Benkhellatin Cannes-urakka on ohi

Julkaistu: , Päivitetty:

Cannesissa jaettiin tiistaina ulkomainonnan, radiomainonnan ja mediaratkaisujen leijonapalkinnot. Ulkomainosraadissa istui myös Suomea ja markkinointitoimisto Bob Helsinkiä edustanut Zoubida Benkhellat.
Yli kymmenen vuotta mainontaa tehnyt Benkhellat on tuomaripaikkansa ansainnut. Hänen työnsä ovat voittaneet kotimaisten kisojen lisäksi kultaa muun muassa Epicassa ja Eurobestissä ja yltäneet Cannesissakin loppukilpailuun.

Tuomarikokemusta puoliksi suomalaiselle, puoliksi algerialaiselle Benkhellatille on kertynyt kosolti kotimaasta, mutta kansainvälisellä tasolla Cannes on hänen debyyttinsä.

Arvioitavana olleiden töiden määrä – lähes 2 900 eli puolet koko kisan osallistujamäärästä – tuntuikin hänestä etukäteen hurjalta. Ja hurja se olikin, Benkhellat toteaa urakan jälkeen.

Päivät venyivät kymmentuntisiksi ja tahti oli niin tiukka, ettei aika riittänyt edes silmätippojen ostamiseen. Leijonista kilpailleita ulkomainoksia piti siis tihrustaa silmät kuivuudesta punaisina.

Hyvän ulkomainoksen kriteerit ovat Benkhellatin mukaan samat kuin hyvän mainoksen ylipäänsä: idean pitää olla yksinkertainen mutta yllättävä ja toteutuksen viimeistelty.

Cannesissa suomalaistuomari odotti näkevänsä ”ihania erikoistoteutuksia” – ja näkikin – mutta mitään ”törkeän briljanttia” ei silmiin osunut.

Suomalaisia ulkomainoksia oli mukana 71. Ne eivät Benkhellatin mielestä erottuneet joukosta sen kummemmin hyvässä kuin huonossakaan.

– Ideatasolla suomalaisilla ei ole mitään hävettävää.

Kansainväliset mainoskilpailut ovat Benkhellatin mukaan sekä mainonnan suunnittelijoille että ostajille ennen kaikkea uranrakennusväline ja oman osaamisen mittari.

– Kaikkein parhaiten ne toimivat uusille, tosi nälkäisille suunnittelijoille. Silloin on ihan mielettömän inspiroivaa katsoa esillä olevia töitä. Urallaan pidemmälle ehtineille palkinnot eivät enää ole niin tärkeitä.

Benkhellat varoittaa vertaamasta Suomea liikaa mainonnan suurvaltoihin, joissa työ ja kilpailut ovat monille elämän tärkein sisältö.

– Pitää muistaa, mistä se menestys revitään. Me suomalaiset voimme olla iloisia siitä, että meillä on myös muuta elämää ja pärjäämme silti ihan kohtalaisesti.

Mainostoimistoille – ja etenkin isoille kansainvälisille ketjuille – Cannes on pelipaikka, jossa markkinoidaan omaa toimistoa ja etsitään ostettavaa. Myös rekrytointimielessä tapahtuma on tärkeä.

Tässä suomalaisilla olisi Benkhellatin mukaan vielä oppimista.

– Suomalaiset eivät osaa markkinoida itseään vaan ovat Cannesissa liikaa omissa oloissaan.

  • Cannes

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Työeläkkeelle jäi ennätysmäärä väkeä – keskieläke 1 771 euroa

    2. 2

      Irkut MC-21 teki ensilentonsa – ensimmäinen iso venäläinen matkustajakone sitten Neuvostoliiton hajoamisen

    3. 3

      Professori: Tästä asuntovelallisten riskistä vaietaan Suomessa

    4. 4

      AL: Taloyhtiö vastuussa leikkipaikan turvallisuudesta – vaikkei talossa edes asuisi lapsia

    5. 5

      Tesco-yhteistyö laajentaa S-ryhmän valikoimaa – etenkin erityisruokavalioita noudattaville

    6. 6

      Ranskan keskuspankin johtaja: Euro-clearing ei voi jatkua Lontoossa

    7. 7

      Täältä saat parhaan koron talletukselle – ”On houkuteltava asiakkaita”

    8. 8

      Aktia: Suomen talouskasvu vaatii nyt uusia rakennuspalikoita

    9. 9

      Uusi pankki yrittää Suomeen – norjalainen Monobank toimii vain netissä

    10. 10

      Suomen ensimmäinen sähkölautta starttaa juhannuksena

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Täältä saat parhaan koron talletukselle – ”On houkuteltava asiakkaita”

    2. 2

      Professori: Tästä asuntovelallisten riskistä vaietaan Suomessa

    3. 3

      Työeläkkeelle jäi ennätysmäärä väkeä – keskieläke 1 771 euroa

    4. 4

      Irkut MC-21 teki ensilentonsa – ensimmäinen iso venäläinen matkustajakone sitten Neuvostoliiton hajoamisen

    5. 5

      Hypo: Uusi ilmiö uhkaa Suomen asuntomarkkinoilla – nollan asunnon loukku

    6. 6

      Tesco-yhteistyö laajentaa S-ryhmän valikoimaa – etenkin erityisruokavalioita noudattaville

    7. 7

      AL: Taloyhtiö vastuussa leikkipaikan turvallisuudesta – vaikkei talossa edes asuisi lapsia

    8. 8

      Venäjä antoi luvan: Helsingistä saa lentää kolmeen uuteen kohteeseen – Finnair kiinnostunut reiteistä

    9. 9

      Näkökulma: Bitcoineja syntyy biteistä, mutta mistä onkaan eurot tehty?

    10. 10

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Professori: Tästä asuntovelallisten riskistä vaietaan Suomessa

    2. 2

      Yle: Ravintolan käsittämätön ”kokeilu” paljastui Lahdessa – kaikilla työntekijöillä palkka 0 euroa

    3. 3

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    4. 4

      Hypo: Uusi ilmiö uhkaa Suomen asuntomarkkinoilla – nollan asunnon loukku

    5. 5

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    6. 6

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    7. 7

      Laivaopas, kirvesmies, pelikoodari... Jättiselvitys: Tällaista työtä Suomesta löytyy nyt

    8. 8

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    9. 9

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    10. 10

      Ainutlaatuinen jättipotti: Kirpputorilta 30 vuotta sitten löytynyt ”tekojalokivi” paljastui 26 karaatin timantiksi

    11. Näytä lisää