettälä riemuitsi.

SEKin edelliset leijonat ovat 1990-luvulta.

Ulkomainossarjan Grand Prix'n vei Network BBDO Johannesburgin Power to the people -mainos. Mainostaja oli Nedbank. Päätuomari, saksalaisen Jung von Mattin perustaja Jean-Remy von Matt kiitti eteläafrikkalaispankin mainosta vastuullisuudesta. Nedbankin Power to the people -ulkomainosten päällä oli aurinkokennot, jotka tuottivat sähköä läheiseen kouluun.

Myös Benkhellat korosti, että tuomaristo etsi erityisesti sellaisia mainoksia, joihin kätkeytyy jokin syvempi merkitys.

– Me hylkäsimme ahneuden, tylsyyden ja vain tätä kilpailua varten tehdyt mainokset. Palkinnoille äänestimme mainoksia, jotka eivät tyydy vaatimaan ihmisten huomiota vaan antavat jotakin myös takaisin.

Tällainen on Benkhellatin mielestä myös SEKin Fortum-mainos.

Ulkomainossarjan toinen pohjoismainen palkittu oli tanskalainen Uncle Grey, joka ylsi hopealle Peugeot-mainoksella.

Suomen leijonajahti jatkuu keskiviikkona, jolloin julkistetaan cybersarjan voittajat. Suomi sai finaaliin kaksi työtä.

Mainostoimisto Hasan & partners kilvoittelee leijonista mediakategoriassa Helsingin Sanomille tehdyllä Unelmien kaupunki -kampanjalla. Valve Branding puolestaan varmisti finaalipaikkansa UPM-Kymmenelle tekemällään interaktiivisella nettimetsällä. Forest Life -sivusto kisaa yrityskuvasarjassa.

Tiistaina jaettiin myös radiomainonnan ja mediaratkaisujen leijonat. Radiosarjan voitto meni australialaisen Clemenger BBDO Melbournen tekemälle Snickers-suklaapatukan mainokselle.

Tanska nappasi viisi pronssileijonaa Saatchi & Saatchin Kööpenhaminan toimiston Coca-Cola Nordicille tekemillä Sprite Zero -mainoksilla. Grey Worldwide Oslo vie Norjaan kolme niin ikään pronssista pystiä jalkapallojoukkue FC Vålerengan mainoksilla.

Mediaratkaisujen pääpalkinnon vei mediatoimistoketju OMD:n Aucklandin-toimisto. Asiakas oli uusiseelantilaispankki ASB Bank. Kyseessä oli jo toinen Uuteen-Seelantiin mennyt Grand Prix. Edellinen tuli maanantaina promosarjassa.

Vuoden mediatoimiston pokaali ojennettiin OMD USA:lle.

  • Cannes

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    2. 2

      Lehto Groupin merkittävät omistajat aikovat myydä osakkeitaan

    3. 3

      Pelot helpottivat – kulta halpeni vauhdilla

    4. 4

      Pääekonomisti: Ranskan päätöksillä paljon väliä suomalaisille

    5. 5

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    6. 6

      Italian luottoluokituksen lasku ei ollut yllätys – ”Ongelmat ovat vielä edessä ja ratkeamatta”

    7. 7

      Jopa 15 000 euron lisätulot vuodessa – näin mökillä voi tienata

    8. 8

      ”Toiselle loppusiivoukseksi riittää, että imuroi huoneen keskeltä”

    9. 9

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    10. 10

      Näkökulma: Ranska pelaa kovien panosten talousrulettia

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    2. 2

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    3. 3

      Jopa 15 000 euron lisätulot vuodessa – näin mökillä voi tienata

    4. 4

      Näkökulma: Ranska pelaa kovien panosten talousrulettia

    5. 5

      ”Toiselle loppusiivoukseksi riittää, että imuroi huoneen keskeltä”

    6. 6

      Puhelimet pois turisteilta – tässäkö Suomen uusi matkailuvaltti?

    7. 7

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    8. 8

      Nordean pankkipalveluiden katko ohi – kortit ja verkkopankki jälleen käytössä

    9. 9

      Valuutta­markkinoilla jeni ja rupla vahvistuvat – odotukset talouskasvusta viriävät

    10. 10

      Pelot helpottivat – kulta halpeni vauhdilla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Pankkia vaihtamalla voi säästää yli tuhat euroa vuodessa

    2. 2

      Ruotsissa kokeiltiin 6 tunnin työpäivää täydellä palkalla – näin kävi rahanmenon

    3. 3

      ”Vaahto valui alas mäkeä aamulla” – näin vuokramökeillä rellestetään

    4. 4

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    5. 5

      Kesko sulkee 42 Siwaa ja Valintataloa ja avaa 8 K-Marketia – katso lista kaupoista

    6. 6

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    7. 7

      Suomalaisille myyty tuhansia litroja väärennettyä moottoriöljyä

    8. 8

      Talo sai kuntotarkastajalta puhtaat paperit – kauppojen jälkeen synkät epäilykset heräsivät

    9. 9

      1500 ihmistä aikoo lakkoilla torstaina – ”Haluamme lähettää viestin hallitukselle, että tämä ei käy”

    10. 10

      Nordea: Varatkaa käteistä sunnuntaiksi

    11. Näytä lisää