Kuluttaja päättää tuotemerkin kohtalosta internetissä

Julkaistu: , Päivitetty:

Microsoft Digital Advertising Solutions on julkistanut "Word of the Web Guidelines for Advertisers" -tutkimuksen, joka antaa mainostajille perustietoja internetin sosiaalisten verkostojen hyödyntämisestä markkinoinnissa.
Kansainvälisen tutkimuksen mukaan mainostajat pystyvät hyödyntämään sosiaalisen suosittelun voimaa, sillä 23 prosenttia verkossa sosiaalisesti verkostoituvista kirjoittavat näkemyksiään tietyistä mainoksista ja noin neljännes välittää blogeja, mainoksia tai linkkejä ystävilleen.

Sosiaalisella suosittelulla tarkoitetaan tässä yhteydessä muiden käyttäjien kokemuksiin perustuvaa suosittelua. Tutkimuksen toteutti Metrix Lab Microsoft Digital Advertising Solutionsin toimeksiannosta.

Tutkimuksen mukaan 64 prosenttia kuluttajista käy muilla verkkosivuilla hakemassa lisää tietoja asioista, joista he ovat lukeneet tuttaviensa verkkosivuilta. Tämän lisäksi kaksi kolmasosaa internetin sosiaalisen verkoston käyttäjistä on valmis laittamaan henkilökohtaisille sivuilleen sponsoroitua sisältöä tai tuotemerkkejä. Mainostajat voivat tätä kautta tavoittaa sosiaalisten verkostojen yhteisöjä kiinnostavalla sisällöllä, jota joko suositellaan heille tai jota esitellään heidän henkilökohtaisilla sivuillaan.

Tutkimuksen mukaan 43 prosenttia kuluttajista on käynyt jonkun tuotemerkin sivustolla, ja kuusitoista prosenttia kuluttajista on jo keskustellut tuotemerkin kanssa tai lähettänyt sille viestejä. Kuluttajat haluavat olla tiiviimmin tekemisissä brändien kanssa ja ovat jo kanssakäymisessä niiden kanssa online-maailmassa.

Mainoskulut tulovirraksi

Microsoftin mukaan mainostajat pystyvät muuttamaan mainoskulut tulovirraksi uusilla toimintamalleilla. Internetin sosiaalisilla verkostoilla on maailmanlaajuisesti arviolta 215 miljoonaa käyttäjää (Jupiter Research, syyskuu 2006). Käyttäjien joukosta on tunnistettavissa vaikutusvaltaiset sosiaaliset verkostoitujat, joista voi tulla brändien riippumattomia puolestapuhujia niin, että he voivat suositella tiettyä tuotemerkkiä omalle verkostolleen tai liittää sen osaksi omaa sivustoaan.

- Internetin sosiaaliset verkostot ovat muuttaneet pelisääntöjä niin, että kuluttajilla on nyt todellinen valta päättää tuotemerkin menestyksestä. Valjastaakseen sosiaalisen suosittelun voiman edukseen mainostajien on oltava valmiit avaamaan brändinsä sosiaalisesti verkostoituville ja rakentaa luottamukseen perustuvia suhteita niin, että mielipidejohtajat pääsevät kertomaan brändeistä omille verkostoilleen. Tämän tyyppiset suhteet avaavat kaksisuuntaisen keskustelun, jossa brändi saa palautetta ja sosiaaliset verkostoitujat voidaan palkita rahallisesti vaivannäöstään, sanoo Mikko Ketola Microsoft Digital Advertising Solutionsista.

- Tutkimuksen tulokset ovat relevantteja myös Suomessa, koska internetin käytön jatkuvan kasvun myötä kuluttajat käyttävät yhä enemmän sosiaalisia medioita kuten Windows Live Messengeriä ja muita yhteisöllisiä palveluita. Internet on luonteva paikka yhteisöllisyydelle ja siten yhteisöllisten medioiden rooli tulee jatkossakin kasvamaan osana mainostajien mediamixiä.

Microsoft mietti suositusten kuusikon

Saadakseen tehokkaasti yhteyksiä kuluttajiin uudessa ympäristössä brändien kannattaa noudattaa muutamia perussääntöjä. Microsoft Digital Advertising Solutions on luonut "Word of Web"-suosituksia verkkokuluttajien huomioon pyrkiville tuotemerkeille:

1. Ymmärrä, miksi kuluttajat käyttävät internetin sosiaalisia verkostoja

Mainostajien on ymmärrettävä internetin sosiaalisten verkostojen ajattelumalleja ja käyttäytymistä. On myös ajateltava sekä verkkoon kirjoittavien että kirjoituksia lukevien motivaatiotekijöitä.

Esimerkiksi lähes 60 prosenttia eurooppalaisista käyttää internetin sosiaalisia verkostoja työkaluina olemassa olevien ihmissuhteiden hoitamiseen ja yhteydenpitoon perheen ja ystävien välillä. Noin puolet käyttää niitä mielipiteiden ilmaisemiseen omista mielenkiinnon kohteistaan. 47 prosenttia käyttää internetin sosiaalisia verkostoja syventääkseen ihmissuhteitaan samanhenkisten ihmisten kanssa.

2. Ilmaise itseäsi brändinä

Ihmiset käyttävät internetin sosiaalisia verkostoja ilmaistakseen omaa yksilöllisyyttään. Brändien tulisi tehdä samoin. Sopiakseen tähän ympäristöön brändin on kehitettävä itselleen oma ääni, ilmaisutapa tai luonne. Verkkoa voi käyttää ilmaistakseen sitä puolta brändistä, jota ihmiset eivät yleensä näe, ja rohkaista heitä kanssakäymiseen sen kanssa – mutta brändin pitää pysyä autenttisena.

3. Luo ja ylläpidä hyviä keskusteluita

Tässä ympäristössä valta on yksilöillä – he ovat sisällöntuottajia, keskustelunaloittajia ja yhteisöjen luojia. Brändit, jotka ovat halukkaita keskusteluun yksisuuntaisen monologin sijaan, istuvat tähän ympäristöön luonnostaan. Tällaiset brändit myös hyötyvät internetin viraalisuudesta eli siitä, että asiat lähtevät sosiaalisissa verkostoissa leviämään lähes itsestään käyttäjien levittäessä tietoja toisilleen.

4. Anna valtaa osallistujille

Internetissä valtaa pitävät verkostojen jäsenet, jotka hallitsevat omaa sisältöään, ilmaisevat omaa yksilöllisyyttään ja käyttävät mielellään tätä valtaansa myös tuotemerkkien kohdalla omissa virtuaalitiloissaan eli esimerkiksi spaceissa.

5. Tunnista verkosta brändien puolestapuhujat

Mainostajien kannattaa etsiä toimintansa kannalta keskeiset internet-sivustot. Tällainen voi olla verkkosivu, jota suosivat tuotetta käyttävät tai ostavat ihmiset, jotka sopivat olemassa oleviin asiakasryhmämalleihin.

6. Käyttäydy kuin sosiaalinen verkostoituja

Parhaat verkkosivujen tai virtuaalitilojen mainostajat käyttäytyvät kuin parhaat virtuaalitilojen pitäjät. He ovat luovia, rehellisiä ja kohteliaita, yksilöllisiä, tietoisia yleisöstään ja päivittävät sisältöä säännöllisesti.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    2. 2

      S-ryhmä aikoo lisätä käteisautomaattien määrää – Nosto tuli halvemmaksi kuin Otto

    3. 3

      S-ryhmä vaihtaa Otto-automaatit Nosto-automaatteihin – valikoimassa myös 10 euron setelit

    4. 4

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    5. 5

      S-ryhmä lopettaa yhteistyön Otto-automaattien kanssa

    6. 6

      Kuva näyttää käänteen: Syrjäyttävätkö kuusikymppiset nuoria työpaikoilta?

    7. 7

      Suomessa voi pian olla uusi miljardööri

    8. 8

      Laskelmat: Näin palkkojen jäätyminen nostaisi eläkemaksujasi

    9. 9

      70-luvulla tehtiin kurjimmat talot – milloin parhaat?

    10. 10

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    2. 2

      S-ryhmä lopettaa yhteistyön Otto-automaattien kanssa

    3. 3

      S-ryhmä vaihtaa Otto-automaatit Nosto-automaatteihin – valikoimassa myös 10 euron setelit

    4. 4

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    5. 5

      Kuva näyttää käänteen: Syrjäyttävätkö kuusikymppiset nuoria työpaikoilta?

    6. 6

      Joka kuukausi 500 euroa säästöön – asiantuntija vinkkaa, miten tässä voi onnistua

    7. 7

      S-ryhmä aikoo lisätä käteisautomaattien määrää – Nosto tuli halvemmaksi kuin Otto

    8. 8

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    9. 9

      Suomessa voi pian olla uusi miljardööri

    10. 10

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yli 4 000 euron tulot, hulppea asunto ja kallis auto – tällainen voi olla ”rikas köyhä”

    2. 2

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    3. 3

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    4. 4

      Näin pankkien johtajat ja talousasiantuntijat lyhentävät lainojaan – elävätkö niin kuin opettavat?

    5. 5

      Tulot yli 4000 €/kk, mutta rahat eivät riitä – yksi päätös voi romuttaa talouden täysin

    6. 6

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    7. 7

      Holmströmiltä radikaali ehdotus: Eläkkeitä pitäisi voida leikata – ”Teen tässä palveluksen nuorille”

    8. 8

      Katso, miten hintojen nousu iski kukkaroosi – kaksi ryhmää kärsinyt eniten

    9. 9

      60 000 hyvätuloiselle veronkevennys? Näin suuren osan kaikista veroista he maksavat

    10. 10

      S-ryhmä lopettaa yhteistyön Otto-automaattien kanssa

    11. Näytä lisää